Paul Tănase, Director Creativ ontheroof, lucreaza din 2014 in publicitate, si desii au trecut anii cu viteza secundelor, crede ca nu s-a schimbat prea mult de cand a pasit prima data intr-o agentie. Are aceeasi teama ca n-o sa de ceva suficient de bun, combinata cu asteptarea ca o sa rupa cu ideea lui. Un mix de emotii optim pentru orice creativ bun. Parcursul lui Paul pe taramul advertisingului a fost organic: dupa cativa ani doar de primit feedback, a trebuit sa inceapa sa dea si el feedback la randul lui.
Orice lucru poate fi imbunatatit. Atata timp cat noi intelegem sa rezolvam niste cerinte ale clientilor, iar ei inteleg sa ne lase si pe noi sa zburdam un pic pe campurile creativitatii, cred ca mereu se va gasi calea de mijloc cea mai potrivita pentru campanii faine, spune Paul.
Povestim cu el mai jos despre cum a trecut de la liceul de Mate-Info si Facultatea de Geografie la publicitate, cum s-a schimbat industria în ultimii ani si cum sunt noile generatii de creativi care incep acum in acest domeniu.
Pașii până la director de creație
Prin 2003-2004 rupeam Paint-ul in doua incercand sa imi editez tot felul de poze, pana am vazut la un baiat de la bloc Sfantul Photoshop. Was love at first sight. De acolo, desi am facut liceul la Mate – Info si apoi facultate de Geografie, Photoshopul nu l-am mai parasit (la facultate imi faceam hartile in photoshop in loc sa le fac doar in programele de cartografie).
In 2014 am intrat in lumea publicitatii si de la timidele postari de social media pe care le faceam la inceput pana la campanii pe tv n-au trecut decat niste ani si cateva clipe.
Cum a fost începutul
Nu simt ca a fost vreo “fractura” in mersul firesc al lucrurilor, pentru ca totul a evoluat organic, asa ca nici nu am realizat daca au aparut temeri sau asteptari noi. Cred ca sunt aceleasi ca in prima zi cand am pasit intr-o agentie – teama ca n-o sa dau ceva suficient de bun si asteptarea ca o sa rup cu ideea asta :)
Perspectiva asupra rolului
Dupa niste ani doar de primit feedback, a trebuit sa incep si eu sa dau la randul meu feedback oamenilor mai noi de creatie. Cred ca e cel mai mare challenge, pentru ca vine cu niste responsabilitati noi. Nu pot sa zic ca mi-a schimbat perceptia asupra industriei – oricum e in core-ul meu sa vad mereu ambele fete ale unei situatii – acum doar inteleg mai bine de ce erau enervanti uneori seniorii cand eram mai mic.
Ce (nu) îți place la acest rol
Imi place ca daca zic ca in spotul X personajul trebuie sa aiba caciula rosie, chiar are :)). Jokes aside, e fain sa vezi ca daca ai ideea buna si in mintea ta se si desfasoara flawless, ea chiar asa ajunge sa fie pusa in practica. Cum ziceam mai sus, partea cu care inca nu ma impac foarte bine e ca trebuie sa dau si eu la randul meu feedback-uri si sa “tai” din ideile unor oameni uneori.
Motto-ul tău ca director de creație
E motto-ul meu in viata, nu doar la job: 51/49 – “Always give more than you take”. Adica voi vrea mereu mult mai degraba sa livrez ceva cat mai aproape de ce isi doreste clientul (fireste, intr-un mod cat mai creativ) decat sa fac creatie de dragul creatiei, nebagand in seama nevoile reale si motivul principal pentru care un client a venit la noi.
Responsabilitățile tale
Cred ca la intrebarea asta raspund cu raspunsurile de dinainte – mai multa implicare si grija fata de oamenii noi, mai multa responsabilitate si vizibilitate in ce ajunge in fata clientului.
Cum a evoluat industria de publicitate în ultimii ani
Dincolo de socul initial al pandemiei cand mai toata lumea a pus frana bugetelor si ideilor indraznete, cred ca suntem pe un trend ascendent. Clientii devin mai curajosi, vor sa faca lucruri cat mai misto, iar asta pentru noi n-are cum sa fie decat un semn bun.
Cum s-au schimbat briefurile
Simt ca briefurile incep sa tina tot mai mult cont de ce se intampla “jos la firul ierbii”. Ce probleme au oamenii, ce nevoi, care e discursul in piata publica, ce contexte traim. Cred ca lucrurile astea se regasesc tot mai mult in ce cer clientii. Si asta e foarte misto pentru ca automat si rezolvarile noastre sunt mai aproape de oameni.
Dar feedback-ul
Orice lucru poate fi imbunatatit. Atata timp cat noi intelegem sa rezolvam niste cerinte ale clientilor, iar ei inteleg sa ne lase si pe noi sa zburdam un pic pe campurile creativitatii, cred ca mereu se va gasi calea de mijloc cea mai potrivita pentru campanii faine.
Nu simt ca s-a schimbat intr-un mare fel. Depinde mai degraba de ce oameni se invart pe la brandurile cu care lucram – pana la urma si in spatele “clientului” sunt tot niste oameni a caror deschidere si experienta variaza, asa ca mai degraba in functie de asta mi se pare ca evolueaza si procesul asta al feedbackului.
Pitchurile
Punctele bune sunt cand le iei, punctele rele sunt cand le pierzi :D. Cred ca e un exercitiu bun sa incerci diferite zone, sa participi la pitchuri, chiar daca pe unele nu le castigi pentru ca intind muschii creativitatii in zone in care nici nu stiai ca poti sa mergi. Fireste, it helps a lot daca la final s-a mai adaugat un client la portofoliu, insa si un pitch pierdut poate ajuta mult agentia.
Pe noi ne-a ferit bunutul CS de pitchuri fara sens, asa ca prea multe lucruri aici nu simt ca ar fi de imbunatatit. Cred ca ajuta mult ca agentia sa aiba maturitate si experienta in piata incat sa nu se arunce cu capul inainte orice pitch din disperarea de a mai prinde un client de picior.
Cea mai buna combinatie mi se pare: un client transparent si care stie ce vrea + o agentie cu multa creativitate care intelege ce vrea clientul. Orice e in afara acestor linii poate fi imbunatatit.
Generația Z
Cred ca aici se aplica foarte bine ideea de “the more things change, the more they stay the same”. Cei din fata sunt “aia outdated care nu inteleg lumea”, iar cei din spate sunt “copiii astia care cred ca tot ce zboara se mananca…”. E firesc sa vina cu insighturi noi, cu un suflu nou, cu o conceptie mult mai sanatoasa a work/life balance-ului, sunt oameni care s-au nascut deja in era internetului, cu tehnologia in brate si asta se vede in lejeritatea lor.
In acelasi timp am vazut la unii dintre ei si o atitudine de “mi se cuvine totul” pe care in orice industrie sau parte din viata, mai intai trebuie sa ti-o castigi prin munca. Daca la inceput radeam de “pustanii” din agentie care nu prinsesera mIRC-ul, deja dam de oameni care nu au prins hi5-ul sau mess-ul. Kinda scary and funny in acelasi timp sa vezi cum se deruleaza lucrurile.
Cum te organizezi în perioadele aglomerate
Perioadele aglomerate sunt fix ca masa de Craciun – mai putem si cozonac. Mereu cand nu mai poti, mai poti un pic - cum zice Aluziva. Faptul ca sunt zile in care “ne uitam pe pereti” dupa idei misto si suntem mai relaxati trebuie sa compenseze cu zile in care trec 10-12 ore in care nu iesim din photoshopuri, word-uri sau care ce mai foloseste. Si fix asa incerc sa ii motivez si pe oameni – daca ne facem treaba bine, sentimentul ala de dupa merita toate orele bagate. O treaba bine facuta e mult mai rewarding decat o zi in care ai frecat-o.
Cu ce energie creativă ai intrat în 2023
Se simte un suflu destul de fresh la inceputul asta de an. Cred ca ne-am luat-o peste cap cu atatea probleme in ultima vreme incat deja se reseteaza starea asta de panica si de rau. Daca e sa se scufunde Titanicul, macar sa fim baietii aia care canta la vioara pana la final :)
Si daca ai ajuns pana aici, hai sa ne auzim si la mine pe insta, ca sa vezi ca exista viata si dupa agentie, iar uneori creatia din publicitate poate sa fie chiar combustibil si pentru alte tipuri de creativitate.