[Refresh creativ] Dragoș Raicu: Briefurile din ultimul timp parcă vin cu mai mult curaj. Poate că schimbările rapide din societate au făcut și brandurile să credă că pot schimba ceva în bine mai ușor

[Refresh creativ] Dragoș Raicu: Briefurile din ultimul timp parcă vin cu mai mult curaj. Poate că schimbările rapide din societate au făcut și brandurile să credă că pot schimba ceva în bine mai ușor

Ce îi place cel mai mult în publicitate lui Dragoș Raicu, Creative Director Dare Digital, e să discute cu oameni creativi despre idei. Ce îi place mai puțin e că totul trebuie făcut repede-repede. Dragoș a trecut pe la Gray, Papaya, FCB, Mccann, a devenit director de creație la Dare, în pandemie, și a crescut în rolul acesta odată cu agenția. 

”Cred că advertisingul bun e mereu la fel. E frumos, cu insight, e bine scris și vine cu pic de buget. Din ce în ce mai multe lucruri sunt posibile acum, când poți produce rapid un vizual de social media în mini-studioul din garajul agenției”, spune Dragoș.

Motto-ul lui ca director de creație trece prin următoarele variații: V1_S-a mai făcut. V2_Tare asta, ar putea fi a treia direcție. V3_Chiar nu mai putem obține o zi? Ce se întâmplă în jurul acestei filosofii simple, despre briefuri, pitchuri și noua generație de creativi din publicitate, povestește el după cum urmează: 

 

Pașii până la director de creație

Am intrat în advertising puțin înainte de criza financiară din 2008 și am devenit director de creație în primul an de pandemie. Acum mi-e frică să mai fac schimbări în carieră.

Între timp, am făcut echipă cu oameni super-talentați și am învățat o grămadă din experiențele de la Gray, Papaya, FCB, Mccann. Cel mai mult timp l-am petrecut în FCB, unde am fost și group creative director pentru 3 ani și am luat primul contact cu managementul de creație.

La început de 2020, am vrut cu totul alt model de agenție decât cel cu care eram obișnuit, așa că m-am alăturat Andreei Marcu în echipa de creative direction a Dare Digital. Iar ideea asta de a păstra celula de baza a industriei - echipa copy/art - și la nivel de management de creație funcționează bine pentru noi și cred că-i un model benefic pentru sănătatea departamentului.

 

Cum a fost începutul

Începutul a fost mai lejer decât putea să fie, mai ales că pot să mă concentrez pe ce știu să fac mai bine și să mă bazez pe echipă pentru deciziile importante care țin de alte zone. Plus că am crescut în rolul acesta odată cu agenția și cu departamentul de creație.

 

Perspectiva asupra rolului

Nu stiu cât s-a schimbat industria sau mi-am schimbat eu perspectiva, dar personal sunt mult mai in touch cu latura digitală și cu inovația în utlimii ani.

 

Ce (nu) îți place la acest rol

Îmi place să petrec mult timp vorbind cu oameni creativi despre idei. Și faptul că ajung să intru în contact cu mult mai multe branduri, proiecte și concepte. Asta înseamnă însă că ai mereu mai puțin timp pentru fiecare, așa că orice contribuție pe care vrei să o aduci trebuie să se întâmple mai repede. Și așa ajungem la lucrurile care îmi plac mai puțin: cine lucrează în advertising și zice că are work-life balance, să-mi spună și mie cum face.

 

Motto-ul tău ca director de creație

Nu cred că am unul dar m-am gândit la niște variante, le las aici:
V1_S-a mai făcut.
V2_Tare asta, ar putea fi a treia direcție.
V3_Chiar nu mai putem obține o zi?

 

Responsabilitățile tale

Cred că rolul principal e cam același - sa inspir echipele de creație și brandurile sa fie mai curajoase creativ. Responsabiitățile eu evoluat ușor în ultimul an, odată cu creșterea agenției, de la multă atenție la execuție și calitatea produsului creativ la mai mult timp dedicat proceselor creative.

 

Cum a evoluat industria de publicitate în ultimii ani

Primele lucruri care m-au atras la Dare au fost core-ul digital și modelul antreprenorial, remote. Când mă gândesc la evoluția industriei, cred că asta e o latură care merită să crească. Să descoperi în pandemie o agenție bazată pe work remote sună bine. Apoi îți dai seama că Dare Digital funcționează așa de aproape 8 ani. Când vrei să contribui la un model de viitor, cel mai bun loc în care poți fi e alături de oameni forward-thiking.

 

Cum s-au schimbat briefurile

Briefurile din ultimul timp parcă vin cu mai mult curaj. Poate că schimbările rapide din societate au făcut și brandurile să credă că pot schimba ceva în bine mai ușor. Oricum, sunt binevenite. Altfel, cred că advertisingul bun e mereu la fel. E frumos, cu insight, e bine scris și vine cu pic de buget. Din ce în ce mai multe lucruri sunt posibile acum, când poți produce rapid un vizual de social media în mini-studioul din garajul agenției.

 

Dar feedback-ul 

Cu cât e totul mai transparent, cu atât mai bine.

 

Pitchurile

Mie-mi plac mult, dar ar fi cool să fie plătite de clienți. Sunt cam ca un joc de poker: tu vii cu cele mai bune cărți, habar n-ai ce cărți au ceilalți sau ce carte întoarce dealerul. Oricât de bine ai juca, oricum ai X% șanse să pierzi mâna. Creativ, noi suntem mereu all-in. Dar apoi încercăm să nu judecăm rezultatele individual, ci să le privim pe termen lung. Și mă bucur că avem o rată de succes bună la Dare în ultimii 2 ani.

 

Generația Z

Nu vreau să-mi dau cu părerea despre întreaga generație, dar cei cu care am lucrat îmi par la fel ca mine pe la 20 și ceva de ani: gândesc creativ, au multe idei și învață să și le exprime din ce în ce mai clar și mai bine. Probabil că s-au prins și ei la un moment dat: dacă trebuie să ai un job, ăsta e printre cele mai cool job-uri pe care le poți avea.

 

Cum te organizezi în perioadele aglomerate

Perioadele aglomerate sunt obositoare, dar pot fi foarte productive și satisfăcătoare, dacă intri în flow. E nice când toată lumea trage tare să facă lucrurile mai bine, chiar dacă nu-i destul timp pentru tot ce se întâmplă. Ne motivăm unii pe alții. Ajută și sistemul de parteneriat al agenției format din antreprenori creativi, ne auto-organizăm din zbor și genul acesta de flexibilitate funcționeză bine atunci când arde ceva.

 

Cu ce energie creativă ai intrat în 2023

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related