In urma cu cativa ani am dat prin Social Media Mea peste un anunt de recrutare cu care am rezonat instantaneu.
O agentie din Londra cauta pe cineva pe partea de strategie de comunicare in sport si, cum anuntul parea scris de catre mine pentru mine, din momentul in care l-am vazut am stiut ca va trebui sa aplic chiar daca nu vedeam niciun scenariu in care sa vreau & sa si pot sa ma mut la Londra.
Trei motive mari pentru care stiam ca trebuie sa aplic:
1. nu mi-as fi iertat-o niciodata daca nu as fi mers pe fir pana la momentul deciziei finale. Convingerea mea este ca doar in momentul deciziei finale stii cu adevarat daca chiar vrei/ nu vrei jobul & chiar poti / nu poti sa te muti.
2. am vrut sa traiesc experienta interactiunii cu oamenii care scrisesera atat de bine anuntul si job description-ul. Faceau lucruri faine si niste networking nu strica niciodata
3. cred ca este sanatos sa am jocuri in picioare in ceea ce inseamna recrutare si de o parte, si de cealalta a mesei. Ma tine in priza si ma expune direct la cele mai noi tendinte si practici. Nu pot sa ies mai prost dupa o astfel de experienta.
Cum cariera mea este atipica, am simtit intotdeauna ca un CV clasic nu functioneaza in cazul meu - riscul cel mare venind dinspre “prea senior”, “ultra calificat”, “nu pare sa mai fi lucrat direct pe campanii, focus mai mult pe management”.
De multi ani sunt in pozitii a caror denumire oficiala mai mult pune distanta intre persoana mea & work-ul efectiv pe proiecte. Nu te astepti de la Managing Director sa fie activ pe cercetare, sa vina cu strategia, cu insightul si toate celelalte. Asa ca am gandit o structura speciala care sa permita intelegerea particularitatilor si l-am rugat pe prietenul Florian sa ma ajute cu asezarea intr-un layout pe masura.
Am intrat pe platforma si am submis CV-ul.
Cateva saptamani mai tarziu primesc un mesaj prin care am fost intrebat daca nu as vrea ca CV-ul meu sa fie evaluat de catre un specialist in recrutare si sa primesc GRATIS un feedback calificat legat de candidatura mea.
Este momentul sa punctez ca daca as fi fost cu adevarat interesat sa iau job-ul, m-as fi consultat INAINTE de a aplica cu prieteni care sunt top of the top in recrutare & as fi facut un efort sa incerc sa ajung direct la ei prin intermediul amicilor mei din Londra. Nu a fost cazul, dar am acceptat pe loc oferta si, dupa cateva zile am primit evaluarea care m-a surprins pentru ca in esenta zicea ca abordarea mea “desteapta” a facut sa nu am nicio absolut nicio sansa pozitionandu-ma chiar in Bottom 10% CV-uri evaluate in proiect.
Marea greseala? Am facut CV-ul pentru a fi citit de catre un om, ori pentru astfel de pozitii se trimit intre 1000 si 1500 de CV-uri din toata lumea. Nimeni nu sta sa citeasca 1000 de CV-uri, acestea sunt trecute printr-un soft (AI) care identifica pe baza unor cuvinte cheie predefinite care sunt Top 50 de candidati. Doar CV-urile acestora sunt apoi citite si analizate de catre oameni.
Renuntand la clasicul Word si mergand pe grafica am dat total peste cap AI-ul care nu a reusit o citire corecta.
Mai mult, fiind implicat in foarte multe proiecte am facut un efort serios pentru a reduce la esential informatiile astfel incat sa nu sfarsesc cu un document prea amplu.
Gresit. AI-ului ii ia tot atat de putin sa analizeze un text scurt sau lung.
Doua recomandari majore:
- utilizarea formatelor clasice de CV din Word si eliminarea oricaror elemente de grafica
- analiza atenta a anuntului si a job descriptionului gandindu-ma la ce cuvinte cheie as stabili eu daca as fi in pozitia recrutatorului si apoi utilizarea din abundenta (chiar in exces) a acestora. Sa vada AI-ul ca sunt ceea ce trebuie.
Privind retrospectiv, nu am ajuns sa-i cunosc pe oamenii din spatele anuntului, dar am invatat niste lucruri si o sa stiu toata viata ca am incercat si nu am trecut pe langa o posibila oportunitate pe care mi-a oferit-o Social Media Mea.
Am +13.000 de blocati pentru ca vreau sa vad lucrurile faine si sa reduc cat de mult posibil expunerea la prostii.
PS: In urma evaluarii foarte profesionist facute, am recomandat multor prieteni aflati serviciile companiei si le-am generat venituri care au acoperit cu siguranta si serviciile oferite gratis mie.
_______________________
Lorand Balint Boti este Managing Director Publicis Sport and Entertainment si are o experienta de peste 20 ani in industria de marketing si comunicare romaneasca.