În căutarea Misterului Aurului Dacic, cu producătorul și regizorul seriei. "Am reușit să-i trezim pe români cu privire la propria lor istorie bogată”

În căutarea Misterului Aurului Dacic, cu producătorul și regizorul seriei. "Am reușit să-i trezim pe români cu privire la propria lor istorie bogată”

În timp ce lumea abia își revenea după pandemie, prin munții Transilvaniei, dar și la Roma, se turna serialul Misterul Aurului Dacic pentru History Channel, avându-l ca producător pe John Florescu și regizor & scenarist pe Marin Dinescu. Echipa a funcționat de minune, John având producții la activ pentru History, în timp ce Marin era forjat în ale reality show-urilor de la noi. Lansat în această toamnă, serialul își propune să aducă în mintea oamenilor un subiect de mult îngropat, la propriu, dar care a tot revenit în mentalul colectiv în ultimii ani - aurul dacic.

Un lucru fascinant pe care l-am aflat la filmări este acela că Sarmizegetusa este de fapt un fel de “metropolă antică” care se întinde pe o arie mult mai vastă decât zona sanctuarelor care sunt deja descoperite, spune Marin Dinescu

De data aceasta, ceea ce mi-au cerut HISTORY a fost destul de diferit de documentarele mele obișnuite – au vrut o combinație între „reality TV și documentar” pentru a atrage un public mai larg, adaugă John Florescu

Fără a se dori o lecție de istorie, ci mai degrabă o treaptă în construirea pe mai departe a unor punți între poporul român și istoria sa, serialul vine cu unele noutăți, pe care le veți descoperi în interviul cu cei doi de mai jos, dar mai ales atunci când veți vedea serialul.

 

Ideea unui serial cu subiect dacic 

John Florescu: Ideea a venit chiar de la History Channel, directorii din Polonia care se ocupă de programe. Eu mai produsesem pentru History, dar în SUA, un material de 1 oră despre tatăl meu și istoria lui Vlad Țepeș, un efort care a început în 1967. Cartea tatălui meu despre acest subiect, În căutarea lui Dracula, a fost un bestseller și un documentar pe care l-am produs despre acea „vânătoare” a lui fost difuzat în 2003. În SUA, programul a fost difuzat timp de opt ani consecutiv, amuzant, în fiecare an de Halloween. În România, am colaborat cu History la „King Michael: The Journey Home”, care a stabilit un record de vizionare pentru canalul din România. De data aceasta, ceea ce mi-au cerut cei de la History a fost destul de diferit de documentarele mele obișnuite – au vrut o combinație între „reality TV și documentar” pentru a atrage un public mai larg. Misiunea mea pe termen lung este de a sensibiliza românii la propria lor istorie, astfel încât cel puțin obiectivele noastre generale să fie aliniate. Cred că documentele mele despre Regele Mihai și Regina Maria au crescut considerabil conștientizarea celor două personalități. Cu ajutorul sponsorilor, acest efort a continuat în toată țara, ca parte a „Turului istoric național 2022”.

Marin Dinescu: Subiectul “daci” este pe masa de lucru de prin 2019. Am scris atunci alături de Iulian Tănase și Gojira un pilot de serial de comedie numit “Dacii și Românii” pe care l-am și produs independent. Pilotul nu a fost cumpărat de nici o stație TV așa că l-am publicat online și poate fi văzut pe youtube. Am considerat epopeea dacică încheiată dar în mod ironic, subiectul s-a întors ca un bumerang la mine în decembrie 2021, când producătorul John Florescu m-a abordat pentru a scrie și a regiza un “reality show despre aur” comisionat de History. Am pornit de la mai multe idei și în final am ajuns… tot la daci și la aurul lor. History a aprobat tema seriei și în mai 2022 eram deja în filmări.

 

Rolul tău în calitate de Producător Executiv

John Florescu: Rolul meu ca Producător Executiv este de a livra un program și toate aspectele sale - finanțare, dezvoltarea ideilor și scenariilor, selectarea vedetelor și a personalului, a istoricilor, partea de promovare și așa mai departe - pe un calendar exact și către o rețea. În acest caz a fost vorba de un prim serial original pentru History, subliniind entuziasmul History pentru piață. Cum reality TV-ul nu era specialitatea mea, am adus pe cineva care și-a câștigat meritele în ce privește reality TV, Marin Dinescu, prin Ferma Vedetelor, un serial reality difuzat la ProTV. Avea ore de experiență și un ochi format deja pentru o producție de genul acesta, mai orientată spre film. Mai mult, lucrase la un scurtmetraj pe tema dacilor și astfel baza lui de cunoștințe pe subiect era solidă. El este bine conectat și cu actorii, îl știa pe amuzantul și simpaticul Paul Ipate. Marin a bifat toate căsuțele. Acestea fiind spuse, job-ul era totuși unul dificil, pentru că History avea nevoie de trei episoade în opt luni și erau multe obstacole în cale.

 

Prima producție History Channel

John Florescu: Am început să vorbesc cu History în noiembrie 2021. Ei au subliniat că subiectele legate de aur atrag publicul din întreaga lume - SUA, Australia, Polonia și așa mai departe. Netflix producea astfel de show-uri și în Alaska. La fel ca pe vremea Marii Crize din 1929, publicul părea să fie atras de subiecte fantasy, departe de viața de zi cu zi. Celebrul film cu vampiri cu Bela Lugosi, Dracula, a avut premiera în 1933. În glumă m-am gândit, poate că astăzi publicul a fost atras de aur pentru că aurul înseamnă magie... iar viața în lumea post-covid, cu o inflație crescândă a fost plină de dezamăgiri.

Marin Dinescu: Au fost provocări specifice unui proiect de anduranță: ritm intens de filmare în condiții speciale (peșteri, munți, scufundări în râuri, zbor cu avionul). Apoi a fost challenging să ajungem să filmăm în Roma cu acei istorici care cunosc bine subiectul și sunt disponibili pentru a filma în perioada în care echipa era în Roma. A fost un pariu sa filmăm cu Simina Cernat care era “absolute beginner” în fața camerei, iar timpul de pregătire a fost scurt căci ea abia ateriza din Nepal cu câteva zile înainte de a începe filmările. Și în final am avut acele secvențe de “re-enactment” care erau făcute în regim de fiction, dar cu un buget de documentar, așa că și acolo a fost nevoie de ingeniozitate și curaj ca să obținem ce ne doream fără să depășim bugetul. Iar provocarea ultimă a fost la montaj, când a trebuit să găsim o formulă proprie de a împleti reality cu fiction și cu documentarul clasic într-un mod care să fie atractiv, entertaining dar și coerent și credibil.

 

Promovarea cultural dacică

John Florescu: Aurul Dacic este de multă vreme într-un fel de animație suspendată. Timp de 1.000 de ani, baza sa din Sarmizegetusa a fost pierdută pentru public în sălbăticia munților. Poporul dac a lăsat puține dovezi, spre deloc, în acest sens, iar asta a dus la formarea multor legende și mituri. Acest lucru a creat probleme pentru istoricii care nu sunt de acord cu tot felul de chestiuni de bază - de exemplu, cât aur a fost luat din Dacia la Roma acum 2000 de ani sau dacă mai există o comoară ascunsă în acești munți împăduriți. Lumea modernă și lumea comunistă românească au vrut să jefuiască acești munți pentru a-și impulsiona economiile și diverșii acționari. Ecologiștii au împiedicat investitorii occidentali și canadieni, care au simțit acel Gold Rush, la fel ca în California odată - care a împărțit țara în dispute politice. UE a stabilit noi linii directoare privind dreptul oamenilor de a săpa în acești munți. Și totuși, astăzi, acești munți rămân cele mai mari rezerve de aur din Europa, iar cei ce trăiesc pe vârfurile munților se luptă cu greutățile vieții la țară. Spre deosebire de comorile lumii antice din alte locuri, cum ar fi Machu Pichu, Egipt sau Grecia, comoara României este mult în afara circuitului turistic modern și cu puțină acoperire în mass-media. Cine știe, poate asta este o binecuvântare, așa cum cred mulți dintre localnici.

 

Descoperiri

John Florescu: Nu putem pretinde că am făcut vreo descoperire senzațională. Rețineți că aceasta a fost o producție începută de la zero cu opt luni înainte de prima difuzare a show-ului. Dar ceea ce am reușit a fost să-i trezim pe români cu privire la propria lor istorie bogată - atât în ce privește comorile sale, la multe fapte despre Dacia în epoca romană, cum a fost transferul de tone de aur cu căruța cu cai în urmă cu 2000 de ani, cu privire la războaiele dintre Roma și Decebal, despre escrocii care au pus mâna pe brățările de aur și apoi le-au vândut pe piețele de artă din Paris, New York și Londra, despre mituri și superstiții și despre ce ne poate spune tehnologia LIDAR în legătură cu subsolul acestor zone. Într-unul dintre focus-grupurile noastre din faza de pre-producție, un spectator a spus: „Am învățat atât de multe lucruri pe care nu le știam”. A fost un comentariu îmbucurător. Reality TV a permis ca aceste cunoștințe să se strecoare în mintea lor într-un mod subtil, astfel încât telespectatorii să nu simtă că asistă o lecție de istorie seacă. Contează mult și că Paul Ipate este amuzant!

 

Cât e realitate și cât e ficțiune în serial

Marin Dinescu: În serial există acele segmente de fiction în care am adus la viață poveștile și legendele legate de aurul dacilor. Tot ce ține de folclorul local (Vâlva Băii sau Flăcările de pe comori) a fost ilustrat ca un film de ficțiune. Lumea dacilor este scufundată în negura timpului și cine spune că ''știe'' cum trăiau dacii se amăgește singur. Putem să ne imaginăm cum erau dacii sau putem să legăm frânturi de artefacte, scrieri ale unor istorici (mulți nici măcar nu au pus piciorul în Dacia) dar asta nu garantează că știm de fapt realitatea factuală a Daciei de acum 2000 de ani. Este încă un mister și pentru istorici subiectul “aurul dacic”. Încă nu s-a ajuns la un consens asupra cantității de aur aduse de Traian din Dacia, sunt cifre care variază de la 1600 la 160 de tone de aur. Iar despre “comoara lui Decebal” sunt atâtea povești, mituri și teorii că am putea face un sezon de 12 episoade :) Poate că frumusețea acestui subiect este tocmai misterul… faptul că nu vom ști cu adevărat vreodată cât aur a fost în Sarmizegetusa în perioada de maximă înflorire și nu vom ști nici dacă există sau nu o imensă comoară ascunsă de Decebal.

 

Ce trebuie să știe publicul românesc despre serial

Marin Dinescu: Un lucru fascinant pe care l-am aflat la filmări este acela că Sarmizegetusa este de fapt un fel de “metropolă antică” care se întinde pe o arie mult mai vastă decât zona sanctuarelor care sunt deja descoperite. Scanările LIDAR făcute chiar în timpul producției arată că sunt de 10 ori mai multe terase și așezări umane decât se cunosc acum în zona Fețele Albe, de exemplu. Noi știm acum foarte puțin despre acest subiect și sperăm să vedem descoperiri importante în anii care vin, dar desigur pentru asta e nevoie de un efort imens și de resurse pe măsură. În plus a fost captivant să intrăm în lumea mitologiei locale și să aflăm despre Vâlva Băii, despre Blestemul Aurului și despre Flăcările misterioase care apar în locurile în care se crede că ar fi îngropate comori.

Fosta Dacie se află în inima Transilvaniei de azi, deci nu e de mirare că această zonă e plină de povești și legende care se suprapun în istorie cu alte straturi de folclor venite din alte epoci.

 

Povești de la filmări

Marin Dinescu: Filmările au fost partea cea mai “plină de viață” a proiectului. Am trăit printre oamenii locului, am explorat în fiecare zi o altă parte a traseului care a plecat din Roma la Roșia Montană și a ajuns în Sarmizegetusa.

În zona Transilvaniei am filmat în luna mai și a fost superb, mai ales că am fost norocoși să prindem 3 săptămâni fără o zi de ploaie și am putut filma mult în exterior. Au fost și filmări de noapte, momente unice cu lună plină, foc și liniștea mistică a Sarmizegetusei. Am avut parte și de călduri năucitoare în Roma, unde am filmat pe 40 de grade. A fost cu de toate :) dar a fost de bine. Nu am avut accidentări deși am filmat mult în condiții de teren accidentat cu coborâri în peșteri sau urcat cu coarda înspre Grotele Dacice din zona Roșia Montană.

 

Blestemull aurului

Marin Dinescu: Eu cred că există o lege universală a cauzei și efectului unei acțiuni. Dacă cineva fură o comoară sau caută să găsească aur care nu îi aparține, atunci acea persoană creează cauzele care vor duce la efectele conforme cu intenția persoanei. Semeni vânt, culegi furtună. Din această perspectivă putem spune că da, există un “blestem al aurului”, dar cred că acest blestem este de fapt doar energie imprimată în câmpul cuantic universal unde nu există nici greșeală, nici întâmplare sau blestem. E mai degrabă matematică în formă desăvârșită. Nu e de mirare că unii dintre cei care au căutat “aurul dacilor” au ajuns să aibă tot felul de probleme, de la închisoare până la efectul cel mai dur: moartea.

 

Pe când un lungmetraj de ficțiune inspirat de lumea dacilor?

Marin Dinescu: După o comedie cu daci, un docudrama series cu daci, iată că vine și întrebarea asta :) Dacă aș mai face și un lungmetraj de ficțiune tot cu daci deja mi-aș pune pecetea de “regizorul lui Decebal” :) nu știu dacă aș mai duce încă o tură de Daciada… mai ales că deja de 3 ani umblu cu dacii în buzunar, mai ceva ca un dacopat.

Pe de altă parte, recunosc că e deja scris un synopsis de fiction pe care l-am început prin toamna lui 2021 și care este cumva inspirat din lumea mistică a dacilor. Cine știe cum se vor așeza apele și prin 2024 vedem un fiction foarte dark despre un anti erou care ajunge fără să vrea în fruntea triburilor de daci… caci ăsta e outline-ul scenariului care fermentează în laptopul meu de un an de zile :) Vom vedea ce zic și zeii …

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related