- Tu ce faci?
- Scriu reclame.
- A...
Asta e reactia pe care o primesc cel mai des. "A"-ul acesta spune incredibil de multe. Desi e o vocala banala, are puterea, in acest context, sa transmita dispret, neincredere, teama si prejudecati.
Cum poti sa-i spui cuiva ca nu poate sa scrie? Pai toata lumea a invatat la scoala sa scrie! "Romanul s-a nascut poet", nu? Si-atunci cum de ai atata tupeu? Asta e una dintre cauzele pentru care literatura romana e plina de carti sub-mediocre si, evident, si publicitatea romaneasca e plina de idei cel putin indoielnice (si ma refer aici strict la partea pe care o are copywriterul de facut, nu vorbesc de productie, art sau clienti nasoi). Pentru ca toata lumea are impresia ca poate sa scrie, desi pentru asta e nevoie de foarte foarte multe lecturi, de un volum urias de munca. Daca vrei sa scrii bine (in orice domeniu care presupune asta) trebuie sa citesti foarte mult si sa exersezi foarte mult.
In publicitate se mai adauga un ingredient vital: trebuie sa visezi reclame, sa te gandesti la reclame 24 din 24, sa consumi reclame in orice moment, sa stii tot ceea ce e omeneste posibil despre asta. Intr-un cuvant, trebuie sa iubesti publicitatea la modul cel mai implicat posibil. Desigur, cei care "stiu totul despre tot" vor da la o parte argumentele astea si vor spune in continuare: "Cum, tu esti platit ca sa scrii? Oricine poate face asta!". Evident, tonul este dispretuitor.
La capitolul neincredere e foarte usor de argumentat. Scrii reclame, deci minti. Asta e concluzia tuturor. Scrii si iei bani multi, ceva e putred la mijloc.
Am citit cu ceva vreme in urma un articol jenant pe IQads care vorbea despre "creativii din cetatea advertisingului" sau ceva de genul asta. Daca veti avea rabdare sa-l gasiti si sa-l cititi, veti gasi acolo toate prejudecatile care exista in legatura cu publicitarii. Asa cum zicea Ries, oamenii vad ceea ce cred ei ca ar trebui sa vada (aproximativ). Nimanui nu-i pasa ca meseria asta presupune foarte multa munca, nimanui nu-i pasa ca tu faci reclame 24 de ore din 24, nu doar in cele 8 ore de program. Reactia va fi aceeasi oriunde si oricum: "Asta e un fitos"; "Ce faci tu pot sa fac si eu" samd.
Cred ca toata lumea care vrea sa intre in domeniul asta trebuie sa ia in seama cele de mai sus. Gandeste-te bine, esti pregatit sa lucrezi in conditiile in care toata lumea crede ca poate face ceea ce faci tu? Poti sa discuti cu un client agramat care pune la indoiala corectitudinea unui text scris de tine? Esti pregatit sa-ti fie interpretat orice zambet si orice cuvant ca un "misto" aruncat cuiva? Poti rezista presiunii de genul asta, barfelor, dispretului si neincrederii?
Daca raspunsul e "Da", adu-ti aminte:
- Si ce ziceai ca faci?
- Pai ti-am zis, scriu reclame la o agentie, sunt copywriter.
- A...
Punem pariu ca toate comentariile de dedesubt imi vor servi punctul de vedere?
Comentarii
un raspuns complet ar trezi cu totul alte reactii.
La noi publicitatea e vazuta ca fotbalul: toata lumea se pricepe, ce mare lucru...
Da incet incet ne facem noi mari :)
sa auzi cum imi raspund:"Scenograf? Aham...mda... si ce scenarii scrii? "