Cateva observatii personale

- Tu ce faci?
- Scriu reclame.
- A...
Asta e reactia pe care o primesc cel mai des. "A"-ul acesta spune incredibil de multe. Desi e o vocala banala, are puterea, in acest context, sa transmita dispret, neincredere, teama si prejudecati.

Cum poti sa-i spui cuiva ca nu poate sa scrie? Pai toata lumea a invatat la scoala sa scrie! "Romanul s-a nascut poet", nu? Si-atunci cum de ai atata tupeu? Asta e una dintre cauzele pentru care literatura romana e plina de carti sub-mediocre si, evident, si publicitatea romaneasca e plina de idei cel putin indoielnice (si ma refer aici strict la partea pe care o are copywriterul de facut, nu vorbesc de productie, art sau clienti nasoi). Pentru ca toata lumea are impresia ca poate sa scrie, desi pentru asta e nevoie de foarte foarte multe lecturi, de un volum urias de munca. Daca vrei sa scrii bine (in orice domeniu care presupune asta) trebuie sa citesti foarte mult si sa exersezi foarte mult.

In publicitate se mai adauga un ingredient vital: trebuie sa visezi reclame, sa te gandesti la reclame 24 din 24, sa consumi reclame in orice moment, sa stii tot ceea ce e omeneste posibil despre asta. Intr-un cuvant, trebuie sa iubesti publicitatea la modul cel mai implicat posibil. Desigur, cei care "stiu totul despre tot" vor da la o parte argumentele astea si vor spune in continuare: "Cum, tu esti platit ca sa scrii? Oricine poate face asta!". Evident, tonul este dispretuitor.

La capitolul neincredere e foarte usor de argumentat. Scrii reclame, deci minti. Asta e concluzia tuturor. Scrii si iei bani multi, ceva e putred la mijloc. 
Am citit cu ceva vreme in urma un articol jenant pe IQads care vorbea despre "creativii din cetatea advertisingului" sau ceva de genul asta. Daca veti avea rabdare sa-l gasiti si sa-l cititi, veti gasi acolo toate prejudecatile care exista in legatura cu publicitarii. Asa cum zicea Ries, oamenii vad ceea ce cred ei ca ar trebui sa vada (aproximativ). Nimanui nu-i pasa ca meseria asta presupune foarte multa munca, nimanui nu-i pasa ca tu faci reclame 24 de ore din 24, nu doar in cele 8 ore de program. Reactia va fi aceeasi oriunde si oricum: "Asta e un fitos"; "Ce faci tu pot sa fac si eu" samd.

Cred ca toata lumea care vrea sa intre in domeniul asta trebuie sa ia in seama cele de mai sus. Gandeste-te bine, esti pregatit sa lucrezi in conditiile in care toata lumea crede ca poate face ceea ce faci tu? Poti sa discuti cu un client agramat care pune la indoiala corectitudinea unui text scris de tine? Esti pregatit sa-ti fie interpretat orice zambet si orice cuvant ca un "misto" aruncat cuiva? Poti rezista presiunii de genul asta, barfelor, dispretului si neincrederii?
Daca raspunsul e "Da", adu-ti aminte:
- Si ce ziceai ca faci?
- Pai ti-am zis, scriu reclame la o agentie, sunt copywriter.
- A...

Punem pariu ca toate comentariile de dedesubt imi vor servi punctul de vedere?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Claudia Papacioc
acum 17 ani
Si eu visez sa lucrez in domeniul asta si stiu cum e cand doar spui ce ai vrea sa devii. Oamenii au mentalitate preconceputa in legatura cu domeniul publicitatii.De multe ori mi s-a zis ca oricine poate face publicitate si ca nu ai nevoie de nu stiu e studii sau cunostiinte sa faci o reclama. Oricum parerile acestea vin din partea necunoscatorilor, care cred ca stiu cu ce se mananca publicitatea doar pentru ca urmaresc pauza de reclame din timpul unui film.
denisa pielescu
acum 17 ani
reclama e o forma de comunicare. a scrie reclame - asta e tot ce defineste munca de copy?

un raspuns complet ar trezi cu totul alte reactii.

Gabi Aanicai
acum 17 ani
mi se pare chiar ciudat ca nu se ajunge la esential, ce importanta are parerea personala, defineste ea valoarea ta, nu inteleg nimic din articolul asta, mi se pare un perpetuum mobile al lamentatiilor si de o partea si de cealalta a baricadei
Diana Caracota
acum 17 ani
@umbluteleleu: chiar crezi ca ai cum sa prezinti fiecaruia "un raspuns complet"? gandeste-te la limitele intelectuale (ale nefericitului celuilalt) si limitele de timp (ale lui si ale tale). plus ca alta era ideea.
Iancu Barbarasa
acum 17 ani
eu cred ca un copy bun trebuie sa aiba talent creativ literar, sa fi citit la viata lui macar 5 metri de carti si sa aiba simt comercial creativ.

La noi publicitatea e vazuta ca fotbalul: toata lumea se pricepe, ce mare lucru...

Da incet incet ne facem noi mari :)

cecilia maruta
acum 17 ani
carti, filme, minte ascutita, prinzas si multe altele... pentru ca limbajul publicitatii trebuie se fie universal... am vazut eu la televizor :)
ruxandra ionica
acum 17 ani
macar la tine raspund cu "A.."

sa auzi cum imi raspund:"Scenograf? Aham...mda... si ce scenarii scrii? "



Branded


Related