Am stat de curand de vorba cu fosti colegi de presa. Din vorba in vorba am abordat si subiectul PR-istilor de pe piata. Evident ca si aici exista simpatii si antipatii.
Exista perceptia ca omul de PR bun este acela care reuseste, numai el stie cum, sa scoata articole din orice. Sa vanda subiecte chiar daca acestea nu au valoare de stiri. A fost trist sa aflu de-a lungul vremii de la oameni cu care am lucrat ca atata se vede din efortul omului de comunicare : un vanzator, enervant sau fermecator, de stiri. Un intermediar de subiecte a carui singura ocupatie este de a transporta informatia de la companie in paginile unui ziar.
Putini sunt cei care, fiind in afara industriei, privesc omul de comunicare ca pe un strateg, ca pe un consultant. Dar poate ca aici este si vina noastra. Suntem atat de absorbiti de comunicarea pentru clientii nostri incat uitam sa iesim la lumina, sa explicam ce facem, cu ce ne ocupam. Unii dintre noi comunica mai mult, unii apar ca speakeri la evenimente, apar in publicatii de specialitate, dat atat.
Raman doar la aceasta incrancenare de a deveni impreuna cu agentia pe care o conduc branduri, astfel incat clientii sedusi de notorietate sa inroseasca telefoanele in timp ce omul de new business devine dispensabil.
Din pacate, la fel ca in arta (pictura, sculptura) in PR-ul din Romania nu exista o breasla, unita si activa care sa isi doreasca sa atinga prin ceea ce fac membrii ei acel englezesc si celebru "state of the art". Daca advertising-ul are o asociatie, si ma refer aici la IAA, care misca lucrurile, are festivaluri si publicatii care il explica si il comunica, PR-ul se afla inca departe de a fi explicat si valorizat. De asta unii inca mai cred ca PR inseamna relatii cu publicul sau, si mai rau, ca PR-ul este un intrument de manipulare.
PR-ul este timid reflectat in paginile unor publicatii de nisa importante alaturi de ATL si BTL, media buying, dar nu are inca revista lui, un "PR Week" romanesc. Agentiile folosesc pe rand si de obicei pentru putina vreme, aceiasi oameni. Asta pentru ca PR-ul este perceput ca fiind o meserie usoara. La ea adera mii de tineri care apoi isi dau seama ca e la fel de analitica si structurata ca si matematica si pleaca. Este o meserie pe care ar trebui sa o cunoasca toti consultantii de HR inainte de a face recrutari pentru acest domeniu.
Cred ca am cunoscut pana acum doar doi HR-i profesionisti care sa intervieveze in cunostinta de cauza candidatii pentru posturi in PR.
Mai cred ca daca vrem sa schimbam perceptia despre PR ar trebui sa crestem oameni tineri si dupa cate stiu exista doar o singura initiativa laudabila de acest gen: o agentie de HR din Bucuresti care s-a gandit sa selecteze si sa puna la dispozitia agentiilor, fara niciun fel de pretentie finaciara, tineri, studenti cu potential care sa se dezvolte si sa devina profesionisti.
Recunosc ca nu stiu cum arata statistic tot ce am scris aici. Mi-ar placea sa stiu cat la suta din masa oamenilor de PR sunt profesionisti, cat la suta din clienti sunt multumiti, cat la suta din jurnalisti apreciaza eforturile noastre, cat la suta din tinerii absolventi de comunicare intra si raman in meserie mai mult de un an la aceeasi companie.
Stiu insa ca de Craciun o sa-mi pun urmatoarea dorinta:
Sa cream:
- O asociatie ACTIVA a oamenilor de comunicare care sa asume rolul de formator.
- O revista a PR-ului romanesc
- Un echivalent pe PR al "Zilelor Biz"
Poate la anul !
Comentarii