[La shopping cu creativii] Valentina Arseni: Mult timp nu mi-am putut imagina viata fara cafeaua de dimineata sau fara anumite produse, insa viata mi-a demonstrat ca nimic nu este indispensabil si ca mereu exista alternative

[La shopping cu creativii] Valentina Arseni: Mult timp nu mi-am putut imagina viata fara cafeaua de dimineata sau fara anumite produse, insa viata mi-a demonstrat ca nimic nu este indispensabil si ca mereu exista alternative

Ii stiti pe cei care, cand se gandesc la cumparaturile de Craciun, la aglomeratie, vacarm si alergatura, se duc intr-un colt si plang? Ei bine, Valentina Arseni, Account Director Godmother, nu face parte dintre ei. Pentru ea, cumparaturile de Craciun sunt un adevarat ritual, iar calatoria prin magazine - o sarbatoare in sine. Valentina adora cumparaturile si in restul anului - in supermarket, la piata, la magazinul de la colt, in magazinele mari, nu conteaza locul. 

Sunt clar cheltuitor cu C mare. As fi in stare sa las si ultimul banut pe ceva care imi place mult, dar incerc sa ma temperez. In ultimul timp nu mai actionez din impuls/pe moment, ci aplic indemnul de sleep on it, daca si a doua zi impresia persista atunci e clar ca imi place/ e ceva de care am nevoie si cumpar, spune Valentina. 

Povestim cu ea, in randurile de mai jos, despre tabieturi consumeriste si ritualuri de shopping, strategia bugetului pe timp de criza si cum o influenteaza meseria in alegerea produselor. 

 

Shoppingul: placere sau corvoada?

Ador sa fac cumparaturi, de la a merge pana la magazinul din colt si pana la a pierde ore intregi prin magazinele din oras. Uneori, daca se intampla sa nu am suficient timp, ma multumesc si cu window shopping.

Obiceiurile s-au schimbat, da, in primul rand am inceput sa tin cont de ordinea prioritatilor. Nu mai sunt doar eu in cadru si deci sfera de necesitati s-a largit :)

 

Calculat sau cheltuitor? 

Sunt clar cheltuitor cu C mare. As fi in stare sa las si ultimul banut pe ceva care imi place mult, dar incerc sa ma temperez. In ultimul timp nu mai actionez din impuls/pe moment, ci aplic indemnul de sleep on it, daca si a doua zi impresia persista atunci e clar ca imi place/ e ceva de care am nevoie si cumpar. Sau daca vorbim de shopping online cumpar si apoi returnez la greu.

Nu ma uit la pret atunci cand este vorba de cadouri si de cele mai multe ori ma uit la pret atunci cand cumpar pentru mine, incerc sa urmaresc anumite produse, sa le prind cand sunt in diverse promotii sau campanii de fidelizare.

Mult timp nu mi-am putut imagina viata fara cafeaua de dimineata sau fara anumite produse/ servicii de ingrijire insa, de-a lungul timpului, viata mi-a demonstrat ca nimic nu este imposibil/indispensabil sau de neinlocuit, dar si ca mereu exista alternative.

 

Tabieturi consumeriste

Plec cu gandul de a cumpara ce imi trebuie si se intampla sa fie nevoie sa iau un taxi la intoarcere, chiar daca magazinul este foarte aproape de casa :)

Daca pot sa aleg, prefer intotdeauna offline. Una este sa poti testa/ atinge/ proba ceea ce vrei sa cumperi si cu totul alta este sa iti imaginezi. Poate si pentru ca am avut foarte multe experiente neplacute cu shoppingul online, am comandat ceva si am primit altceva, marimi si texturi care nu se potrivesc... Procentul este de 80/20. Dar online sunt de cele mai multe ori carti si cosmetice, adica stiu sigur ce comand.

 

Ultimul produs cumparat online

Recent am avut un weekend in care ne-au fost date planurile peste cap (s-a anulat o scurta escapada) si a trebuit sa stam acasa. Am hotarat astfel sa profitam de timpul liber castigat si am facut cumparaturile de Craciun. Daca e sa ma dau un pas in urma, tocmai a fost Black Friday, deci don’t ask :)

 

Cand si de ce mergi in magazine

Merg in magazinele alimentare saptamanal si uneori zilnic pentru aprovizionare, sunt genul care gateste mult acasa, imi place sa primesc prieteni si oameni dragi in vizita, astfel ca mereu am nevoie de cate ceva.

Cand am timp, merg in magazinele de cartier pentru a descoperi chestii faine si am anumite magazine unde merg targetat, cum ar fi magazinul naturist de unde iau lapte pentru cafea, ceaiuri, diverse produse pentru gatit si, cum imi place mie sa spun, dulciuri sanatoase, bacania italieneasca din coltul strazii sau macelaria arabeasca de pe Stirbei Voda si nu in ultimul rand la magazinele rusesti Berezka cand mi se face dor de ceva bun cu gust de acasa. Stiu cateva magazine cu produse romanesti pe care le vizitez de fiecare data cand ajung in Brasov.

 

La supermarket

Incerc sa tin un program, sa ajung in weekend pentru a cumpara mai multe, dar chiar si asa, merg aproape zilnic la magazinele de langa casa, mereu se intampla sa imi mai trebuiasca cate ceva.

Fac liste atunci cand trimit pe altcineva la cumparaturi in locul meu, altfel chiar daca le fac, le respect in proportie de 80 la suta.

 

Plăceri vinovate

Nu as putea sa ma decid pe ceva anume, dar mereu este cate ceva, in functie de ce imi este/ne este pofta la momentul respectiv. Sau de ce este foarte eye catching si cu priza la momentul respectiv cand suntem la cumparaturi.

 

Buget de criza

Sincer inca nu mi-am facut o strategie pentru treaba asta, dar da, merg mai des la supermarketurile mari si incerc sa ajung la piata macar o data pe luna.

Am inceput sa gatesc mai mult acasa versus sa comand mancare la pachet, dar fac asta si pentru ca imi place, nu neaparat pentru ca s-au scumpit toate in jur.

 

Cum te influenteaza meseria

Cand vine vorba de chestii/ produse faine sunt prima care ma entuzismez. Daca e sa fiu implicata in proiect si sa imi placa produsul/ serviciul de promovat, atunci inca de la brieful cu creatia sau de la intalnirea cu clientul, daca e sa le descopar in magazin – imi place sa incerc/ sa testez atat produse, cat si campanii (spre exemplu imi fac timp sa stau de vorba cu promoterii pe care ii intalnesc in magazine, sa ii testez daca stiu de ce sunt acolo, daca stiu ce promoveaza, cunosc produsele si beneficiile acestora, sa vad care este parerea lor reala etc.). Si da, cred in promotii chiar daca stiu de ce si cum sunt facute.

 

Disocierea 

Disocierea exista, evident. Publicitatea ma influenteaza daca e sa imi placa produsul/ serviciul, sau strategia din spatele produsului – daca brandul respectiv are o pozitionare cu care ma identific, daca isi propune sa schimbe ceva cu campaniile pe care le face, atunci da, imi place sa cred ca contribui si eu cu o parte cat de mica la ceva ce are valoare pentru mine si ma las influentata.

In ce priveste ambalajele, da, conteaza cum arata, dar personal ma uit mai mult la compozitie, am grija ca majoritatea lucrurilor pe care le cumpar sa fie in ambalaje reciclabile.

 

Branduri preferate

Brandurile preferate sunt cele cu care am rezonat la un anumit moment, spre exemplu cand am intrat in publicitate primul meu client a fost Samsung, divizia de telefoane mobile. Si asta se intampla in momentul in care Nokia era lider de piata. Pentru ca am fost parte din proces si am asistat la perioada de inflorire a brandului Samsung si de dezvoltare a pietei telefoanelor mobile (imi amintesc de primul telefon cu camera de 5MP care era cea mai tare achizitie la momentul respectiv) inca sunt fidela brandului.

Si am mai avut un moment special cu Müller, un client de care imi este foarte drag pana in momentul de fata si de produsele caruia m-am indragostit la propriu. Si nu pentru ca nu imi placeau inainte produsele lor, ci pentru ca obisnuiam sa consum doar lactate vegetale, dar odata cunoscand (inclusiv cum sunt dezvoltate) si incercand produsele, a fost dragoste de la prima lingurita!

In rest, obisnuiesc sa cumpar anumite branduri o perioada, dupa care, de cele mai multe ori simt nevoia sa incerc si altele (de obicei din aceeasi categorie).

 

Etichetele

De cand am devenit mama, sunt mult mai atenta la tot ce cumpar, de la produse alimentare unde verific sa nu aiba OMG-uri, grasimi de tip trans, coloranti, conservanti (pe cat posibil mai putini, sau mai putin nocivi) cantitatea de zahar si sare etc, pana la cosmetice unde incerc sa aleg de fiecare data produse fara SLS-uri, PEG si alte chimicale bine cunoscute deja in randul consumatorului modern.

 

Ai lucrat pentru produse care nu-ți plăceau?

Sa stiti ca ma numar printre norocosii care au facut foarte putine proiecte cu branduri cu care nu rezoneaza. As putea cita aici situatia cu Müller, unde nu consumam deloc (dar nu pentru ca nu imi placeau produsele) si am devenit consumator.

 

In caz de apocalipsa: 3 produse pe care le-ai lua cu tine în buncăr

Daca e sa ma raportez adliteram la aceasta intrebare as raspunde, apa, conserve si o lanterna/un radio, daca e sa ma raportez la 3 produse care imi plac foarte mult in momentul de fata as alege cafeaua de specialitate (nu am un brand anume pentru ca variez intre mai multe), cosmeticile COSRX si smoothie-urile de la Urban Monkey.

 

Shoppingul peste 20 de ani

Cred si abia astept sa avem acele magazine inteligente in care intri, alegi ce ai nevoie si iesi fara sa mai stai la casa pentru ca automat ti se retrage din cont valoarea cosului de cumparaturi. Intreaga experienta de shopping este placuta si relaxanta – muzica de ambianta, produse sustenabile, mai putine ambalaje de tip plastic (genul acela de magazine de tip zero waste, cu dozatoare din care te servesti la discretie).

Nu-mi place insa ideea de a nu mai exista magazine fizice de haine si incaltaminte, de probe in cabine virtuale cu avatar personalizat etc.

 

Cosurile de cumparaturi ale celor de la coada

Nu doar ma uit, ci si analizez. Incerc sa imi dau seama ce nivel si ce stil de viata are persoana/ familia respectiva, ce prefera, ce branduri combina. Este unul dintre aspectele pentru care imi place sa merg la cumparaturi in format fizic.

 

Ce ar spune cosul tau de cumparaturi despre tine

Pai cel de la supermarket ar spune ca sunt un cumparator gurmand si pofticios.

Iar cel din online ar spune ca sunt un cumparator foarte nehotarat, mereu obisnuiesc sa umplu costul de cumparaturi pana scrolez mult in jos ca sa vad care este totalul si, de foarte putine ori, ajung sa finalizez procesul de cumparare. De cele mai multe ori primesc remindere de la magazinul online-ul (produsele din cosul tau te asteapta etc.) pana cand unele ofera discounturi (astazi primesti X la suta reducere/ un voucher de X RON pentru a finaliza cosul de cumparaturi) si atunci, de cele mai multe ori, chiar cumpar. Sau cumpar si apoi returnez la greu, am in agenda numerele de telefon ale curierilor de la mine din zona :).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Godmother

We are brand experience artisans Godmother inseamna pasiune. Pasiune pentru crearea unor experiente de brand pozitive, bazate pe conexiuni profunde intre brand si consumator. Ne propunem sa inspiram audientele prin... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related