Numele de Zeyla Tomlyn este o metamorfoză a Petrei Acker, un nume care e calculat numerologic, acordat la ființa ei. Ea spune că până și vocea i s-a schimbat de când a intrat în proiectul Pantam Dance alături de Artur Pasecinic. La concertele lor oamenii uită de orice problemă, se simt îmbrățișați și pleacă eliberați, spune Zeyla. Crede în consistență și dedicare pentru ceea ce face, fără a judeca prea mult tendințele din jur.
Ca stil - e un world music cu elemente galactice. Acest “galactic” creat de sound-ul handpanului și de sonoritatea vocii ce rezonează pe multiple registre, în combinație cu o producție electronică cu mult groove, este “noul” pe care vrem să-l aducem
Felul în care ajunge să intre în flow-ul compozițional e dat de meditație, așa cum fac și Usher sau Alicia Keys. Pentru 2023 Zeyla și Pantam Dance pregătesc un album nou și cât mai multe concerte în țară și în afară, pentru a intra în contact cu cât mai multe culturi. Cum fac să ridice vibrația ascultătorului, cum decurge procesul de creație sau cum e la înregistrări, în interviul de mai jos.
Cum a pornit proiectul Pantam Dance & Zeyla Tomlyn
Am primit de la Artur Pasecinic invitația de a face parte din acest proiect și a fost una dintre cele mai bune decizii să spun „da”. Ideea de bază era să fie un proiect de muzică electronică dansantă cu voce, însă ce s-a concretizat e mult mai mult de atât.
E o călătorie magică, inspirația ce vine în acest context aduce filozofii întregi pe care le transformăm în muzică, iar publicul este pur și simplu transpus într-un spațiu transcendental unde uită de griji și urcă spre altă frecvență.
Numele de Zeyla Tomlyn este o metamorfoză a Petrei Acker, e un nume care e calculat numerologic, acordat la ființa mea. Îmi dă libertatea să fiu mai mult din ceea ce sunt. E o energie nouă ce vine cu multe daruri, o perspectivă complet transformată asupra vieții și a muzicii, o ușurință mare în a manifesta și a crea ce îmi doresc. Până și vocea mi s-a schimbat odată cu trecerea în aceasta nouă dimensiune.
Ce sonorități noi vreți să aduceți pe scena globală
Ca stil - e un world music cu elemente galactice. Acest “galactic” creat de sound-ul handpanului și de sonoritatea vocii ce rezonează pe multiple registre, în combinație cu o producție electronică cu mult groove, este “noul” pe care vrem să-l aducem.
Ce mai înseamnă astăzi World Music
Înseamna fuziunea de stiluri inspirate din muzica tribală, folclorică, tradițională a celor mai diverse țări. Este o tendință firească ca această muzică să se bucure de un comeback, pentru că, și social vorbind, se întâmplă o mare fuziune, oamenii sunt din ce în ce mai curioși despre alte culturi, din ce în ce mai dornici să se împrietenească cu “străinii”.
Am observat că publicul regăsește o stare de visare în muzicile mai “exotice”, cum e cea africană, orientală etc, și cred că acea visare le dă aripi și îi inspiră pe toate planurile. De aceea cred că acest world music care vine sub așa multe forme diferite este o muzică ce deschide inimi și vindecă.
Temele abordate
Într-un mod interesant, două din ele vorbesc despre dorul față de cineva (“Whispers” și piesa cea mai nouă, “Până când nu te iubeam”), iar a treia - despre metamorfoză și eliberare, transformarea de la omidă la fluture.
Lucrând la acest repertoriu am înțeles că dorul pe care îl simțim este, de fapt, un sentiment de lipsă față de noi înșine. Față de ceea ce suntem de fapt.
Ne restricționăm de așa multe ori pentru că mama, tata, bunica etc. ne-au spus că nu e ok să te comporți într-un anumit fel sau că nu poți trăi din artă sau ceva ce îți place cu adevărat. Dând crezare acelor cuvinte, renunțăm la părți importante din noi, pe care le vom căuta în alții. Vom aștepta de la ceilalți să ne completeze. Este drama umanității de atâta timp.
Odată ce înțelegem că se întâmplă asta și începem să ne reîntregim, poate să înceapă procesul de metamorfoză și eliberare. Este, deci, o tematică destul de universal valabilă pentru mulți oameni.
Cu ce ai vrea să rămână publicul vostru când vă ascultă?
Vrem să facilităm conexiunea cu planuri vibraționale mai înalte, conexiunea cu adevărul interior. Vrem să inspirăm oamenii la exprimare autentică. La a fi cine ești cu adevărat. Pentru că trăim în niște vremuri în care asta e tendința, să faci ce îți place. Trebuie doar un pic de curaj și încredere.
Am observat că, la concertele noastre, oamenii tind să intre în așa un spațiu de adevăr, unde se simt ca acasă, se simt îmbrățișați și, în același timp, mișcati de ritmurile noastre. Mulți vorbesc de un sentiment de pace care se instalează la ei după ce ne ascultă.
Imaginea
Mi se pare foarte important să te exprimi multilateral ca și artist, inclusiv prin imagine. Bineînțeles, dacă simți să o faci, dacă se simte autentic. Sau dacă ai un interes strategic. Imaginea este elementul care vinde, până la urmă, care poate facilita accesul mai multor oameni la muzica ta.
Sunt foarte recunoscătoare să trăiesc într-un timp în care nu prea există limite în exprimarea creativă. Cine simte să se bucure de această libertate, ar trebui s-o facă, nu în ultimul rând pentru a-i inspira și pe alții.
În rest, tind să nu îmi fac păreri despre ce fac ceilalți, admir autenticitatea și consistența. Cred că aceștia sunt factorii care duc la succes, până la urmă.
Influențele Social media
Cred că, în mare parte, industria s-a mutat pe social media. Și cred că putem înțelege fenomenul cum putem înțelege orice altceva, prin prisma pozitivă sau negativă.
Evident că nu sunt de acord că majoritatea tinerilor își petrec timpul pe TikTok și Instagram, că a devenit o “scenă” pentru oricine are ceva de exprimat, bun sau rău, însă nu pot schimba acest lucru. Tot ce pot face este să abordez platformele ca pe un tool de comunicare și să încerc să am o atitudine suficient de stabilă față de acest mediu pentru a nu mă pierde în el :)
Cum vă raportați la industria muzicală
Alegem să ne raportăm la ce ne oferă viitorul cu deschidere și încredere, să ne facem treaba consistent și la un nivel cât se poate de profesionist. Suntem constant preocupați să promovăm ceea ce facem și avem încredere că va ajunge unde trebuie.
Dorința să ne orientăm spre afară este puternică, ne dorim să călătorim mult și să interacționăm cu publicul din cele mai diverse locuri. Unu la mână, pentru că găsim multă inspirație în alte culturi și doi la mână, pentru că ne dorim să ajungă muzica noastră la cât mai mulți oameni. În vest este, momentan, mai multă deschidere spre sferele stilistice în care ne aflăm.
Suntem în discuții cu festivaluri, căutăm un label care să ne reprezinte, suntem în decurs să ne construim o rețea în Europa și SUA. Pe scurt, suntem activi și binecuvantați cu o echipă fantastică.
Ritmul de lansare
Cred că ideal este să nu suprasaturezi ascultătorul, să dai timp, măcar 2-3 luni, ca acesta să prelucreze o piesă nouă, un album chiar și mai mult. Dar din nou, cred că trebuie făcut cum se întâmplă în mod natural. Sunt trupe și artiști consacrați care nu au lansat nimic ani de zile, cum e D’Angelo sau Erykah Badu. Cu toate acestea, fanii au fost prezenți în momentul în care au lansat ceva nou.
Noi avem mult material în lucru, și chiar următoarele piese gata produse, deci pe partea asta este planul făcut pentru prima parte a anului care vine.
Cred că timpul CD-urilor s-a dus de o vreme bună, însă vinilurile sunt din ce în ce mai ascultate. Cu siguranță se va găsi și pe vinil albumul care iese la anul.
Experiența concertelor
Concertele noastre sunt niște călătorii dincolo de spațiu și timp. Suntem luați pe sus, cu tot cu public, și transpuși în altă dimensiune. Și așa se exprimă oamenii din public, nu e ceva ce ne-am propus neapărat dinainte.
Concertele sunt ca o ceremonie. Piesele se adresează sufletului și de obicei oamenii ascultă exact așa, prin suflet. S-a întâmplat să auzim de la oameni că au uitat de orice grijă și au continuat viața într-o nouă stare de bucurie. Când muzica provoacă asemenea stări, cred că facem ce trebuie :)
Dealtfel, avem un soi de ritual, un joc pe care îl practicăm împreună cu publicul. Invităm oamenii să se lase inspirați de o temă de handpan și să ne spună câte un cuvânt care le-a venit în timpul ascultării. Din acele cuvinte construim o piesă spontan, pe loc. Durează cam 5 minute să transform cuvintele într-un text complet, pe care îl transpun apoi pe melodia ce îmi vine în timp real. Avem deja 3 piese compuse în acest mod și sunt preferatele celor care ne ascultă.
Ne place să credem că acest proces este un mod de a “culege” folclorul contemporan, inspirația comunității, a prezentului.
Cele mai mișto experiențe - sunt toate pe care le avem. Fiind împreună e ceva special în sine, ne înțelegem extraordinar. Dar tot ce ni se întâmplă e special, e ca un film foarte bun. Ca să menționez doar câteva - am avut o apariție în prime time la TV Național în cadrul galei Premiilor UNITER, la scurt timp după un concert într-o poieniță în pădure, total neamplificat, un magic fairy tale, apoi un concert spontan la Smida Jazz Festival unde am ajuns total neașteptat.. Nu știu, e pur și simplu un film foarte bun, vă invit să ne urmăriți :)
Partea de producție. Pe unde înregistrați și cum decurge procesul
Artur înregistrează ideile lui la handpan, mai nou la Startrec Studio în București, iar pe baza acelei teme produc piesa în totalitate la mine în studio. Îmi place mult că avem libertatea să putem face noi tot. De altfel, piesele vin de la sine, de multe ori am impresia că doar le transpunem în realitate, pentru că ele există deja în altă dimensiune.
Tot în studioul meu înregistrez vocea, iar aranjamentul de backing vocals este bucuria mea cea mai mare, simt o libertate totală când lucrez la ele. De mix și master se ocupă un prieten foarte drag, Adrian Andrei, aka Freqax, care de fapt este producer și o referință importantă pe scena de drum’n’bass.
Per total, lucrul la acest proiect este, pur și simplu, o binecuvântare.
De unde îți iei inspirația
Hmm interesantă întrebare. De obicei intru instant în faza de creație, mai ales din pandemie încoace, când nu am făcut altceva decât să scriu, să produc, să creez.
Inspirația este ca un mușchi care poate fi antrenat. Cand îl exersezi suficient, este foarte ușor de intrat în flow.
Cel mai important este pentru mine să alimentez vocabularul muzical. Să studiez constant, să analizez muzica altora în detaliu, până la intervale, tonuri, beat-uri etc.
Apoi, pentru partea de versuri, recomand scriere liberă, cât mai des. Pun timer pe 3 minute și scriu orice vine, fără nici un gând sau vreo judecată. Astfel, flow-ul verbal este eliberat și vin idei din ce în ce mai bune.
Improvizația și creativitatea melodiei o antrenez asemănător, cu timer pe 10 minute, cântând orice vine, și mă refer la ORICE, fără să mă judec, fără să mă analizez. Asta fac zilnic și mă surprinde ce libertate de exprimare se dezvoltă în timp.
Însă factorul definitoriu pentru a intra în flow este, pentru mine, meditația. Cu cât meditez mai mult, cu atât mă exprim mai ușor, mai creativ, mai inspirat. Acest lucru l-am auzit de la așa mulți cu care am studiat, de la Alicia Keys la Usher, până și Hans Zimmer recomandă meditația. O carte care este utilă de citit pe tema asta este “Măiestrie fără efort” de Kenny Werner. Un must-read pentru orice muzician, după părerea mea :)
Planuri pentru 2023
Pregătim un album cu minim un clip nou, dar probabil 3, ne dorim să călătorim cât mai mult, sa fim prezenți la festivalurile de referință și la evenimentele unde muzica noastră poate să aducă o contribuție cu sens oamenilor, în țară și străinătate.
Avem deja evenimente interesante confirmate, unele chiar în colaborare cu Ambasada Germaniei, festivaluri de film și de jazz. Presimt niște colaborări importante și foarte interesante în mediile filmului și al teatrului. Dar, planul cel mai important este să fim productivi, consistenți și autentici și să ne bucurăm de ceea ce facem.