Dora Gaitanovici: Albumul ăsta nu e foarte lejer de ascultat. Nu este o muzică de ascultat pe fundal

Dora Gaitanovici: Albumul ăsta nu e foarte lejer de ascultat. Nu este o muzică de ascultat pe fundal

Dora Gaitanovici se pregătește de lansarea primului ei album, care se va întâmpla duminică, 11 decembrie, în clubul Expirat din București. Așa că am dat o tură prin sertarele activității ei de până acum, de la primele compoziții, cu trecere prin experiența Eurovision, sesiunile live din pandemie și mesajele de pe albumul Descântec.

În ceea ce privește, primul nostru album, care se va lansa în curând, piesele noastre au pornit de la o idee: am luat personaje din basme și balade populare și le-am dat voce. Le-am scăpat de un blestem... cel al uitării. De aici numele albumului, „Descântec”.

Dora spune că acest prim album e unul care nu ne va lăsa indiferenți, nu e genul de ascultat pe mașină sau pe fundal, ci îți solicită toată atenția atunci când îi dai play. Textele sunt inspirate din folclorul românesc și aduc în vizor teme precum sacrificiul, viața veșnică sau lupta. Este prima lor încercare, pe care, spune Dora, și-o permit, cu riscul de a nu fi pe placul tuturor. Visul ei și-al trupei? Să cânte în fața întregii lumi și să elimine prejudecățile despre artiștii tineri și comercialul în artă.

 

Cine e Dora Gaitanovici

Sunt Dora, nu sunt singură, pe scenă sunt alături de colegii mei de trupă: Dani, Dante, Dimitrie, Denis (cei cu „D”) și Codruț. Am pornit împreună la drum din prietenie și din pasiunea pentru muzică și ne propunem să ajungem cât mai departe.

 

Primele experiențe muzicale

Am început să cânt, așa cum cântă orice copil, la grădiniță. Această activitate, absolut obișnuită pentru vârsta de 3-4 ani, s-a transformat, însă, în felul meu de a trăi. Când eram mică aveam foarte multă „treabă”: cântam la cor și mergeam la concursuri, repetam la pian în fiecare zi și organizam spectacole (pe bilete) la mine în sufragerie pentru părinți, bunici și pisici. Mai târziu, pe la 9 ani, am început să și compun. Prima mea piesă a fost „Tom și Jerry”, fiind urmată de „Balada Greierașului”. Între timp, lucrurile au devenit puțin mai serioase...

 

Cum e să cânți rock în 2022

Drumul pe care ni l-am ales este destul de greu, dar facem ceea ce ne place. Scena de rock în România nu e atât de mare, iar stilul abordat de noi e văzut mai mult ca muzică de nișă. Până acum am avut reacții bune.

 

Ce teme abordezi, de unde vine inspirația

În ceea ce privește, primul nostru album, care se va lansa în curând, piesele noastre au pornit de la o idee: am luat personaje din basme și balade populare și le-am dat voce. Le-am scăpat de un blestem... cel al uitării. De aici numele albumului, „Descântec”.

Vrem să spunem patru povești, acestea având patru teme diferite și complexe. Deși preluate din literatura populară românească, aceste teme sunt încă relevante pentru societatea de astăzi: sacrificiul, dragostea imposibilă, dorința de viață veșnică, a lupta sau a fi resemnat. Sunt lucruri pe care oamenii le trăiesc în fiecare zi, indiferent de vârstă sau orice alt criteriu. Sunt universale. Ce ne propunem noi este să le amintim oamenilor că suntem la fel, că trăim aceleași stări și conflicte interioare. Cred că prin muzică putem transmite lucrurile astea cel mai ușor.

 

Cât timp repetați 

Singura problema care apare la repetiții este lipsa de timp. Am vrea să facem multe lucruri, dar realitatea intervine de multe ori și nu ne lasă. Avem planuri mari însă, care se conturează încet-încet.

 

Experiența Eurovision 

Experiența Eurovision ne-a învățat multe, pe toți din echipă. Am trecut împreună prin momente de muncă interminabilă, programe zilnice foarte greu de suportat, momente pline de speranță și dezamăgiri. Ne-a sudat foarte bine, asta e clar. În același timp ne-a arătat faptul că trebuie să muncim și mai mult dacă vrem să construim ceva, practic un infinit mai mult, să nu ne oprim niciodată.

 

Zi-ne mai multe despre trupa ta

Băieții sunt muzicieni extrem de talentați cu care am dus la capăt o mulțime de proiecte în orașul nostru comun, Buzău. În afara de Dimitrie, basistul, toți am făcut parte din echipa artistică „Arată Artă”. Practic aici a început călătoria noastră. În timpul pandemiei ne-am ocupat - sub îndrumarea regizorului și prietenului nostru, Mircea Anghel - de un show online săptămânal numit „Live Nights”. Această perioadă ne-a învățat foarte multe, dar mai ales ne-a unit. Pe Dimitrie l-am întâlnit mai târziu, chiar la Eurovision, el cântând cu alt concurent atunci.

 

Cum e procesul de compunere a pieselor în general

Noi nu prea facem „lucruri în general”. Nu există o anumită metodă pe care să o aplicăm și care să se potrivească la toate piesele noastre. Fiecare cântec s-a născut în felul lui. Ceea ce pot spune sigur este că cele nouă piese care alcătuiesc albumul nostru sunt cu adevărat ale noastre, sunt exact așa cum suntem noi și ne reprezintă perfect. Fiecare dintre noi a pus acolo tot ce a știut și așa cum a știut mai bine, fără restricții. Ne-am lăsat purtați de inspirația comună care s-a format după mult timp de stat împreună, de împărtășit experiențe aglomerate, fără prea multă pauză.

 

Zi-ne despre albumul tău și show-ul de lansare

Cred că albumul ăsta nu e foarte lejer de ascultat. Am tot spus asta și îmi susțin ideea, nu este o muzică de ascultat pe fundal. Nici în mașină nu cred că se potrivește pentru foarte mulți oameni, chiar și cu gusturi apropiate de ce facem noi. Este cumva o alegere conștientă. Am vrut să fim cât mai sinceri, să încercăm. În perioada asta a vieții, încercările te ajută cel mai mult. Cel puțin asta cred eu.

Riscul ca albumul ăsta să nu fie ascultat de nimeni există, dar cine ar putea fi interesat de el, ar fi chiar cei care caută mereu mai mult, plini de curiozitate, care vor să înțeleagă ce e în spatele tuturor lucrurilor, oameni care se întreabă întotdeauna “de ce?”. Este strigătul nostru de adunare și abia așteptăm să vedem cine ni se alătură pe 11 Decembrie.

 

Mediul ideal de ascultare a muzicii 

Cred că mediul digital are avantaje clare peste cel fizic pe care le simțim cu toții. E vorba de o comoditate a societății care crește de la an la an. Deși toată lumea vede asta ca pe ceva rău, eu încerc să observ urmările bune, în special în muzică. Această comoditate îi face pe oameni să asculte din ce în ce mai multă muzică. De asemenea, tot acest fenomen îi face pe oameni să compună din ce în ce mai multă muzică. Genurile muzicale se amestecă între ele si generează lucruri complet noi. Nu sunt adepta fenomenului ăstuia de evoluție accelerată prin care trecem, consider că uneori e cazul să mai calci și frâna pentru a avea control mai mare, dar arta este despre Inovație, despre noutate. În perioada asta toată lumea încearcă cumva să facă ceva ce nu s-a mai făcut și asta mă bucură foarte tare.

 

Cum e la Conservator

Deși e foarte diferit ce studiez la Conservator față de ceea ce cânt pe scenă, școala mă ajută foarte mult. Pentru mine, procesul de creație este același, indiferent de stilul în care compun, iar muzica clasică este o sursă imensă de inspirație.

 

Relația ta cu social media

Social media a influențat extrem de mult peisajul muzical și în mod special felul în care se consumă muzica. Pentru tineri, partea de social media este uneori la fel de importantă ca partea de performance. Totul se consumă din ce în ce mai mult vizual și din ce în ce mai rapid.

 

Care din piesele tale a prins cel mai bine la public 

Până acum cel mai mare succes l-a avut piesa „Ana” și asta datorită Eurovisionului. La concerte o cântăm mereu cu publicul. Astfel de momente sunt magice.

 

Cum alegi să te promovezi

Asta este principala preocupare a noastră acum. Am terminat de compus un album, de mers la sesiuni lungi și frumoase de recording, practic am terminat de făcut tot ce ne place să facem și am dat peste problema imensa a acestui secol: promovarea.

Suntem într-o continuă căutare și încercare în ceea ce privește marketingul. Încercăm să rămânem așa cum suntem noi, să nu renunțăm la ceea ce ne definește, dar în același timp vrem să ne adaptăm și să revoluționam. Suntem o gașcă de tineri ușor neadaptați atunci când vine vorba de social media. Nu avem reflexul de a scoate telefonul ca să filmăm orice lucru interesant pe care îl facem și mai ales ne descurcăm greu să vorbim cu o camera atunci când vrem să facem un anunț.

 

Colaborarea cu Universal Music România

Colaborarea cu Universal Music România e în același timp o ușurare, cât și o provocare, atât pentru noi cât si pentru ei. Le datorăm foarte mult. Au fost cu noi în multe momente importante.

 

Ce planuri ai pentru anul ăsta

Anul ăsta ne concentrăm pe lansarea primului nostru album. Suntem foarte mândri și încântați de el și de aceea vrem ca muzica noastră să ajungă la cât mai mulți oameni care rezonează cu ea. Avem planuri foarte mari de viitor, ar putea părea imposibil ceea ce ne dorim, dar eu cred că e bine să țintești cât mai sus.

Visul nostru este să cântăm în fața întregii lumi, să inovăm muzica și să eliminăm preconcepțiile despre artiștii tineri și comercialul în artă. Vrem ca muzica valoroasă, cea făcută cu un gând în spate, care aduce lucruri noi și interesante, să nu mai fie văzută ca o muzică de nișă. Valoarea artei este în strânsă legătură cu procesul, acesta fiind principalul principiu după care ne ghidăm.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related