După ce a trecut prin mai multe agenții de publicitate, Bogdan Ceaușescu a rămas în cele din urmă pe barba lui, luându-și în serios statutul de designer freelancer. A citit ce era important în domeniu, a mers pe feeling și pe ce-i plăcea, până a ajuns să le răspundă cu *uck you celor care încă mai voiau chestii pe moca. Momentan pregătește noul design pentru expozițiile de la MNAC, urmează să iasă de la tipar 2 cărți la care a lucrat + lucru cu un artist din LA.
Îmi amintesc cum la început, erau tot felul de oameni care credeau că ce fac eu e un fel de hobby și mă abordau cam așa: „Ne place f mult ce faci. Nu ne faci și nouă niște postere? Dar nu avem bani”. După câteva experiențe din astea înveți până la urma că trebuie să refuzi anumite proiecte. Practic înveți să zici: Fuck you. Pay me.
Ca să-ți faci o idee mai clară despre ce tip de graphic design și ce typos îi plac lui Bogdan, te invităm la o tură pe site-ul lui. Vei face mai ușor legătura între afirmațiile din interviu și lucrările sale. Altfel, se pare că există și alte fonturi bune de folosit, pe lângă Helvetica, iar revenirea la un oarecare minimalism și simplitate face parte din tendințele perioadei pe care o traversăm.
Design, muzică și architectură
M-am apucat de graphic design din întâmplare. Și destul de târziu. Eram student la Politehnică și nu prea îmi plăcea ce făceam acolo. Cumva am descoperit softurile de la Adobe, le-am învățat și am lucrat la un mini portofoliu pe care l-am trimis câtorva agenții de publicitate. Am făcut un internship, după care am fost angajat. Eram super începător și aveam multe lacune dar ușor, ușor am început să prind din urmă. După un timp, în paralel am început să fac postere pentru evenimente de la clubul Studio Martin, primele mele proiecte freelance, perioada în care am experimentat destul de mult.
De atunci am schimbat mai multe joburi dar nu am găsit undeva un mediu care să mi se potrivească prea bine. Acumulând ceva experiență, am zis să încerc și varianta de freelance, full time, să văd ce se întâmplă.
Cam prin 2015 mi-am propus să fac asta mai serios, am încercat să-mi dau seama ce fel de designer sunt, am realizat că vreau să mă specializez pe typography și design editorial. Am început să lucrez foarte mult, să experimentez, să exersez, umpleam canvas-uri întregi de adobe illustrator, am citit cărțile esențiale de graphic design, grid systems și typography, știam că îmi lipsește școala de design și am încercat cumva să compensez.
Freelancer în zona culturală
Clar nu e ușor, sunt perioade și perioade dar oricum e mult mai bine față de acum câțiva ani. Cel puțin pentru mine. Îmi amintesc cum la început, erau tot felul de oameni care credeau că ce fac eu e un fel de hobby și mă abordau cam așa: „Ne place f mult ce faci. Nu ne faci și noua niște postere? Dar nu avem bani”. După câteva experiențe din astea înveți până la urmă că trebuie să refuzi anumite proiecte. Practic înveți să zici: Fuck you. Pay me.
În agenții nu știu dacă m-aș mai întoarce, depinde mult de loc / mediu și mai ales de clienții pentru care ar trebui să lucrez.
Poster / print /digital
Într-adevăr, lumea digitală domină. Dar print is not dead. Sunt în continuare multe proiecte în zona de editorial graphic design mai ales. Anul ăsta am lucrat la 6 cărți de 200+ pagini fiecare. Poate că în timp printul o să devina un pic mai nișat, dar nu cred că o dispară cu totul prea curând. Încă sunt destui oameni care preferă lucrurile tipărite și feelingul pe care îl ai când răsfoiești o carte, de exemplu.
Amprenta ta
Typography-ul m-a atras încă de la început. M-au influențat și cărțile pe care le-am citit dar știam deja de ceva vreme că stilul asta îmi place și mi se potrivește. Când am descoperit the Swiss Movement, posterele lui Armin Hofmann, Emil Ruder, Karl Gerstner, apoi the Dutch School... Wim Crouwel, Ben Bos… am fost fascinat. Modul lor de lucru și simplitatea m-au influențat destul de mult.
Typography-ul e un mod destul de pur de a transmite un mesaj în mod direct și „deschis”.
În primul rand trebuie să fie funcțional dar în același timp încerc să transmit și un anumit feeling într-un mod cât mai simplu, fară să adaug multe elemente inutile care să încarce și să facă se se piardă cumva din mesaj.
Ce s-a mai schimbat în lumea logo-urilor și a fonturilor
Se revine la forme simple, minimaliste, încearcă toată lumea să scape de efectul de gradient 3D, ceea ce e bine, zic eu.
Referitor la fonturi, apar destul de des alternative pentru helvetica, care, deși e fontul perfect, s-a ajuns cumva la o saturație cu el. Și cred că au apărut variante mai bune, toate cu caractere unice și cu un touch mai modern. Doar că un client obișnuit nu cred că face neapărat diferența între ele, sunt detalii mai greu de observat.
Eu în ultima vreme nu mai sunt deloc influențat de trend-uri, de exemplu folosesc fonturi mai neutre, prefer să fac ceva mai timeless, nu ceva care peste 2 ani o să arate outdated.
Pe de altă parte, îmi place să folosesc și fonturi mai neobișnuite, cu forme custom, care adaugă ceva unic design-ului.
Clienții din afară
Nu atât de mult pe cât aș vrea (adică 100% proiecte din afară. haha).
Am lucrat pe 2 categorii de proiecte, să zic așa. Chestii mai corporate pentru unele studiouri / clienți. Unde brieful e destul de clar, iar procesul e cam ca la noi, doar că se muncește și se stă mai mult pe un proiect. Și chestii mai micuțe, unde de obicei am libertate totală.
Dar de obicei au venit la mine persoane care știau deja ce vor spunând că stilul meu se potrivește cu ceea ce își doresc ei. Eventual îmi arătau ca referință pentru ce și-ar dori lucrări din portofoliul meu.
Inspirație
Urmăresc diverse pagini de instagram, mi-e greu să dau exemple, că sunt prea multe, urmăresc multă arhitectură și design interior (paginile astea îmi vin acum în minte instagram.com/gtsantilas și instagram.com/est_living), arta, mă inspira cărțile de la Spector Books, ziua de joi când spotify îmi face un playlist cu noutăți, plimbările, filmele. Inspirația poate să vină de oriunde.
Breasla designerilor
Piața de la noi e în creștere, au apărut câțiva designeri foarte talentați și curajoși din generația nouă, foarte conectați la ce se întâmplă și în afara țării și care stiu să se facă văzuți în mediul online.
E bine că au început să apară și la noi inițiative legate de design, unde lumea se poate întâlni și socializa. Există deja o mică comunitate.
Dar în continuare lucrurile sunt destul de fragmentate. Nu prea există studiouri exceptându-le pe cele câteva care se ocupă de branding și care sunt mai comerciale. Un proaspăt absolvent de arte nu are prea multe alternative, probabil tot în zona de advertising ajunge să lucreze.
Lucrurile ar putea merge mai bine, dar mulți din clienții locali nu prea sunt obișnuiți cu un limbaj vizual mai curajos și nici nu vor să riște. Iar asta nu stiu cum se poate schimba, pare cumva un cerc vicios.
Cum te promovezi
Am început cu o pagină de tumblr unde am fost destul de activ cât timp tumblr-ul a fost pe val. De acolo mi se mai repostau lucrări pe diverse bloguri de design și așa au venit și primii clienți din afara țării. Am mai apărut prin diverse reviste și site-uri din domeniu: It’s Nice That, iDN Magazine, +81 Magazine, typeroom, typographic posters etc, multe bloguri și pagini de IG.
Dar momentan doar pe Instagram mai sunt cât de cât activ.
Iar anul ăsta am reușit să-mi fac și un site, pe care sper să-l updatez la începutul anului viitor.
La ce lucrezi în momentul ăsta și ce pregăteșți pentru anii următori
Tocmai au ieșit de la tipar 2 cărți la care am lucrat în ultima vreme- OLOȘ, un volum editat de Galeria Plan B și o altă publicație pentru editura MNAC. Tot pentru editura MNAC lucrez acum la alte 2 volume care vor fi gata la începutul anului viitor. Destul de mult design editorial deci. În paralel lucrez și la grafica pentru noul sezon expozițional al muzeului, care are vernisaj pe 8 decembrie. + un design de vinyl pentru un artist din LA cu care am tot colaborat.
Pe viitor cred că o să apară și mai multe proiecte de editorial design dar în același timp vreau să mă ocup și de niste proiecte personale pe care le-am cam neglijat în ultima vreme.