Kasia Madera: E crucial să găsești tonul corect când spui povestea oamenilor, să fii onest. Să fii transparent

Kasia Madera: E crucial să găsești tonul corect când spui povestea oamenilor, să fii onest. Să fii transparent

Jurnalismul s-a schimbat dramatic în ultimii 20 de ani. Noi tehnologii în continuă dezvoltare, fake news și o lume care se învârte din ce în ce mai repede. Dar când vine vorba de lucrurile elementare, jurnalismul nu s-a schimbat deloc: e vorba tot de a verifica informația din trei surse și de obiectivitate, crede Kasia Madera, jurnalist BBC cu peste 20 de ani de experiență.

Cea mai mare schimbare în jurnalism este, în contextul bombardamentului cu informații, de unde îți iei informații credibile. Asta e cel mai important, spune Kasia.

Kasia a fost prezentă în România luna trecută, la conferința globală Creativity4Better, organizată de IAA Romania. Într-una din pauzele evenimentului, am povestit cu Kasia Madera despre jurnalism, știri false, social media și influența tehnologiei.

 

De la început

Am început acum mult timp... sunt foarte bătrână :))

Sunt foarte curioasă, îmi place să întreb multe lucruri și vreau mereu să aflu ce gândesc oamenii. Așa că a fost natural să fac jurnalism. 

A fost foarte greu la început și încă e foarte greu. Făceam de toate: aduceam ceai, alergam între studiouri, programam invitații. De acolo am pornit. Și apoi, foarte încet și conștient, am ajuns să fiu prezentatoare BBC World News. A fost un proces îndelungat. 

 

Responsabilitatea

Mereu ai o responsabilitate când spui poveștile oamenilor. Când ești invitat în casa oamenilor, să le spui ce se petrece în lume, este un privilegiu. Chiar și acum, când sunt în studio și prezint știrile și știu că cineva a deschis televizorul pentru a mă asculta, sunt recunoscătoare. E o responsabilitate imensă și sunt mereu conștientă de ea. 

Jurnalismul s-a schimbat în mod incredibil de când am început eu. Atunci, ca să faci o relatare, aveai nevoie de un cameraman și, uneori, chiar și de un specialist în sunet. Acum e diferit. Chiar anul trecut eram la București când s-au schimbat regulile Covid și am relatat de pe telefon, live. Dar era o relatare cu o calitate bună a imaginii, datorită tehnologiei. Tehnologia a schimbat mult felul în care lucrăm. 

 

Schimbări în jurnalism

Cea mai mare schimbare în jurnalism este marea de informație accesibilă și sursele din care te informezi. Asta e foarte important.

Ce încercăm să facem la BBC este să dăm la o parte cortina și să arătăm oamenilor de unde ne luăm informațiile, cum se fac știrile, de ce relatăm despre anumite subiecte. E felul în care câștigăm încrederea audienței. E crucial ca oamenii să aibă încredere în noi. 

Oamenii sunt bombadați cu informații. Cred că aceasta e cea mai mare provocare, să găsești un loc în care să ai încredere. 

Altfel, nu s-a schimbat nimic în felul în care facem jurnalism. Niciodată nu relatăm ceva fără să verificăm din mai multe surse. Mereu am făcut asta.

Dar, când vine vorba de fake news, înțeleg că unii oameni nu pot să facă diferența între sursele de încredere și cele îndoielnice.

 

Influența tehnologiei

Beneficiile tehnologiei în munca noastră se văd de la sine. Poți să iei telefonul și să începi să filmezi. Posibilitatea de a transmite lumii întregi ce se întâmplă în anumite locuri - cum ar fi protestele din Iran. Vedem cât de repede se pot împărtăși informațiile acum. 

Pericolul este dezinformarea: dacă dai share la ceva, știi sigur că e real? Că e adevărat?

 

Perioada ultimilor doi ani

A fost o perioadă foarte dificilă. Eram în studio când s-a introdus lockdownul în UK și a trebuit să prezint știrea. Și apoi, în fiecare seară, transmiteam noutățile și numărul. Numărul celor care au murit. A fost o perioadă foarte grea.

Și apoi, când am început să ieșim din pandemie, a urmat invazia Ucrainei. Aveam corespondeți în Kiev, dar a doua zi am zburat în Polanda, pentru a relata de la granița cu Ucraina. Am văzut cum mii, milioane de oameni au trecut granița. Nu voi uita niciodată cât de tăcuți erau copiii care veneau. Erau traumatizați. 

Am relatat de la graniță timp de două săptămâni, în fiecare oră, din diferite locații. Nu știam că atâtea luni mai târziu vom continua să fim în aceeași situație.

 

Cum îți gestionezi emoțiile în astfel de situații

Obiectivitatea este esența BBC. Bineînțeles, trebuie să fii empatic, mai ales în situații în care vorbești cu oameni traumatizați, trebuie să înțelegi prin ce-au trecut, dar trebuie să îți faci și munca. Iar jobul tău este să le spui povestea. 

Am descoperit, de multe ori, că oamenii vor să vorbească, să explice ce li s-a întâmplat, iar tu ești primul om cu care vorbesc. E crucial să găsești tonul corect, să le spui povestea, să fii onest. Au trecut prin traumă și e esențial să găsești tonul potrivit. Nu doar să le pui microfonul în față. Dacă vor să vorbească, noi suntem acolo. 

Până la urmă, jurnalismul înseamnă să faci auzite vocile oamenilor care nu își pot face auzită povestea și să împărtășești experiența lor cu o audiență mai mare. 

Avem Ghidul BBC. Ghidul BBC este o carte mare și veche care îți arată exact cum să îți faci meseria. Înaintea a orice este imparțialitatea. Nu e vorba despre mine, despre opinia mea. Părerile mele sunt irelevante pentru ceea ce fac. Important e să redai toate perspectivele poveștii. Să fii onest. Să fii transparent. 

 

Social media

Folosesc Instagram. Îmi place pentru că e vizual și creativ. Pentru partea profesională, folosesc Twitter. Oamenii sunt foarte rapizi în a-și împărtăși părerea pe social media.

Unul din motivele pentru care știrile false au atât de mult succes este pentru că îi fac pe oameni să simtă ceva intens. Că simt furie sau că sunt de acord cu ceva - e o reacție puternică. Sfatul meu e să se gândească de ce simt asta. Dacă ai o reacție intensă în fața unei știri, ar trebui să te uiți la sursa ei înainte să îi dai share. E foarte ușor să dai like, share, să comentezi. Acesta e pericolul. Dar trebuie să te oprești puțin, să faci o pauză și să te gândești: de ce am o emoție atât de puternică în legătură cu asta?

 

Un titlu pentru acest capitol al prezentului

Ce urmează? Totul se schimbă atât de rapid. Nimic din ce era acum 20 de ani, când am început, nu se compară cu ce e în prezent. Ce urmează? La asta mă gândesc. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related