[Al doilea sex creativ] Mihaela Bourceanu: O femeie care se manifesta puternic, asertiv, ferm este a b*tch, un barbat care comunica ferm este lider. Wrong

[Al doilea sex creativ] Mihaela Bourceanu: O femeie care se manifesta puternic, asertiv, ferm este a b*tch, un barbat care comunica ferm este lider. Wrong

Suntem diferiti si e bine ca suntem asa. Mai putin bine e cand diferentele ajung sa ne defineasca si sa devina prejudecati, iar masura comparatiei este mereu una masculina. Mihaela Bourceanu, Integration Director  Mantia / Mercury360, crede ca publicitatea este o industrie curajoasa, dar si aici se vad inca comportamente gresite cand vine vorba de problemele de gen. 

Se reflecta acest lucru si in comunicare? Da, absolut. Si noi, publicitarii, propagam acest lucru deoarece “targetul nostru trebuie sa se identifice in spotul TV”, sfarsind astfel cu spoturi in care femeia e la cratita si barbatul la bere sau la birou, spune Mihaela.

Continuam discutia despre discriminarea de gen in industriile creative si vorbim cu Mihaela despre semnele mai putin vizibile ale machismului, cum s-au schimbat lucrurile dupa #metoo si de ce e nevoie pentru a schimba lucrurile. 

 

Cele mai mari probleme de gen în publicitate în 2022

Primul gand care mi-a venit in minte e cum arata intr-o pauza publicitara categoria de bere vs. categoria de cosmetice. Da, suntem femei si barbati, suntem diferiti dpdv biologic, emotional, avem comportamente diferite si e ok sa fie asa. 

E ok atat timp cat diferentele nu ajung sa ne defineasca, asa cum au subliniat atat de simplu CPB in campania dezvoltata cu ocazia zilei internationale a femeii in UK. 

 

Discriminările pe care le înfruntă femeile în această industrie

Desi suntem o industrie curajoasa, libera, in care te poti exprima cum simti, in care, ideal, poti sa fii cine vrei sa fii, inca mai aud / vad pe ici pe colo comportamente gresite, cum ar fi identificarea accountilor exclusiv cu femei, pentru ca “trebuie sa arate bine si sa fie dragute” sau a creativilor cu barbati pentru ca “trebuie sa fie puternici, curajosi, impunatori”.

Personal, nu am fost niciodata expusa discriminarii ca femeie, probsbil pentru ca am fost account mai toata viata, deci m-am pliat pe bias. Insa, pe masura ce am crescut in experienta & responsabilitati, mi s-a reprosat ca sunt agresiva si am avut mult de suferit din acest motiv. O femeie care se manifesta puternic, asertiv, ferm este “a b*tch”, un barbat care comunica ferm este lider. Wrong.

 

Cum se reflectă dezechilibrele de gen 

Vedem majoritar accounti femei, dar imi doresc sa cred ca nu din cauza discriminarii, ci datorita faptului ca femeile reusesc sa livreze mai eficient pe aceasta pozitie.

Vedem, insa, mai multi directori de creatie barbati decat femei, mai multi barbati decat femei aflati in pozitii cheie indiferent de industrie si tind sa cred ca se intampla astfel pentru ca jobul de dupa job e mult mai complex pentru femei decat pentru barbati.  

Se reflecta acest lucru si in comunicare? Da, absolut. Si noi, publicitarii, propagam acest lucru deoarece “targetul nostru trebuie sa se identifice in spotul TV”, sfarsind astfel cu spoturi in care femeia e la cratita si barbatul la bere sau la birou.

 

Și totuși: publicitatea e o industrie progresistă

Schimbarile de mentalitate si de comportament se fac in ani si zeci de ani, deci asteptarile ar trebui setate pe perioade lungi de timp. Din experienta mea personala, se vede evolutia, lumea publicitatii arata diferit fata de acum 18 de ani cand am deschis eu usa in agentie. Mergem spre mai bine, pas cu pas, prin curajul celor care spun lucrurilor pe nume.

 

Cum a fost pentru tine

In cea mai mare parte a calatoriei mele, cu mici, dar abrupte experiente, m-am simtit bine. Libera. Independenta. Acceptata si validata. Nu stiu daca as fi putut gasi un alt domeniu in care sa ma fi putut exprima atat de liber inca din anii 2000 incoace. Ca femeie account.

Dar, am avut si colegi accounti care erau discriminati de catre colegii lor (tot barbati) pentru ca aveau un rol considerat “de gagici”. Si le-a fost greu, foarte greu. Not ok. At all.

 

Cum s-au schimbat lucrurile după #metoo 

Suntem in curs de deschidere a mintii, am plecat la drum, dar mai avem de mers pana la destinatia numita gender equality.

 

Cum se raporteaza barbatii din publicitate

Ca-n viata. Unii inteleg foarte bine si sunt promotori ai egalitatii, altii nu.

 

Semnele mai putin vizibile ale machismului

Atitudinea superioara a unor barbati, atitudinea umila “stau in banca mea” a unor femei.

 

De ce  e nevoie

Efort individual, al fiecaruia dintre noi, de a verbaliza respectuos situatiile neconstructive, efort de HR pentru a identifica eventualele probleme si a identifica solutii, efort de HR & employer branding de preventie a unor derapaje, incurajare a egalitatii de gen, initiative de sustinere a sanatatii mintale a angajatilor, vezi studiul facut de Ana Diceanu de la Brain4Strategy impreuna cu Unlock, & Mantia: initiativele de stare de bine lipsesc din jumatate din companiile ce activeaza in Romania.

E mult loc de mai bine si acesta poate fi facut isi din bits & pieces, pentru ca, schimbarea vine incet, in timp.

 

Ce ar trebui sa faca femeile mai mult

Ar ajuts enorm daca ambele sexe ar semnala situatiile de discriminare, dar cu un discurs respectuos si empatic. Abordarea Greta Thunberg style nu cred ca poate functiona. Nu face decat sa adanceasca prapastia si sa puna un egal dpdv agresivitate a discursului intre feminism si machism. 

 

De ce femeile preferă să tacă

Hm, varii motive, majoritar educatia de acasa, a noastra ca indivizi parte din societate, poate? Comportamentul fata de angajator si fata de partener/partenera pe care le-am preluat de la parintii?

Ma bucura, insa, echilibrul emotional si lupta pentru egalitatea de gen pe care le vad la generatia 20+, atat femei, cat si barbati. Viitorul suna mult mai bine cu ei la bord. Imi doresc ca noi, cei +40, sa fim capabili de a da exemple sanatoase.

 

În seria editorială Al doilea sex creativ vorbim despre clișeele invizibile, dezechilibru de putere, discriminarea din industriile creative.

Sperăm că tot mai multe femei vor participa la această conversație necesară, prea des amânată - ne puteți scrie pe [email protected].

Avem nevoie de un spațiu sigur în care să vorbim despre aceste probleme, ascunse mereu sub paravanul social. Îl putem crea împreună. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related