Muzica sinti, gypsy jazz este puțin cunoscută în Romania, în cel mai bun caz în cercul restrâns al interpreților de jazz, crede Liviu von Braha, curatorul Zilelor Culturii Sinti și Roma la București.
Recent a avut loc la București evenimentul Zilele Culturii Sinti și Roma, organizat de Goethe-Institut București și Institutul Francez din România, iar muzicieni din Germania și Franța au susținut un program muzical de sinti și gypsy jazz, un masterclass și o masă rotundă, curatoriate de producătorul și jurnalistul muzical Liviu von Braha. Inițiativa celor două institute culturale a avut ca scop consolidarea reprezentării romilor în spațiul public, spre a ajunge la un public cât mai larg.
Doresc să aduc și alte formații gypsy Jazz din Franța, Germania dar și din Spania – Flamenco. Doresc să lucrez și pe plan educațional în colaborare cu instituții de învățământ cât și asociații. Totul începe și se termina însă cu finanțarea...!
Am stat de vorbă cu Liviu von Braha, pentru a vedea în ce măsură inițiativa a reușit să apropie autoritățile și publicul de fenomenul roma și sinti și ce se poate face ca aceste culturi să devină și mai populare în rândul publicului român. De la sfârșitul anilor '70 Liviu lucrează ca liber profesionist pentru radio și televiziune, a fost director general al Axel Springer România dar și organizator de evenimente muzicale cum ar fi, Tage der Neuen Musik (Radio Bremen), fiind implicat și în organizarea unui concert de muzică clasică pe Potsdamer Platz în 1990 cu Orchestra și Corurile Sinfonice reunite din Berlin, cu ocazia căderii Zidului Berlinului.
Cum v-ați apropiat de cultura roma și sinti
Lucrez începând cu mijlocul anilor 1970. La acea vreme mă aflam deja la Berlin. Student fiind, colaboram cu diverse stații de radio (SFB, RIAS Berlin WDR etc.). Mă deplasam prin Germania, Franța și România și făceam interviuri și înregistram pe magnetofon muzicile etniilor sinti și roma.
Cum ar putea fi mai cunoscută în România?
Muzica sinti, gypsy jazz este într-adevăr puțin cunoscută în Romania. În cel mai bun caz în cercul restrâns al interpreților de jazz. Se pare că Django Reinhardt este singurul nume cunoscut. Mai cunoscută ar putea fi prin: organizarea de concerte de acest gen, popularizarea acestei muzici la radio, tematizarea acestui gen în școli de muzică și la universitățile de muzică. Dar cineva trebuie să facă acest lucru....
Zilele Roma și Sinti
Ne-am dorit să participe în primul rând reprezentanți ai forurilor de cultură, reprezentanți ai Ministerului Culturii, Radio România, Filarmonici etc. Mai departe ne-am fi dorit discuții chiar în controversă. Din păcate noi am vorbit, noi am auzit! Ecoul a tins spre zero. M-am așteptat să mă întâlnesc cel puțin cu un reprezentant al presei / media străine. N-a fost să fie!
Implicarea autorităților
Efortul autorităților este egal cu zero. Rezolvare: întrebați autoritățile. Eu mi-am tocit gura...
De ce nu vedem mai mulți artiști roma & sinti în programele radio & TV mainstream?
Radiourile de stat, așa cum bine spunea răposată Speranță Rădulescu, nici după mai bine de 30 de ani de la evenimentele din 89 nu s-au desprins de șabloanele așa zisei muzici populare.
Celelalte instituții media (private) nu se prea încumetă, deoarece trăiesc din publicitate, iar consumatorii acestor programe s-ar putea să fie „deranjați” de muzica acestor artiști. Motivele sunt multiple.
Ce asemănări și deosebiri întâlnim între comunitățile sinti din Germania și Franța și cele roma din România?
Antiziganism-ul, respectiv antisemitismul iau amploare din ce în ce mai mult în Franța și Germania. Autoritățile din aceste țări (cât și media de altfel) intervin hotărâtor spre a curma aceste fenomene. În scoli însă sistemul educațional nu a găsit (încă) soluții satisfăcătoare.
Trăiesc prea puțin în România pentru a-mi putea da seama ce se întâmplă în societatea românească. Constat însă cu satisfacție că o mare parte din generația tânără se implică din ce în ce mai mult în această problematică.
Publicul românesc
Am rămas impresionat de reacția publicului românesc, atât la masterclass-ul gypsy jazz cât și la concertul de la ARCUB din 12.11.2022. Un public receptiv, deschis.
Vedeți în ultimii ani o mai mare deschidere a publicului de la noi pentru tot ce înseamnă world music, inclusiv muzică roma & sinti
Fară discuție: DA. Desigur, muzica oferă o cale deschisă spre sentiment. Evoluția: greu de spus. Combinând evenimente muzicale cu evenimente de natură socială, politică, educativă.
Legătura roma - manea
Maneaua face parte din cultura muzicală. Nota bene: ea este practicată numai în parte de romi și face parte din evoluția firească a numitului turbo pop / world music etc. Rămâne la latitudinea fiecăruia s-o accepte sau nu.
Planuri pentru perioada următoare
Planuri foarte mari! Doresc în primul rand să aduc latura culturii romani (aceasta ar fi trebuit să facă parte din prima ediție – după cum probabil știți – Ministerul Culturii a tăiat în ultimul moment fodurile promise pentru aceste evenimente).
Doresc să aduc și alte formații gypsy Jazz din Franța, Germania dar și din Spania – Flamenco.
Doresc să lucrez și pe plan educațional în colaborare cu instituții de învățământ cât și asociații. Totul începe și se termina însă cu finanțarea...!