Teoria contează. O spune Laurențiu Ion, cu o experiență de peste 13 ani în marketing, digital și media. Laurențiu lucrează în prezent într-o companie din FMCG și, în paralel, este lector asociat la Universitatea din București. Din toamna anului 2022, Laurențiu predă cursul de „Strategii de marketing” la Skillab, o academie internațională de educație online. Cursul promite să învețe marketing de la A la Z, dar cu „twist” necesar: ținând cont de consumatorul real, în continuă schimbare, dar și de tehnologiile și canalele emergente. Primul stream al cursului a avut loc între 27 septembrie și 2 noiembrie, iar acum este în pregătire al doilea stream, ce va începe pe 17 ianuarie în 2023.
Teoria contează, și contează o dată la început, când începi să înveți despre un nou domeniu, iar apoi - dacă-ți deschide mintea și apetitul să afli mai multe. Un curs bun ar trebui să fie ca un film bun, care te introduce într-un anumit univers, și care totuși te lasă-n mirare, spune Laurențiu.
La fel de mult contează și cultura, adaugă Laurențiu, pentru că în marketing, teoria e oricum un mix de alte domenii: antropologie, sociologie, artă sau economie. Povestim cu el, în rândurile de mai jos, despre cum a gândit cursul de la Skillab, experiența primului stream, dar și despre schimbările din marketing și tehnologie și presiunea de a ține pasul cu ele.
Contextul
Cursul de „Strategii de marketing” a fost dezvoltat la invitația Skillab, o academie internațională de educație online, care – din 2021, e prezentă și în România. Fiind primul astfel de curs din portofoliul lor, am avut ocazia să-l definim de la zero, ținând cont atât de profilul cursurilor de la Skillab, cât mai ales de celelalte cursuri existente pe piață și, implicit, de cerințele potențialilor cursanți.
Fără rețete de succes instant
În primul rând, mi-am propus ca „Strategii de marketing” să nu promită mai mult decât poate oferi: nu promite anumite rețete de a gândi o strategie de marketing, ci doar oferă o perspectivă largă asupra tuturor posibilităților de a face marketing.
Apoi, cursul are o componentă comercială importantă și una creativă în egală măsură. Și, nu în ultimul rând, acest curs ține cont de lumea reală, în continuă schimbare. S-a întâmplat de multe ori să schimb conținutul cursului cu puțin timp înainte, adăugând exemple reale relevante, fie că vorbim de impactul inflației sau de comunicarea pe timp de criză.
Adevărata provocare a fost însă alegerea informațiilor esențiale în linie cu materia prestabilită, dar și cu cerințele și întrebările cursanților. Ce a ajutat în această ecuație a fost obiectivul cursului: să livrez un conținut relevant acestor timpuri.
Structura cursului
Cursul de „Strategii de marketing” promite să învețe marketing de la A la Z, dar cu „twist” necesar: ținând cont de consumatorul real, în continuă schimbare, dar și de tehnologiile și canalele emergente. Principalul obiectiv al cursului e să învețe oamenii cum să planifice și să lanseze campanii de marketing eficiente pentru business, folosindu-se de cele mai actuale instrumente, în timp ce creeză și livrează valoare consumatorilor sau clienților în vederea construirii unei relații umane și deopotrivă profitabile cu ei.
Deși vorbim de 6 săptămâni de predare – cu câte 2 cursuri pe săptămână, „Strategii de marketing” are trei direcții: o dată, își propune să facă o incursiune de actualitate în universul marketingului: de la rolul său într-o organizație până la evoluția acestui domeniu de-a lungul ultimelor decenii; în al doilea rând, promite să ajute oamenii să înțeleagă logica unei strategii de marketing și, implicit, a mixului de marketing, în timp ce, bineînțeles, îi învață cum să conceapă o strategie și un mix de marketing din factori aflați în controlul lor – produs, preț, plasament (locul) și promovare, iar totul – prin activități practice cu feedback personal de la mine; și, nu în ultimul rând, vorbim de măsurarea succesului activităților de marketing.
Și tocmai ce am terminat de predat primul stream al cursului, care a avut loc între 27 septembrie și 2 noiembrie, iar acum ne pregătim pentru al doilea stream, ce va începe pe 17 ianuarie în 2023.
Ce fel de profesor ți-ai propus să fii
Când țin un curs online, nu e vorba de livrarea conținutul pregătit timp de câteva ore; trebuie, în schimb, să susțin un dialog constant și să creez o experiență integrată, dincolo de ecran și de cele câteva ore dedicate cursului, pornind chiar de la însăși premisa că vorbesc singur în fața unui ecran. Dacă e nevoie, mă opresc și vorbesc despre altceva; trebuie să am capacitatea de a mă adapta eu o dată, iar apoi conținutul, fix în timp ce îl predau.
Altfel, ca stil de predare, mereu încerc să dau exemple concrete, din viața reală, și să implic participanții în actul de predare. E important să știu cine sunt oamenii pe care-i am în față, cu ce se ocupă, ce le place și care e acel declanșator care i-ar putea determina să intre într-un dialog.
Sper că studenții și oricine participă la un curs de-ale mele mă văd unul de-al lor. Încă mă simt ca un student care încearcă să înțeleagă, în același timp cu ei, lumea. Uneori, îmi iese; alteori – nu. Un lucru e cert: și eu, asemenea studenților, încerc să țin pasul cu lumea și să învăț mersul ei, să aflu mereu lucruri noi despre marketing pentru că, în majoritatea cazurilor, ce știm azi nu va mai fi relevant mâine.
Experiența primului stream
Primul stream mi-a depășit așteptările – de altfel, destul de mari. O dată, pentru modul în care a fost organizat cursul alături de echipa Skillab, iar apoi datorită cursanților, care au fost o grupă extrem de faină, cu o energie asemenea: oameni inteligenți și curioși, care țin pasul cu lumea și cu tot ce e nou. Nu am simțit nicio clipă că eu știu mai multe decât ei, ci dimpotrivă: am învățat unii de la alții.
Pentru mine, actul de predare-învățare e mutual: lectorul transmite o serie de informații către cursanți, dar și cursanții pot face același lucru pentru lector, respectiv facilitator. Când predau, nu învață doar studenții; învăț și eu deopotrivă.
Ce e important de știut despre acest curs
Primul lucru pe care oamenii ar trebui să-l știe despre cursul meu este faptul că e predat de un practician: un om care nu doar dezvoltă și implementează planuri de marketing, dar înțelege întocmai care sunt provocările unui om de marketing dincolo de ce se vede din exterior. Spre exemplu, am tot vorbit despre rolul marketingului într-o organizație, care – din punctul meu de vedere, e un subiect care poate influența semnificativ dezvoltarea și implementarea unei strategii.
Cât contează teoria în marketing
Teoria contează, și contează o dată la început, când începi să înveți despre un nou domeniu, iar apoi - dacă-ți deschide mintea și apetitul să afli mai multe. Un curs bun ar trebui să fie ca un film bun, care te introduce într-un anumit univers, și care totuși te lasă-n mirare. Dacă ești un tocilar ca mine, te vei duce apoi să citești Trivia de pe IMDb și, în general, vei consuma tot conținutul disponibil despre filmul respectiv.
La fel de mult contează și cultura. În marketing, teoria e oricum un mix de alte domenii: antropologie, sociologie, artă sau economie. Pe un mix de teorie și studii de caz relevante, am mizat și în cursul de „Strategii de marketing” ținut la Skillab. Marketingul este un domeniu interdisciplinar, în continuă schimbare - de la pregătirea planului de marketing până la segmentarea pieței sau poziționarea pentru un avantaj competitiv. Tocmai de aceea, mi-am propus ca acest curs să învețe cursanții să gândească strategic în primul rând, înainte chiar să-i învețe noțiuni pe care orice om de marketing ar trebui să le stăpânească.
Cum s-a schimbat domeniul marketingului în ultimii ani
Vreau să cred că, într-un fel, am început să subțiem și mai mult linia dintre comunicarea de marketing— foarte studiată, chiar rigidă pe alocuri, și conținutul din digital, care se comportă ca un organism viu, în continuă schimbare și după propriile reguli. Aceasta ar putea fi una dintre schimbările importante din domeniul de marketing: cum digitalul a reușit să însuflețească activitățile de marketing, punând în centrul lor și mai mult consumatorul.
Inevitabil, s-a subțiat și mai mult linia dintre digital și offline. Nu mai dezvoltăm atât campanii de marketing, cât mai degrabă experiențe de brand integrate. În acest context, tehnologia a încetat să mai aibă doar rolul de facilitator, respectiv mediu sau suport al creativității. Așa cum creația dictează formatul, de multe ori – și formatul poate dicta creația. Linia dintre cele două e tot mai subtilă. La fel și în cazul tehnologiei și al creativității, unde cele două pot fi complementare: lucrează împreună, una în favoarea celeilalte, iar uneori – nu se poate una fără cealaltă.
Provocările sunt date de contextul tot mai volatil. Fie că vorbim de contextul economic, fie de cel social sau politic, trebuie să ne asumăm responsabilitatea, ca oameni de marketing, că planurile pe care le dezvoltăm azi nu vor mai fi relevante mâine ori, și mai drastic, pur și simplu contextul nu ne va mai permite să le punem în piață.
Cum ții pasul cu schimbările
Dacă ar fi să mă plasez în curba de adoptare, cu siguranță aș fi un Early Adopter în toate situațiile care mă privesc, personale sau profesionale. Sunt conectat la tot ce e nou și vreau să știu tot ce se petrece în lume. Nu-mi place să stau în întuneric și îmi place schimbarea în general, mai ales dacă mă scoate din zona de confort și m-ajută să învăț lucruri noi. Din fericire sau din păcate, petrec destul de mult timp în online.
Și teorie, și practică
Cumva, mi-am asumat responsabilitatea educației ca misiune, pe termen lung. Această misiune înseamnă că am renunțat la principiul „am venit, am livrat, am plecat”. E adevărat că noi, profesorii practicieni, avem un statut ingrat: ca să rămânem profesori practicieni, trebuie să dăm totul în joburile de zi cu zi, în timp ce dăm, la fel, totul în actul de predare. Și vice-versa. Pentru mine, de aici vine presiunea. Tot de aici, vin și satisfacțiile.