[A fost odată în digital] Oana Vasilică: A fost destul de greu să combatem prejudecățile conform cărora online-ul se adresează unui public foarte restrâns, este scump și cel mai probabil nici nu aduce rezultate la fel de bune ca offline-ul

[A fost odată în digital] Oana Vasilică: A fost destul de greu să combatem prejudecățile conform cărora online-ul se adresează unui public foarte restrâns, este scump și cel mai probabil nici nu aduce rezultate la fel de bune ca offline-ul

A fost o vreme când digitalul nu era pe primul loc în briefuri, ba chiar nu apărea deloc în prioritățile unor companii. Adoptarea online-ului a trecut prin multe prejudecăți, povestește Oana Vasilică, Senior PPC Specialist & Team Leader la Canopy. Și chiar dacă totul s-a schimbat între timp, cu o viteză uimitoare, forțată și de pandemie și de perioada de după, transformarea digitală a comunicării e încă la început. 

Acesta este doar începutul, digitalul o sa evolueze accelerat și cred că ar trebui să se pună mai mult accent pe educarea oamenilor din acest punct de vedere. Dacă ar fi să compar cu acum 5 ani, cu siguranță clienții au mai multă deschidere față de propunerile noastre, înțeleg mai rapid, spune Oana.

Vorbim în continuare cu Oana, în rândurile de mai jos, despre trecerea de la offline la online, care a fost parcursul ei în digital până acum, de unde a învățat și cum s-a schimbat perspectiva asupra domeniului.

 

Începutul în digital

Am început să lucrez în digital la vârsta de 22 ani. Nu aveam un background în marketing, tocmai terminasem Facultatea de Litere, specializarea română-engleză și eram studentă la Master la Comunicare și Relații Publice. Acolo am descoperit digitalul pentru că aveam un curs dedicat care mi-a deschis ,,apetitul”.

 

Ce te-a atras la acest domeniu

În primul rând m-a atras dinamismul. Sunt o persoana foarte activă, extrovertită, îmi place să fiu înconjurată de oameni. În al doilea rând, sunt pasionată de Social Media, lucru care m-a făcut să fiu și mai curioasă să explorez acest domeniu.

În al treilea rând, cu toate că masterul meu a fost în PR, am avut niște seminarii foarte interesante pe zona de strategie și poziționare în fața clientului care m-au ajutat să înțeleg mai bine industria și să îmi doresc să o explorez.

A fost love at first sight!

Industria era la început, business-urile descopereau puterea digitalului, testau o ușoară integrare. Erau active pe piață în special brandurile mari, în timp ce afacerile mici încă ezitau să integreze strategia de offline cu online-ul.

În ceea ce privește consumatorii, aceștia nu înțelegeau foarte bine domeniul și îl priveau cu neîncredere.

 

Contextul

Cuvântul ,,digital” cu siguranță nu avea o greutate atât de mare ca astăzi. Dacă acum este parte integrată din viața noastră, fără de care nu putem rezista, atât ca useri cât și ca branduri, la momentul acela încercam cu toții să îi înțelegem puterea.

Cei care deja intraseră în industrie se familiarizaseră cu opțiunile de promovare, în timp ce restul oamenilor nu cunoșteau foarte multe.

Acest lucru venea și în contextul în care Social Media nu era atât de prezent în viețile noastre ca acum. În România, aplicația momentului era Facebook. Instagram, LinkedIn și YouTube încă nu fuseseră atât de bine asimilate de useri, iar despre alte platforme nici nu se punea problema.

 

Prejudecăți

Așteptările erau legate în special de rezultate: se doreau rezultate instant, încă de la activarea campaniilor. Nu se înțelegea conceptul de perioadă de learning.

Având în vedere că se făcea trecerea de la offline la online, a fost destul de greu să combatem prejudecățile conform cărora online-ul se adresează unui public foarte restrâns, este scump și cel mai probabil nici nu aduce rezultate la fel de bune ca offline-ul.

Încă ne mai lovim de această viziune, doar că într-o măsură mai mică.

 

De unde ai învățat

Nu am avut foarte multe unelte la dispoziție, cu toate că lucram într-o agenție. În primele 3 luni am avut o etapă de learning în care m-am concentrat pe cursurile din Google Atelierul Digital, Google Skillshop, care pe vremea aceea avea o altă denumire, și Facebook Blueprint și, când m-am simțit pregătită am dat certificările.

În paralel am citit mult din diverse surse, m-am abonat la numeroase newslettere și am început să urmăresc tot mai multe canale se specialitate de pe YouTube.

Treptat am început să lucrez și pe conturi, să primesc din ce în ce mai multe responsabilități.

Este un domeniu în care nu poți să spui niciodată că ai terminat de învățat.

 

Primele proiecte 

Primul proiect pe care am lucrat a fost un client micuț din zona de retail, din industria de fashion. Pentru ei am dat primul boost post din viața mea și, cu toate că acum aș spune că este cel mai simplu tip de campanie Facebook, la momentul acela pentru mine a fost un pas mare și am răsuflat ușurată după ce am dat publish campaniei și am văzut că este totul în regulă.

La scurt timp am început să lucrez pe primul meu brand mare. Aceasta a fost o experiență care m-a ajutat foarte mult, mi-a dat încredere în forțele proprii și a reprezentat un pas important în procesul meu de dezvoltare.

 

Clienții

Pot spune că am fost norocoasă din acest punct de vedere. Mereu am avut o relație bună cu clienții mei!

Totusi, la început era destul de greu să îi facem să înțeleagă cum funcționează digitalul, la ce îi ajuta, cum se măsoară. Aș putea spune că a trebuit să o luăm de la zero, de la terminologia folosită în industrie, la explicarea conceptelor de bază, până la analiză și interpretare rezultate.

Principala provocare pe care am avut-o a fost să le schimbăm percepția celor care veneau cu un background în offline și care refuzau ideea de nou.

 

Cum e acum

Acesta este doar începutul, digitalul o sa evolueze accelerat și cred că ar trebui să se pună mai mult accent pe educarea oamenilor din acest punct de vedere.

Dacă ar fi să compar cu acum 5 ani, cu siguranță clienții au mai multă deschidere față de propunerile noastre, înțeleg mai rapid. Într-un cuvânt sunt mai informați. Acest lucru se datorează și faptului că odată cu dezvoltarea industriei au apărut tot mai multe surse de informare, workshopuri, etc.

Totodată, venirea pandemiei a accelerat integrarea digitalului în viețile noastre, iar această perioadă post pandemică a dovedit, încă o dată, puterea online-ului. Ca brand, dacă vrei să supraviețuiești pe piață este obligatoriu să ai o prezență digitală.

 

Skill-uri de care ai nevoie în acest domeniu

Consider că e important să fii perseverent, ambițios și să înveți să te autoevaluezi. Nimeni nu este cel mai bun în această industrie, toți excelăm din anumite puncte de vedere pe care este bine să ni le conștientizăm. Acest lucru ne va permite să ne dezvoltăm în direcția potrivită.

În plus, cred că trebuie să fii o persoană sociabilă, să îți placă să lucrezi în echipă, să fii răbdător și înțelegător.

Este important să rămâi mereu ancorat la noutățile din industrie prin parcurgerea unor surse de informare avizate, prin obținerea certificărilor anuale, prin participarea la cursuri și evenimente din industrie și, cel mai important, prin practica în conturi.

Aș mai adăuga aici și că un job într-o agenție vine cu numeroase beneficii de dezvoltare, mai ales dacă vorbim despre o agenție mare. Spre exemplu, Canopy este Google Premier Partners, ceea ce ne oferă ca beneficiu acces la traininguri personalizate din partea echipei Google, acces la cele mai hot informații și update-uri, precum și tool-uri care încă sunt în versiunea Beta sau Alpha.

Totodată, cred că doar oamenii pasionați de digital pot face cu adevărat performanță.

 

Ce s-a schimbat

Totul! Și nu o spun într-un mod negativ. Cred că este una dintre industriile cu cel mai accelerat ritm de dezvoltare. Din punct de vedere tehnic am pornit de la ,,munca de chinez”, am trecut de la manual bidding, la smart și mai nou AI. Posibilitățile de targetare au devenit din ce în ce mai complexe și mai nișate, totul este măsurabil cu precizie. Totodată, asistăm la numeroase update-uri din zona de data privacy care vin în întâmpinarea userilor pentru o mai bună experiență.

 

Trenduri

Ne îndreptăm către un viitor data oriented, iar în acest sens consider că toate automatizările ce s-au făcut în ultima perioadă ne vor ajuta enorm pe noi, specialiștii în digital.

Totodată, această evoluție vine și cu părți mai puțin bune, în ideea în care apar tot mai multe update-uri, ne confruntăm cu numeroase modificări la nivel de platforme într-un timp foarte scurt. Acest lucru ne încurcă pe alocuri pentru că trebuie să ne adaptăm din mers, să ținem pasul cu acest dinamism.

Singurul lucru major pe care l-aș schimba în acest moment vine din zona de educație. Digitalul este viitorul, așa că ar trebui să se pună mai mult accent pe acesta, nu doar în departamentele dedicate. Mi-ar plăcea să existe mai multe programe prin care toate celelalte departamente dintr-o companie, ownerii de business-uri și chiar consumatorii să fie instruiți măcar la un nivel basic.

 

Sfaturi pentru cei care încep acum în digital

Să nu se sperie. Pe cât de complex este, pe atât de frumos și rewarding este acest domeniu. Trebuie să înțeleagă că este o industrie care necesită implicare 100%, să conștientizeze că doar prin responsabilizare și documentare continuă pot ajunge la rezultate de top.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related