Ilustratoarea Roma Gavrila a colaborat in ultimii ani cu Libertatea, Scena9, Scoala9, Sfertul Academic, DoR, Rise Project, Jurnalul Decretului, podcastul Americanii, precum si o banda desenata care a insotit podcastul Sunt în casă cu răul. Spune ca in Romania ilustratia e folosita din ce in ce mai mult si urmareste cu drag munca altor ilustratori. Ii place libertatea pe care i-o da tehnica digitala si din cand in cand citeste si BD-uri pe social media.
Cred ca temele care mi-au dat cea mai mare satisfactie sunt cele care trateaza subiecte destul de “grele”, teme sociale sau legate de probleme care au de-a face cu drepturile sau viata femeilor, in special situatia lor din Romania.
Roma a invatat banda desenata din resurse gasite in afara Universitatii de Arte din Cluj unde a fost studenta, citind alte benzi desenate, dar mai ales participand la workshopuri organizate de Centrul Cultural Francez sau Centrul Cultural German. Spune ca este foarte important sa existe un network de colegi apropiati si prieteni cu care sa poti face schimb de informatii si feedback. Ii place mult ce lucreaza Chris Ware si Marjane Satrapi, Fun Home (de Alison Bechdel) si Arsene Schrawen (de Olivier Schrauwen).
Primele desene
De cand am auzit prima oara ca exista varianta de a avea o cariera in domeniul acesta (eram la inceputul clasei 1) stiam ca asta vreau sa fac. Nu imi puteam imagina nimic care sa imi faca mai mare placere. Apoi o data la cativa ani imi puneam din nou intrebarea aceasta, si raspunsul a ramas de fiecare data la fel.
Ce s-a schimbat in ultimii ani in domeniu
Mi se pare foarte importanta cotitura spre tehnicile digitale, si felul in care acestea s-au dezvoltat. Permit mult mai multa libertate de experimentare, de a modifica in orice punct (ceea ce tehnicile traditionale permit doar in mod limitat). Plus ca acum sunt texturi si pensule digitale care fac rezultatul final foarte expresiv si aproape imposibil de distins fata de o lucrare realizata in tehnici traditionale. Din cate am observat, pe piata din Romania ilustratia incepe sa fie folosita tot mai mult (in special cea editoriala) si vad din ce in ce mai multi ilustratori a caror munca o urmaresc cu multa placere.
Rolul benzii desenate in 2022
Aici sunt oarecum subiectiva, pentru ca ceea ce m-a atras dintotdeauna au fost mai degraba nuvelele grafice (graphic novels) decat benzile desenate cu supereroi. Si in domeniul acesta sunt unele care reusesc sa trateze teme destul de complexe, sociale sau psihologice. Pana la urma sunt o unealta cu care se spune o poveste, depinde de autor care e povestea pe care vrea sa o spuna.
Ce se intampla in Romania versus piata de afara
Daca e sa vorbim despre banda desenata, cred ca in afara Romaniei este un public mai larg, deci si o cerere mai mare, ceea ce permite si domeniului sa se dezvolte mai mult.
Procesul de creatie
Aici depinde si de lungimea benzii finale, de complexitatea desenului si a tehnicii, numarul de personaje, complexitatea paletei cromatice si de cata documentare e nevoie pentru personaje si decoruri. Incepe cu o idee generala a povestii, dialogului si a personajelor. Apoi este etapa de thumbnails - schite mici de cativa cm foarte schematice cu personaje desenate din doar cateva linii care permit organizarea cadrelor pe pagina. In etapa asta se fac cele mai multe modificari, si se lucreaza cu guma de sters, foarfeca si banda adeziva in mana. Odata ce avem in mare storyboardul, urmeaza desenul in creion, dupa care lineart-ul final, textul in bulele de dialog si culoarea.
Tehnicile de desen folosite de tine
Simt ca cel mai bine mi se potriveste sa lucrez in Photoshop, pentru ca asa ma pot apropia cel mai mult de tehnicile traditionale, dar sa pastrez si libertatea de editare pe care mi-o ofera tehnicile digitale. Plus ca pot experimenta mult mai mult cu culoarea in felul acesta, si trebuie sa recunosc ca de cand am trecut la Photoshop (si mai nou Procreate) am descoperit mult mai multa bucurie in a lucra cu culoare.
Unde se poate invata desen specializat pentru banda desenata
Cand eram eu la facultate nu exista sectie specializata, dar acum mi se pare ca exista un masterat, cel putin la Cluj. Eu am invatat singura, citind alte benzi desenate, dar mai ales participand la workshopuri organizate de Centrul Cultural Francez sau Centrul Cultural German. Si cel putin la fel de important ca workshopurile, am invatat de la colegi care au mai multa experienta in zona aceasta mine (Maria Surducan, Ileana Surducan si Anna Benczedi) sau colaboratori cu care am fost pe aceeasi lungime de unda, chiar daca nu sunt din domeniu. Mi se pare foarte important sa existe un network de colegi apropiati si prieteni cu care sa poti face schimb de informatii si feedback, si din cand in cand de sprijin emotional.
Banda desenata in era social media
Cred ca merge forte bine si electronic, sunt cateva webcomicuri care s-au bucurat mult succes tocmai din cauza mediumului si a formatului. Sigur, prefer sa citesc pe hartie cand am ocazia, dar citesc si digital mai ales cand in felul acesta gasesc titluri la care nu as avea acces altfel.
Proiectele tale editoriale recente
Cred ca temele care mi-au dat cea mai mare satisfactie sunt cele care trateaza subiecte destul de “grele”, teme sociale sau legate de probleme care au de-a face cu drepturile sau viata femeilor, in special situatia lor din Romania. In ultimii ani am colaborat Libertatea, Scena9, Scoala9, Sfertul Academic, DoR, Rise Project, Jurnalul Decretului, podcastul Americanii (aparut pe platforma Scena9) precum si o banda desenata care a insotit podcastul Sunt în casă cu răul (tot platforma Scena9).
La ce lucrezi in acest moment
Pentru moment nu se intrevede nici un proiect nou de banda desenata, dar mi-ar placea sa ma reintorc la ele cu o privire proaspata, dupa o pauza de cativa ani. Mai ales pe partea de banda desenata editoriala, poate fi o modalitate foarte buna de a trata subiecte dificile. Daca vreti sa vedeti ce am lucrat mai recent imi gasiti proiectele in portofoliul de pe Behance si pe Instagram.
Top 3 benzi desenate all time
Imi place mult ce lucreaza Chris Ware si Marjane Satrapi, Fun Home (de Alison Bechdel) si Arsene Schrawen (de Olivier Schrauwen).