Relatia client-agentie nu e relatia sultan-neveste

Anul acesta a intrat in topul agentiilor de publicitate romanesti castigatoare la Golden Drum, este renumita pentru spoturile realizate la Alexandrion si Kreskova. Papaya Advertising reprezinta insa mult mai mult decat aceste doua branduri. M-am intalnit cu Robert Tiderle, Creative Director-ul agentiei, si am aflat mai multe.

IQads: Ce are Papaya si nu au alte agentii?
Robert Tiderle: Independenta. Neatarnare. Mojo. Nu suntem datori nimanui cu nimic, decat clientilor nostri. Dar si pentru acestia livram ceea ce propunem noi, propuneri pentru care ne asumam responsabilitatea, nu ceea ce ni se impune. Eu personal m-am saturat de scuza: "Asa a vrut clientul". Pentru mine omul de agentie care se ascunde in spatele acesteia, nu are nici o valoare. Intre clienti si agentii exista contracte. Asta presupune un parteneriat, nu relatia dintre sultan si neveste. Si pentru ca nu suntem in business-ul asta ca sa ne facem de ras, daca nu gasim intelegere, pur si simplu renuntam la colaborarea respectiva. Daca toate agentiile ar avea puterea sa-i spuna clientului ca nu se baga intr-un proiect incoerent sau de slaba calitate, piata asta s-ar dezvolta mai rapid si mai frumos.

IQads: Cum este sa treci de la client la propria agentie? De ce te-ai hotarat sa faci acest pas?
Robert Tiderle: De fapt cat timp am fost client, am fost si agentie. Pozitionarea Papaya de acum vine din acea perioada. De regula, agentia intra in contact doar cu departamentul de marketing al clientului, fara sa ii pese de relatia acestuia cu vanzarile, financiarul, sau, dupa caz, productia. Anumite brief-uri se nasc independent de vointa marketingului. Anumite deadline-uri se schimba. O agentie este datoare sa intre mai mult in business-ul clientului, sa il inteleaga si sa ofere solutii acolo unde trebuie. Daca poate. Daca nu poate, apar scuzele de care vorbeam inainte.

IQads: Anul acesta ati inscris la Portoroz o lucrare conceputa acum 2 ani de zile. De ce nu ati inscris-o anul trecut?
Robert Tiderle: De teama. Mi-era teama ca nu va fi nici macar nominalizata. Nu vroiam sa ma inscriu in seria agentiilor care trimit lucrari doar pentru ca dupa ce s-a filmat spotul, un junior a zis: "Asta e de festival, frate!" Anul acesta m-am decis sa inscriu Kreskova, dupa ce mai multi prieteni s-au mirat de absenta ei de la Ad'Or sau Portoroz in 2005.

IQads: Veti participa si la anul si ce va propuneti?
Robert Tiderle: Vom participa daca vom avea cu ce. Daca nu vom fi acolo, va fi numai si numai din cauza noastra, nu a clientilor nostri.

IQads: Incepe agentia sa atace festivalele de creativitate publicitara?
Robert Tiderle: Noi incercam sa livram ceva ce tine cont de produs, situatia lui in piata, competitia produsului si nu in ultimul rand, de consumator. Nu de ce ar convinge un juriu. Daca ele se pot intampla simultan, atunci cu siguranta Papaya va ataca festivalurile de publicitate.

IQads: Ce tip de clienti isi doreste si targeteaza Papaya?
Robert Tiderle: Clientul care vrea sa faca treaba. Desi se spune ca toti vor sa faca treaba, nu e chiar asa. Cel care isi intelege piata, si se foloseste corect de instrumentele care pot sa-i aduca eficienta. Si, foarte important, chiar daca suna ciudat, clientul care, atunci cand are nevoie, isi cumpara produsul de la magazin si nu il cere pe protocol de la fabrica.

IQads: Cum vezi tu piata de publicitate din Romania in acest moment? Care sunt aspectele care inca mai trebuie imbunatatite?
Robert Tiderle: Daca ne uitam la rezultatele de la Portoroz, de exemplu, suntem o piata matura, cu oameni ambitiosi. Daca ne uitam la televizor insa, suntem o piata matura, cu oameni ambitiosi in proportie de 15%. Pentru ca avem prea multe campanii fara strategie, fara copy, fara emotie. Avem clienti care cheltuie sute de mii pe campanii fara a cunoaste nici un consumer insight si avem clienti care refuza o idee buna pentru ca animaticsul din focus grup nu a fost desenat bine sau este prea lung. Avem apoi agentii care nu stiu sa faca spoturi. Agentii care copiaza spoturi si o fac si prost. Si vina ar fi a clientului, ca n-a avut buget.
Asa ca sunt multe lucruri care ar trebui imbunatatite.

IQads: Sunteti cunoscuti pe piata in special pentru colaborarea cu Alexandrion. Pentru ce ati vrea voi sa fiti recunoscuti?
Robert Tiderle: Asta se intampla din cauza ca, probabil, Alexandrion ca si advertiser este mai vizibil decat ceilalti clienti ai nostri. Pe de alta parte, asta nu e un lucru rau deloc. Inseamna ca Papaya este agentia celui mai valoros brand de alcool din Romania. La propriu. Lucru la care am ajutat.

IQads: Ce alti clienti mai detineti in portofoliu si nu ati prea iesit la rampa cu ei?
Robert Tiderle: BCR Asigurari, Negro 2000, British Council, Robstone Products, Capgemini Consulting, Comitetul Olimpic Roman, Rochin Motors. Desi unii dintre ei tocmai se afla pe rampa.

IQads: Recent ati fost si voi chemati din nou la CNA. De ce?
Robert Tiderle: Vechea poveste. Un nefericit a aruncat o piatra in lac, sperand sa faca valuri in jurul noului spot Alexandrion. Asta a dus la o pierdere de timp pentru CNA, la cel putin o intrunire a Romanian Advertising Council si la schimburi de faxuri cu explicatii intre Papaya si cei de dinainte. Spotul este in continuare pe TV. Punct.

IQads: Ce vrea Papaya de la urmatorul an publicitar?
Robert Tiderle: Sa faca bani. Contractele noastre includ success fee. Adica vrem sa vindem cat mai mult pentru clientii nostri si astfel sa facem bani.
Apoi sa aratam ca primul premiu din agentie, Silver Drum-ul de la Portoroz nu a fost o intamplare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune


Comentarii

valentina arseni
acum 18 ani
Mi se pare super numele de Papaya Advertising


Branded


Related