Din cand in cand pentru a iesi din bula de confort, din procrastinare sau din rutina acelorasi proiecte e bine sa mai faci si lucruri out-of-the-box. Mai ales daca activezi in zona creativa a lucrurilor. Este si cazul graphic designerului Adi Nistia, care in perioada pandemiei a dat drumul proiectului What If, pornit initial pe Tik Tok, dar care are viata frumoasa si pe Instagram. O serie de filmulete scurte gen making of, despre cum ar arata anumite branduri daca ar alt domeniu sau alta categorie.
Pe cat de mult imi place mie minimalismul, pe atat de mult ma deranjeaza ca majoritatea brandurilor isi simplifica foarte mult, uneori mult prea extra logo-urile si comunicarea, iar asta este un trend care ar trebui sa se opreasca
Din una alta, cu Adi am ajuns sa vorbim si despre ce mai vor clientii de pe la noi, ce mai e pe trend in materie de grafica, cat dureaza sa faci un logo bun, cum ar arata un logo pentru Romania si tot felul de lucruri din viata unui grafician caruia nu-i place sa stea degeaba.
Inceputul intr-ale graphic design-ului
Am 26 de ani, vin din Targu Jiu, orasul lui Brancusi (patria creativitatii, as putea sa zic :)))) sau orasul din care Brancusi a decis sa plece pe jos la Paris, iar eu cu masina la Bucuresti). Cel mai probabil am inceput de cand eram super mic in tipografia in care lucrau parintii mei. Acolo am descoperit Quark si Corel Draw. Am terminat Colegiul National “Spiru-Haret” Tg-Jiu, matematica-informatica intensiv si ca lucrare de atestat am dezvoltat un soft pentru cursuri de Adobe Photoshop. Ulterior am incercat facultatea de Jurnalism si am ajuns sa termin Marketing la ASE. Pe scurt, nu am facut nicio scoala care sa aiba legatura cu designul in general si nici in legatura una cu alta, mereu am fost curios sa descopar lucruri noi.
Ce s-a schimbat de la primele joburi pana in prezent
Volumul de munca cu singuranta s-a schimbat, la fel si responsabilitatile. Daca la inceput tot ce trebuia sa fac era sa declin materiale si responsabilitatea mea era sa respect deadline-urile, acum responsabilitatile sunt variate, de la proiect la proiect. De la gandirea conceptului, analiza de piata, mentinerea legaturii cu clientul, uneori manageruirea echipei/echipelor cu care colaborez, pana la executarea materialelor si uneor implementarea acestor. Insa ador sa fiu ocupat si sa am mereu ceva de facut, asa ca pentru mine este perfect.
Principalele 3 caracteristici ale unui bun graphic designer
Sa fie atent la dorintele clientului, sa-si puna mereu intrebari despre cum ai putea sau cum s-ar putea sa fie imbunatatite lucrurile/procesele din jurul lui (asta te ajuta sa iti dezvolti o gandire analitica) si cu siguranta setea de nou si dezvoltare personala.
Cand se face trecerea la Senior Graphic Designer
Sincer cred ca difera de la persoana, la persoana, dar cu siguranta pana sa ajungi sa fii Senior trebuie sa fi trecut prin cateva experiente cheie, care sa iti fi pus rabdarea si indemanarea la incercare. Consider ca un moment de genul acesta pentru mine, a fost cand intreaga echipa de design de la una din companiile la care am lucrat au decis sa plece cam in acelasi moment, iar eu impreuna cu un alt coleg senior si managerul de departament a trebuit sa facem munca a 7 oameni pentru mai bine de 2 luni.
Proiectele tale cele mai interesante
Cele mai interesante proiecte pe care le-am avut pana acum sunt cele care mi-au provocat creativitatea.
Unul dintre ele ar fi proiectul HeadStarter, a fost primul proiect important pe zona de UI/UX la care am luat parte. Aici mi-a fost pusa la incercare creativitate, gandirea analitica si dorinta de a invata lucruri noi.
Un alt proiect interesant a fost proiectul “Dam start jocurilor in casa” - un proiect de branding conceput pentru Vivre in perioada de lockdown.
Perioada respectiva a reprezentat pentru toata lumea un moment de incercare fie la nivel personal, fie profesional.
Iar ca logo, probabil preferatul meu este cel pentru Fashion Days din proiectul What if … ? Sunt atasat de respectivul logo pentru ca a fost practic motorul care a pornit tot proiectul. In plus, a ajutat inclusiv validarea din partea echipei FD, care a apreciat logo-ul.
@adinistia What if Fashion Days was a luxury brand? #fashiondays #fd #design #logo #marketing #graphicsdesign #branding ♬ original sound - Sickickmusic
Alte videos din categoie What If?
TAROM
PEGAS
CFR
Freelancer sau angajat la o agentie
Imi place sa le imbin, am incercat sa fiu si 100% freelancer si nu mi-a placut, cred ca imi place mai mult sa fac design decat sa fiu antreprenor. Din punctul meu de vedere, ai nevoie de mai multe skill-uri de antreprenor decat de designer daca vrei sa ai succes ca freelancer.
Logo-urile romanesti
Sunt foarte putine branduri romanesti care au un branding pe gustul meu. Ce se poarta, e discutabil, eu am un stil mai minimalist. In general, brandurile romanesti care au istorie au ramas prinse in zona vizuala comunista, se simte de la o posta ca au luat nastere in perioada respectiva. Pe cat de mult imi place mie minimalismul, pe atat de mult ma deranjeaza ca majoritatea brandurile isi simplifica foarte mult, uneori mult prea extra logo-urile si comunicare, iar asta este un trend care ar trebui sa se opreasca.
In ceea ce priveste timpul de lucru pe un logo acesta variaza in functie de complexitate acestuia si de inspiratia pe care o am, cumva eu pornesc la drum cu brieful clientului, care uneori e bine structurat si intelegi exact viziunea lui, alteori ai nevoie de mai multe call-uri ca sa intelegi asteptarile. Dar cel mai lung timp petrecut la crearea unui logo a fost de o luna si jumatate, pur si simplu nu reuseam sa gasesc unghiul potrivit, care sa ma multumeasca pe mine sau pe client, dar dupa o luna si jumatate am gasit si satisfactia a fost enorma.
Cum ar arata un logo al Romaniei
E complicat, din cauza ca tara noastra are atat de multe influente si ne este greu sa punem degetul pe ceva care sa reprezinte autenticitatea noastra ca si popor, lucru care mi se pare destul de interesant. Poate fix asta ar trebui sa reprezinte un logo pentru Romania, diversitatea culturala.
Clienti romani vs. clienti straini
Depinde, am avut episoade frumoase si urate cu ambele genuri de clienti, cu siguranta clientii straini sunt mult mai deschisi la bugete mai mari si inteleg mai bine procesul, dar nu e general valabil.
Proiectul de pe Insta, What If
Proiectul a pornit intr-o zi foarte calduroasa de iunie, in timp ce stateam pe canapea și ma uitam la Netflix, cand m-am gândit ca am procrastinat cam de mult timp. Omuletii din capul meu s-au certat, ba sa facem ceva, ba sa nu si am ales intr-un final sa ma ridic de pe canapea si sa ma mut la birou :)).
Pana in acest moment nu m-a abordat niciunul din branduri. In opinia mea e normal sa fie asa, in mare parte sunt idei conceptuale, nu ar putea fi fezabile. Insa la cateva din ele am primit cuvinte frumoase din partea reprezentantilor brandurilor, iar asta ma bucura (Delia, Pegas, berea Ciucas, Bergenbier).
Cat de mult ajuta Instagram-ul la self promo
Enorm de mult, ca si graphic designer, munca si proiectele pe care le faci te recomanda, nu poti sa iei proiecte fara sa arati ca stii ce faci. Dupa ce am pornit proiectul cu What if … ? numarul proiectelor s-a triplat. Proiectul a luat aripi pe TikTok, nu pe instagram, insa exista o stigma asupra acestei retele de socializare, e ca si cu manelele, toata lumea le asculta, dar nimeni in public :))). Am incercat sa ma promovez peste tot si in toate modurile, dar cu siguranta TikTok-ul este motorul principal de promovare, in acest moment. Insa pe langa aceste doua medii clar ajuta enorm de mult si conexiunile pe care le-am creat pe parcursul anilor.
Trenduri in design
Eu personal, nu sunt tipul sau genul care sa urmareasca trenduri, insa daca ar fi sa fac o lista de trenduri pe care le-am observat foarte mult in ultima perioada ar fi designul retro, cum ar fi materialele folosite de cei de la Sneaker Industry sau Nostalgia. Probabil pentru ca in vremuri grele sau mai putin placute, vremuri in care ne regasim noi in ultimii 2 ani, oamenii tind sa se intoarca in perioadele mai fericite sau pe care le considera ei mai fericite din vietile lor. Un alt trend observat ar fi utilizarea culorilor pastelate inspirate din natura sau combinatiile de 3D cu 2D .
Însă un trend care mie personal imi place foarte mult este anti-designul, un trend pe care mi-as dori sa-l vad mai des si pe la noi prin campaniile de promovare.
Designul in era social media
Nu se mai pune accentul pe calitate, ci mai degraba pe cantitate, traim intr-o era a consumerismului si asta defineste toate mediile. Acum totul trebuie sa fie facut ieri, nu mai ai timp sa stai sa analizezi si sa te gandesti sau sa revolutionezi. Totul este la fel cu mici momente de sclipire pe ici pe colo.
Schimbarea principala este ca acum unele retelele par sa intre in era de apus, cu siguranta suntem martori la nasterea unor noi abordari, cred ca in maxim 5-10 ani internetul si cum se intampla lucrurile pe internet se vor schimba.
Cerinta cel mai des primita de la client sau mai bine zis cea mai frecventa intrebare este cum sa-si adapteze brandigul si comunicarea la noile platforme: tiktok, metaverse etc.
O atitudine des intalnita la clientii mei a fost dorinta de a construi un logo/brand luxury/premium, chiar daca serviciile sau produsele pe care acestia le comercializeaza nu sunt neaparat in directia respectiva.