[Fabricat în RoMâine] Radu Savopol & Lucian Bădilă: O afacere se poate construi dacă ai încredere în ideea ta, răbdare să o vezi funcționând și oameni pe care să te poți baza

[Fabricat în RoMâine] Radu Savopol & Lucian Bădilă: O afacere se poate construi dacă ai încredere în ideea ta, răbdare să o vezi funcționând și oameni pe care să te poți baza

Ziua bună se cunoaște după cafeaua de dimineață. Iar când spunem cafea, spunem un tabiet pentru începutul de zi, un mini-ritual necesar pentru a da un start optimist alergăturilor nesfârșite și listei de to-do-uri în continuă creștere. Doar că, pentru mulți dintre noi, și cafeaua se bea tot pe drum, devine parte din fuga cotidiană. Ne rămâne, totuși, un moment de răgaz înainte de nebunia fiecărei zile. Acela în care ne oprim să o cumpărăm.

”Smile, there's coffee”. Acesta a fost începutul unei afaceri ambițioase: un zâmbet și o cafea, povestesc Radu Savopol și Lucian Bădilă, cofondatorii 5 to go. Prima cafenea 5 to go a fost deschisă în 2015, după un plan desenat pe un șervețel. În acea perioadă, segmentul to go nu exista în România. Businessul a crescut odată cu comunitatea și o cultură nouă a cafelei. 

În prezent, 5 to go a ajuns la aproape 400 de cafenele, fiind cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est, dar și cea mai accesată franciză din România. Ceea ce face specială această franciză nu este doar cafeaua bună la preț corect, dar și rețeaua de spații calde și prietenoase întinsă în centrele urbane din România. Locuri în mijlocul orașelor unde poți avea câteva momente de răgaz, o cafea aromată și o sursă de energie pentru ce va aduce ziua. Designul cafenelelor este definitoriu pentru 5 to go. Proiectul fiecărui sediu 5 to go este realizat în interiorul companiei, chiar de către co-fondatorul brand-ului, Radu Savopol, care este și designer de interior. Ambianța cafenelelor este construită în jurul ideii de spaţiu prietenos, urban şi cu uşoare influenţe scandinave, personalizate pentru fiecare cafenea. 

Avem o comunitate solidă, coagulată de faptul că ne respectăm promisiunile.
Au venit către un brand nou, 100% românesc, definit de curaj și creativitate, și au rămas alături deoarece au rezonat cu povestea noastră, au apreciat onestitatea cu care ne spunem povestea și faptul că avem un portofoliu premium, la un preț accesibil, spun Radu și Lucian.

Povestim cu Radu Savopol și Lucian Bădilă, în seria editorială Fabricat în RoMâine, susținută de MedLife, despre cum se crește un business sănătos și ambițios în România, mai ales când dezvolți un segment de la zero, care sunt planurile pentru 5 to go și ce învățături au adunat, până acum, în construcția acestei francize românești de succes. 

RoMâine este viziunea MedLife pentru însănătoșirea României. Sănătatea unei țări pornește de la Grijă, Respect, Încredere, Empatie, Speranță. Alături de MedLife, cultivăm Speranța printr-o nouă serie editorială. Vorbim cu acei oameni care au arătat că în România se poate să crești autentic, să dezvolți proiecte și businessuri care să aducă încredere în comunitate. Cei care însănătoșesc România, prin munca lor, cu speranță, încredere, empatie, grijă și respect.

 

 

2022 pentru 5 to go

Radu: Intens. O cursă cu provocări și cu obstacole, dar cu o linie de finish motivantă. Provocările au fost contextul economic și creșterile de prețuri, la care se adaugă o ușoară scădere a moralului și a încrederii pe care le-am văzut la unii dintre colaboratori.

Lucian:  2022 a fost un an intens, divers, polarizat între realizări spectaculoase și momente dificile pentru business. Pentru orice afacere, contextul economic este o provocare și vine cu mari provocări generate mai ales de lanțul de aprovizionare. 

 

Momente de satisfacție

Radu: Fiecare cafenea nouă deschisă, fiecare apreciere a consumatorilor noștri.

Lucian: Eu gestionez în cadrul 5 to go activitatea de marketing și echipele de dezvoltare și vânzare de franciză, iar de aici au venit numeroase momente de satisfacție anul ăsta. De exemplu, am deschis cafenele noi în multe orașe mici, iar fiecare deschidere vine cu o satisfacție enormă, atunci când văd bucuria oamenilor care vin la 5 to go și că devine reper și punct de întâlnire al comunității locale. 

 

Începuturile

Radu: Ideea 5 to go a venit la o cafea :)
Am deschis în 2015 prima cafenea 5 to go, după un plan desenat pe un șervețel de mine și Lucian.
Am avut de la început încredere în idee, dar nu am putut imagina scala la care a ajuns business-ul acum.

Piața de cafea în 2015 era polarizată între 2 extreme, cea a cafelei de calitate slabă, la aparat, și cea a cafenelelor, a afacerilor HoReCa, dar unde cafeaua nu juca un rol principal. În schimb, segmentul to go era inexistent. Am crezut în potențialul acestui segment, însă am avut îngrijorarea că va fi greu să construim o cultură a cafelei într-o lume dominată de cafea foarte ieftină, de calitate foarte slabă.

Din momentul în care am dezvoltat modelul de franciză, businessul a crescut exponențial. În primul an, în doar câteva luni am ajuns la 10 cafenele, anul următor s-a triplat numărul, iar creșterea a continuat într-un ritm susținut până la aproape 400 de cafenele în acest moment. Cum a crescut? Cu decizii curajoase, cu experimente și lecții învățate, cu parteneri pasionați și antreprenori determinați alături.

Lucian:  Eu aveam 23 de ani și multe idei, multe visuri, multă energie. Am povestit cu Radu la o cafea, în fostul Old Nick Pub din piața Sinaia, despre ideea unei cafenele to go, chiar am și desenat logo pe loc, pe un șervețel. Nu am crezut că, în scurt timp, urma să devină realitate, într-un spațiu de doar câțiva metri pătrați. Iar în alte câteva luni, să ajungă deja un lanț de cafenele.

Am crezut de la început în potențialul acestei idei și am fost convins că va reuși să câștige publicul, dar și că, prin experiența și intuiția lui Radu, va ajunge o afacere de succes.

 

Dezvoltarea

Radu: Au fost două momente importante în evoluția noastră. Primul a fost la finalul anului 2019, când Mozaik Investments s-a alăturat ca acționar. Această tranzacție a contribuit enorm la consolidarea încrederii în brandul nostru și ne-a oferit  resursele și know-how-ul pentru a susține obiectivele de dezvoltare stabilite, de creștere a numărului de locații la nivel local, dar și de dezvoltare către piețele regionale.

Al doilea moment este în 2020, marcat de pandemia globală. A fost un test greu pentru segmentul HoReCa, în care multe afaceri nu au supraviețuit. Am riscat în această perioadă și am luat decizii de business care s-au dovedit a fi de succes, însă, din păcate, au fost și francize care s-au relocat sau au închis în acele luni grele. Însă cum fiecare provocare poate aduce și oportunități, am folosit acel timp pentru a planifica revenirea și a construi un plan de dezvoltare, precum și campanii și idei creative.

Lucian: Creșterea a fost exponențială, an de an. Iar odată cu dezvoltarea sistemului de franciză, numărul de cafenele s-a triplat, apoi dublat și creșterea a continuat până la aproape 400 de cafenele acum. Am trecut prin etape provocatoare, începând cu provocarea de a construi o cultură a cafelei, în condițiile în care în România, anul 2015, definiția cafelei to go era cafea la aparat, la prețul de 1 leu.

Apoi, anul 2020 ne-a lovit pe toți, afaceri și indivizi, antreprenori și consumatori. A fost greu și pentru noi, pentru echipa 5 to go, pentru francizații din rețea, pentru comunitatea noastră și pentru consumatorii care aleg produsele noastre, la care nu au mai avut acces. Am muncit zi de zi în acea perioadă pentru a găsi soluții de business, pentru a face produsele noastre accesibile prin platforme de livrare sau prin secțiunea de shop online pe site-ul nostru.

Pe scurt, în cei 7 ani, consider că cei mai importanți pași în dezvoltarea 5 to go au fost: momentul în care s-a lansat sistemul de franciză, parteneriatul cu Mozaik Investments, dezvoltarea continuă a gamei de produse și intrarea în retail. 

 

Principiile unui business sănătos

Radu: Pentru mine, un business sănătos, o afacere solidă, depinde de un portofoliu de produse de calitate, un brand respectat, o comunitate puternică și parteneri de încredere. Nu voi neglija niciodată calitatea produselor și voi lua întotdeauna decizii de business care pun consumatorii pe primul loc. Consider că un business are potențial atunci când câștigă încrederea și aprecierea consumatorilor săi.

Lucian:  Consider că un business sănătos este bazat pe principii sănătoase și că o afacere se poate construi dacă ai încredere în ideea ta, răbdare să o vezi funcționând și oameni pe care să te poți baza. Nu mă voi abate niciodată de la principiile după care mă ghidez și în viață, nu doar în afaceri: onestitate, respect, atitudine pozitivă. Știu că atunci când abordezi cu zâmbet orice situație, soluțiile sunt mai aproape. Iar asta se regăsește și în sloganul 5 to go, „Smile, there’s coffee!”

 

Provocări

Radu: Pandemia. Imprevizibilitatea acelei perioade. În aceea perioadă, deși cafenelele erau închise, nu am oprit niciodată motoarele, ci, din contră, le-am turat. Am muncit zi de zi, am creionat planuri, campanii, am evaluat toate ideile pe care le țineam la sertar pentru a le dezvolta pe cele mai bune dintre ele. Iar atunci când a fost momentul potrivit, ne-am asumat cu curaj decizii de business.

Lucian: Provocările majore au fost cele ale întregului segment HoReCa – pandemia și contextul economic dificil prin care trecem chiar acum.

Cel mai greu a fost în martie 2020, când totul era închis. E greu să rămâi optimist când în jur există doar imprevizibil. Am reușit însă să regăsesc motivația și să îmi pun toată energia pentru a construi momentul revenirii, iar ăsta a fost un mare câștig pentru business, am fost 100% pregătiți pentru redeschidere la momentul potrivit, dar și pentru mine pentru că am dat sens zilelor de muncă, chiar și departe de birou.

 

Echipa

Radu: Echipa centrală 5 to go este nucleul de bază, o echipă tânără, relativ mică. Am crescut masiv zonele de financiar și operațional în ultimii 2 ani, însă echipa de marketing este condensată într-o mână de tineri pasionați.

Sunt antreprenor în acest domeniu de 25 de ani, iar unul dintre lucrurile care m-au ajutat în toți acești a fost faptul că am știut să ascult. Să stau printre clienții, să le ascult părerile, să iau zilnic pulsul și să fiu flexibil, pentru a ține cont de toate aceste păreri.

Lucian:  Echipa 5 to go a fost întotdeauna o echipă unită, fie că am fost 3 oameni sau 60. Am crescut o dată cu businessul, dar am păstrat același spirit, iar toți cei care s-au alăturat pe parcurs echipei noastre, au venit cu același vibe și efervescență pe care le-am avut eu și Radu când am deschis 5 to go. Astfel, am creat o echipă omogenă și plină de pasiune și o atmosferă de muncă plăcută, ca la o cafea :). Au rămas cu noi doar oamenii care au înțeles viziunea noastră și pot spune cu mâna pe inima că avem o echipă extraordinară acum.

 

Cel mai important în construirea unei echipe sănătoase

Radu: Pasiunea. Să rezoneze fiecare dintre colegii din echipă cu valorile brandului.
Echilibrul și starea de bine sunt extrem de importante pentru a păstra o energie pozitivă în echipă. Și deși avem un ritm de lucru intens, încerc să aduc zâmbetul pe ordinea de zi. Sunt un manager hands-on, iar faptul că sunt deseori găsit în cafenele, particip la ședințe de status, merg alături de ei în vizite de piață contribuie deseori la energia pozitivă a echipei.

Lucian: Cred că atunci când oamenii rezonează cu jobul, cu brandul, cu viziunea din spatele unei afaceri, vor face totul cu pasiune și asta se va vedea și simți în fiecare activitate. Foarte important este să îți asculți echipa, să primești și să oferi feedback. Doar așa poți construi. Asta am învățat în parcursul meu de antreprenor, să ascult mai întâi. Starea de bine a echipei este extrem de importantă, mai ales că la noi interacțiunea între departamente este foarte importantă. Dacă un coleg din birou are o zi proastă, prefer să stea acasă ziua respectivă, pentru a nu afecta vibe-ul tuturor celor din birou. E ca și la coșul cu fructe, dacă unul e stricat... poate strica totul din acel coș.

 

Comunitatea din jurul businessului

Radu: Avem o comunitate solidă, coagulată de faptul că ne respectăm promisiunile.
Au venit către un brand nou, 100% românesc, definit de curaj și creativitate, și au rămas alături deoarece au rezonat cu povestea noastră, au apreciat onestitatea cu care ne spunem povestea și faptul că avem un portofoliu premium, la un preț accesibil.

Lucian: Oamenii care au interacționat cu 5 to go ne-au rămas aproape. Antreprenorii, pentru că franciza 5 to go le-a răspuns tuturor nevoilor, colaboratorii, pentru că suntem un partener onest ce își respectă promisiunile, consumatorii, pentru că găsesc întotdeauna produse de calitate, la un preț corect, sunt întâmpinați de fiecare dată cu zâmbet și știu că 5 to go este un brand care le este întotdeauna aproape. Comunitate care astăzi depășește.... fiți pregătiți.... 50.000 de oaspeți zilnic. Adică 1 milion pe lună. Vă dați seama? Asta este satisfacția noastră și asta ne împinge și mai tare sa creăm.

 

Învățături din antreprenoriat

Radu: Să ascult, să fiu onest, să îmi respect promisiunile. Și să tratez inovația cu prioritate.

Lucian: A fost și este un learning journey continuu. Lucrez alături de Radu, iar acesta a fost un câștig mare, cea mai bună inducție în antreprenoriat pe care o poate avea cineva. Este foarte important să ai un mentor, chiar vital aș putea spune. Experiența lui în antreprenoriat și HoReca mi-au adus perspective complete asupra businessului, am înțeles că fiecare aspect trebuie tratat cu importanță, că un business este o pânză pe care fiecare element îl completează pe celălalt. Și am mai învățat despre instinct și că e bine în business să asculți și sufletul, nu doar mintea.

 

Surprize

Radu: Oamenii. De multe ori, succesul unui business este major influențat de oameni. Poți avea o idee minunată, însă dacă nu este implementată de și cu persoanele potrivite, aceasta poate eșua.

 

Anduranța în business

Radu: Este un exercițiu de răbdare, determinare și încredere. În antreprenoriat, nu trebuie să spui „renunț” de la primele piedici. Orice început vine cu o serie de riscuri asumate, ai nevoie de timp pentru a testa ideea și afacerea până a ajunge la succes. Mă bazez de multe ori pe instinct, care mă face să iau decizii de multe ori nebunești. Uneori câștig, alteori pierd, dar nu mă las demotivat.

Lucian: Anduranța se antrenează prin experiențe. Trebuie să gestionezi o situație pentru a căpăta exercițiu și perspectivă.

 

 

Ce îți dă speranță în România

Radu: Zâmbetul. Speranța că și 5 to go aduce zâmbet pe fețele celor care ne trec pragul.
Oamenii. Românii sunt un popor creativ, inteligent, plin de resurse și ei construiesc România de mâine. 

Lucian: Pentru mine, speranța vine de la oameni. Cu din ce în ce mai mulți oameni motivați și pasionați, România va arăta mai bine.
Sunt foarte încrezător că Gen Z are puterea să facă viitorul mai bun.

 

În seria editorială Fabricat în RoMâine, dezvoltată alături de MedLife, furnizorul național de sănătate al României, vorbim despre cum cresc sănătos afaceri de mici dimensiuni și cum se formează comunități care contribuie la un viitor mai bun al României. 
Cum crește o editură. Cum crește un lanț de cafenele. Cum crește un festival. 
Cum cresc spații de publice de întâlnire și conexiune.
Cum crește o comunitate. Cum crește Speranța pentru RoMâine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Campanii

Sectiune



Branded


Related