Ștefana Grigoraș nu știa că vrea să facă publicitate înainte să intre în domeniu. A terminat un liceu cu profil real, a continuat facultatea și masterul la ASE și apoi a ajuns la școala ADC. După primul proiect aici, și-a dat seama că asta vrea să facă mai departe. Are un an și jumătate experiență în publicitate și e Junior Copywriter @ Publicis Romania.
Ștefana a fost selectată, alături de Eduard Manolache, pentru Creative Express, un program realizat de ADCE, care va avea loc între 29 septembrie și 1 octombrie, la Vilnius, capitala Lituaniei. The Creative Express este un spațiu de întâlnire și creație pentru cei mai buni art directori, copywriteri și designeri din noile generații, o ocazie de a se inspira și a învăța de la colegii lor din alte țări.
Creativitatea este un concept destul de complex. Văd creativitatea ca elementul cheie fără de care nu am putea evolua, iar lumea nu ar fi așa cum o știm noi. Suntem înconjurați de rezultatele unor momente creative, de la scaunul pe care stai acum, până la ecranul de pe care citești asta, spune Ștefana.
Vorbim cu Ștefana, în rândurile de mai jos, despre experiența ei de până acum în lumea creativă, primele proiecte, primele greșeli & primele învățături.
CV pe scurt
Sunt moldoveancă și mă mândresc cu asta de fiecare dată când am ocazia. Primii 18 ani din viață am crescut în Bacău, un oraș frumos și liniștit, care are un potențial enorm de dezvoltare. Facultatea am făcut-o în București, loc care m-a primit încă din prima zi cu ”brațele deschise” și oglinzile furate la mașină.
În timpul liber, îmi place să călătoresc și cred că asta a avut un impact destul de puternic asupra mea. Am putut să experimentez diverse culturi și am interacționat cu oameni foarte diferiți de mine.
De ce ai ales acest domeniu
Sunt clasicul om de publicitate care nu a știut că vrea să facă asta până nu a intrat în domeniu. Am făcut școala ADC în 2020, iar la finalul cursurilor, Theodor Sandu, unul dintre mentorii mei, mi-a propus să fac un internship la Publicis. După primul proiect, m-am îndrăgostit de lumea publicității și am știut că asta voi face și în viitor.
Cum vedeai publicitatea înainte să lucrezi în domeniu
Întotdeauna am fost atrasă de industria publicității. Părea lumea în care totul este posibil și monotonia sigur nu este prezentă. Sunt bucuroasă că realitatea a întrecut așteptările.
Școala
De la un liceu cu profil real, am mers sigură pe mine spre domeniul economic, ca să am certitudinea că îmi voi găsi ușor de lucru în viitor. Așa că am ales Marketingul, la Academia de Studii Economice, în viziunea mea părând varianta mai creativă și mai permisivă a economiei. Masteratul l-am făcut tot la ASE, programul Relații Publice în Marketing. Dar, majoritatea informațiilor despre publicitate le-am învățat la Școala ADC și răsfoind paginile internetului.
Primul proiect
Primul proiect pe care am lucrat a fost pentru Storia, campania ”Dă-ți timp”. Nu am avut un rol prea important atunci, fiind la început, dar încă mă gândesc cu drag la toate call-urile și la ziua aia interminabilă de filmare.
Primele greșeli
Îmi place mult să scriu, de aici și vocația de copywriter. Primele mele scripturi se întindeau pe pagini întregi și a trebuit să învăț să selectez informațiile pe care vreau să le transmit.
Partea cea mai grea (până acum)
Am început să lucrez în publicitate la sfârșitul anului 2020, când pandemia a trimis toți publicitarii acasă. Partea cea mai grea a fost să învăț tot ce ține de o industrie și de un nou job de acasă, fără să am pe cineva lângă mine pe care să îl pot întreba oricând ce ar trebui să scriu sau cum să abordez o direcție. Sunt sigură că băiatul de la SRI care mi-a verificat căutările pe Google a învățat cot la cot cu mine să fie copywriter.
Cum înfrunți blocajele creative
Când mă blochez într-o anumită idee, chiar dacă știu că nu e ceea ce trebuie, sau când stau pe brief ore în șir și nu mă pot gândi la nicio observație, știu că e timpul de o pauză. De obicei aleg să închid laptopul, să mă îndepărtez cât mai mult de task și să ies la o plimbare prin parc. Să-mi oxigenez creierul, cum ar spune mama. Iar de cele mai multe ori, după ce îmi ofer o pauză de relaxare, văd problema din alt unghi și totul pare mai ușor.
Cine și ce te inspiră
Nu știu ce am făcut în viața anterioară ca acum să fiu atât de norocoasă, dar nu mă plâng. Sunt înconjurată de foarte mulți oameni faini, cu care pot comunica pe orice subiect. De cele mai multe ori, după o conversație cu directorul de creație, îmi scot agenda să-mi mai notez câteva idei.
Creativitatea - definiție personală
Creativitatea este un concept destul de complex. Văd creativitatea ca elementul cheie fără de care nu am putea evolua, iar lumea nu ar fi așa cum o știm noi. Suntem înconjurați de rezultatele unor momente creative, de la scaunul pe care stai acum, până la ecranul de pe care citești asta.
Generația ta
Fac parte dintr-o generație ce nu poate fi mințită cu o imagine frumoasă sau cu un final fericit. Am crescut cu informația la un click distanță, deci aș spune că suntem destul de bine ancorați în realitate. Există diferențe între generații, dar cred că încă avem lucruri de învățat de la cei mai experimentați. Iar când vine vorba de publicitate, mai am destul de multe de învățat, până pot fi pe propriile picioare.
Participarea la Creative Express
Înscrierea la Creative Express a venit într-o perioadă în care mail-urile curgeau neîncetat și tab-urile se înmulțeau pe minut ce trecea. Ratasem primul mail care anunța concursul, dar la mai puțin de o săptămână până la deadline am primit un mesaj despre proiect. Mi-am pus portofoliul la punct în 3 zile și m-am înscris.
Pe de-o parte îmi spuneam că dacă nu sunt aleasă tot câștig experiența participării, dar în același timp îmi organizam familia să sărbătorim plecarea mea la Vilnius.
Mă aștept să fie o experiență frumoasă, deja este una. Voi putea interacționa cu publicitari din multe țări, fiecare cu mentalități diferite. Cred că mă voi întoarce acasă cu multe insight-uri și povești frumoase.