Scufita Rosia Montana

"Fighting fire with fire" este titlul unui articol aparut recent in The Globe and Mail, semnat Andy Hoffman. Gabriel Resources se pare ca ar avea toate meritele pentru izbanda iminenta in lupta cu o cohorta de ONG-uri, care n-au in general ce face si gasesc tot felul de scuze ecologice pentru a se opune sfintei industrializari, iar asta se intampla peste tot, nu numai intr-un colt uitat de lume, intr-o tara subdezvoltata, in care Gabriel Resources isi face pomana si pune pe picioare cea mai mare mina de aur la suprafata din Europa. Si victoria care se anunta s-ar datora strasnicei strategii de a lupta impotriva ONG-urilor cu propriile lor arme. Alan Hill, CEO al Gabriel Resources afirma ca trebuie sa le raspunzi cu aceeasi moneda si ca nimeni nu le-a raspuns ONG-urilor astfel pana acum.

Mai intai de toate, bravo GMP. Dac-o tinem tot asa, iesim si noi cu publicitatea asta la un festival mai de Doamne-ajuta, adica in afara coltului nostru estic de Europa. Dupa ce l-a scos pe iepuras invingator in lupta cu ursul, GMP a mai construit o poveste: l-a transformat pe lupul cel rau, miner canadian si deversator de cianuri in vaile muntilor, in bunicuta protectoare, care nu-si doreste altceva decat ca scufita Rosie Montana sa se faca mare-mare, sa mearga la o scoala cu termopane, sa-i mai traga in week-end cate-un pescuit intr-un rau cu apa limpede, deci fara cianura, si sa dea o tura prin muzeu in drum spre casa, unde sa-l gaseasca pe taica-su' frant, dar fericit, dupa o zi de munca la noul lui job.

In al doilea rand, care societate civila? Cat de tare trebuie sa te straduiesti sa razgandesti opinia publica in Romania? Foarte putin spre aproape deloc. Romanii nu reactioneaza la problemele de mediu. Romanii au idealuri marunte: sa aiba un loc de munca si sa nu moara de foame. "Nivelul de trai" este unicul buzz-word la care reactioneaza romanul obisnuit. Nu trebuie sa te straduiesti prea tare sa-i gasesti punctele sensibile si sa le exploatezi. Trebuie doar sa-i spui ca va trai mai bine, ca va avea un "viitor mai bun" pentru el si familia lui si l-ai castigat.

Ultima campanie pentru Gabriel n-a mai starnit controverse. In fata clipului publicitar, cei care nu stiu cu ce se ocupa Gabriel raman cu impresia ca e inca o campanie sociala si aproba grabiti ca ar trebui sa li se implineasca visurile copiilor alora saraci. Printurile ofera insa informatiile necesare pentru identificarea sursei lor. O campanie comerciala deghizata intr-una sociala, un lup viclean in costum de bunicuta, care, cu cat casca gura mai mare, cu atat ti se pare mai sincera.

Desi nu era deloc greu sa-i activezi romanului o zona ultrasensibila, adica aceea in care simte foamea, saracia a fost adusa in prim-plan folosind ca suport chiar chipurile copiilor care vor trai sa vada cat de sigura e exploatarea cu cianuri. Copiii care ar putea fi ai mei, ai tai, ai oricui, copiii care folosesc creta colorata pentru a-si desena visurile, copiii care nu-si proiecteaza resedinta de vis cu SIMS, trec rand pe rand prin cadru si fac apel cu vocisoara tremuranda la bunavointa opiniei publice, care trebuie doar sa dea din cap si sa lase Guvernul in pace sa aprobe o data binecuvantata exploatare miniera. GMP s-a gandit si la hoardele de intelectuali care obisnuiesc sa lectureze body-text-ul din printuri si le-a oferit informatiile de care aveau nevoie: "1200 de noi locuri de munca", "un capital de 2,5 milioane de dolari pentru economia romaneasca", "6000 de locuri de munca adiacente", "vestigii arheologice", "patrimoniu cultural", ""cele mai bune tehnici si proceduri, conform celor mai stricte standarde de mediu ale Uniunii Europene", "mina va ajuta la curatarea apelor rosii pline de metale grele, iar acestea vor curge limpezi pentru prima data in 2000 de ani".

Miscarea anti-Gabriel Resources nu a fost nici pe departe de talia campaniilor "pro-Rosia Montana", care au evoluat de la "Ceva trebuie facut cu profesionalism si responsabilitate. Gabriel. Salvam Rosia Montana" la "Copiii din Rosia Montana isi doresc un viitor mai bun. Noi le sustinem visurile. Investim in Romania." Ideea a fost foarte buna, laudam initiativa si asteptam o campanie la fel de buna si pentru un scop nobil.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Adrian Spiridon
acum 18 ani
...cum spuneati si voi... lupul deghizat in bunicuta...
Niculae Olteanu
acum 18 ani
Cunoasteti(cunoastem) toate detaliile legale ale "operatiunii" ??? ca de cuvinte si indemnuri "construite"suntem satui! oameni buni si cunoscatori ai mediei romaneshti: sapatzi adanc si scoatetzi ce e bun; ce ne poate ajuta cu adevarat; nu este suficient sa facetzi valuri!!!!! Haidetzi sa facem o treaba ca LUMEA! Oare putem!!!!!!
teodora anchidin
acum 18 ani
hm..cate n-ar face si ONG-urile anti-Gariel Resources daca ar fi bani...atunci da,ar fi fost interesant sa urmarim 2 campanii atat de diferite,dar legate de aceeasi Rosie Montana..ar fi fost o adevarata provocare pentru cele 2 agentii implicate...dar asa,doar studentii ce mai ridica glasul impotriva Gabriel Resources..mare pacat:/
George bogdan Mujescu
acum 18 ani
Dincolo de toate castiga niste agentii de publicitate si GR. Pardon: si cativa "sus-pusi" comisionati "la greu". Cat despre protectie si mediu... asta suntem: la discretia banilor. Deocamdata.
Ungureanu Eduard
acum 18 ani
Eu unul ma intreb altceva. Cat de profitabila este de fapt afacerea ? Cred ca Turcu avea dreptate cind spunea ca multe din aceste contracte de privatizare erau negociate avind pe masa "dosarul de cadre" al unor personalitati politice foarte influente. Oare cat de defavorabil pentru partea romana o fi si asta ? Interesanta campania facuta de gmp dar duplicitar mesajul .Merita vazute clipurile . Toate.



Branded


Related