Dintr-un impuls, cum apar multe lucruri bune pe lumea asta, așa a văzut lumina online-ului și pagina de Facebook Meme Corporatiste. Administratorul ei este Vlad, un corporatist care de multe ori nu se împacă prea bine la birou cu strategiile fără sens, cuvintele ”mari” folosite doar pentru că dau bine sau cu apelurile pe Teams pentru orice lucru mărunt. Și-a creat un spațiu virtual unde postează din experiențele sale de viață corporatistă pentru a face haz de necaz.
Pe Meme Corporatiste sunt glume despre KPIs, badge-uri, workload, leadership, remote work și multe altele, căci viața corporate este una cu multe, multe aspecte. Unele interesante, altele doar amuzante. :)
„Nu pot să spun că m-a preocupat în mod activ evoluția paginii ”Meme Corporatiste”. În cei 4 ani de activitate unica mea strategie a fost ”chestia asta de azi mi se pare extrem de stupidă, măcar să se amuze cineva din asta”
În cele ce urmează, povestim cu Vlad despre Meme Corporatiste.
Omul din spatele paginii de Facebook
Mă numesc Vlad, am venit în Cluj-Napoca inițial pentru facultate și, ca mulți alții, am rămas aici, iar de vreo 10 ani lucrez in mediul corporate, mediu care oferă constant inspirație pentru meme.
Timpul liber îmi place să mi-l petrec cu familia sau lucrând la proiectele mele personale.
Cu ce gând ai creat Meme Corporatiste
Nu am avut niciun plan sau strategie în ceea ce privește pagina. Am creat-o din impuls pentru că nu eram de acord cu o strategie, pe care și acum o consider fără sens, a angajatorului din momentul respectiv și aveam nevoie de un loc unde să fac haz de necaz, fără să fiu luat în vizor ulterior. Am mai avut câteva postări pe contul personal în urma cărora mi s-a atras atenția, deși niciuna din postările respective nu făcea referire la angajator.
Bonusul neașteptat, să zic așa, a fost faptul că pagina și-a găsit repede un public țintă, care este sau a fost in situații similare cu ce ironizam prin postări.
Primele postări și reacțiile
Prima postare, dacă îmi aduc bine aminte, a fost cea care e și pinned acum pe pagină și care încă mai primește ocazional câte o reacție, în care ironizam uzul excesiv de ”buzzwords” fără o bază reală sau practică. A primit destul de multe reacții pozitive și atunci mi-am dat seama că suntem mai mulți care ne confruntăm cu situații similare. Îmi place să cred că Titu Maiorescu ar scrâșni din dinți dacă ar putea să asiste la o ședință în care cele mai recente ”buzzwords” de pe Gartner devin strategia companiei pe anul fiscal următor doar pentru ca sună bine.
Ulterior am mai avut câteva tentative despre care acum consider că au fost ușor prea de nișă pentru numărul de urmăritori de la vremea actuală și care nu s-au descurcat tocmai bine.
Iar prima postare cu un număr inițial neașteptat de reacții a fost cea despre persoanele care par să fie exagerat de binedispuse și pline de energie Luni dimineața.
Evoluția paginii
Nu pot să spun că m-a preocupat în mod activ evoluția paginii. În cei 4 ani de activitate unica mea strategie a fost ”chestia asta de azi mi se pare extrem de stupidă, măcar să se amuze cineva din asta”.
Sursele de inspirație
În mare parte mă inspir din situații întâlnite personal în mediul de lucru și din ce trend-uri de „leadership” mai văd pe LinkedIn, rareori mai primesc idei și pe ”adresa redacției”.
Drumul către followers
Pur ochiometric, aș zice ca postările care au avut parte de reacții și distribuiri peste medie au fost responsabile pentru etapele de creștere a numărului de urmăritori.
La nivel de pagina – tind să cred că a ajutat faptul că nu m-am axat pe o nișă anume a vieții din corporație, care ar fi dus la excluderea unor potențiali urmăritori.
La nivel de postare – ajută enorm dacă reușesc să îmbin o situație personală cu un eveniment curent din media sau din lume. Un exemplu bun ar fi postarea despre lucratul de acasă de pe perioada lockdown-ului.
Un exemplu mai recent, de data asta cu numere concrete, ar fi postarea despre aversiunea față de apelurile pe Teams pentru probleme minore, care, în ziua postării, a contribuit la un page reach de peste 27 de mii, a adus pe pagina peste 1000 de vizitatori și 178 de urmăritori noi.
Cum te-a schimbat numărul de urmăritori
Având în vedere că am tratat pagina mai mult ca un neant în care mai arunc ocazional o glumă fără prea mari așteptări în materie de reacții, tind să cred că nu m-a schimbat deloc. Și nici nu-i ca și cum aș avea zeci de mii de urmăritori. Cât despre influențe asupra abordării - mereu am încercat să evit subiecte care să provoace discuții contradictorii și scandal inutil, consider că sunt alte pagini mult mai specializate pe stilul respectiv.
Specificul audienței și așteptările comunității
Cred ca mare parte din audiență e formată din corporatiști, ca și mine, în intervalul 25-40 de ani care rezonează cu părerile exprimate pe pagină. Legat de așteptările lor aș zice că standardul și tipul conținutului să se mențină la același nivel cu cel care i-a atras pe pagină.
Reacții memorabile de până acum
În mare parte, reacțiile sunt pozitive, și sunt 2-3 urmăritori fideli ai paginii care adaugă în comentarii din experiențele proprii, angrenând astfel alți urmăritori în conversație.
Au fost însă două reacții memorabile – una, acum 3 ani la o postare legată de codul vestimentar impus de unele firme, în care un ”team leader” de la o firmă de telecom avea niște opinii obositoare și învechite despre cum ar trebuie sa se îmbrace colegii și mai ales colegele sale la birou. Și-a văzut omul de drum singur când și-a dat seama că nu i se dă atenție.
Cea de-a doua a fost anul acesta (2022), când cineva a luat prea în serios o postare și care a început să devină defensiv în comentarii kilometrice când i-am zis am zis ca supra-analizează glumele. Și-a șters singur comentariul inițial după ce a văzut că nu obține reacția dorită.
Promovarea
In afara de un share ocazional pe profilul personal de Facebook, nu fac nimic anume pentru promovare.
Cele mai populare postări de până acum
De departe cea mai populară postare este cea cu ”naveta” din timpul lockdown-ului. Urmată de o postare despre e-mail-uri de la manager, cea cu ”buzzwords”, mediul de lucru, luni dimineata și postarea despre apelurile pe Teams.
Cât de des postezi
În medie as zice cam de 2-3 pe lună, în funcție de cum am timp și inspirație, prefer să nu mă forțez sa postez ceva doar de dragul de a posta. Mare parte din conținut e creat pe telefonul mobil, folosind aplicația Meme Generator, care are cam toate template-urile existente, iar dacă nu găsesc ceva potrivit pot să și incarc imagini din alte surse.
Colaborări cu agenții și branduri
Până în prezent nu am fost abordat pentru o colaborare și, sincer să fiu, nici nu sunt surprins, pagina fiind relativ mică. Legat de condiții, principala ar fi să fie vorba de un brand sau un produs pe care îl cunosc și cu care să fi avut deja o experiență pozitivă, altfel aș tinde să cataloghez un proiect de genul ca fiind reclamă falsă și nu aș fi de acord cu asta.
Schimbări în social media
Lumea pare ca își ia din ce in ce mai multă informație din social media decât din surse verificate, ceea ce dă companiilor precum Meta, Twitter, TikTok și restul, o putere destul de mare asupra opiniei publice și, din punctul meu de vedere, iși asumă prea târziu și prea puțin responsabilitatea pentru ce efecte dăunătoare ar putea avea informațiile mai puțin veridice propagate prin intermediul lor.
Mi se pare că Facebook a impus temporar niște limite de reach paginilor mai mici, observasem o perioada în 2021 când postări care ar fi avut peste 100 reacții abia treceau de 50. Probabil e rezultatul unei încercări de a limita posibile surse de fake news sau pur și simplu voiau ca proprietarii paginilor mici sa bage bani in promovarea postărilor.