E important să greșești pe drumul spre antreprenoriat. Pentru că nu există școală pentru asta, ci doar un proces continuu de învățare, crede Ionuț Andrei, CEO & fondator v8. Parcursul lui de antreprenor a însemnat mulți ani și multe aventuri: de la rețele de site-uri, până la boutique-uri creative sau magazine online. Toate aceste experiențe l-au ajutat pentru a ajunge să facă ce face azi. A învățat că oamenii sunt pe primul loc, că nu e loc de orgoliu în business și că e important să construiască singur „valoarea produsului”, nu nomenclatorul pieței. Acum 9 ani a fondat v8, un business în care creativitatea și eficiența sunt cele mai importante.
Am renunțat la un job extrem de bun, o ofertă de două ori mai bună și am luat-o de la zero cu un scaun, cu un laptop și cu o viziune. Și cea mai mare provocare a fost să-i fac pe cei din jurul meu să îmbrățișeze viziunea v8, fie că e vorba de colegi sau de clienți. Acum, dacă mă uit în spate, văd că a funcționat, spune Andrei.
Vorbim în continuare cu Ionuț Andrei, în seria Creative Power, susținută de BT, despre lecțiile de supraviețuire în antreprenoriat, cum s-a schimbat mediul de business în ultimii ani și care sunt provocările acestei perioade.
Drumul în antreprenoriat
Am învățat devreme că drumul ăsta e denivelat rău și că la început e mai important să greșești. Ba mai mult, că e obligatoriu să nu repeți acea greșeală, ci să înveți ceva din ea.
Apoi, că nu există o școală ci doar un proces de „learning” continuu pentru a deveni mai bun. Și că „nu se poate” este doar un mod obtuz de a privi lucrurile.
Altfel, dacă ai competențele necesare și dorința de a reuși, succesul vine inevitabil.
Și nu se traduce decât după multă, muncă prin profit.
În ceea ce mă privește, parcursul meu antreprenorial se întinde pe mulți ani și este plin de aventuri. De la rețele de site-uri, până la boutique-uri creative sau magazine online.
Parțial reușite, parțial nu. Dar toate m-au ajutat să acumulez și să pot face ceea ce fac astăzi.
Și fac destul bine, aș spune eu.
Momente esențiale în formare
Primul ar fi momentul în care am înțeles că „valoarea produsului” este foarte important să o construiești tu, nu nomenclatorul pieței. Este unul dintre cei mai importanți diferențiatori.
Apoi, că „decizia” intră de foarte multe ori sub incidența orgoliului, fără o bază reală. Doar subiectiv. Și trebuie să fugi de asta.
Și nu în ultimul rând, că atunci când ești antreprenor, ești judecat preponderent după competența echipei tale și mai puțin pentru valoarea ta. Deci oamenii sunt pe primul loc.
Povestea v8
La aproape 9 ani de viață, v8 înseamnă astăzi simplitate, creativitate, pasiune, prospețime și eficiență. E o poveste curajoasă și frumoasă care are în spate motivația de a face lucrurile altfel, mai bine, punând oamenii și calitatea pe primul loc.
Sau, dacă vrei, dorința de a construi un business în care creativitatea și eficiența primează.
Am renunțat la un job extrem de bun, o ofertă de două ori mai bună și am luat-o de la zero cu un scaun, cu un laptop și cu o viziune.
Și cea mai mare provocare a fost să-i fac pe cei din jurul meu să îmbrățișeze viziunea v8, fie că e vorba de colegi sau de clienți.
Acum, dacă mă uit în spate, văd că a funcționat.
Cum s-a schimbat și a evoluat compania
v8 a crescut exponențial și crește în continuare. Spre mai bine, mai creativ, mai altfel, cu o dinamică senzațională.
Și a crescut în principal prin prisma celor peste 150 de colegi care au pus umărul de-a lungul timpului la maturizarea și la creionarea a ceea ce este astăzi v8, colegi cărora pe această cale le mulțumesc încă o dată! Chapeau guys! :)
Suntem un model de business care pune accent, cu preponderență, pe viziune și pe creativitate, nu neapărat pe execuție. Asta se vede în abordare, în produs, în colectiv și, nu în ultimul rând, în rezultate.
Ne-am găsit și ne găsim parteneri care înțeleg acest model și pun preț pe el. Pentru că aici se face diferența.
Planuri & obiective
Cum piața de comunicare evoluează, v8 își ajustează periodic modelul de business pentru a se menține în zona de viziune și de inovație. În 2021, am reașezat puțin modul în care punem în aplicare planul și suntem în plin „sprint” pentru implementarea ultimelor detalii.
Realitatea ne spune că funcționează, având în acest moment în portofoliu cel puțin 4 branduri lideri de categorie.
Zone noi de explorat
Dacă ne uităm puțin la istorie, viziunea și ideea rămân perene. Doar modul de manifestare se schimbă periodic.
Jucăm în teritoriul acesta, cu miza pe idee și pe manifestare cât mai inovativă, indiferent de brand sau de categorie.
Astăzi, privind global, sunt 5-6 trenduri de oportunitate care schimbă modul în care brandurile trebuie să comunice. Parțial, le-am anticipat și le aplicăm cu succes în portofoliul nostru.
Satisfacții. Momente grele
Reușitele sunt multe și frumoase. De la o idee vândută pe un șervețel, până la lacrimile unui client când a văzut campania. De la o echipă cu adevărat unită, până la mulțumirile unui coleg. Sau cuvântul „primul” care apare din ce în ce mai des în comunicatele noastre.
Momentele grele le fac mai frumoase pe cele speciale. Și sunt doar momente care nu rezistă decât o zi în fața unei reușite. Deci trec repede peste ele.
Ce te motivează
Dorința de reușită, în orice. Asta aș zice că mă motivează cel mai tare.
Energia mi-o iau din stilul de viață, din suflul echipei, din creativitate. Poate să difere, în timp, „resursele”, însă acum cam acestea ar fi :)
Rutina care funcționează
Șase din șapte zile mă trezesc la 6. Mă spăl și plec cu bicicleta. Apoi, preț de 30-40km, în ciuda traficului, las creierul să-și ia răgazul de care are nevoie.
Funcționează și în ciuda efortului fizic, mă umple de energie pentru următoarele 12 ore.
Cea mai grea întrebare: Cât timp liber ai?
Nu e grea deloc. Am cât îmi fac. Și-mi fac, măcar cât să simt că trăiesc.
Familie, business, bicicletă, bonsai, pescuit, aventură. Au toate loc și cred că mai e loc de ceva în continuare. Dar revin curând pe speța asta :)
Provocări în antreprenoriat
Aș zice, în primul rând, să susțin mai departe trendul ascendent pe care suntem, să mergem mai departe cu viziunea noastră, să venim cu idei senzaționale, să avem clienți care să (ne) înțeleagă.
Și nu în ultimul rând, o cultură bazată pe cele 5 valori în care credem și pe care livrăm: simplu, creativ, pasionat, fresh, eficient.
Cum s-a schimbat mediul antreprenorial în România
În ciuda opiniilor pe care le aud în piață, eu cred că s-a schimbat fundamental în bine.
Astăzi, trendul „instant entrepreneurship” este vizibil și la noi. Poți să pornești o afacere mult mai ușor dacă ideea e bună și planul de afaceri este viabil.
Realist vorbind, nu mai pleci de la zero, găsind relativ ușor finanțare.
România astăzi este „the place to be”. Adică locul în care poți porni, scala și maturiza o afacere destul de facil.
Lecții de supraviețuire în business
- Orgoliul nu are ce cauta în business. Mai ales la manager.
- Decizie înseamnă să alegi din opțiuni oferite de oamenii în care ai încredere, nu să dictezi.
- Oamenii sunt întotdeauna pe primul loc.
Ce înseamnă pentru tine putere
Informație, inteligență, drive, muncă.
Cum putem da putere României
Muncind mai mult, vorbind mai puțin.
Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.
Poveștile celor care dau putere și încredere României.