În România, lupta cu prejudecățile de orice fel face parte din rutina zilnică. Până și binele e privit cu suspiciune, cred Adrian Apostol & Adrian Ichim, fondatori ai agenției Ideologiq. Încă învățăm cum să îi ajutăm mai bine pe cei care au nevoie. Dar există, în ultimii ani, o mișcare a binelui. Despre ea vorbim în seria de față. Și despre campaniile pro bono ale agențiilor: cum se diferențiază aceste proiecte de celelalte campanii dezvoltate, ce resurse sunt alocate, cum decurge colaborarea cu ONG-urile.
Nu facem și nu am făcut niciodată diferența între proiecte pro bono și proiecte plătite și nici nu ni se pare normal să o facem. Aceeași oameni, cu aceeași dedicare și pasiune lucrează pentru orice proiect, indiferent de categoria din care face parte, spun fondatorii Ideologiq.
Vorbim cu Adrian Apostol & Adrian Ichim în rândurile următoare despre campaniile agenției pentru Asociația Autism Voice, prejudecăți, motivație și cum se promovează binele în România.
Proiecte pro bono recente
Unul dintre ultimele proiecte pro bono din cadrul agenției Ideologiq a fost dezvoltat în colaborare cu Asociația Autism Voice. ProfAid Kit este prima platformă educațională ABA cu metode inovative de management comportamental, dedicat atât cadrelor didactice dar și părinților, care înlătură conceptul de „copil problemă” și mediu disruptiv la clase.
Prin intermediul acestei platforme se pun la dispoziție resurse utile și cursuri specializate pentru gestionarea situațiilor particulare în sălile de clasă.
Planuri
Anul acesta ne dorim să extindem două proiecte deja dezvoltate împreună cu Asociația Autism Voice și anume, ProfAid Kit și Digital Therapy for Autism, acesta din urmă fiind inițiat în anul 2020. Digital Therapy for Aurism este de altfel, singurul proiect din România care folosește tehnologia de tip VR în terapia copiilor cu tulburări de spectru autist. Încă de la lansare a avut un succes remarcabil, motiv pentru care ne dorim să continuăm amplificarea și dezvoltarea lui, astfel încât un număr cât mai mare de copii să poată beneficia de tool-urile pe care le oferă.
Cum alegeți cauzele pe care le susțineți
Nu avem un criteriu de selecție a cauzelor, pur și simplu se creează o conexiune între noi și oamenii cu care intrăm în contact. De cele mai multe ori este vorba despre pasiunea pe care o vedem în privirea ownerilor de proiecte, sentiment cu care rezonăm întotdeauna.
Parteneriatul nostru cu Autism Voice a debutat în anul 2019 și odată cu fiecare proiect dezvoltat, ne-am implicat în totalitate. Ne folosim de toată experiența noastră în industria comunicării pentru succesul unor astfel de proiecte, iar când este nevoie de sprijin financiar concret pentru a mișca lucrurile, îl oferim din toată inima (de exemplu, pentru ProfAid Kit am făcut chiar și o donație de 10.000 euro).
De ce campanii pro bono
Considerăm că dacă cineva îți cere ajutorul, înseamnă că are nevoie de el. Iar dacă ajutorul nostru poate schimba în bine o situație, și se întâmplă ca noi să credem cu adevărat în acel proiect, facem tot posibilul să ne ocupăm de el și implicit să producem în societatea noastră schimbări cu adevărat relevante.
Există o satisfacție majoră atunci când vedem cum copiii cu autism primesc un ajutor real, care contribuie la îmbunătățirea calității vieții lor de zi cu zi, cu atât mai mult atunci când folosesc proiectele dezvoltate de noi. Ne bucurăm să vedem cum platformele realizate în cadrul agenției noastre fac legătura între cei care pot oferi și cei care chiar au nevoie de sprijin.
Colaborarea cu ONG-urile
Așa cum spuneam, Ideologiq colaborează deja cu Asociația Autism Voice de aproximativ trei ani. În acest timp, proiectele dezvoltate pentru ei au fost deosebit de interesante, de la primul proiect din România care folosește componenta de VR în terapia copiilor, și până la primul proiect care face facilitează integrarea copiilor cu tulburari din spectrul autist, în mediile școlare tradiționale. Experiența alături de Autism Voice și mai ales alături de Nicoleta Orlea, persoana care ne-a implicat și mai mult cu fiecare ocazie, care ne-a împins să livrăm mai bine cu gândul la acești copii, nu poate fi caracterizată decât drept una plină de insight-uri, empatie și compasiune, potențată de o foarte clară cunoaștere a subiectului în sine – afecțiunile din spectrul autist și cum pot fi ele gestionate. Suntem recunoscători pentru aceasta oportunitate.
Impactul
Publicul țintă a fost reprezentat de copiii care beneficiază de terapia oferită de cele două centre Autism Voice. Practic, cu ajutorul celor șase stații customizate plug&play de VR, copiii intră în mediile VR care simulează realitatea unor întâmplări cotidiene și acestea îi ajută în terapia de desensibilizare, terapie coordonată de terapeuții specializați ai centrelor. Suntem foarte mândri de rezultatele înregistrate și de progresele celor mici. În ceea ce privește platforma ProfAid Kit, ne dorim extraordinar de tare ca atât cadrele didactice care folosesc resursele din platformă, cât și părinții care le folosesc drept sprijin, să poată gestiona mai ușor situațiile dificile prin care trec împreună cu copiii cu tulburări din acest spectru.
Cum s-a schimbat munca pro bono în agenție
Proiectele pro bono nu fac parte din strategia de business. Nu le căutam, nu ne dorim să atingem alte obiective de imagine prin implicarea în astfel de proiecte. Pur și simplu rămânem deschiși către astfel de colaborări pentru a dezvolta proiecte serioase, în care vedem potențialul de transformare a unei situații negative, în una pozitivă, odată cu implicarea noastră.
Resurse alocate
La fel ca în cazul dezvoltării oricărui alt proiect, orice resursă din agenție este dedicată pe un anumit proiect atunci când este nevoie de ea, fie că vorbim de grafică, programare sau creație. Cel mai important pentru noi și echipa noastră este ca la finalul proiectului, în momentul lansării, să fim mândri de munca noastră. De foarte multe ori, în proiectele pro bono s-au implicat colegi care, deși nu erau absolut necesari în procesul de dezvoltare, au dorit să își ofere sprijinul și să contribuie cu tot ce este nevoie.
Diferențe între o campanie plătită și una pro bono
Nu există astfel de diferențe. Aceeași oameni, cu aceeași dedicare și pasiune lucrează pentru orice proiect, indiferent de categoria din care face parte. Nu facem și nu am făcut niciodată diferența între proiecte pro bono și proiecte plătite și nici nu ni se pare normal să o facem. Profesionalismul de care au dat dovada întotdeauna colegii noștri impune un standard intern foarte ridicat. Fiecare proiect este abordat cu aceeași seriozitate și trebuie livrat întotdeuna la timp și mai mult decât corect.
Provocări
Probabil cea mai mare provocare este să faci diferența între orele de muncă și viața personală. De exemplu, avem colegi care, datorită implicării emoționale foarte mari, “uitau să plece acasă”. Studiind tot mai în detaliu situația copiilor cu tulburări din spectrul autist, intervine dorința de a face mereu mai mult și mai mult, mai ales în contextul în care poate societatea și organele abilitate nu o fac suficient.
Putem spune că echipa noastră are o atitudine pro bono. Suntem întotdeauna dispuși să dezvoltăm idei, să provocăm status quo-ul, să inovăm și să creăm tool-uri noi pentru clienții actuali, viitori sau chiar și pentru prieteni. :) În general, clienții ne devin prieteni, ceea ce înseamnă că inițiativele se nasc în cadrul discuțiilor amicale.
De ce au nevoie ONG-urile pentru a-și face munca vizibilă
Singura constantă în societatea noastră este schimbarea, așadar nu cred că vizibilitatea este cea mai mare problemă aici, ci mai degrabă lipsa implicării autorităților în susținerea și chiar dezvoltarea de astfel de proiecte.
Cum se promovează binele în România
În primul rând, binele este din ce în ce mai puțin credibil. Dacă vrei să faci un bine, poți fi bănuit că ai un interes ascuns. Trebuie să te lupți permanent cu preconcepții adânc înrădăcinate, cu comentatori neavizați, pe prea multe platforme publice, cu reacții neașteptate și cu multe știri false. Ne uităm mai ales la proiecte de perspectivă, care oferă echitate, care cultivă talente și creează cadrul unui viitor mai bun, pentru un număr mai mare de oameni.