Maica, am trait s-o vad si pe-asta. Un spot pentru un muzeu de etnografie a ajuns subiect de mass pe mess. Nici n-am apasat bine "sign in", la o zi dupa lansarea campaniei, ca m-am si trezit cu un link spre un blog care preluase spotul "Forum si chat", pentru MTR, aka Muzeului Taranului Roman. Din ce in ce mai multe bloguri il preiau, il discuta, il lauda, vad statusuri pe mess cu mesajul ca Tantza_1940 a intrat in conferinta, internautii sunt in delir. Nu-mi mai ramane decat sa ma crucesc si sa spun: "Mercury Promotions, bata-va norocu'". Le acord simbolic "Bruce Willis-ul de aur pentru publicitate", pentru ca au indeplinit misiunea imposibila: au reusit sa faca un muzeu sa fie cool, in conditii de reticenta extrema fata de orice e romanesc, de la tara, vechi si fata de orice fel de cultura care nu e urbana. Si daca pe Bruce Willis nu l-ar distribui nimeni intr-un remake al Titanic-ului, pentru ca i-ar salva pe-aia pe toti, echipa Mercury Promotions ar trebui chemata atunci cand perceptia publicului pare imposibil de modificat, pentru ca au toate sansele sa reuseasca.
E greu sa ajungi cu un mesaj la tineri in ziua de azi. Ce e cool se fumeaza extrem de repede si trebuie sa tii pasul cu trendul. Televizorul e fumat. Ce e misto la tv ajunge oricum pe net. Nu trebuie sa te mai uiti la tv asteptand ceva interesant. Podcasturile fac o selectie drastica a mesajelor redundante, plicticoase, inutile, care abunda la tv. Inainte scoteai capul din televizor direct in camera tanarului, acum trebuie sa-i faci cu mana prin fereastra de mess ca sa te bage in seama. Azi, ori esti online, ori nu existi. Decizia de a iesi din casa, alegerea locului, a evenimentului, viata de zi cu zi a tinerilor, adica dimensiunea offline, depinde de comunicarea si de publicitatea online.
Tanarul urban, care tine mortis sa fie cool, dispretuieste din start tot ce e "fumat". Muzeele, fiind pline de vechituri, sunt fumate prin definitie. MTR, fiind dedicat taranului, care este tot ce poate fi mai uncool pe Pamant, este un loc in care tanarul urban nu ar pune piciorul, nici daca ar fi folosit ca locatie pentru un mega-party.
Viata sociala a taranului roman este tradusa in termeni cool pentru tanarul urban. Astfel, el descopera cu stupoare ca are interese si pasiuni comune cu taranii de pretutindeni, ca si lor le plac concertele unplugged, numai ca se tin "in fata unui sat in delir", ca doamnele sunt si ele preocupate de colectia toamna-iarna, "pret-a-porter pe toate ulitele" si ca forumul si chat-ul au "versiuni de cand lumea". Singura diferenta este ca atunci cand leana_din_vale ii dadea "invite" Tantzei_1940, in loc de "Join My Voice Chat...", mesajul era "Tantzooo!". Putem discuta, desigur, daca Iocan era un fel de moderator de forum sau initia de fapt conferinte cu IMVironment-ul "Poiana", in care dadea "add" la toata lista de mess.
Spotul pune problema delimitarii clare a factorului "coolness" in comunicare. Importanta, relevanta, calitatea comunicarii nu sunt date de mijloacele prin care se petrece ea, ci prin continutul ei. O conferinta pe mess sau o discutie pe forum nu e cool in sine, ci daca ai ce sa discuti in ea. Tinerii insa nu acorda acelasi interes actelor de comunicare offline si adesea dispretuiesc interlocutorii incapabili sa comunice online. Insightul este atat de puternic incat reuseste sa deblocheze canalul de comunicare si obtine deschiderea necesara pentru receptarea mesajului campaniei: MTR este mereu actual. Adica daca ID-ul tau de mess se citeste "metzere", nu e imposibil sa fii cool. Nu ne putem considera mai cool decat Tantza_1940 doar pentru ca ne-am nascut cu 40 de ani mai tarziu si stim sa apasam "sign in". Un chat pe banca, la poarta poate fi la fel de cool ca unul pe mess. Discutia in sine conteaza, nu faptul ca e online.
Desi spotul pare o transpunere fantezista a realitatii, daca stau sa numar toate mamaile care ies la poarta cu mobilul in sort, cred ca nu e departe ziua in care o sa ma trezesc ca imi da cineva add pe mess cu mesajul: "Ce faci, maica? Sunt eu, mam'mare" si n-o sa fie o gluma.
Comentarii
Aici este exemplul unui spot filmat in stil advertising rural cu umor realizat cu un super casting realizat de un regizor american, Bill Huston.
Well done Bill, Mercury team and Silverbullet Film for great value in a "small production":)
Bravo
Ce e cu enormitatile astea?
si da, observ ca articolul e scris mult inainte de eveniment, dar ceva imi spune ca habar n-ai pe ce lume traiesti.
succes in continuare si nu uita sa fii cool!
orice idiot poate face acuzatii, baietii destepti sustin cu argumente. tu n-ai.