Cinci ani la Leo Burnett, inca doi inainte la Tempo. Premii de creatie cit cuprinde. De o saptamina si mai bine Ema Prisca este noul Creative Director la Graffiti BBDO, de unde povesteste ce inseamna viata de publicitar intr-o multinationala.
IQads: Toata lumea intreaba, deci o sa urmez si eu turma: de ce ai plecat de la Leo Burnett?
Ema Prisca: 5 ani sunt o perioada suficient de lunga cat sa te indragostesti de un loc, sa-ti traiesti dragostea, dar sa-ti si treaca. A fost bine cat a fost. Cred ca viata e intr-adevar generoasa cu mine scotandu-mi in cale oameni si locuri cu care sa ma armonizez.
IQads: Cu ce ai ramas de la Leo?
Ema Prisca: La Leo Burnett am invatat meserie. Dar lucrul cel mai pretios care mi-a ramas este faptul ca lucrurile bune ies in echipa. Atunci cand gandul creativ e incurajat, perfectionat si protejat de toti cei implicati in proces de la ilustrator si pana la omul de productie.
IQads: Dar de la Tempo?
Ema Prisca: De la Tempo am invatat ca nedormitul noptilor nu te face nici mai creativ si nici mai eficient.
IQads: Cum a fost trecerea de la Leo la Graffiti?
Ema Prisca: Am avut o vacanta destul de lunga pana sa vin la Graffiti; am avut timp sa ma odihnesc, sa ma adun, asa incat sa incep aici fara reziduuri emotionale si fara prejudecati.
IQads: Ce stiai despre agentie inainte sa vii aici?
Ema Prisca: Stiam ca Graffiti e in primii jucatori din industrie, loc atestat de Ad'Or si Effie. Si mai stiam cativa oameni care se zbat sa faca lucruri bune. Dar odata ajunsa aici, repede am constat ca sunt mult mai multi cei care cred in puterea rezolvarilor interesante, pline de miez, diferite. Si cand spun asta ma refer atat la colegii mei cat si la oamenii de marketing cu care lucram.
IQads: Care sint diferentele pe care le-ai resimtit pina acum intre cele doua companii?
Ema Prisca: Cred ca e evident pentru toata lumea de buna credinta cat de benefic este networkingul, in cazul multinationalelor. Si Leo Burnett si McCann si-au dat seama ca folosind un set de criterii, validat de minti mai experimentate ca ale noastre, ajungi mai repede la rezultate. Te ajuta foarte mult parerea unuia mai destept, mai rodat si care a fost indraznet mai des ca tine. De aceea, cred ca Graffiti are nevoie sa se simta mult mai mult BBDO.
IQads: Care sint provocarile noilor atributii care au venit o data cu inaintarea in grad?
Ema Prisca: E un alt job. Foarte diferit de ceea ce imi imaginam. Cred ca diferenta dintre a face unui ad si crearea unui brand aduce claritate in ceea ce vreau sa spun. Resursele cerute sunt mai diverse. Acum trebuie sa am grija si de branduri si de oameni. De oameni se leaga si primul meu obiectiv; imi propun ca intr-un timp scurt sa ajungem o echipa unita care impartaseste aceleasi valori, care se simte excelent si care nu inchide niciodata caile de comunicare.
IQads: Lucrezi de sapte ani in publicitate. Care sint schimbarile care s-au petrecut de atunci in industrie si pe care le-ai simtit pe pielea ta? Cu bine si cu rau.
Ema Prisca: S-a profesionalizat industria noastra. Avem metode, avem experti, avem studii de caz romanesti, avem un loc clar cel putin pe harta regionala. Daca prin '99-2000 intrebarea la care raspundeau propunerile creative era "ce" acum se raspunde intai la "de ce". Meditand insa putin asupra atmosferei din industrie, cred ca am devenit mai cainosi. E o consecinta direct legata de importanta capatata de festivaluri si de radicalizarea pornirilor competitive ale agentiilor. Suntem mai buni profesionisti dar mai putin buni ca oameni.
IQads: E un aer de migratie in toamna asta in agentiile autohtone si faci parte din fenomen. Care crezi ca ar fi explicatia lui?
Ema Prisca: Cred ca o serie de oameni au ajuns in acelasi timp la niste pietre de hotar din carierele lor. Pe de alta parte, si unele organizatii s-au trezit in fata lui "Quo vadis" din varii motive (Europa, bugete, agentie vs grup si tot asa). Punand la un loc interogatiile oamenilor si pe cele ale agentiilor a iesit marele-mult discutatul clocot din aceasta toamna.
IQads: Te intreb in calitatea ta de detinatoare de multe premii: sintem "brazilienii" Europei de Est? Si, mai ales, ce inseamna asta?
Ema Prisca: Daca referinta e din fotbal, cred ca e exagerat sa ne definim publicitatea cu atributele jocului brazilian. Exista totusi un sambure de sens in asemanarea asta, care vine din prestatia Romaniei la Portoroz din ultimii doi ani. Desfasurarea surprinzatoare de forta creativa se poate circumscrie notiunii de spectacol. Daca insa ne referim la publicitatea sud-americana, fie ea braziliana, argentiniana sau mexicana, eu ma raportez la ea ca la un model. Ma seduce naturaletea cu care reusesc sa creeze povesti atat de umane si de fermecatoare pentru brandurile lor. Are comunicarea romaneasca ceva din carisma sud-americana? Prea rar.
IQads: Cum vezi tu ca se situeaza publicitatea din Romania in contextul Europei de Est, si apoi celei de Vest?
Ema Prisca: Portorozul ne arata ca publicitatea noastra este de multe ori mai desteapta, mai amuzanta, mai sensibila decat cea din restul regiunii. Dar suferim inca de saracie si stangacie vizuala. Desi sunt multe idei indraznete, putine vizualuri romanesti sunt de pus intr-un Archive. Si lipsa asta apasatoare vine dintr-un handicap national; suntem o tara nedezvoltata vizual si simti asta aruncand doar o privire pe geam. Trebuie sa ne umplem repede acest gol daca vrem sa jucam in liga mare, expusa la Kandinsky, Mies Van der Rohe, Greenaway si Man Ray de cand se stie.
Comentarii
da sunt inregistrat si am vazut ca azi este ultima zi pentru depunnerea cv-ului. Doresc sa va spun voua care mi-ati trimis mesajul pe mail, ca nu am o creatie pentru a face publicitate. Am vazut aceste doua interviuri despre emma si mihai , insa ceea ce am remarcat afost faptul ca au dobandit imediat modul de a creea. Remarc ca nu totii oamenii sunt identici. Poate in muzica ar fi fost ceva.