[Animation Land] Alin Dumitru & Liviu Dinu: Animatia este un mediu de exprimare extrem de variat si complex, cu potential nelimitat si impins de evolutia tehnologica

[Animation Land] Alin Dumitru & Liviu Dinu: Animatia este un mediu de exprimare extrem de variat si complex, cu potential nelimitat si impins de evolutia tehnologica

Studioul de animatie Static VFX a aparut din pasiunea pentru animatie comuna, un loc in care lucrurile sa functioneze ca in afara, spun Alin Dumitru, co-fondator & VFX Supervisor si Liviu Dinu - Co-Founder, CG Supervisor. Sunt axati pe zona de filme / seriale, la care se adauga reclamele. Mai putin pe videoclipuri, pentru ca acolo nu exista inca bugete sustenabile.

Din ce in ce mai multi vor dezvolta proiecte animate, daca ne uitam la numarul de tv-series care se dezvolta si necesitatea 3D-ului in aproape toate domeniile de activitate, de la medicina, la arhitectura, inginerie, marketing si educatie

Printre proiectele lor cele mai importante se numara scurt-metrajul Impreuna, Trup si Suflet, filmul The Contractor, cu Chris Pine sau spotul First Bank, Extraterestrii. Pentru cine vrea sa invete meserie Static VFX ofera regulat internship-uri, Alin si Liviu fiind de parere ca aceasta e o varianta optima pentru oricine e la inceput de drum. Cred ca Romania mai are mult de invatat, iar legat de clientii autohtoni, ar fi bine sa fie mai deschisi la lucruri noi, mai mult curaj nu ar strica, spun cei doi.

 

Start business

Studioul a pornit din pasiunea noastra pentru visual effects si animatie. Ne-am dori sa putem crea un mediu de lucru in care fiecare sa se poata exprima iar totul sa functioneze pe cat posibil ca in strainatate. In momentul in care ai totul workflow-ul setat iti ramane mai mult timp pentru creatie, iar asta este prioritar pentru noi.

 

Greutatile de inceput

Privind in urma, realizam ca greutatile de inceput au fost doar de incalzire, deoarece provocarile cresc pe masura ce se dezvolta echipa, businessul si cerintele. Este normal ca la inceput sa fie greu, nu ai clienti si eram doar noi doi. Nu a fost genul de business care a pornit tocmai pentru ca aveam deja niste clienti si ar fi fost profitabil din acest punct de vedere. Ne-am concentrat pe calitate, contactat companii si am strans din dinti pana cand au inceput sa vina primii clienti.

 

Evolutia si provocarile din prezent

Echipa a evoluat in acesti 7 ani de cand am pornit, in prezent avem un core team de 22 de oameni la care se mai adauga colaboratori. Asa au crescut si provocarile, complexitatea proiectelor si felul in care ne desfasuram activitatea. In prezent, ne concentram sa livram toate proiectele in timp si la standardul de calitate dorit, infrastructura se tot mareste, la fel si cerintele. Cel mai interesant este ca suntem solicitati din ce in ce mai des sa ne implicam creativ in proiecte, de la directie artistica pana la regie.

 

Piata de animatie in ultimii 5 ani

Nu stiu daca vorbim de dezvoltare sau evoluatia naturala in piata. Avand in vedere aparitia multiplelor platforme de streaming, necesitatile de content au crescut, ceea ce inseamna o adoptie pe o scara larga de idei si formate noi. Cum acest domeniu depinde intr-o mare masura de componenta tehnologica care ofera noi oportunitati, animatia si vfx-ul sunt solutii din ce in ce mai des intalnite, in special in strainatate. International sunt din ce in ce mai mult proiecte, pentru toate categoriile si formatele.

 

Statusul animatiei in 2022

Este un mediu de exprimare extrem de variat si complex, cu potential nelimitat si impins de evolutia tehnologica, asadar, este normal sa ne asteptam ca adoptia sa fie din ce in ce mai mare.
Cred ca din ce in ce mai multi vor dezvolta proiecte animate, daca ne uitam la numarul de tv-series care se dezvolta si necesitatea 3D-ului in aproape toate domeniile de activitate, de la medicina, la arhitectura, inginerie, marketing si educatie.

 

Trenduri bune...

Trend-ul numarul unu este crearea de animatie real-time folosing Unreal Engine. Clar sunt din ce in ce mai multi care devin atrasi de acest trend, sau se lovesc de necesitatea de a avea cunostinte minime in domeniu.

 

… si rele

Aici as face o referire la faptul ca este un domeniu extrem de complex si cu o varietate de exprimare infinita si cred ca este important ca cei care activeaza sau isi doresc sa activeze in acest domeniu sa aiba mereu in minte faptul ca este nevoie de o invatare continua. Daca astazi ti-a iesit un efect simplu, incearca sa vezi cum mergi mai departe la urmatorul nivel, nu ramane angrenat in mentalitatea “de ce bun sunt”.

 

Clienti interni vs. cei de afara

Fiecare client are abordari diferite in functie de businessul sau si de felul in care doreste sa comunice, buget disponibil si bineinteles experienta in comunicare. La noi in studio, accentul a fost mereu pe comunicare si intelegerea necesitatilor clientilor, indiferent de unde se afla sau in ce domeniu activeaza. Cred ca ar trebui mai mult curaj de la clientii din Romania, sa accepte si sa incerce variante si idei noi. Tot timpul ne uitam spre felul in care se comunica in Vest, dar la capitolul adoptie trebuie sa ne mai antrenam putin.

 

Animatiile din Romania

Romania inca nu are experienta unor proiecte mari de animatie sau daca are sunt cazuri izolate care nu pot fi generalizate. Cred ca trebuie sa fim mai modesti si realisti cu ce facem. Avem foarte mult de invatat.

 

3 proiecte de care sunteti mandri

Ne mandrim cu toate proiectele pe care le facem, insa 3 care imi vin in minte acum ar fi

  • Impreuna, Trup si Suflet, scurt-metrajul de animatie full cg cu look de stop-motion
  • The Contractor, feature film cu Chris Pine, proiect pentru care am facut vfx on-site precum si aprox 300 de cadre ce necesitau VFX
  • First Bank, Extraterestrii - spotul cu cei doi extraterestri realizat pentru First Bank

 

Sectorul cu cel mai mult work

Preferintele noastre merg catre zona de film/tv-series, insa ne implicam si in zona de reclame, bineinteles. Aici cred ca depinde si de specificul fiecarei companii si ce strategie are legata de cashflow. La videoclipuri am lucrat foarte rar, bugetele in general sunt foarte mici pentru vfx/animatie si nu sunt sustenabile.

 

Lucrul pentru branduri

Mi se pare ca tine foarte mult de client, felul in care discutam la inceputul scopul proiectului si ce limitari trasam, fie ca este vorba de buget, directie artistica sau feedback. Nu as putea spune ca ne tratam clientii diferit sau ca tinem cont de lucruri diferite, in fond fiecare proiect incepe cu o idee care trebuie materializata cat mai bine. Pentru noi este foarte importanta echipa formata si credem ca de la o echipa fericita si dornica sa evolueze vin si idei foarte bune pentru proiectele pe care le dezvoltam. Unele idei sunt acceptate, altele nu, normal.

 

Unde se poate invata cel mai bine animatia

Pe toti cei care sunt pasionati de asa ceva, i-as sfatui sa inceapa sa se familiarizeze cu softurile, sa invete principiile de baza si apoi sa caute un studio care sa le ofere un loc unde pot exersa, intreba si progresa catre o pozitie de junior. Este ideal sa gasesti un loc care sa te sustina, sa te ajute sa evoluezi, insa tine foarte mult si de tine, de individ. La StaticVFX avem in mod regulat pozitii de intership oferite celor care sunt interesati, ne scriu si doresc sa se implice.

 

Era VR & Metaverse

Sunt foarte multe variabile in joc si ce era cel mai important pana acum in animatie/film/arta va avea aceeasi greutate, daca nu si mai mare, in urmatorii an: conceptul/povestea si executia.
Singura influenta palpabila o vad usurinta de a crea content nou si asta implicit inseamna expunere mai mare la animatii, indiferent de calitatea lor. Probabil va urma o tranzitie de adoptie mai larga, cum a fost in cazul fotografiei cand dupa aparitia DSLR-urilor, din ce in ce mai multi oameni au simtit atractie catre acest domeniu. Facilitat de tehnologie.

 

Animatii recente de top

Din ce am vazut recent si ne-au ramas in minte, numarul unu ar fi Arcane. Este pur si simplu sublim ce au reusit sa faca si bineinteles seria Love, Death and Robots care nu cred ca mai are nevoie de vreo introducere sau explicatie. Ah, si as mai recomanda The Missing Link, facut de cei de la LAIKA Studios(Kubo, Paranorman), un film de animatie excelent pentru toate varstele care din pacate nu a reusit in box offices.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related