Roxana Nita, Creative Director DDB, povesteste despre experienta de anul acesta din programul See It Be It, dezvoltat de Cannes Lions pentru a adresa dezechilibrul de gen din industria publicitară. Roxana a aplicat în 2020 și a fost aleasă din peste 800 de candidate din întreaga lume, fiind una dincele două femei din Uniunea Europeană care au câștigat un loc în cadrul acestui program. In textul de mai jos, Roxana scrie despre dezechilibrul de gen, discriminare si cum se poate schimba perspectiva in industriile creative.
Femeile din industria creativă
See It Be It este un program dezvoltat de Cannes Lions pentru a adresa dezechilibrul de gen din industria publicitară și pentru a promova viitoarele talente creative feminine. Practic, sunt alese 20 de femei din toată lumea pentru a le ajuta să-și găsească stilul și vocea și să-și atingă poțentialul de lideri.
Eu am aplicat în 2020 și am fost aleasă din peste 800 de candidate din întreaga lume. Am fost tare surprinsă să aflu că am fost una din doar două femei din Uniunea Europeană care au câștigat un loc în cadrul acestui program. Restul participantelor au fost din toate colțurile lumii: US, UK, Brazilia, India, Singapore, Mexic, Japonia, Republica Dominicană, Chile, Ecuador, Australia si Phillipine.
Datorită pandemiei, am avut parte de workshop-uri online în primii doi ani, în care mi-am cunoscut atât colegele de grupă, cât și ambasadoarele programului: Madonna Badgers (CCO & Founder, Badger and Winters) și Swati Bhattacharya (Chief Creative Officer, FCB India).
2022 a fost anul în care ne-am întâlnit și în persoană și am petrecut o săptămână întreagă împreună la Cannes Lions. Ce a adăugat și mai multă savoare întâlnirii a fost faptul că anul acesta, în urma unui nou proces de selecție, ni s-au alăturat alte 6 femei noi, așa că grupul nostru a devenit și mai mare și am reușit să cunosc și mai multe culturi și personalități.
Așa că ceea ce inițial a părut un dezavantaj (pandemia), s-a transformat într-un mare avantaj și am reușit să beneficiez 3 ani de acest program și să leg prietenii cu femei din culturi și backgrounduri diferite mie.
Gapul în creație
La nivel global, doar 29% dintre directorii de creație sunt femei, o cifră destul de dezarmantă pentru femeile care lucrează în departamentele de creație de pretutindeni. Există în continuare multe discriminări și dezechilibre cu care femeile se confruntă zilnic, atât la nivel macro, când vine vorba de salarii și promovări, cât și la nivel micro, când apar subtilități precum mansplaining și alte micro-agresiuni.
În România, în ultimii ani, cred că situația nu este atât de dramatică precum în alte țări și sunt recunoscătoare și încrezătoare că femeile puternice care ocupă acum funcții de conducere și fac performanță sunt o parte din acest motiv și le felicit pe calea asta.
Descoperiri, învățături
Madonna și Swati, cele două ambasadoare ale programului SIBI ne-au ghidat pe tot parcursul zilelor și împreună am discutat liber și dezinhibat despre subiecte dificile precum cum să faci tranziția de la creativ la director de creație, cum să-ți definești stilul de leadership, despre echilibrul muncă-viață, despre diferențe de salarii și cum să negociezi salariul, cum să gestionezi relația cu clienții dificili și multe altele.
Tema programului din acest an a fost "I am enough". Swati ne-a reamintit că pentru a ocupa locul care ni se cuvine cât mai curând, trebuie să acceptăm că suntem suficiente exact așa cum suntem în prezent. Suficiente pentru a conduce, suficiente pentru a experimenta, suficiente pentru a progresa.
Am avut parte de 4 zile intense de workshop-uri și training-uri, am vorbit despre noi, despre creativitate, despre problemele de care ne lovim, despre cum le putem rezolva și despre planuri de viitor.
Ziua zero a fost despre a ne cunoaște și despre a avea o imagine de ansamblu asupra programului. Prima zi a început cu workshopul de value-mapping ținut de Mackenzie, în care ne-am definit valorile care ne fac să fim mulțumiți cu noi înșine, apoi am vorbit cu Maddie Kramer despre side-hustle-uri și cum să lucrezi la proiecte personale în afara agenției. Am avut parte și de acces în camerele de jurizare, la categoria de Film și la prestigiosul Glass Lion, unde am discutat cu jurații despre care sunt criteriile pe baza cărora se selectează campaniile care vor fi premiate. Am vorbit și despre cultural appropriation cu Karabo Poppy și de ce este un fenomen toxic și ce putem face în agenții pentru a-l evita.
În ziua a doua, am avut sesiuni diferite de câte-o oră cu mai mulți lideri, în care am cunoscut tipuri diferite de leadership. Am avut și o sesiune de training cu David Griner, editor la Adweek, care ne-a vorbit despre importanța branding-ului personal și despre cum putem promova cât mai bine campaniile la mansplaining care lucrăm. Apoi spre încântarea tuturor l-am întâlnit chiar pe Ryan Reynolds, care tocmai a lansat în parteneriat cu alți creativi programul Creative Ladder, o platformă de susținere a comunităților subreprezentate în industriile creative. Tot în aceeași zi, am avut onoarea de a o întâlni pe inițiatoare mișcării #MeToo, Tarana Burke, și pe CCO-ul FBC-ului, Susan Credle, ambele niște femei incredibil de talentate și empatice și dornice de a discuta cu noi fără vreun strop de bullshit.
A treia zi a fost ziua de mentorship, care în ciuda faptului că a început la 8 dimineața, s-a devenit a fi o zi productivă, în care am discutat o tonă de lucruri cu cei 3 mentori la care am fost repartizată. Apoi am asistat la alte talk-uri inspiraționale din partea unor nume celebre precum Issa Rae, Liz Taylor, Tea Uglow sau Regina Hall. Spre sfârșitul zilei, am avut parte de o sesiune de sharing care s-a dovedit a fi extrem de încărcată emoțional pentru noi toate. Rând pe rând, fiecare participantă a împărtășit cu grupul atât ce a învățat în aceste zile, cât și fricile pe care le are. Printre confesiuni s-a regăsit și sentimentul de impostor, sentiment pe care se pare că multe dintre noi l-am împărtășit pe parcursul programului.
Tot acest timp petrecut împreună cu participantele timp de aproape o saptămână, mergând împreună la traininguri, sesiuni de mentorat, workshopuri, camere de jurizat, networking, talk-uri și petreceri ne-a unit foarte tare și cred ca ne-a făcut pe toate să conștientizăm că în ciuda diferențelor de cultură și background, suntem de fapt extrem de similare și avem aceleași probleme și temeri.
Egalitatea de gen în comunicare
În ultimii ani există clar o tendință sănătoasă în comunicare, în care foarte multe branduri au început să susțină drepturile femeilor și egalitatea de gen. Unele dintre ele au fost campanii de tip game-changers, care au intrat in istoria comunicării, precum Dove cu Real Beauty sau Reversed Selfie, Always cu Like A Girl, Bodyform cu Blood Normal sau #Wombstories și mai recent Adidas cu Liquid Billboard, care a fost și premiat la această ediție de Cannes.
În mod paradoxal, chiar în seara decernării premiilor pentru categoria Glass, categorie care premiază campaniile cu cauză socială, în SUA a fost răsturnat Roe v. Wade, cazul care stătea la baza dreptului constituțional de a face avort. E o dispută de drept constituțional care afectează viața și sănătatea a zeci de milioane de femei din Statele Unite și ar putea avea repercursiuni și în România. Așa că e mai important ca niciodată ca atât agențiile, cât și brandurile să lupte pentru a menține drepturile femeilor, care câteodată pot dispărea peste noapte.
Pe plaiuri mioritice, și noi avem încă multe zone în care putem contribui prin campanii de educare pe subiecte precum violență domestică, abuzuri sexuale în școli, dreptul la avort, eliminarea testelor de virginitate și multe altele.
Până în prezent, peste 120 de femei au participat la See It Be It, iar multe dintre ele au avansat în poziții de conducere, au câștigat premii Lions și au devenit jurați Cannes Lions. Ele devin un gen de „gardieni ai galaxiei” care au misiunea de a duce mai departe ce au învățat la SIBI și de a promova principii de incluziune, diversitate și egalitate în mediile în care activează.
Ce putem face la nivel local
Sunt convinsă că putem normaliza filozofia DEI (diversity, equality, inclusion) prin ceea ce alegem să arătăm în campaniile noastre și prin oamenii cu care alegem să le lucrăm. Eu cred cu tărie că echipele diverse creează tot felul de povești diferite, povești care înfățișează bărbații și femeile așa cum sunt ei în realitate, nu așa cum ne-au fost portretizați de-a lungul timpului în reclame și filme.
Mai cred că odată ce ajungem în poziții de conducere, devine responsabilitatea noastră individuală să nu perpetuăm anumite clișee în campanii, să nu punem bărbații pe briefurile de bere și femeile pe briefurile de margarină, să nu întrebăm femeile la interviuri când au gând să facă copii și să nu presupunem că cineva nu are nimic de zis doar pentru că nu este extrovert și nu vorbește răspicat în întâlniri. În fiecare agenție, există un glass-ceiling care e mereu acolo și despre care nu vorbește nimeni, pe care doar împreună putem să-l eliminăm treptat.