În ultimii ani asistăm la schimbări masive în mediul digital, forțate de diferențe comportamentale în online, ce par că vor rămâne așa pentru că asteptarile noastre s-au schimbat. Atunci cand descoperim branduri noi, înainte de a le oferi încrederea căutăm informatii despre ele nu doar in Google Search, verificam empatia valorilor lor in retelele social media, verificăm validarea altora analizând nota recenziilor, simțim sau nu confortul experienței navigării pe website și, mai mult decât oricând, oferim atenția noastră într-un video pe Youtube - al doilea cel mai utilizat motor de căutare în lume.
Cu aceste schimbări în minte
Întoarcem medalia și ne gândim la perspectiva brandurilor și la maniera în care ele comunică online sau gestionează campanii digitale în mult mai multe touchpoint-uri digitale, pentru că, în funcție de vârstă, experiență și nevoi, consumul de media al oamenilor se fragmentează acum între Google, Facebook, Linkedin, Tik Tok ș.a. în diferite momente ale zilei pe mai multe tipuri de dispozitive.
Care e povestea brandului tău?
De când s-a inventat lumea oamenii au ascultat și au crezut în povești reale, alterate sau exagerate, în cărți, mai târziu în ziare, apoi la radio și TV, iar mai nou în online. Marketingul pleacă de la o viziune, de la o poveste, digitalul e doar un alt mediu pentru poveștile afacerilor, dar regulile marketing-ului rămân aceleasi, fundația lui începe tot cu cei 4P sintetizați de Philip Kotler, însă volumul de informații și maniera în care căutăm povestea brandurilor, sunt total diferite.
Una dintre activitățile marketing-ului este promovarea, iar democratizarea accesului instant la atenția oamenilor folosind platformele de digital advertising a îngreunat munca pentru companii și pentru agenții de marketing, fiindcă maturizarea verticalelor de piețe a crescut competiția, costurile, pe scurt ce funcționa anul trecut nu mai funcționează acum.
Așteptările actuale
Dacă așteptările din trecut sunt întreținute azi, e posibil ca proprietarii de magazine online sau de companii B2B să intre într-o confuzie emoțională, iar deciziile neraționale știm că nu sunt sănătoase pentru afaceri.
Da, în trecut deschideam o pagină de Facebook, făceam câteva postări pe Facebook, niște boost-uri și lucrurile funcționau de la sine. Numai că azi, strategiile digitale necesită atenție profundă, cercetare amplă, repoziționare, poate un facelift de branding pentru diferențiere, poate trebuie investit mai mult efort în Instagram decât înFacebook ș.a.m.d.
Probabil că un magazin online de fashion & beauty acum câțiva ani producea vânzări excelente, doar că acum au mai apărut câteva sute sau mii, similare. Poate că un site care producea cereri de ofertă acum câțiva ani nu mai face același volum pentru că site-ul are o încarcare lentă pe smartphones. Poate că un restaurant care era în trecut plin de clienți nu mai e acum existent pentru generatiile X, Z dacă nu e înregistrat pe Google Maps cu poze apetisante publicate de clienți.
Marketing-ul online nu e negustorie!
E pentru prima data când putem să înțelegem mai bine dorințele oamenilor, care sunt călătoriile lor de la informare la conștientizare și acțiune, cum este raportul dintre brand și om, în cât timp se trasformă din vizitator în client… având datele la dispoziție chiar în buzunar pe dispozitivul folosit zilnic.
Marketing-ul nu e vânzăre
Vizitatorii website-ului nu devin toți clienți, așa cum în offline oamenii care întră în magazine nu pleacă toți cu cel puțin un produs achiziționat, unii sunt doar curioși. Dar cei care sunt doar vizitatori aduși de marketing (non-converters în online) au rămas cu informații legate de brand, culori, prețuri… la un moment dat pot deveni clienți prin persuasivitate. E ca sliding-ul constant din Tinder până la Match.
Dacă magazinele online se uită artificial doar la investiție și return pot intra într-o buclă a miturilor marketing-ului online cu așteptări greșite - legate de faptul că nu merge o campanie sau nu e o lună bună pentru o anumită afacere.
Unii indicatori de performanță pot fi amăgitori
De exemplu dacă obții un nou client în magazinul online cu cost de advertising mediu 50 de Lei, el făcând achiziții de 100 Lei poate părea o tranzacție costisitoare dacă marja de profit nu e mare, iar primul impuls e să crezi că sunt probleme la campanii.
Dar dacă acel client a fost mulțumit de experiența avută (maniera în care a fost tratat telefonic, promptitudine în livrare, modalitatea de împachetare a produsului, un cadou surpriză etc.) și revine pe cale organică peste ceva timp la magazinul online, cu o a doua tranzacție de 200 de Lei… costul mediu inițial de achiziție prin advertising se schimbă, correct!? Și apoi pare că nu mai sunt probleme la campaniile de advertising digital.
Fiecare business e diferit și industriile piețelor au nevoi diferite
Călătoria digitală a unui om de la primul click la conversie în raport cu business-urile ce oferă mâncare poate dura o zi, dar în cazul industriei de travel (conform unui studio Google) poate dura și 7 luni de zile, nu-ți cumperi în fiecare lună o canapea nouă iar când o companie caută servicii complexe de la altă companie procesul decizional este și mai lung.
Daca eșuezi în planificare îți planifici eșecul
Blocajele în păstrarea sau scalarea rezultatelor de marketing pot fi determinate de foarte mulți factori, de la branding vechi sau implementat greșit, la experienta utilizării în navigarea pe site sau viteza de încărcare, necalibrarea bugetelor de promovare într-o competiție prea dură sau nefolosirea tehnologiei Machine Learning în campanii digitale automatizate.
Dacă vrei să gândim împreună întreaga strategie digitală pentru brandul tau în online, hai să începem cu o discuție.