Publicitatea este melodia, brandurile sunt artiștii. Intră în scenă Romb Studio

Publicitatea este melodia, brandurile sunt artiștii. Intră în scenă Romb Studio

Am zis să începem direct cu definiția metaforică a industriei de advertising, dată de creativii de la Romb Studio, fără nicio legătură cu cu reclamele cu rimă a medicamentelor pentru ficat. În era divertismentului suprem, publicitatea face parte din cultura populară și e nevoie de producții cât mai bune ca să oprească feedul în loc pentru câteva secunde. Romb Studio a fost creat de o gașcă de prieteni vechi, care au vrut să lucreze împreună și să facă publicitate cu sens. Pe scurt, rolul lor e să găsească soluțiile potrivite, ca muzica să se audă cât mai bine. 

Cu backgrounduri și parcursuri diferite în industrie, dar care s-au intersectat în momente importante, Raluca Eftimie, Senior Copywriter, Mihaela Marin, Graphic Designer și Bogdan Ferariu, Creative & Technologist, au pus bazele Romb Studio.

Un pas definitoriu a fost să ne desprindem fiecare din agențiile în care lucram. Eu am plecat prima din Mccann, apoi a plecat Mihaela tot din Mccann, unde fusesem colege, apoi a plecat Bogdan de la Antoni Berlin, agenția de brand a Mercedes Benz - și s-a întors în România după 11 ani, povestește Raluca.

Povestea Romb Studio a plecat de la conversații din acelea cu “într-o zi să facem și noi…”, conversații care s-au transformat în realitate. Ce fac Raluca, Mihaela și Bogdan, vedeți mai jos:

 

Parcursul vostru în industrie

Raluca: Parcursul nostru individual în industrie a fost diferit, ceea ce ne face să avem acum o abordare complementară. Dar, în mod fatidic, parcursul nostru s-a intersectat de câteva ori, înainte să ne vină ideea de a crea ROMB Studio. Unii ar zice că e destin, sau poate că au fost doar premizele și apoi dovezile că e o idee bună să facem ceva împreună.

Bogdan: Când am decis să mă mut din Romania nu eram convins ce ramură a industriei aș vrea să aprofundez. Atracția către arta vizuală a fost meritul profesorului de arte din liceu. Înțelegerea industriei și a componentelor ei a fost meritul profesorilor mei din Scandinavia care veneau cu un background imens, de la marketing director la Legoland, la designer pentru Ikea sau director de agenție în Londra. Pe repede-înainte după 11 ani de învățat și exersat în Danemarca, Barcelona, Amsterdam, Varșovia și Berlin am decis să mă întorc în România și să fac ceea ce visam de când am plecat: un proiect creativ în echipă cu oameni cărora le admiram munca. Cu care se întâmplă să fiu și prieten bun. Se spune ca nu mereu lucrezi alături de prieteni, însă atunci când o faci nu vrei să mai schimbi echipa :)

Raluca: Am intrat în industrie la 20 de ani. La 24 de ani eram printre cei mai tineri GCD din industrie, iar împreună cu echipa de atunci și cu clientul Telekom câștigam primul GRAND EFFIE la Leo Burnett. La 27 de ani aveam cea mai mare realizare: pe Eva. Viața m-a învățat multe într-un timp relativ scurt, așa că la 30 de ani am simțit că sunt pregătită pentru un nou capitol :)

 

Cele mai importante etape care v-au adus aici

Raluca: Ne leagă atât de multe lucruri, în atât de multe feluri. Pe scurt, suntem o gașcă de prieteni vechi care au vrut să lucreze împreună și care au vrut să facă publicitate cu sens.

Bogdan: În plan personal am început cu o atracție către fotografie, cinematografie și tehnologie. Am filmat primul scurtmetraj la 16 ani și am facut primul site plătit la 15. Nu o să mai găsiți niciunul dintre ele online. Apoi am avut norocul sa întâlnesc cei mai buni mentori la Nike HQ, AKQA, antoni și lista poate continua. Între timp începusem și o aventura antreprenorială cu Șoseta3, iar pe timpul pandemiei dorința asta de schimbare a direcției profesionale s-a accentuat. 

 

Momente definitorii

Raluca: Un pas definitoriu a fost să ne desprindem fiecare din agențiile în care lucram. Eu am plecat prima din McCann, apoi a plecat Mihaela tot din McCann, unde fusesem colege, apoi a plecat Bogdan de la Antoni Berlin, agenția de brand a Mercedes Benz - și s-a întors în România după 11 ani.

Alt pas important a fost primul proiect, acest raison d’etre, care a fost un succes și un reper de bună practică. Ne-am dat seama că funcționăm excelent împreună și că rezultatele sunt pe măsură. Apoi a mai venit un proiect, apoi altul… Și iată-ne aici.

Bogdan: Când am decis sa mă mut în România am simțit ca toate acele conversații care începeau cu “într-o zi să facem și noi…” sau “oare nouă cum ne-ar fi ieșit…” trebuie să fie validate. Așa că am zis acum e momentul să facem. 

 

Povestea Romb Studio

Raluca: Făcusem deja câteva proiecte împreună, dar nu aveam un nume :D Apoi a fost nevoie să pitch-uim o prezentare într-un timp foarte scurt. ROMB sunt inițialele numelor noastre :D Ne-am întrebat dacă e cringe, ne-am consolat că e așa și-așa, ne-am zis că la “romb” se zice “diamond” în engleză și ne-a plăcut, așa că am trimis prezentarea cu ROMB Studio. Apoi parcă a rămas bătut în piatră. ROMB Studio a rămas. Suna mai bine MORB Studio? BROM Studio? :)))

Bogdan: Povestea studioului a avut mai multe capitole, însă ROMB a apărut o dată cu primul proiect și încrederea acordată.

 

Evoluție, dezvoltare

Raluca: Am pornit de la proiecte, iar procesele au venit după (fie vorba între noi, încă mai avem de lucru la eficientizarea lor - încă facem “de mână” fiecare prezentare, fiecare ofertă, fiecare mail). Apoi, după 2 ani ne-am așezat și ne-am întrebat “Ce ne dorim de la ROMB Studio? Unde vrem să ajungem?”.

Bogdan: După câteva nopți de gândit, de încercat și de regândit am avut tot ce am crezut că e nevoie sa începem, am făcut un proiect care a ieșit excelent (a fost și premiat), al doilea, al treilea: too good to be true, au fost ups și au fost downs. A evoluat organic, fără sa știm toată rețeta de la început așa că periodic unul dintre noi zicea “nu am avea și noi nevoie la ROMB de asta?”.

Raluca: Nu e mereu ușor, firește, dar nimic bun în viață nu e ușor. Să crești un copil nu-i ușor, să crești un business nu-i ușor, nici măcar să ții o plantă în viață nu e chiar floare la ureche :D Dar asta nu înseamnă că nu poți să o faci. Cred că unul dintre cele mai motivatorii lucruri este acela că, indiferent de sursa unei probleme, soluțiile pot veni de fiecare dată din interior. Ai în mână o infinitate de decizii, abordări, strategii prin care poți să obții ce îți dorești, să depășești o situație dificilă sau să îți susții partenerii într-un moment important.

 

Greutăți de început

Raluca: La finalul lui 2019, înainte de sărbători, am luat decizia să-mi continui traseul profesional pe cont propriu. Aveam o experiență de 8-9 ani în industrie, lucrasem în 3 mari agenții, coordonasem echipe creative, acumulasem experiență și premii și de 2 ani o aveam și pe Eva. Am simțit că este momentul să fac acest pas. Nu avem niciun proiect, niciun client, niciun plan concret, dar aveam încredere că o să iasă. Eva avea 2 ani atunci și nu neapărat că nu-mi mai doream să lucrez până târziu, dar voiam să pot decide eu când și cum să o fac. Nici nu intrasem în 2020, nici nu dădusem sfară-n țară, și a început să sune telefonul. Și nu s-a mai oprit :)

Fiindcă eram atât de pregătită mental pentru asta, pandemia nu m-a afectat absolut deloc. Unele proiecte nu s-au mai materializat, dar au apărut altele. Am legat relații profesionale în pandemie care evoluează foarte frumos și astăzi.

Mihaela: Pentru mine 2019 a fost anul schimbării. M-am desprins de McCann și am început un nou capitol în Berlin. Începusem deja să colaborez cu Raluca și am continuat chiar dacă ne despărțeau ceva kilometri distanță și un fus orar. Apoi ROMB Studio a venit natural.

 

Echipa

Raluca: Precum laturile unui romb, suntem 4 :) Raluca, Octavian, Mihaela și Bogdan. Eu sunt copywriterul, Octavian e project managerul, Mihaela e art directorul iar Bogdan este creative technologistul.

Eu și Bogdan suntem prieteni de la 7 ani. Cu Octavian fac echipă și în viața personală, la fel și Bogdan și Mihaela. Cu Mihaela am fost colegă la Mccann. Toate aceste lucruri fac să avem o chimie imbatabilă și un flow excelent în business. Ele ne-au adus împreună, dar ceea ce ne ține împreună este credința noastră în aceleași idealuri, aceeași etică profesională și aceeași ambiție creativă.

Noi 4 suntem echipa principală, dar s-a întâmplat în multe proiecte să ne mărim echipa în funcție de nevoi. Am coordonat echipe de developeri, am colaborat cu echipe de producție sau cu alți creativi.

 

Primul client

Raluca: Primul client nu se uită niciodată :) Zicem asta pentru că în continuare reprezintă un reper pentru cum ne propunem să avem colaborarea și comunicarea cu orice client. Este vorba despre un dezvoltator imobiliar care a apelat la noi pentru a-și crea un brand, un site și o strategie integrată de comunicare. Așa s-a născut Rise Ap.Art - Homes for elevated living. Siteul a fost premiat la awwwards și la încă 2 festivaluri de digital, apartamentele s-au vândut, iar pentru Rise Ap.Art continuăm să facem comunicare și astăzi. Între timp, clientul nostru și-a extins businessul și toate aceste sub-branduri și proiecte poartă semnătura noastră. Iar această încredere care persistă în timp este una dintre cele mai frumoase realizări.

 

ADN-ul agenției

Raluca: Misiunea noastră este să rezolvăm probleme de business prin creativitate. Nu privim proiectele ca fiind “mici” sau “mari”, “cu mai mare sau mai mic potențial creativ”, ci ca pe nevoi particulare de business care au nevoie de o rezolvare creativă. Facem mereu un pas în spate către marketing și ne întrebăm dacă putem ajuta businessul să-și identifice consumatorii, să se poziționeze mai bine în mintea lor, să identifice mediile cele mai potrivite pentru a ajunge la ei, să-și stabilească strategia de business sau chiar să-și definească produsul. Abia apoi trecem la elaborarea ideilor creative și a livrabilelor.

 

Procesul de creație la Romb Studio

Raluca: În procesul de creație suntem cu toții implicați, indiferent de specializare. În felul acesta, ne asigurăm că privim problema din mai multe unghiuri și că identificăm cele mai bune oportunități. Apoi, ne concentrăm asupra livrabilelor, apoi supunem iar dezbaterii rezultatele. Suntem cu adevărat o echipă, iar asta se reflectă în tot ce facem.

Folosim rigoarea și procesele pe care le-ai putea regăsi în unele agenții mari: statusuri zilnice, monitorizarea taskurilor în Asana, chemistry meetings cu clienții, tooluri de cercetare etc. Dar faptul că lucrăm îndeaproape conferă un plus de coerență și economisește resurse importante.

Suntem o agenție de comunicare full service, la care se adaugă câteva servicii de nișă: branding și packaging design, web UX și web development, crearea de software la comandă și consultanță.

 

Clienții

Raluca: Clienții noștri sunt locali sau internaționali, din industrii precum FMCG, servicii, banking, farma, imobiliare, ONG, IT&C, sport și altele. Câteva nume: FAN Courier, The ONE, Cannes Lions, Manchester City, Hospice Casa Speranței. Dar și numele fără factor wow au fost proiecte wow, de la cea mai mare fabrică de microbuze din Europa la primul brand de porridge românesc la o rețea de socializare pentru comunitățile de suporteri.

 

Cele mai interesante proiecte 

Raluca: Chiar dacă sună a ceva ce orice agenție vrea să spună și orice client vrea să audă, fiecare proiect e cu adevărat special - pentru că vine cu un set unic de oportunități și provocări. Zilnic învățăm ceva nou despre o industrie pe care nu o cunoșteam așa bine, fie că vorbim despre o soluție de securitate cibernetică, fie despre o băutură nemaiîntâlnită, fie despre un sistem educațional inovator. Și zilnic ne propunem să facem din fiecare proiect o mare realizare.

 

Planuri

Raluca: În 2022 ca și în 2021 și în 2020 ne dorim să facem ce știm să facem mai bine, și în fiecare zi mai bine, să venim în sprijinul clienților cu soluții reale, eficiente și neașteptate care să le împingă businessul dincolo de obiective.

Bogdan: Legat de proiecte, ne-am întrebat ce vom face următorul an însă am decis să luam lucrurile pas cu pas, sa învățăm și să analizăm după fiecare proiect. În felul acesta ne asigurăm că fiecare cărămidă pusă este una solidă.

Nu ne concentram pe o arie în mod special, în primul rând ne dorim sa găsim oportunitățile și să ne ajutăm partenerii. O exprimare care mi-a rămas în minte de la AKQA este “we create the future of our clients”, exprimă excelent (nu neaparat complet) ce căutăm noi în această industrie. Iar pentru că trăim în 2022 și avem la îndemână tehnologia, suntem foarte atenți și la mediul digital. De la experiențe greu de produs în linie, la holograme nefolositoare, obiecte fizice care se dezvoltă constant în online, automatizări și informații livrate eficient, ne împărțim timpul între un process continuu de research & development și livrarea soluțiilor performante în funcție de fiecare cerință. 

 

Piața de comunicare

Raluca: Nevoile clienților se schimbă permanent, este firesc să fie influențate de evenimentele globale, dinamica pieței, situația financiară (atât a producătorilor cât și a consumatorilor), trenduri etc. Singura constantă este schimbarea - toată lumea zice asta, dar puțini o înteleg cu adevărat, puțini își modelează așteptările pentru o schimbare permanentă, și aici apărem noi: cu strategii și cu idei noi, dar și cu experiență și know how.

Mihaela: Noi am crescut odată cu pandemia și putem spune că a adus în piața de comunicare o mai mare aplecare către digital. Mai multe proiecte dezvoltate în web decat tradiționalele printuri.

 

Cum vă poziționați voi pe această piață

Raluca: Scopul nostru este să oferim clienților servicii integrate, dar cu resurse reduse și într-o formulă de tip “bullet” . Facem în fiecare zi această treabă cu reală bucurie, și vom căuta să arătăm acest lucru în toate proiectele.

 

Rolul publicității în 2022

Raluca: Publicitatea este melodia, brandurile sunt artiștii. Cultura populară este influențată în egală măsură de ambele entități - de fapt, e greu de zis dacă le poți disocia. Desigur, este responsabilitatea noastră să facem piesa cât mai bună :) *aceasta este o metaforă, nu o trimitere la reclamele cântate la medicamente pentru ficat.

 

Cum priveați industria la început și cum o priviți acum

Raluca: Când am intrat în această industrie aveam 20 de ani, eram studentă și fascinată: priveam cu ochi mari de entuziasm, cu admirație, cu teamă și emoție și dorința de a face ceva. Teama s-a mai diminuat, admirația a devenit mai selectivă, dar restul au rămas. Cred că mai ales în antreprenoriat această eternă fascinație, această nelipsită mirare în fața lumii și a oportunităților e ceva care-ți dă energie în fiecare zi.

Mihaela: Cu aceiași ochi plini de entuziasm priveam și eu industria creativă. Și eu aveam tot 20 de ani, vise mari și dorința de a adăuga în portofoliu un leu, mult râvnit printre creativi. Acum privesc lucrurile altfel, nu caut idei care doar să sune bine, ci vreau să creez experiențe reale și caut să aduc valoare prin toate ideile pe care le propun.

Bogdan: Înainte sa încep facultatea eram convins ca este vorba doar de concept și execuție. Îți vine o idee, faci o execuție bună de tot și wham! a ieșit bine. După am înțeles câte aspecte sunt și cât de complex este contextul industriei, cum să facem ce facem și de ce sa îl facem așa. Simplificat aș putea spune ca arta m-a atras în industrie, însă acum mă simt motivat zilnic de curiozitatea de a descoperi ceva nou și de rezultatele soluțiilor noastre.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related