Castigatoare Ad'Or 4 ani consecutiv, prima agentie din Romania care a cucerit Golden Rose la Portoroz, Leo Burnett propune pietei un nou concept: grupul Leo Burnett, caruia i se vor adauga trei agentii noi. Mai multe despre planuri, dorinte si cum s-a ajuns la acest pas aflam de la Ioana Iordache, CEO Leo Burnett.
IQads: Leo Burnett a crescut mult in ultima vreme. De ce v-ati hotarat sa faceti aceasta schimbare tocmai acum, de ce sunteti de parere ca este cel mai bun moment?
Ioana Iordache: Este cel mai bun moment, fara indoiala. Leo Burnett a ajuns intr-un stadiu in care poate oferi mai mult. Iar schimbarea a venit de la sine, ca o consecinta a acestui fapt.
Si am simtit ca cel mai potrivit moment pentru a face aceasta schimbare publica ar fi conferinta anuala Leo Burnett. Asta deoarece conferinta reprezinta momentul in care noi analizam evolutia agentiei pe parcursul anului, realizarile propuse si indeplinite, planurile de viitor si asteptarile noastre pentru perioada imediat urmatoare.
La aceasta schimbare, insa, lucram de la inceputul verii, si ne-am dedicat tot timpul si energia pentru a le contura. Au fost implicate multe aspecte: oameni noi pe care am vrut sa ii aducem, multe business-uri noi, prin urmare a fost necesar ceva timp pana am putut seta toate acestea. Surprinzator, insa, odata demarate, lucrurile au inceput sa se concretizeze foarte repede. Mai mult decat atat, din momentul in care noi am luat decizia ca trebuie facuta aceasta schimbare, dintr-o multime de directii am fost abordati cu intentii similare, multi spunandu-ne ca Leo este organizatia potrivita pentru ei. Oarecum, lucrurile au functionat dupa principiul "norocul vine la oamenii potriviti".
IQads: Care au fost feedback-urile de pana acum?
Ioana Iordache: Pentru mine cel mai important este feedback-ul intern, de la colegii mei, iar pana in acest moment, feedback-ul este unul foarte bun. Exista inca si multe de semne de intrebare pe care unii colegi le au: cum se va intampla, cum se va repercuta asupra mea aceasta schimbare? Evident, inca mai sunt lucruri care vor trebui reglate in timp, in functie de situatii concrete. Nu poti anticipa cu acuratete si nu poti definitiva totul decat pe parcurs...
In ceea ce priveste feedback-ul de pe piata, acesta a fost bun, in special din partea clientilor, care ne-au marturisit ca este o miscare foarte interesanta si ca se bucura ca am facut-o. Mai mult, au considerat-o un act de curaj si de maturitate, deopotriva. Din partea agentiilor nu am niste comentarii clare. Si cred ca acest fapt se datoreaza expectativei in care se afla agentiile in acest moment, preferand, probabil, sa vada ce se intampla, inainte de a comenta aceasta schimbare. De fapt asa si trebuie sa fie. Intai trebuie sa demonstram ce sustinem ca putem face.
IQads: De ce tocmai aceste divizii: de ce interactive, de ce PR?
Ioana Iordache: Era momentul potrivit. Daca te uiti la cele doua zone, piata a ajuns la o maturitate in care este nevoie de servicii specializate, profesioniste, pe aceste segmente. Noi nu ne-am lansat in aceste business-uri pana acum pentru ca sunt expertize in care nu poti sa pleci de la o oportunitate de business, ci de la niste oameni extrem de bine pregatiti.
Anul trecut am sustinut foarte tare teoria potrivit careia o agentie trebuie sa aiba toate aceste specializari in-house. Nu la nivel de executie, ci la nivel de concept si strategie. Am incercat sa facem lucrul asta si ne-a iesit, dar s-a intmplat sa ne mai si impotmolim la nivel de executie. Iar clientii au nevoie de aceste expertize si pentru brand, dar si pentru corporate. Noi insa nu le puteam "furniza" de la nivelul lui Leo Burnett. De acum vom putea.
IQads: Cum va propuneti voi sa faceti lucrurile diferit fata de ceea ce ofera restul agentiilor?
Ioana Iordache: Sincer, eu cred ca avem unii dintre cei mai buni oameni de pe piata, specilizati pe domeniul asta. Sunt oameni care au ajuns la o expertiza recunoscuta, au ani de experienta in spate, si care in environment-ul si in cultura noastra vor putea sa dea ce este mai bun din ei. Ne-au iesit si alte lucruri foarte bine pana acum. Cred ca aici este un mediu propice.
IQads: A durat mult sa atrageti numele importante de piata, precum Emilian Arsenoaiei, Gabi Lungu si de ce v-ati oprit tocmai la ei?
Ioana Iordache: In cazul nostru nu a fost vorba de headhunting. S-a intalnit dorinta lor cu nevoia noastra, a fost o conjunctura fericita, nu sunt oameni pe care i-am vanat.
IQads: Ce se va schimba in rest? Cum veti reorienta oamenii? Cati oameni noi veti aduce pentru fiecare divizie? Ce se schimba practic in interior?
Ioana Iordache: Departamentul de creatie se va mari simtitor in perioada urmatoare, cele doua shop-uri specializate de PR si interactive vor pleca la drum cu cativa oameni, nu mai mult de 4-5 la inceput, in fiecare agentie. Din perspectiva crearii tuturor acestor noi entitati, se vede o accentuata nevoie de departamente de creative services mai puternice. La noi, creative services reprezinta departamentele de productie cumulate. Aici va fi nevoie sa crestem, si, in aceeasi masura, vom dezvolta si departamentul de brand com. In ansamblu, toate departamentele se vor bucura de o expansiune pe care dorim sa o controlam cat putem de bine.
IQads: Ce fel de oameni va doriti, in conditiile in care se pare ca este destul de greu de gasit oameni buni pe piata?
Ioana Iordache: Am pus la un moment dat pe hartie profilul candidatului ideal la Leo Burnett. Pe primul loc este bunul simt, tradus in cei 7 ani de acasa, educatie si valori sanatoase. Apoi vin toate celelalte: pasiunea pentru publicitate, dorinta de a invata si evident simtul umorului. Ne-am dat seama de-a lungul timpului ca talentul si know-how-ul care nu sunt dublate de niste valori sanatoase, de un simt al responsabilitatii pe care ti-l insufla parintii, scoala, pot face foarte mult rau organizatiei.
Este o ambitie probabil nerealista, in aceste conditii in care cererea de oameni pe piata este fantastica si nu exista suficienti oameni pregatiti. Tanara generatie are pasiune, insa nu are know-how necesar pentru a putea duce in spate acest business la un nivel atat de ridicat, dupa cum este cel impus de piata. Si nu dispun nici de suficienta responsabilitate. Se joaca inca. Iar noi ii cautam pe aceia care, dincolo de spiritul ludic, cunosc intr-atat de bine regulile jocului, incat sa-si permita sa jongleze cu ele pentru a creea ceva din ce in ce mai bun.
IQads: De ce ati denumit astfel agentiile? De ce 23? De ce The Practice?
Ioana Iordache: Numele The Practice este ideea Gabrielei Lungu. Mi-a placut foarte mult cum suna. Acest nume este sinonim in PR pentru expert.
23 este numarul lui Michael Jordan iar Bogdan Naumovici este fan Jordan. Pana acum nimeni nu a folosit acest nume in publicitate. Mai toate celelalte agentii sunt X, Y & Z si Asociatii sau ceva legat de Ad, pus inainte sau dupa un alt cuvant. Jordan si-a dorit intodeauna sa fie cel mai bun. Si cred ca asa este: the best, iar toti ceilalti care il urmeaza nu poti fi decat buni..
IQads: Ce va propuneti pentru primul an?
Ioana Iordache: Este un concept nou si trebuie sa demonstram ca nu sunt numai cuvinte pe hartie. 23 isi doreste sa creeze idei de business, legate de comunicare, dar nu neaparat de publicitate. Daca vor fi si spoturi sau printuri printre ele, va fi foarte bine. Dar nu asta este ceea ce isi propune sa faca 23. Noi am mai dat astfel de idei, insa nu erau valorificate si mai degraba un bonus din partea agentiei. Avem deja o lista de clienti pentru care avem astfel de idei, primul an trebuie sa decurga prin punerea lor in practica.
IQads: Care este cea mai mare dorinta de business a dvs?
Ioana Iordache: Dorinta mea este ca, peste un an de zile, oamenii din agentie sa fie fericiti si sa vina cu drag la birou,iar diferenta dintre noi si second best option de pe piata sa fie foarte mare.