”Omul care privește spre cer” este o poveste spusă în forma benzii desenate care o are ca ilustratoare pe Agata Tabacu. Povestea ei face parte din revista de bandă desenată documentară pe teme de mediu, POC!, lansată la Centrul Ceh. Agata e la prima experiență de genul acesta, iar scenaristul BD-ului a fost Ionuț Sociu.
Pentru că banda desenată documentară abordează probleme existente și are ca scop informarea cititorilor despre subiecte reale și de multe ori complicate, cred că ilustrația este un mod bun de a aduce aceste teme mai aproape de oameni, spune Agata.
Agata crede că ilustrația ajută ca teme precum cele legate de drepturile omului sau ecologice să ajungă mai ușor în vizorul public și chiar acum are deja în minte un nou proiect de bandă desenată. Primul număr POC! prezintă șase povești care ating cauzele mari de mediu, cât și câteva inițiative locale, importante pentru comunități mai mici și poate fi comandată aici.
Creion, pensule, desen
Nu îmi auduc aminte când m-am apucat de desen, știu doar că fac asta de când eram mică, desi m-am simțit mai aproape de pictură, nu de desen. Mereu mi-a placut să folosesc culori și pensule. Când am un creion în mână de multe ori mă simt pierdută și am impresia că nu știu ce să fac cu el. Poate are legatură și cu background-ul meu de animație stop motion, unde nu prea apuc să desenez. Folosesc culori în ulei, acrylice sau nisip, dar creioane mai puțin. Nu am fost niciodată genul de persoană care să scoată un caiet de schițe și să deseneze în timpul liber. Cred că simt nevoia sa folosesc multă culoare, uneori îmi fac schițele direct cu pensula. Dar asta nu înseamnă că nu mă folosesc de desen, de multe ori cu markere, linere sau creioane adaug detalii spre final.
Cum au evoluat tehnicile de desen
Oamenii s-au obișnuit cu desenul digital ca tehnică de desen. Deși eu lucrez tradițional, mereu mă folosesc de diverse soft-uri pentru a retușa lucrările mele. Mediul în care lucrăm este doar o unealtă. Din punctul meu de vedere nu prea contează în ce tehnică ilustrez, atâta timp cât reușesc să transmit prin imagini mesajul pe care îl am în cap.
Banda desenată în 2022
Nu cred că s-a schimbat ceva major. Mereu o să fim atrași de povești, indiferent că e film, animație sau bandă desenată. Research-ul din spatele textului este foarte imporant. Pentru că banda desenată documentară abordează probleme existente și are ca scop informarea cititorilor despre subiecte reale și de multe ori complicate, cred că ilustrația este un mod bun de a aduce aceste teme mai aproape de oameni. E nevoie de cât mai multe proiecte care să exploreze teme precum schimbările climatice sau drepturile omului, mai ales în România.
România vs. piața de afară
Nu cunosc piața suficient de bine încât să îmi dau seama de diferențe. Probabil o să îmi formez o parere în timp, după ce mai lucrez și la alte benzi desenate.
Lucrul la POC
În timpul liceului am ajuns să cunosc o parte din echipa revistei “POC”. Deși atunci nu am colaborat pe partea de bandă desenată, Petra s-a gândit să mă contacteze pentru a lucra împreună la înca un proiect. De la început am simțit încrederea pe care au avut-o cei din echipă în mine. Deși a fost ceva complet nou, am reușit să înteleg tot procesul destul de repede și am primit feedback constant. Am apreciat faptul că cei de la revistă au ales sa colaboreze și cu artiști care nu aveau neaparat experiență în banda desenată. Chiar acum mă gândesc la un nou proiect de bandă desenată, așă că o să tot continui să fac asta.
Cat durează procesul
Având în vedere că este prima dată când am lucrat la o bandă desenată nu cred că pot vorbi despre un proces sau o durată care să fie valabilă pentru mai multe proiecte. Probabil că orice bandă desenată trece prin câteva etape similare, cum ar fi storyboarding, desen, layout. Procesul este influențat și de tehnică, dacă ilustratorul alege sa creeze banda desenată digital sau tradițional.
Softuri și instrumente folosite
Pentru banda desenată la care am lucrat am ales să pictez tradițional fiecare imagine. Dar am încercat să îmi ușurez munca prin retușare sau schimbarea culorilor digital în programul Photoshop. Câteva dintre personaje au fost direct ilustrate digital. Am încercat să integrez cât mai bine detaliile făcute în Photoshop cu background-urile pictate de mână. Iar în Illustrator am așezat textul în pagină.
Unde se poate învăța
Nu simt că am învățat tot ce puteam despre crearea unei benzi desenate, abia am reușit să trec de suprafață. Fiind prima bandă desenată la care am lucrat, încă mai am multe de aflat si de experimentat.
Pentru că am lucrat în animație și în ilustratie mi-a fost mai ușor să îmi dau seama cum decurge procesul la o bandă desenată. Dar sunt multe aspecte pe care nu le-am luat în calcul. M-am gândit că nu este vreo mare diferență între un storyboard și o bandă desenată, principiul fiind același.
Dar cred că m-am înșelat puțin. Nu am luat în calcul numărul de pagini pe care îl aveam sau cât de mult durează să fac layout-ul textului. Aș fi vrut să îmi iau mai mult timp pentru fiecare pagină.
BD în era social media
Nu cred că are mare importanță în ce mod ajunge banda desenată la cititori. Deși prefer versiunea pe hârtie, conținutul rămâne același și în format digital, iar faptul ca un proiect devine accesibil pentru cât mai mulți oameni este minunat.
Top 3 benzi desenate
Arrival de Shaun Tan
Persepolis de Marjane Satrapi
Arabul de mâine. O copilărie petrecută în Orientul Mijlociu (1978-1984) de Riad Sattouf