[Creativitate & Tehnologie] GPT-3 și oamenii de la Glitch: AI vine cu marketing intelligence, noi cu creativitatea și strategia. Suntem fascinați, curioși, dar și ușor speriați de viitorul împreună

[Creativitate & Tehnologie] GPT-3 și oamenii de la Glitch: AI vine cu marketing intelligence, noi cu creativitatea și strategia. Suntem fascinați, curioși, dar și ușor speriați de viitorul împreună

Într-o lume guvernată de AI, Dan Stănescu ar face postere pentru mișcarea de rezistență împotriva roboților, Cosmin Simionescu s-ar reprofila pe analiza sufletului, Ana Dudu ar coace pâine, Domnica Predoiu ar deveni profesoară de yoga. Nu suntem încă acolo, dar ne place să ne jucăm uneori cu ”Ce ar fi dacă?”. Iar echipa Glitch a participat cu entuziasm la exercițiul nostru de imaginație.  

Un art, un strateg, mai mulți designeri și project manageri au răspuns la întrebările de mai jos și au făcut o tura tehnologică completă. Si-au dat cu părerea, au speculat, au fabulat și si-au imaginat, Andrei Nicolescu, Ana Dudu, Irina Negrilă, Adina Popescu, Domnica Predoiu, Cosmin Simionescu, Maria Popescu, Dan Stănescu. Ba mai mult, au adus și un invitat surpriză: GPT-3. Lets dive deep că viitorul nu așteaptă pe nimeni! 

Lucrul pe care consider că nu l-ar putea replica un AI (ori îmi place să mă gândesc că nu ar reuși prea curând) este fix trăsătura care ne face să fim umani, aceea de a greși. Un strop de eroare și de absurd poate conduce la atât de multe descoperiri, încât mi se pare un atu la care nu aș renunța, spune Ana

În seria editorială [Creativitate & Tehnologie], celebrăm deschiderea creatorilor de a îmbrățișa tehnologia și de a găsi în ea resurse noi de evoluție. Inteligența artificială e aici, infiltrându-se în toate domeniile. Și noi avem privilegiul de a descoperi teritorii noi alături de ea. În publicitate, design, muzică, fotografie, film, toate formele creației. 

Nu știm ce va urma, ce simbioze ale creativității artificiale se vor produce. Dar suntem aici, să spunem mai departe poveștile care se formează la granița dintre tehnologie, creativitate și umanitate. Vrem să vorbim de Creativitate & Tehnologie, nu de Creativitate VS Tehnologie. Știm că AI-ul si tehnologia se vor alătura creativității, nu vor concura.

 

Cum e să lucrezi într-un domeniu creativ în 2022 în România

Andrei: Stând între arhitectură, graphic design și ilustrație, fantastic! Cea mai frumoasă parte pentru mine rămâne posibilitatea de a-mi lăsa imaginația să funcționeze (Sometimes I’m a dreamer), până în momentul în care intervine partea cea mai grea uneori, concretizarea creativității de multe ori în funcție de worldview-ul clientului.

Ana: Nu mai e nici Vama ce a fost, dar nici publicitatea nu se mai ridică la nivelul poveștilor pe care le auzi la bere în Cișmigiu de la prieteni mai experimentați sau șefi nostalgici. Lucrând de doar 5 ani în “industrie” simt constant that I cam late to the party, că am ratat vremurile alea simple și mișto și tot ce îmi mai rămâne acum e să fiu woke și politically correct. Dintr-o altă perspectivă, îmi place mult efemerul în care se înconjoară munca pe care o depun în domeniul creativ, pentru că te îndeamnă la continuă schimbare și la un grad de nepăsare sănătoasă pe care cred ca ar trebui sa o aibă fiecare dintre noi. E și frumos și futil în măsuri egale.

Irina: Ca strateg, ce stă la mijloc între client și creație, zic că partea cea mai mișto, dar și cea mai grea, rămâne setarea limitelor proiectului - că-s ele de buget, de brand, de doleanțe ale clientului, de nevoi ale businessului, de bube ale industriei. E ca un dans eliberator în momentul în care știi bine pașii, dar o piedică pentru cei cărora le place superfreestyle.

Adina: După plimbări prin agenții de toate formele și dimensiunile, realizezi că partea cea mai dificilă este să îți găsești locul. Fiecare are farmecul său și fiecare aduce un nou zvâc, pe care l-am tot căutat fiind o persoană care are nevoie constant de ceva nou, de o provocare. Dar domeniul ăsta creativ nu duce lipsă de așa ceva, nu prea apuci să te plictisești, ba chiar insistă că trebuie mereu să evoluezi. Ceea ce e bine și rău totuși, simți o anume presiune.

Dan: Bun sau rău, greu sau ușor, fragmentarea, specializarea și atomizarea sunt lucrurile care definesc cel mai bine ce se întâmplă acum versus acum 17 ani când încă nu venise criza și totul era o bulă frumoasă și multicoloră. Vorbesc despre online cu al lui social media recent, despre remote work, despre seo, despre performance, cum nu mai există briefuri de juma de pagină în care toată lumea înțelege același 3 lucruri dintr-o campanie integrată. Ce mi se pare excelent însă, este o maturitate a noii generații care nu se mai lasă fermecată de mirajele publicității așa ușor – mult celebral, mult echilibru și, cu mare bucurie o zic, înclinație către un univers propriu greu coruptibil de promisiunile capitaliste deșucheate care mi-au marcat cel puțin mie începuturile de carieră.

 

Cum s-a schimbat procesul creativ

Dan: Haha, groaznic de tare s-a schimbat. Sunt multe zone de răspuns la întrebarea asta, o să zic doar că atunci când am venit în agenție prima dată am primit spoturile de la Cannes pe niște CD-uri. Pe care să le copiez ca să le am și eu și să le returnez întregi imediat. Aveam net rar și nicio platformă de referințe. Căutai idei și făceai research în capul tău sau discutând cu colegi. Uităm ușor că pinterest și behance, chiar și google images, sunt invenții recente. Altfel, brieful tot un document scris e și brainstormingul e tot brainstorming – chiar dacă acum e remote.

Pentru că presimt că vin curând întrebări despre AI, la câteva din următoarele întrebări am rugat să intervină în discuție și cel mai nou coleg glitch, GPT-3, care se descrie pe sine în felul următor: GPT-3 este un sistem puternic de inteligență artificială care are potențialul de a revoluționa multe industrii. Cu toate acestea, există și riscuri asociate cu GPT-3. O îngrijorare este că GPT-3 ar putea deveni în cele din urmă atât de inteligent încât depășește inteligența umană. Acest lucru ar putea duce la o situație în care oamenii nu mai sunt capabili să înțeleagă sau să controleze AI, ceea ce duce la consecințe dezastruoase.

 

Shiftul către digital

Irina: Pandemia și, odată cu ea, accelerarea importanței online-ului în viața noastră îmi pare că a schimbat mult felul în care gândim advertising azi. Nu mai stau doar tinerii pe net, nu mai stau numai adolescenții pe TikTok, nu mai comandă online doar 10% dintre oameni și tot așa. Comunicăm mai ieftin online, pentru mai multe categorii de target, dar asta înseamnă că avem nevoie de segmentări mai bune, de mai multe atenție la mesaje și că ne călărim unii pe alții în feedurile oamenilor - așa că trebuie să fim pretty smart about it. Și-atunci asta împinge industria care caută diferențiere în direcția în care trage Glitch de ceva timp - advertising cu concept, smart, entertaining, frumos.

Ana: Tot acest shift către digital, către o prezență constantă în online a clienților, în orice pas pe care îl fac. Face să dispară acea delimitare clară a agențiilor de ATL și digital, așadar trebuie să fii mereu pe fază la what’s new, sau cum poți tu să aduci doza de inovație. Însă cantitatea de content de pe piață mai duce uneori și la o scădere a calității sale, iar la noi nu este ceva acceptabil.

Domnica: Migrația către digital și rolul din ce în ce mai important pe care îl ocupă rețelele de socializare în viețile noastre. Spațiul digital este suprapopulat de branduri și mesaje și este din ce în ce mai dificil să faci diferența între conținut calitate și fakes. Ne-am mutat cu toții în această uriașă sufragerie virtuală, în care de obicei vorbim unii peste alții și nu înțelege nimeni nimic. Iar pentru a ieși în evidență trebuie să vii cu ceva extra. Extra-clar, extra-loud, extra-autentic, extra-[completează-spațiul-cu-ce-se-aplică-la-tine]. 

 

Cum ți-a schimbat tehnologia viața

Andrei: Cred că în ultima vreme, un impact al pandemiei, a fost faptul că mă simt de multe ori că trebuie să fiu always connected. În procesul creativ de multe ori conectivitatea asta oferă mult, dar în plan personal ajungi să simți că nu mai poți lua o pauză.

Cosmin: Prea multă informație din toate părțile, și utilă și neutilă, de care devenim tot mai dependenți, și care e și consumatoare de energie.

Maria: Toate resursele la care ai acces în ziua te azi oferă mult suport, mai ales în domeniul creativ. Însa, de multe ori acest schimb constant de informații poate fi prea mult. Această lege nescrisă în care trebuie să fi conectat constant pentru a ține pasul cu tot ce e nou, poate veni ca o presiune.

Adina: Un bombardament de informații pe care trebuie să înveți singur să ți le filtrezi. Dar și o mare bucurie că poți avea acces la ele, că le poți asimila. Totuși, nu s-a terminat învățarea noastră odată cu încheierea studiilor. O presiune că trebuie să fii mereu conectat la tot ce mișcă, inclusiv work-wise (și mai ales ca CS). Și uiți când să pui mașinăria la încărcat, să ia o pauză. Toată tehnologia asta înseamnă o recalibrare personală pentru a putea separa jobul de timpul liber – iar în pandemie s-a resimțit cel mai mult.

Domnica: Sunt mult mai conectată la tot. Fie că vreau fie că nu vreau. Noroc că de obicei vreau. Mă bucură accesul atât de facil la informație. Dar mă îngrijorează ușurința cu care se propagă informațiile false. Și viteza (uneori bucuria) oamenilor de a le accepta - pentru că e mișto să ți se spună ce vrei să auzi. Mai mult ca oricând, este important să (îți) pui întrebări și să setezi limite. 

 

Presiunea de a ține pasul cu noile tehnologii

Andrei: Lucrând în mai multe domenii, încerc să țin pasul cu noile tehnologii, materiale sau procese ce apar în arhitectură, graphic design etc. Pentru mine tot research-ul ăsta vine ușor. Întotdeauna îmi place să găsesc lucruri noi sau implementarea unor noi procese tehnologice. E o oportunitate de a fi la curent cu ce se mai întâmplă, mai ales că de ceva timp încerc să introduc materiale bio în proiectarea de arhitectură în principal.

Dan: Presiunea e acolo, clar. N-ai ce să vorbești la bere dacă nu știi ce-i ăla NFT sau n-ai văzut deep fakes.

Recomandări GPT-3 de ținut pasul cu tehnologia:

- participarea la conferințe și seminarii despre noile tehnologii

- urmarirea de cursuri despre noile tehnologii

- aderarea la comunități online dedicate ținerii pasului cu tehnologia

Dan: Eu aș adăuga la listă ceva joacă pe OPEN AI cu GPT-3 sau de văzut experimentele de generare de imagini cu DALL-E2.

 

Aportul tehnologiei

Cosmin: Aportul tehnologiei este foarte mare, fie că vrem sau nu vrem. Domeniul în care lucrăm este mai mult tehnologie și apoi tot mai puțin despre creativitate, mi se pare că deja acest raport este din ce în ce mai dezechilibrat. Fără tehnologii nu te mai poți exprima fără să ai succes.

Domnica: Mă bazez foarte mult pe tehnologie în tot ce fac. Ca și CS, nici nu vreau să îmi imaginez viața fără tehnologie. Pornind de la the basic telefon mobil și e-mail, până la aplicații ce facilitează workflow-ul intern, le sunt foarte recunoscătoare inventatorilor :)) Mă gândesc uneori că până-acum-nu-foarte-mult-timp oamenii se bazau doar pe telefonul fix și corespondența scrisă și mi se pare incredibil că reușeau să dea unii de alții. 

Adina: Faptul că ne-am digitalizat la un așa nivel a dus și la un workflow mult mai bun. Procesele interne sunt mai rapide, profităm de existența multor programe pentru a ne ușura task-urile și folosim aceste resurse digitale pentru proiectele colaborative. Din postura de Client Service nu m-aș vedea supraviețuind fără ele. Iar UX-ul de azi le face mult mai ușor de digerat chiar și de către creație.

 

AI face poezie, pictează, compune muzică. Vă sperie? :)

Andrei: Îi doresc succes, pentru mine problema etică sau morală sau existențială are mai mult legătură cu utilizarea AI de către alți oameni pentru că o văd ca pe o resursă foarte cheap și de care nu trebuie să te îngrijești prea mult. Altfel și eu aș vrea să colaborez cu un AI, cred că ne-am înțelege foarte bine.

Cosmin: Încă nu a ajuns la nivelul în care să exceleze mai mult decât omul, și nici nu cred că va ajunge prea curând. Human touchul are încă o foarte mare valoare pe care o apreciez mai mult decât orice tehnologie.

Domnica: Momentan, arta realizată de AI este privită ca un experiment interesant. Însă nu i se acordă valoarea de artă. Așadar, nu o privesc ca pe o amenințare. Nu este imposibil să apară această situație în viitor, dar cred că e greu de evaluat acum. 

Irina: Nu cred că o să avem vreodată overload de artă în viața noastră - așa că mă bucur să o văd și sub forma asta. Plus că, în momentul de față, e super amuzant să vezi ce compune AI-ul. (vezi Bots of New York)

Adina: Momentan mindsetul umanitatii este pro-human touch, chiar dacă un anumit layer de populație se concentrează pe AI. Adică let’s be real, suntem fascinați, curioși, dar și ușor speriați de viitorul împreună. Desigur, sunt paliere unde AI va fi vital, unde problemele de etică sunt minime și nu vor exista comentarii. Dar ne punem destul de greu de acord la nivel global cam pe orice subiect dificil. Simt că încă mai avem un cuvânt de spus, inclusiv în domeniile creative, în dezvoltare de concepte, etc.

 

Este creativitatea o trăsătură specific umană?

Andrei: Tind să cred că da… nu știu sigur, depinde de cum definești creativitatea, dacă o luăm doar ca un proces de inventare, imaginare bazate pe un input fabricat sau din afara ta, poate că și AI are capacitatea asta. Nu știu însă dacă AI are și momente de self-doubt pentru că își bate capul nu doar să fie creativ ci și să fie diferit de alți creativi.

Domnica: Creativitatea poate fi replicată de roboți, dar până într-un anumit punct. Creativitatea umană poate avea limite, desigur. Însă cred că aceste limite sunt conjuncturale sau temporare. Limite impuse sau create de factori externi. Se poate observa asta și în evoluția artei de-a lungul istoriei, felul în care a fost întotdeauna influențată de tehnologie, regimul politic, factori sociali. Nu cred că aceste limite sunt absolute. 

 

Ce nu va putea înlocui niciodată

Ana: Lucrul pe care consider că nu l-ar putea replica un AI (ori îmi place să mă gândesc că nu ar reuși prea curând) este fix trăsătura care ne face să fim umani, aceea de a greși. Un strop de eroare și de absurd poate conduce la atât de multe descoperiri, încât mi se pare un atu la care nu aș renunța.

Domnica: Povestea. Oamenii au nevoie de povești, dau sens vieții noastre și ne dau un motiv să ne trezim în fiecare zi. Nu putem să privim un tablou, un concert sau o campanie fără să ne întrebăm care e povestea din spate. Și indiferent cât de mișto e acel produs, al actului creativ, dacă povestea din spate nu e pe măsură … parcă nu e suficient. 

 

Influența AI în domeniul vostru

Cosmin: În anumite operațiuni mai simple și de multe repetitive, cum ar fi declinări, sau dtp, prezentări, design, web desing, etc. Dar oricum e nevoie și de mintea umană de fiecare data aici, de back-up. Poate că există deja asta, dar nu la o scară largă.

GPT-3 despre impactul asupra scenariilor de spoturi: Este posibil ca AI să aibă un impact pozitiv asupra scrierii scenariilor. AI poate ajuta la analiza seturi mari de date și la identificarea tiparelor care pot fi utile pentru dezvoltarea poveștilor. În plus, AI poate fi folosită pentru a genera idei pentru scripturi prin brainstorming de scenarii potențiale sau arcuri narative.

Adina: Deja se simte un impact și momentan îl văd pozitiv, pare că facem o echipă bună. AI vine cu marketing intelligence, noi cu creativitatea și strategia. AI duce la nivel de artă partea de predicții și analize, targetare și tot ce ține de customer experience și programmatic ads. Adică putem nișa și atinge publicurile perfecte pentru mesajul nostru. Dar cred că, un punct mai puțin discutat, este faptul că va fi un sprijin puternic în comunicarea către persoane cu dizabilități, care deja au acces la mai multă informație datorită AI-ului. 

 

Simbioza dintre creatori & tehnologie

Irina: Nu despre asta e art-directionul sau graphic design-ul azi? Cine mai face asta fără suita Adobe sau ceva similar? O parte importantă din creativitatea din industria asta e să știi să te folosești de tehnologie ca un tool cu care să faci chestii din ce în ce mai mișto. Pentru mine ăștia sunt pași înainte. Iar tehnologia se dezvoltă odată cu nevoile oamenilor care o folosesc, deci cred că e o relație bidirecțională sănătoasă. Când balanța se înclină greșit și tehnologia dă mai mult decât creatorul se întâmplă un dezechilibru - oricine își pune un Photoshop și știe să facă câteva lucruri în el se auto-numește creativ, artist, art-director, iar asta ține standardele industriei pe loc uneori. La fel și când tehnologia nu ține pasul și trebuie să așteptăm să ajungă la SF-urile pe care ni le imaginăm noi.

GPT-3: Nu există un răspuns unic la această întrebare, deoarece cea mai bună modalitate de a menține un echilibru sănătos între creatori și tehnologie depinde de individ și de situație. Cu toate acestea, câteva sfaturi generale care pot fi utile includ:

  • pauze de la tehnologie în mod regulat
  • limitarea timpului petrecut folosind tehnologie
  • evitarea folosirii mai multor ecrane simultan
  • asigurându-vă că dormiți suficient
  • mâncarea de mese sănătoase
  • exerciții fizice regulate

 

Ați lăsa munca voastră pe mana roboților? :)

Andrei: Dacă roboții ăștia nu ar fi ca droizii din Star Wars și nu ar avea sentimente, aș dori să mai lucreze și ei pentru mine. Ar fi ideal să discute ei cu clienții, poate pot fi mai deciși și impunători. Aș avea mai mult timp să mă relaxez.

Cosmin: Asta sună a capcană, nu cred că mi-aș lăsa viața complet în mâna unui robot. Sună bine în teorie dar nu cred că se va întâmpla asta cu adevărat.

Ana: Ca în orice din viață, un pic de echilibru nu strică. Ideal ar fi să ne putem întâlni undeva la mijloc și să ne dăm seama unde e nevoie de precizie tehnologică și unde ne putem pune la bătaie sensiblitate umană pentru a genera noi idei și sensuri. Mă întreb în schimb ce ar alege roboții.

Irina: Îmi place foarte mult ce fac, deci probabil că aș face în continuare asta. Totuși, mi s-ar părea foarte mișto să am un venit constant de undeva - să ies la pensie superanticipat :)) - tocmai ca să pot lucra la orice aș vreau eu, când aș vrea eu. Aș scăpa de presiunea asta măcar.

Adina: Aș zice să lucrăm împreună dacă ar putea să îmi citească gândurile și să apară cu o cafea sau un prossecco atunci când necesit. Și l-aș lăsa, instant ca supa la plic, să se ocupe de situațiile financiare.

Domnica: Nu aș putea să mă bazez întru totul pe un robot. Și nici nu cred că aș putea să stau degeaba. Însă aș fi deschisă la o colaborare.

 

Ce ai face într-o lume a roboților

Andrei: Depinde foarte mult de modul în care aș avea venituri într-o lume cu un workforce exclusiv robotizat. Dacă am avea UBI cred că aș încerca să mă reprofilez pe servicii de ajutorare a comunității.

Cosmin: Pe partea spirituală și psihologică a vieții, ceva ce un robot lipsit de suflet nu ar înțelege vreodată.

Ana: Aș face pâine și prăjituri cu mama mea în Galați 200%! Apoi în timpul liber aș face bijuterii și orice activitate care implică lucru manual.

Dan: Să fac postere pentru mișcarea de rezistență împotriva roboților!

Adina: M-aș apuca să studiez psihologia cum doream la un moment dat, sau aș intra într-un ONG, probabil axat pe sănătate & educația sexuală în cadrul populației rurale.

Domnica: Aș deveni profesoară de yoga și m-aș ocupa cu promovarea mișcării și a unui stil de viață sănătos.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Campanii

Sectiune



Branded


Related