[Cannes Story] Ioana Zamfir: Inainte sa castig, am si pierdut la Cannes. Ambele tipuri de momente le-am trait cu intensitate

[Cannes Story] Ioana Zamfir: Inainte sa castig, am si pierdut la Cannes. Ambele tipuri de momente le-am trait cu intensitate

Ioana Zamfir, Executive Creative Director, MRM Romania, a castigat si a pierdut la Cannes, a fost jurat in doua editii, s-a bucurat de oameni si atmosfera, a schimbat impresii cu cei mai buni profesionisti din toata lumea, a strans povesti de dat mai departe. Pentru ea, Cannes e motivatie, e o calatorie personala care vine cu multa mandrie si incredere in sine. 

Fiecare industrie are nevoie de o stea a nordului, de un standard fixat la cel mai inalt nivel si de un cadru care produce invidie si genereaza performanta. An de an, asta inseamna Cannes pentru domeniul nostru - un vis de cateva zile care ne facem sa push-uim tot anul, spune Ioana. 

Este săptămâna Cannes. Ediția 2022 a festivalului de creativitate de la Cannes Lions a început azi. O întâmpinăm cu poveștile Ioanei Zamfir, care vorbește despre cum a evoluat festivalul in ultimii ani, cât e know how si cat e glam aici si de ce e Cannes Lions asa o religie pentru creativi. 

 

Prima data la Cannes

2015, acum 7 ani. Nu eram deloc pregatita pentru experienta. Am mers ca-n vacanta, am stat la o prietena in apartament  si normal, apoi m-am conectat cu colegii de la Mccann pe la diverse serate si sindrofii. Imi amintesc ca mi-a schimbat viata. Toata lumea vorbea de cele mai importante lucrari ale anului, iar castigatorii  isi puneau leii de aur pe trotoar la Martinez si deveneau brusc rockstars.

Seara pe croisette auzeai tocurile chic care mergeau spre gala. Puteai sa te conectezi cu creativi din toata lumea, si culoarea conversatiei era una singura: rose! In fine, pentru versiunea mea mai tanara de atunci, era o poarta deschisa pe care nu voiam sa o inchid niciodata - mi-am zis ca vreau si eu sa castig la Cannes, sa fiu acolo an de an.

 

Cum a evoluat festivalul

Primul cuvant ar fi expansiune. Daca in primul an cand am fost eu ghiceai clar Palais-ul de plaja, in ultimii ani festivalul s-a extins extrem de mult, iar portiunile de plaja au fost ocupate de big tech companies- Facebook, YTB, Twitter, Spotify, Pinterest.

In fiecare an, festivalul s-a mai restructurat si in termeni de inscrieri, s-au adaugat destul de multe categorii - fireste, pentru ca si industria s-a schimbat.

Iar seminariile - pur si simplu sunt mai multe scene, mai multe programe, mai multe evenimente. Goana dupa RSVP-uri, cozile de la intrare, mult ravnitele bratari de acces de la mana. Totul e pur si simplu mai mult.

Al doilea ar fi inclusion. In ultimii azi am vazut mult interes pentru diversitate - programele See it be it sau Girls Lounge pentru femei in leadership. Deja traditionala petrecere Pride de pe plaja Youtube. Vad o mare atentie pentru conversatia asta- cum e si normal.

 

Ce reprezinta Cannes in 2022 pentru industria de comunicare

Imi amintesc o pilda spusa de un publicitar faimos despre o conventie de zidarie si mai multi zidari cu care era in lift vorbeau cu pasiune despre ce se intampla acolo pe zona de chituri, eu stiu, si el se gandea: “mama, cui ii pasa despre zidarie”. Ideea e ca probabil si noi vorbim la fel de pasional despre conventia noastra si altcineva (barbata-miu) va spune: “cui ii pasa de publicitate”.

Fiecare industrie are nevoie de o stea a nordului, de un standard fixat la cel mai inalt nivel si de un cadru care produce invidie si genereaza performanta. An de an, asta inseamna Cannes pentru domeniul nostru- un vis de cateva zile care ne facem sa push-uim tot anul.

 

Ce inseamna Cannes pentru tine

Inainte sa castig, am si pierdut la Cannes. Pot sa zic ca ambele tipuri de momente le-am trait cu intensitate. Am zis ca ma las de publicitate cand nu reuseam sa convertesc shortlisturile in metale. Dar m-am urcat si pe scena cu un Gold in mana, si sincer imi amintesc fiecare moment din ziua aia, de la telefonul de dimineata a lui Carmen, la intalnirea cu Catalin pe Rue d’Antibes, la cat de tare ma straduiam sa nu ma impiedic de rochia aia pe scena, la faptul ca am pus si noi leul pe trotoar la Martinez asa cum vazusem in tinerete - ca si cum ar fi fost ieri.

Cum spuneam - Cannes-ul e cea mai buna motivatie - cand pierzi ca vrei sa faci mai bine la anu’, cand castigi ca vrei sa te intorci in momentul ala de varf. Nu e degeaba leul the spirit animal al festivalului- succesul aici cere multa forta, multa perseverenta.

 

O intamplare memorabila de la Cannes

Toate povestile ma tem ca au masurat o cantitate de rose sau alta :D

Toate povestile bune.

 

Experienta de jurat

Am jurizat de doua ori la Cannes, o data la Direct, alta data la Outdoor. Prima data acum 3 ani am facut parte din juriul de shortlist, asta a presupus un cont de jurat pe o platforma si multe ore la laptop inainte de inceperea festivalului, ca sa departajam lucrarile. On location, am jurizat si competitia de Young Lions, unde tineri publicitari din toata lumea veneau sa ne prezinte workul lor- asta a fost amazing.

Acum un an a fost editia pandemica asa ca totul s-a petrecut remote.

Cea mai grea parte a fost anul trecut - ma tem ca fara magia locatiei si a energiei de acolo, ne pierdem un pic si noi cantitatea de resurse pe care suntem dispusi s-o investim in proces. Pentru mine, a fost o editie ciudata, in care parca nu conta asa cum se intampla in trecut.

Cea mai frumoasa parte - ce sa zic, sa descoperi postura de jurat, sa schimbi impresii cu cei mai buni profesionisti din toata lumea asta, tu - care mai stii, ai pornit in calatoria asta platindu-ti singura biletul la Cannes prima data cand ai fost - e o poveste personala de evolutie care vine cu multa mandrie si incredere in sine. 

 

Ce te-a surprins 

Ca si juratii sunt oameni. Ne plictisim repede, ne pierdem rabdarea, si cu siguranta dupa lucrarea 100 intr-un calup de 500 de jurizat, poate mai si gresim.

 

Trenduri

In primul rand trebuie sa observam o reorientare catre workul mai nepublicitar, care transcende publicitatea si are capacitatea de a schimba lumea.

Nu cred ca va mai fi vreodata in viitorul Cannes-ului un gold sau un grad prix care sa nu fi avut impact real. Iar zonele sunt clare - sustenabilitate, egalitatea de gen, incluziune, health, anti-war, anti-gun.

Daca te gandesti la fiecare castigator celebru, ateriza pe un teritoriu important de genul asta - Ikea Thisables, Refugee Nation, True Name, Bread Exam, Volvo EVA Initiative. Nu mi-ar ajunge un paragraf si nici un articol maricel sa trec prin meritele fiecareia. Insa cam pe aici sunt temele campaniilor – in speta sunt si temele mari ale lumii, publicitatea e o radiografie a ceea ce se intampla in jur.

Bine, asta daca nu esti Burger King si castigi efectiv prin personalitatea asta a ta, 100% curaj si intepatura. 

 

Workul industriei din Romania si workul international

Ok. In primul rand daca ne referim la Cannes - vorbim de workul de excelenta creativa, nu workul in general, cel pe care il vedem in mod normal in calup. Deci hai sa alegem discutia mai placuta si sa vorbim mai degraba despre workul de performanta.

Aici, Romania si pietele mai dominante (US, UK) au avut mereu un joc diferit. Primii pot juca cartea bugetelor, a productiilor spectaculoase, a spoturilor iconice si big de la Super Bowl si nah, da, in general a brandurilor globale, cunoscute in toata lumea.

Uitandu-ne la Romania si la felul in care produce lucrari castigatoare, este mai degraba jocul de underdog, al hack-ului, al ideii care te cucereste prin gand si poate isi scuza in felul asta o lipsa de precizie in productie.

Specific acum, in 2022, cred ca avem atat ambitia cat si resursele intelectuale sa fim in competitie cu oricine din lume, insa avem niste lucruri de imbunatatit si altele de depasit. Trebuie sa conectam un pic mai mult ideile cu tehnologia si datele, sa facem work mai actual, sa ne uitam la NFTuri si Metaverse nu ca niste amatori, dar ca niste hackeri care le pot da un twist foarte local si foarte lateral, pentru ca doar asa vom produce valoare si diferentiere. Toate astea in contextul in care si noi si clientii vedem totusi urmarile (sau inceputurile) unei crize, in care e greu sa ai curaj sa scoti genul asta de work sau sa te lupti pentru directionarea bugetelor pentru campanii care vor sa schimbe lumea si poate nu sunt asa de hard-selling. 

 

Cat e know how, cat e glam si cat e fun la Cannes

Nu pot sa va zic acum procente, e un cocktail magic intre astea 3 lucruri, asta e clar. Ia unul din schema asta si n-ar mai fi Cannes asa o religie. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related