Anca Duță, Account Director Mullen România, a început să lucreze din primul an de master și atunci a și realizat că teoria din facultate însemna doar 5-10% din partea practică care a urmat în agenții. Drumul ei spre publicitate nu a fost întâmplător, din contră: totul a fost programat, de la facultate și master până la primul job.
Am lucrat în 4 agenții până acum. Sunt o persoană statornică și am avut norocul să întâlnesc agenții care mi-au oferit proiecte & colegi mișto. Am crescut ușor și sigur, pentru că lucrurile asimilate în fugă cred că se pierd la fel de ușor, povestește Anca.
Ce a învățat până acum în publicitate, despre oameni și muncă, dar și despre ea însăși, care au fost efectele pandemiei din ultimii ani, cum s-a schimbat munca de account și perspectiva ei asupra acestui domeniu, povestește Anca în rândurile următoare:
Începutul
Nu am ajuns întâmplător în această industrie, totul a fost destul de planificat: am absolvit Facultatea de Jurnalism, specializare Publicitate și apoi am urmat un Master în cadrul Facultății de Litere, tot cu specializare în Publicitate.
Am început să lucrez din primul an de master și abia atunci am realizat că teoria care ne era predată pe băncile facultății însemna doar 5-10% din partea practică care a urmat.
Cum această industrie are la bază comunicarea, impactul a fost unul destul de puternic pentru mine, mai ales că la început eram o persoană destul de introvertită. Ușor, ușor, am început să învăț lucruri, să întâlnesc oameni frumoși și să îmi doresc să rămân.
Ce a urmat
Am lucrat în 4 agenții până acum. Sunt o persoană statornică și am avut norocul să întâlnesc agenții care mi-au oferit proiecte & colegi mișto. Oamenii sunt cei care m-au ținut într-un loc, poate chiar dacă au existat și perioade moarte în ceea ce privește proiectele sau problemele apărute. Am crescut ușor și sigur, pentru că lucrurile asimilate în fugă cred că se pierd la fel de ușor. Independența este un lucru pe care l-am căutat încă de când am început să cresc și să mă dezvolt din punct de vedere profesional, tocmai de aceea m-am ferit permanent de micromanagement.
“Ce înseamnă asta? / Ce? / Cum? / De ce?” – cam la asta m-am raportat întotdeauna, întrebările sunt și cele care m-au ajutat să evoluez. Cel mai trist mi s-a părut întotdeauna să fiu înconjurată de oameni smart & mai bine pregătiți ca mine și să tac, să nu fiu în stare să întreb doar din rușine sau pentru că mă vor judeca într-un anume mod.
Primele proiecte
Nu pot spune că am un proiect preferat, deși am lucrat pe branduri diverse & proiecte foarte frumoase. Pentru mine, interesante sunt proiectele din care pot învăța lucruri noi, asta fiind și modul în care mă raportez la industria publicității: tot timpul avem lucruri noi de învățat și de experimentat.
Învățături
Principalul rol pentru mine a fost de dezvoltare personală, ceea ce se aplică și astăzi. În plus, se adaugă și faptul că este o industrie flexibilă și interactivă.
Am învățat ce înseamnă munca în echipă și cât de important este să ai colegi pe care să te poți baza oricând. Cât de important și satisfăcător este să fii pasionat de munca pe care o realizezi zilnic, oricât de stresant ar fi sau nu. Niciun client nu este prea “dur”, trebuie doar să înveți cum să comunici cu el și să îl ajuți să prindă încredere în tine, în agenție.
Cum s-au schimbat sarcinile și responsabilitățile tale
Desigur, responsabilitățile au crescut odată cu poziția în agenție. Nu mi s-a părut nimic nefiresc la început, doar că la un moment dat m-am trezit cu o echipă pe care ar trebui să o “cresc”, și pentru care să reprezint într-un fel sau altul un model. Nu a fost deloc ușor, mai ales atunci când ești o persoană individualistă. Doar că lucrurile au evoluat de la sine și ușor, ușor, am început să ne completăm unul pe altul.
Mi se pare foarte important ca un account, om de creație sau orice altă profesie ar avea cineva, să fie ghidat, să aibă o persoană care să îl ajute să facă lucrurile cât mai bine, să îl pregătească pentru diferitele situații care pot apărea.
Ce nu știu oamenii despre munca de account
Că este un cumul de experiențe funny, momente tensionate, colegi & clienți mișto pe care îi întâlnești și de la care poți “fura” lucruri care te pot ajuta mai departe în viață.
Am fost destul de norocoasă până acum, nu pot spune că m-am lovit de aceste prejudecăți, dar sunt conștientă că există, și nu doar în industria noastră. Aici contează foarte tare și felul în care colegii se raportează la tine, cât de bine îți faci jobul și cât de apreciat ești în tot ceea ce faci. Atâta timp cât încerci să îți faci atribuțiile cât mai corect & bine, aceste prejudecăți dispar ușor, ușor.
Schimbări relevante cu bune și cu rele
Un lucru bun și care eu sper să se amplifice în viitor este faptul că brandurile au început să comunice din ce în ce mai îndrăzneț și au devenit tot mai competitive, iar asta crește și dorința noastră de a livra tot mai bine, de a ne depăși limitele.
Pentru mine, schimbarea în rău am resimțit-o odată cu apariția pandemiei. Suntem oameni și știm cu toții că o componentă principală în existența noastră este cea a relațiilor interpersonale. Tocmai de aceea, cred că acești 2 ani ne-au afectat destul de tare din punct de vedere relațional și psihologic.
Ce îți plăcea la început în publicitate. Ce îți place acum
Că este o industrie interactivă, care te suprinde constant și care nu îți oferă niciodată timp de plictiseală. Același lucru mă atrage și acum la acest job, la care adaug și oamenii frumoși cu care lucrez și care mă ajută să trec peste orice fel de probleme aș întâmpina.
Marcomul din România în pandemie
Am descoperit probabil o nouă lecție de supraviețuire și de reinventare. În general, multe schimbări ne iau prin surprindere și sunt cu atât mai neplăcute atunci când sunt de natura celor de care am avut parte în ultimii 2 ani. Ce este cel mai important la final de zi este să învățăm să ne adaptăm, să ne extindem limitele. La urma urmei, fiecare dintre noi a avut de învățat din această experiență.
Rolul social al companiilor
Publicitatea este un domeniu complex al practicii sociale si va avea același rol important și în anul 2022.
Contextul social cu siguranță nu mai este același, dar important este să vedem totul într-un mod cât mai constructiv.