Dacă ceea ce faci nu ajută pe nimeni altcineva (în afară de tine) să evolueze, nu merită făcut. Aceasta e deviza lui Ciprian Susanu în antreprenoriat. De altfel, parcursul lui în domeniul afacerilor și al comunicării e interesant. Cu background real și analitic, bazat pe 12 ani de formare în informatică, Ciprian a ajuns să facă performanță într-o industrie creativă, cum este comunicarea.
Fără să aibă exemple în familie, spiritul lui întreprinzător a început să se manifeste încă din liceu: între 2005 și 2009 a construit site-uri, contribuind astfel la primul val de infrastructură online în România. Apoi, în anii 2008 – 2015 a lansat mai multe magazine online, pe diverse nișe, care au avut ceva succes, cu cifre de afaceri până la câteva sute de mii de euro anual. Încercările antreprenorilor online ai acelor ani au constituit prima lui școală de business. Din 2016, și-a concentrat eforturile în special în zona de marketing digital & digitalizare de business, și a fondat Formula4 – business-ul de training si consultanță, și Dare Digital, agenție de publicitate.
Prima provocare a fost să mă adaptez rolului de antreprenor full time. Îmi începusem cariera ca expert și, oricât spirit întreprinzător ai avea, antreprenoriatul pe bune necesită mult mai mult decât talent. Anii de trial and error pe industria de e-commerce și primii ani de business de servicii au fost despre a învăța, first hand, toate valențele construcției și conducerii unei companii, povestește Ciprian.
Vorbim cu Ciprian Susanu, în seria Creative Power, susținută de BT, despre primul val de digitalizare în România, provocările de început și oportunitățile acelei perioade, deciziile de business pe care le-a luat în transformarea companiilor sale, sensibilitățile mediului antreprenorial din România în 2022 și resorturile energiei necesare pentru a face ca lucrurile să se întâmple.
De la informatică, la antreprenoriat în comunicare
Fară să am vreun exemplu din familie sau inspirație în jurul meu, mereu am avut un spirit întreprinzător. Pe lângă micile aventuri antreprenoriale din timpul liceului, explozia Internetului în România a însemnat și primele experiențe semnificative de business. În anii 2008 – 2015 am lansat mai multe magazine online, pe diverse nișe, care au avut ceva succes, cu cifre de afaceri până la câteva sute de mii de euro anual.
Văzând potențialul enorm din categoriile de marketing digital & digitalizare de business, împreună cu impactul pe care îl pot avea în economie, începând cu 2016 am ales să mă concentrez exclusiv pe aceste domenii. În acest moment, ambele companii pe care le dețin, Formula4 – business-ul de training si consultanță, dar și Dare Digital, agenția de publicitate, activează în aceste arii de servicii.
Cel mai interesant mi se pare că, un om cu profil real / analitic cum sunt eu, cu 12 ani de informatică în formare, a ajuns să facă performanță într-un domeniu eminamente uman, cum este comunicarea. Cred că pentru asta ar trebui să fiu recunoscător schimbărilor tehnologice, care au făcut marketing-ul un domeniu și mai mult al cifrelor decât acum 20 ani, dar și colegilor creativi din agenție, fără de care n-am avea substanță peste care să adaugăm cifrele și tehnologia.
Momente esențiale în formare
Primul și cel mai important moment, poate, a fost explozia fenomenului Internet în România. Anii 2005 – 2009 mi i-am petrecut construind site-uri, în ceea ce a fost primul val de infrastructură online în România. Neogen, Trilulilu, Okazii erau vedetele online ale acelor ani, iar eu am luat parte la construcția a sute de site-uri și platforme digitale într-un timp foarte scurt. Încercările antreprenorilor online ai acelor ani de a le monetiza au fost prima mea școală de business.
Intrarea în piața de advertising în 2010, o piață complet nedigitalizată care ignora aproape total potențialul online-ului, a fost următoarea mare oportunitate de care am profitat. Cu know-how-ul construcției de infrastructura digitală pe care îl aveam deja, dar și al nou apărutelor platforme globale Google & Facebook, am reușit să sar multe etape în piață și să evoluez rapid împreună cu echipele pe care le-am construit în proces.
Lansarea proiectului educațional Formula4 în 2016 și schimbarea modelului de business al agenției (de la modelul clasic cu angajați full time, pe o serie de capabilitati și expertize limitate, la modelul inovator bazat pe un ecosistem de specialiști top notch și procese de lucru automatizate), în 2018, sunt alte două momente cheie care mi-au influențat atât parcursul personal, cât și pe cel al celor două companii. În acest moment pot spune că Dare Digital dispune de cel mai performat ERP și sistem de lucru automatizat existent pe piață din Romania. Menționez acest aspect pentru a arăta încă o data că sistemele digitale puse în serviciul creativității & organizării companiilor pot schimba modelul de lucru din industrii, făcându-l mult mai relevant pentru anul 2022 și perioada post-pandemică.
Provocări de început
Misiunea companiilor pe care le-am construit a fost mereu ca oamenii, fie ei parteneri în ecosistemul Dare Digital, fie clienți ai agenției sau cursanți Formula4, să-și descopere, atingă și, de ce nu, depășească potențialul prin parteneriatul cu noi. Cu toții suntem un enorm și etern potențial. Ceea ce reușim să facem, prin acțiune, cu acest potențial, ne definește viețile și în final pe noi înșine. #Dare este un catalizator de potențial.
Prima provocare a fost să mă adaptez rolului de antreprenor full time. Îmi începusem cariera ca expert și, oricât spirit întreprinzător ai avea, antreprenoriatul pe bune necesită mult mai mult decât talent. Anii de trial and error pe industria de e-commerce și primii ani de business de servicii au fost despre a învăța, first hand, toate valențele construcției și conducerii unei companii.
Următoarea, și cea mai mare provocare de până acum, a fost să găsesc oamenii potriviți, parteneri în ecosistemul Dare Digital, dar și clienți pentru agenție, care să înțeleagă de ce e importanta o schimbare de paradigma în modul de operare al industriei de advertising. Specialiștii din industrie, steakholderii din agenții și clienții se afla într-un cerc vicios care durează deja de prea mult timp. Un nou model necesita să fie adoptat, mai ales având în vedere trendurile globale din economie, piață muncii, un lifestyle sustenabil și transparenta în decizii.
Cum s-a schimbat și a evoluat până acum compania
Dare Digital a început că agenție de performance media, parte a unui grup independent de publicitate. În 2017, după ce am preluat 100% compania, ne-am repoziționat într-o agenție de publicitate integrată, digital at core. A durat câțiva ani să schimbam percepția, de la business de nișă la agenție integrată, dar cred că anul acesta am reușit să facem acest shift.
Odată cu campaniile 360 Sanamed, repozitionarea brand-ului Pegas și aducerea în portofoliu a brand-urilor Glovo, Park Lake și EuroLife, majoritatea cu servicii complete de comunicare digitala, consider că pasul a fost făcut pe deplin.
La nivel de organizare internă, ultimii ani au însemnat întăriri semnificative ale layer-elor de middle și top management ale agenției prin specialiști cunoscuți pentru expertiza națională și internațională pe care o dețin în industria de advertising. Mica agenție de performance media lansata în 2014, a evoluat într-un ecosistem de 15-20 parteneri în 2018, la schimbarea modelului de business, pentru a ajunge la maturiatate în 2022, având peste 50 de parteneri cu expertiza în strategie de business și comunicare, departament de creație & conținut digital, tehnologie și amplificare media pe absolut toate canalele de comunicare, online cât și offline, lucrând cu tool-uri și sisteme integrate de comunicare.
Cel mai mare câștig, însă, la nivelul echipei nu este numărul colegilor și partenerilor din Dare, ci atitudinea acestora și cultura pe care o crează zi de zi în companie. Transformarea din angajați în parteneri egali a fost cea mai bună decizie de business pe care am luat-o până acum. E neprețuit să lucrezi zi de zi cu oameni motivați să rezolve creativ și eficient provocări de business atât interne cât și ale clienților, evitând burnout-ul care este o problema majora ignorata în continuare în agenții și, în același timp, fară să te lovești de atitudinile specific locale de tipul “merge și așa”, “de ce să-mi bat capul?”, “las’ că se ocupa altul”, etc.
Obiective pentru 2022
Odată cu consolidarea echipei de management, inclusiv cu un nou General Manager care preia deja atribuțiile mele, și în curând cu un New Business Director, mă întorc la ce-mi place să fac cel mai mult, ca antreprenor, și anume să lansez inițiative noi. Avem în plan lansarea câtorva produse de marketing digital destinate atât brand-urilor cât și consumatorilor, mai întăi pe piață locala, pentru testarea MVP-urilor și apoi scalarea lor internațională.
Satisfacții. Momente grele
Faptul că trei brand-uri renumite ne-au ales pentru colaborări pe termen lung fară să mai apeleze la procese de pitch, ci doar cunoscându-ne și plăcându-le atât work-ul, energia noastră & modul flexibil, transparent și eficient de lucru. Pentru mine e semn că, daca ești persistent în #DoingGoodWork și în a-ți păstra valorile profesionale, ceilalți vor vedea asta, și se vor asocia cu tine.
Singurele “momente grele”, deși e mult spus, ar fi cele în care această nouă abordare asupra pieței pe care o avem se lovește de mentalități învechite, companii și manageri cărora le este greu să o înțeleagă. Cu răbdare și flexibilitate, dar păstrându-ne intacte convingerile, reușim totuși să aducem chiar și cei mai conservatori clienți pe un drum de evoluție digitală.
Motivația
Motivația vine din satisfacția oamenilor și companiilor care evoluează în contextele pe care noi le cream și prin munca pe care o depunem.
Rutina care funcționează
Mă trezesc zilnic, fară alarma, la 07:00. Am o rutina de dimineață care include exerciții fizice, citit, meditație și, obligatoriu, cafea :) Nu știu dacă îmi crește neapărat eficiența, dar mă ține într-un echilibru fizic, emoțional și mental de care cred că fiecare dintre noi are nevoie.
Cea mai grea întrebare: Cât timp liber ai? :)
Nu e o întrebare grea. Am mai mulți ani de când am găsit un echilibru foarte bun între volumul de timp alocat muncii și activitățile de familie sau de relaxare. Un rol important aici îl are și modelul de organizare al agenției, cultura creată încurajând găsirea mix-ului ideal work/life pentru fiecare membru din ecosistem.
Altfel, niciodată nu am tras o linie clară între work & life, pentru că atât timp cât faci lucruri care îți aduc satisfacție, work-ul nu e tocmai work, ci devine life :) Ceea ce doresc oricui!
Provocări de antreprenor
Să aleg și să prioritizez intre sutele de oportunități de business pe care le identific în jur zi de zi. Altfel, România e un paradis fiscal și de oportunități de care e păcat să nu profiți. Celor care sunt nemulțumiți de mediul de business local le-aș spune să se uite 20 de ani înapoi și să conștientizeze unde suntem acum în comparație cu anii 2000.
Este bine că sunt din ce în ce mai multe business-uri serioase, construite pe baze solide, care constituie un exemplu pentru generațiile noi de antreprenori. Este la fel de bine că s-au format hub-uri, consultanți și un întreg mediu de suport pentru antreprenoriatul local. Mai puțin bine este faptul că încă ne lipsesc educația și experiența antreprenoriala. Dar cred că ele merg mână în mână și, pur și simplu, mai avem câțiva ani (eu, fiind optimist… :)) de așteptat pentru asta.
În ciuda valului de potențială criza economică pe care îl simțim cu toții, majoritatea celor cu care discut eu sunt optimiști. Ori suntem prea mici, în acest colț de lume, ca să fim loviți foarte tare, ori ne-am obișnuit deja cu turbulențele și am construit reziliență.
Lecții din antreprenoriat
Nu-ți consuma energia concentrându-te prea mult pe ce face competiția.
Nu poți face nimic, dar absolut nimic, care să merite efortul de a-l face, singur.
Dacă ceea ce faci nu ajută pe nimeni altcineva (în afara de tine :)) să evolueze, nu merită făcut.
Ce înseamnă pentru tine putere
Să-ți depășești obiceiurile mecanice impregnate în corp, minte și personalitate.
Cum putem da putere României
România suntem noi și este reprezentată de media obiceiurilor și comportamentelor noastre zilnice. Dacă vrem ca România să capete putere, trebuie ca fiecare dintre noi să facă eforturi individuale de evoluție în fiecare zi. Atât.
Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.
Poveștile celor care dau putere și încredere României.