[A fost odată în digital] Mihai Caluseriu: Primul proiect serios a fost o aplicatie de CD, evident. Pentru Coca-Cola. Si din primii bani mi-am cumparat un scaun directorial si un hamster

[A fost odată în digital] Mihai Caluseriu: Primul proiect serios a fost o aplicatie de CD, evident. Pentru Coca-Cola. Si din primii bani mi-am cumparat un scaun directorial si un hamster

Pentru Mihai Caluseriu, publicitatea pe digital s-a simtit de parcă a fost creată special pentru el. Avea background în programare când a pornit la drum și un interes pentru a crea lucruri interactive și vizuale. A crescut odată cu domeniul și a învățat din fiecare campanie lucruri noi, pentru că fiecare campanie “e ca un tren in care te sui. La inceput te sui din mers, mergi calare pe bagaje, pe unde apuci, apoi prinzi loc in vagon cu un senior de la care furi tot ce poti si in timp devii si tu conductor.”

Mihai este acum Creative Director la Conversion, iar sfatul lui pentru cei care abia descoperă domeniul este să își asculte intuția și să încerce orice îi atrage, indiferen că e o tehnologie sau un program nou. Mai multe despre industria de digital așa cum se vede ea prin ochii unui veteran aflați din rândurile de mai jos.

 

Cand ai inceput sa lucrezi in digital

Aveam 20, anul 3 la Centrale Nucleare. Practic, background in rocket science. Faceam naveta intre Caranfil 61C (acolo era sediul McCann atunci) si P26, in regie.

 

Ce te-a atras la zona asta

Am pornit cu background in programare, front-end cum se spune acum. Imi placeau chestiile vizuale si am invatat sa fac lucruri interactive. Si practic publicitatea pe digital am simtit ca a fost inventata pentru mine in primul rand, ca si creator. Iar ca vizual mi se parea foarte puternic brandul Xnet, al lui Connex, practic dupa el m-am dus. Apoi am descoperit si alte campanii, de exemplu Sprite – Fiare pentru fiara din tine!

 

În ce an se întampla

In a doua parte a lui 2004. Erau la moda CD-urile promo, cu aplicatii custom. Festivalurile premiau si site-uri, efectiv site-uri de prezentare. Fiecare angajator te intreba ce site preferat ai si trebuia sa stii ceva deosebit. Odata cineva a raspuns google.com (pentru ca era simplu) si a fost luat asa ca o gluma fortata. Iar chestia inovatoare in domeniu era sa lucrezi pentru WAP, bunicul site-ului pe mobil. Intern fenomenul se numea “new media”, chiar rolul meu era new media designer. Cineva care nu stia DTP dar in schimb facea KV-uri cu butoane. Din afara se vedea totul ca un cult pe care trebuia sa-l frecventezi, cu care sa tii pasul.

 

Ce însemna atunci “digital”

Poate in capul multora cand spui digital cumva faci legatura cu IT, cu calculatoare; cu adevarat motorul a fost comunicarea din telecom, pentru ca toata lumea isi dorea mobil, minute, sms-uri, internet. Si aici Connex/Vodafone si Orange au facut ca totul sa para foarte sexy. Era o perioada in care se purta Hi5, Vodafone comunica acolo cu Paul Maximus si cumva dupa a urmat o campanie cu CRBL in care au impins Facebook, chiar pe OOH-uri.

 

Asteptarile si prejudecatile industriei 

Nu e un secret, tot timpul digitalul a fost departamentul-copil al agentiilor. Media de varsta era foarte mica fata de alte departamente, inclusiv am avut un coleg pentru care a trebuit sa semeze unul din parinti pentru o forma de colaborare. Dupa ce se turna un spot mai ales pe campaniile mai mari, ajungeau niste materiale si pentru declinari in digital. Digitalul serios il facea tot ATL-ul, iar “copiii” faceau bannere si overlayere. In timp lucrurile s-au asezat, intr-un timp s-au intalnit la mijloc, iar acum lucrurile sunt complet inversate.

Era si perceptia ca este un mediu ieftin. Poate ca output, poate ca productie, cu siguranta ca placement. A contact foarte mult faptul ca era in final ceva cu adevarat masurabil si usor de urmarit in bugetele de marketing.

 

Cum ai învățat să lucrezi în industria asta

Pentru mine a fost natural pentru ca am pornit ca programator, cu background in zona tech. A fost momentul potrivit, efectiv. Iar apoi am crescut odata cu fenomentul. Fiecare campanie e ca un tren in care te sui. La inceput te sui din mers, mergi calare pe bagaje, pe unde apuci, apoi prinzi loc in vagon cu un senior de la care furi tot ce poti si in timp devii si tu conductor.

 

Primele proiecte la care ai lucrat

Primul proiect serios a fost o aplicatie de CD, evident. Pentru Coca-Cola. Si din primii bani mi-am cumparat un scaun directorial si un hamster. Mi-aduc aminte ca a durat foarte mult proiectul, cu multe revizii si iteratii, pentru ca nimeni nu stia exact cum sau ce trebuie sa iasa. Si asta e ceva ok la un anumit nivel, pentru ca era ceva nou, atunci se inventa.

 

Relatia cu clientii

Cred ca tot timpul a fost vorba despre limitari. Constrangerile tehnice. Porneai de la avioane (hello QR pe Sala Palatului, banner pe google, cursor in forma de produs), ajungeai evident tot la bannere minuscule si in tot acest process trecea si cate o propunere care iesea super bine si pentru brand, si pentru om, si pentru portofoliu.

 

Ce s-a schimbat in perspectiva lor asupra digitalului

Digitalul s-a rebranduit in online.

In multe privinte online-ul a ramas tot o zona ieftina, pentru branduri. Dar cine pune problema asa, nu prea culege roadele ci mai degraba e intr-o zona de plutire, de minima existenta digitala. Perspectiva e sa bagam putin, el creste cumva si apoi bagam putin mai mult. La polul opus sunt brandurile care exista exclusiv sau aproape exclusiv in online. Si aici vrei sa fii, adica ce era sa spun? :) Sa puna lumea egal intre tine si inovatie, social media, sa fii influencer.

 

Cum rămâi conectat la toate update-urile

Un bun indicator e sa fii tu insuti consumator de orice, online. In felul asta vezi ce ai putea face mai bine, vezi unde lipseste un pod pe care-l poti construi tu. Mai ajuta foarte mult sa ai o zona a ta pe care o poti face deosebit la nivel de craft, ca o semnatura.

Esti conectat urmarind pe cine e mai conectat ca tine si mergand asa pana la sursa. Acum o informatie buna, un trend nou e la fel de greu de gasit ca muzica de catre un dj intr-un ocean ca Spotify. Trebuie sa fii acolo sa dai primul comment, primul like, sa dea lumea re-share de la tine.

 

Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum

Eu as zice ca s-a schimbat totul si ca e foarte firesc asa. E un domeniu care a crescut odata cu creatorii lui. Cea mai mare transformare a fost telefonul. Totul a migrat de pe tv spre calculator, apoi in buzunar pe mobil. Am avut si noroc pana acum ca nu a devenit ceva penibil, ca au fost ocazii, pe care chiar le revizitam acum.

 

Digital made in Ro

Per total as spune ca digitalul s-a fragmentat, dar in acelasi timp exista o tendinta catre simplificare si standardizare. De la campanii, la social media si la Ux.

La parti bune as nota faptul ca inca mai conteaza sa ai o idee care sa-ti genereze content, iar la mai putin bune este faptul ca s-a intors ca un boomerang faptul ca totul este masurabil, pentru ca de multe ori rezultatul dicteaza creatia.

As schimba algoritmii, in sensul de a-i face mai buni. Pentru ca nu cred ca exista publicitate proasta, ci mai degraba un mix gresit in care vezi ceva creat pentru alt public decat tine.

 

Sfaturi le dai celor care incep acum in domeniu

Este foarte usor sa te distraga lucrurile, ce se intampla in jur. Totul este atat de accelerat, incat si cand esti pe val, vezi ca mai sunt inca o mie care se indreapta cu viteza spre mal. Si poate o sa vrei sa te focusezi pe ceva, sau asa o sa ti se spuna. Sa alegi drumul tau, pe ceva la care esti sau poti fi foarte bun. Dar in digital multe se dau peste cap si poate va trebui sa te adaptezi sau sa te reinventezi din mers. Sfatul meu e sa ai curaj sa incerci tot ce ti se pare tare. Ca e o tehnologie, ca e un program, ca e un fenomen nou. Sari pe el!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related