Am analizat trendul mondial in ceea ce priveste structurarea informatiilor pe cotidiane si opinia mea este ca exceptand cotidianele financiare, restul cotidianelor vor fi nevoite sa-si schimbe structura editoriala si sa migreze spre zona tabloida. Miscarea aceasta este datorata faptului ca in majoritatea tarilor exista cel putin patru titluri gratuite cotidiane si un consumator cu multiple variante de acces la informatie de actualitate. Astfel, pentru a face fata reducerii timpului acordat trecerii in revista a principalelor stiri ale zilei, accesului din ce in ce mai larg la internet precum si concurentei cu ziarele gratuite care nu detaliaza stirile si reusesc o imbinare intre informatie succint prezentata si stiri mondene, cotidianele actuale vor capata o tenta pronuntat tabloida.
Exemple constitue si cele doua mari publicatii cotidiane New York Times si Herald Tribune care pun din ce in ce mai mult accentul pe dezvoltarea site-urilor pentru a atinge segmetul cititorilor de stiri online. Vor ramane cotidianele financiare care vor deveni un accesoriu de business pentru cititorulul lor si toata informatia de analiza, puncte de vedere si comentarii va migra din cotidiane in saptamanale.
Vanzarile de ziare americane sunt in declin continuu, scadere compensata de cresterea frecventarii site-urilor de internet, raporteaza Newspaper Association of America. In perioada aprilie - septembrie 2006, cele 770 de cotidiene monitorizate au avut un tiraj zilnic mediu total de 43,7 milioane de exemplare, cu 2,8% mai putin decat in aceeasi perioada a anului 2005, conform cifrelor emise de Audit Bureau of Circulation. Vanzarile la editiile de duminica au scazut cu 3,4%. Scaderea, care reflecta o tendinta constanta din 1987 incoace, afecteaza mai ales marile jurnale metropolitane, precum Los Angeles Times.
Pentru a face fata atacului publicatiilor gratuite, New York Times distribuie copii gratuite ale MarketPlace, ghid de mica publicitate color in format tabloid, care va include si materiale aparute in cotidianul New York Times. Altii decid sa-si schimbe formatul si sa treaca la tabloid pentru a-si pastra audienta. Este cazul The Wall Street Journal care prin aceasta trecere renunta la o treime a spatiului pentru stiri. Analistii considera ca trecerea la formatul tabloid, extrem de popular in Europa, are ca scop atragerea tinerilor cititori, dintre care majoritatea obtin principalele informatii pe telefoanele mobile sau pe Internet.
Extindere on-line
In America, editiile electronice ale marilor cotidiane au inregistrat o crestere a nr de vizitatori cu 20%, din grupa 25-34 de ani.
In Marea Britanie, Financial Times a lansat serviciul FT Alphavlle, un serviciu digital de stiri si comentarii adresat profesionistilor din domeniul bursier, al fondurilor private si investitiilor bancare.
Telegraph Group a lansat o campanie directa de marketing, sub sloganul "Frumusetea ziarului de format mare" al carei scop este sublinierea in fata agentiilor de creatie beneficiile cumpararii de spatiu publicitar in ziarul de format mare, mai precis in Daily Telegraph, in defavoarea ziarelor de tip tabloid.
The Guardian, a renuntat la formatul broadsheet in favoarea formatului Berliner, pe care l-au mai adoptat si publicatiile Le Monde in Franta si La Repubblica in Italia publicand mai multe fotografii color in intreg cuprinsul ziarului, in incercarea de a atrage un numar cat mai mare de cititori, dupa ce pierdusera 6,3% din audienta
In Marea Britanie, formatul broadsheet este in continuare utilizat de Daily Telegraph si Financial Times, in timp ce Times si Independent au trecut de mai mult timp la formatul tabloid. In Spania primele 12 titluri din punctul de vedere al audientei sunt tabloide.
Piata germana a presei traverseaza o criza grava incepand din 2001. Pentru a incerca sa atraga noi cititori, mai multi editori au lansat, de anul trecut, publicatii in format tabloid, in special "die Welt", care a lansat "Welt Kompakt", ziar mai scump si mai mic.
La noi, Compact reuseste sa se impuna dupa un an pe piata cotidianelor tabloide gratuite, tintind un segment de cititori cu varste cuprinse intre 16 si 30 de ani, activi, din mediul urban, foarte ocupati si interesati de ultimele stiri. Ca si in cazul ziarelor gratuite din vest, Compact a fost conceput pentru a atrage tinerii care nu obisnuiesc sa citeasca in mod constant ziarele clasice, dar care sunt atrasi de informatiile scurte si gratuite oferite de internet si de mediile electronice, deci cotidianul nu-si propune sa fure audienta de la alte ziare ci sa largeasca piata cititorilor de cotidiane.
Comentarii