Skeptic Dog a aparut pe piata in urma unui concurs de investitii sponsorizat de o banca, in 2013. Cel mai greu, spune unul din cei doi fondatori, Bogdan Crivoi, a fost partea de negociere si stabilire a unor preturi, asta din cauza unor cutume din trecut, a unei culturi a rusinii de a cere bani pentru munca depusa. Dar, usor si sigur, lucrurile au luat avant, iar Skeptic Dog a reusit sa functioneze si in 2022, chiar daca in maniera restransa
Provocarile au ramas aceleasi: birocratia si legile care isi tot schimba forma si continutul, comunicarea cu unii clienti care vor sa controleze prea mult stilul de animatie si, nu in ultimul rand, burnout-ul. E important sa stii cand sa te opresti si sa-ti rezervi timp pentru tine.
De la Bogdan am mai aflat ca e o oarecare diferenta in felul in care negociezi un buget cu straini vs. romani, cei din afara fiind mai deschisi la negocierea pretului. Ca urmeaza sa fie si mai multa interactivitate pe partea de animatie si, cel mai important pentru Skeptic Dog, ca pregatesc relansarea proiectului Țepi, cu care au participat mai bine de 10 ani la Anim'est.
Studioul la inceput
Ideea de business a venit in timp ce lucram la proiectul unui prieten. Ne-a cerut sa-l ajutam cu o animatie pentru promovare si atunci am aflat cat de greu era sa gasesti un animator care sa se ocupe de scenariu, storyboard, cleanup si tot ce tine de procesul creativ.
Skeptic a intrat pe piata de animatie prin 2013, cand eram studenti la Universitatea Alternativa (UA). Acolo am dat peste un incubator de afaceri sponsorizat de ING Bank Romania. Am mers cu un plan de afaceri si am castigat finantarea, alaturi de alti 12 aplicanti.
Am avut norocul sa interactionam cu multi oameni faini la UA, printre care si Ovidiu Slavoiu, care ne-a fost mentor o buna perioada de timp si cu el am reusit sa facem primii pasi in acest teritoriu neexplorat al micilor afaceri.
Primii clienti
A fost greu pana am reusit sa aflam care este valoarea reala a muncii noastre. A durat cam 5 ani pana am pus la punct un portofoliu si o lista de preturi pentru fiecare stil de animatie și grad de complexitate.
Primii clienti au fost chiar cei care au sponsorizat incubatorul - ING Bank. Le-a placut ce facem si au vrut sa ne implice in proiectele lor de CSR de la vremea respectiva. Cred ca cel mai greu a fost sa invatam cum sa cerem bani si cum sa negociem. Multi dintre noi am crescut in aceasta cultura a rusinii de a cere ajutor sau a cere sa fii platit pe masura muncii tale si asta se simte destul de pronuntat cand esti la inceput de business.
Provocarile din prezent
Slow and steady. Au fost multi ani in care profitul era neglijabil sau chiar zub zero, dar erau destui bani incat sa ne permitem o chirie si sa investim in tablete grafice si laptopuri. Abia in intervalul 2018 - 2019 am reusit sa trecem de linia de plutire si tot atunci am avut si primii 5 angajati, plus multi alti colaboratori. Au fost anii in care am investit cel mai mult si am lucrat la proiecte mai complexe. Cele mai faine proiecte au fost in colaborare cu Valentin Popescu de la #xpAR si cu cei de la Augmented Space Agency. Am facut cateva animatii in Realitate Augmentata si tot acolo am pus bazele primului curs de AR.
Din pacate, in perioada pandemiei, lucrurile au cam stagnat si am fost nevoiti sa facem un mic downsize. Acum, in 2022, am ramas doar cofondatorii Skeptic (Andra Berila si Bogdan Crivoi) si cativa colaboratori cu care impartasim proiecte.
Partea buna e ca am lucrat toti de acasa si ne-am adaptat destul de rapid la intalnirile online cu clientii. Acum suntem incurajati de faptul ca majoritatea clientilor se intorc la noi si am descoperit ca putem oferi mai multe servicii in zona de vizualuri: GIF-uri, ilustratii, infografice si tot felul de proiecte de design grafic, nu doar animatie.
Provocarile au ramas aceleasi: birocratia si legile care isi tot schimba forma si continutul, comunicarea cu unii clienti care vor sa controleze prea mult stilul de animatie si, nu in ultimul rand, burnout-ul. E important sa stii cand sa te opresti si sa-ti rezervi timp pentru tine.
Piata de animatie in ultimii 5 ani
Cred ca piata de animatie prinde din ce in ce mai multa tractiune, mai ales in Romania. Am reusit sa ma conectez la alte bule artistice si am aflat ca exista un segment mare de ilustratori si animatori tineri care isi cauta de lucru prin studiouri sau agentii de publicitate. Pare ca acum suntem pe teren fertil, avem nevoie doar de mult networking, cursuri, workshopuri si fight cluburi care sa ne adune pe toti la un loc.
O buna parte din animatorii si ilustratorii pe care ii cunosc, si-au pastrat rabdarea si au cultivat motivatia de a deveni mai buni in ceea ce fac. Animatia pe plan local reuseste sa castige teren, mai ales in randul studentilor de la UNATC si CINETIC. Pe plan international au aparut noi oportunitati pentru animatori, dar si pentru cei dornici sa studieze studieze regie sau productie. Co-fondatorul Skeptic (Andra) urmeaza acum un curs de specializare in productie de animatie la Filmakademie Baden-Wuerttemberg.
Animatia in 2022
As zice ca animatia creste si devine o parte importanta din alte medii, cum e AR, VR, XR. (XR = Extended Reality care combina AR, mixed media si interactivitate). Cred ca va fi o perioada interesanta si pentru industria de gaming de la noi din tara. Animatia pare sa formeze un parteneriat destul de solid cu tehnologia. It’s not built to fail anytime soon.
Trenduri si tehnici supra-utilizate
Animatii simple cu perspective flat. Cam ce vezi in ilustratii corporate, sau cele facute special pentru social media. Stilul are si un nume - Alegria si e destul de des folosit si in proiectele noastre mai corporate, dar incercam sa le diversificam prin aplicarea de texturi mai interesante si miscari mai smooth.
Clienti interni vs. cei de afara
Banii si felul in care negociezi un buget. Clientii din strainatate sunt mai deschisi la discutiile despre buget si, mai ales, la negocierea pretului. In Romania e inca taboo sa atingi subiectul asta, iar negociatul, de multe ori, ajunge sa fie o sursa de neintelegeri si erori de comunicare.
Referitor la nivelul animatiilor romanesti vs. cele internationale, cred ca astfel de diferente le poti observa destul de bine intr-un festival de animatie. Productiile straine sunt mai bine finantate si au in spate o echipa destul de numeroasa de artisti si producatori. Partea buna e ca si noi putem ajunge la nivelul asta de organizare si lucrurile chiar arata mult mai bine pe plan local in contrast cu situatia de acum 7-8 ani.
Proiecte de pus in rama
Animatia Țepi a co-fondatorului Skeptic (Andra), a fost printre primele proiecte cu care ne mandrim. Am participat cu ea si la a opta editie de Anim’est (2013). E un proiect destul de vechi pe care ni-l propunem sa-l remasterizam dupa aproape un deceniu de rafinat skilluri si tehnici de animatie. Cele mai faine proiecte au fost cele pentru promovarea platformelor educative, pentru podcasturi si diverse aplicatii web.
Procesul de creatie a fost destul de haotic, am schimbat cateva softuri de animatie pana sa ajungem la clasicul Photoshop, care nu era tocmai ideal pentru animat. Acum animam in TvPaint si pare ca totul e mult mai simplu.
Sectorul cel mai profitabil
Banii de supraviețuire si investitii vin, in proportie de 80%, din animatiile facute pentru sectorul corporate si tech. Au fost ani in care am lucrat la doar doua sau trei proiecte mai mari, dar au fost si perioade in care aveam unul sau doua proiecte in fiecare luna.
Lucrul cu brandurile comerciale
Vor fi momente in care n-o sa te convingem sa faci animatie. Daca dupa o sesiune de brainstorming ajungem la concluzia ca proiectul tau va arata mai bine in fata unei lentile foto, iti vom spune asta.
Unde invatam animatie
Sunt numeroase cursuri online care te ajuta sa intelegi principiile animatiei. Youtube e o sursa perfecta pentru incepatori si e gratis, yay!! Exista multi artisti internationali care vand pachete de learning pentru ilustratii, motion graphics si animatie 2D si 3D, cum ar fi Art of Aaron Blaise sau Cabeza Patata care au si toolkits pentru acapararea clientilor suculenti, yum.
Viitorul?
Colaborarile cu Augmented Space Agency si #xpAR + workshopurile de Augmented Reality, ne-au aratat cat de mult poti face cu tehnici 2D si 3D. Cred ca viitorul va aduce mai multa interactivitate in animatie. Cred ca e o oportunitate buna pentru un om de marketing, un artist, un developer si un avocat sa intre intr-un bar si sa discute despre asta.
Animatii misto de la noi si de afara
Mi-a placut Omulan de la Matei Branea si cam tot ce fac oamenii de la ALL MAD Studio. De afara sunt prea multi, dar John Harris si Katsuhiro Otomo 4 life!