Daca Coca Cola & fratii ei au plecat de pe piata din Rusia, piata de acolo a ripostat repede. Coolcola, Fancy și Street au ajuns in locul lor pe rafturile rusesti, producătorii locali pornind o mișcare de reinterpretare a mai multor branduri. Clonele aparute peste noapte încearcă să suplinească brandurile cu care se obisnuisera locuitorii din Rusia in ultimii 20 de ani. E încercarea Rusiei de a demonstra că se poate descurca și pe cont propriu, fără branduri occidentale.
"CoolCola are gustul iconic de cola", s-a mandrit Ochakovo, producatorul bauturilor clonate. Nu e prima incercare de copiere a marcilor care au plecat. Slavda Group a lansat Grink Cola, iar fabrica Syktyvkarpivo - Komi Cola.
In martie, scriam de replica McDonald's, Unchiul Vania, si intre timp a aparut si IDEA, copie pentru Ikea.
O mare parte din companiile internationale au parasit Rusia, in urma invaziei din Ucraina. Cum schimba acest moment perspectiva asupra brandurilor si care e rolul si responsabilitatea lor sociala in 2022, am discutat cu creativii romani in seria [Puterea brandurilor]. O tara fara branduri isi va crea altele, spuneau majoritatea celor intrebati. Sau le va clona, asa cum se vad primele exemple din Rusia.