Era primul an de pandemie, in vara lui 2020, cand frica paraliza intreaga lume, iar oamenii erau nevoiti sa stea in casa, sa astepte si, in ciuda a tot, sa continue cu munca si treburile cotidiene. Cum sa faci viata oamenilor macar un pic mai frumoasa, in aceste conditii, si sa le amintesti de normalitate?, s-a gandit Bob Toma, Creative Director/Art/Illustrator. De 15 ani, Bob se ocupa de realizarea calendarelor IPPU Packaging, pe care compania obisnuieste sa il trimita clientilor sai, la final sau inceput de an.
In 2021, plecand de la ideea de a anima casele oamenilor, care au devenit din cauza pandemiei sediu central de munca, viata si asteptare, Bob si echipa au gandit o forma interactiva a calendarului, cu buzunare pline de etichete, viu colorate. A rezultat un calendar special, The Everyday Labels, care este acum pe shortlist la D&AD Awards 2022, categoria Illustration, singurul shortlist romanesc de anul acesta la festival.
Provocarea a fost evident pandemia Covid-19 si faptul ca oamenii au fost nevoiti sa stea mai mult in casa ca de obicei. Casa a devenit locul lor de munca, de joaca, de masa, de razboi, de creatie, de de toate. Prin urmare, atunci cand mi-a venit ideea cu etichetele, am zis, hai sa le dam ceva ce poate fi si funny, dar si util in acelasi timp, si care sa se lege de activitatile zilnice din casa, povesteste Bob.
In interviul de mai jos, Bob Toma vorbeste despre cum a fost realizat The Everyday Labels, de la idee, discutiile cu clientul si echipa, trecand prin procesul de creatie & ilustratie, pana la forma care a ajuns in casele oamenilor si pe lista scurta de la D&AD.
Povestea etichetelor de zi cu zi
Brieful a fost unul foarte simplu. Tinand cont ca de mai bine de 15 ani ne ocupam de acest proiect, el a fost acelasi si il ne putem gandi la el din prima luna a anului: IPPU Packaging, cel mai mare producator de etichete autoadezive in rola din Romania, isi doreste sa trimita un calendar + o agenda clientilor sai prin direct mailing. Calendarul trebuie sa fie un obiect fizic, printat, nu digital, si pentru ca oamenii au calendare pe telefoane si poate nu au de ce sa mai foloseasaca unul de perete sau de birou, atunci acesta trebuie sa fie ceva suficient de interesant si atragator ca sa te faca sa-l folosesti.
Tehnologia si inovatia folosita de IPPU in productia etichetelor lor, arata calitatea, rafinamentul si craftul cu care acestea sunt lucrate. Toate aceste valori trebuia sa se regaseasca cumva in acest material.
Un alt lucru a fost sa incercam sa folosim produsul lor, sa-i facem pe oameni sa interactioneze cu acesta intr-un mod funny si entertainng.
Pe scurt un obiect frumos, cu un design aparte, cu care clientii IPPU sa interactioneze pe tot parcursul anului, fie ca dau pagina si descopera in fiecare luna o ilustratie frumoasa, fie ca lipesc o eticheta IPPU pe un borcan de zacusca sau pe o cutie de cadouri.
Nu am trecut prin multe variante, ne-a placut ideea asta tuturor, creatie plus client, asa ca ne-am focusat pe cum sa o executam mai frumos. Daca ma uit in trecut, in istoricul calendarelor facute de mine pentru IPPU, toate au fost zic eu interesante si diferite de la an la an.
Procesul de creatie
Procesul de creatie a descurs in mod obisnuit, poate fara intalnirea noastra obisnuita, la cafea la van Gogh in centrul vechi, nu din cauza pandemiei, ci pentru ca nu mai sunt in tara de aproape 4 ani. Am avut insa multe discutii telefonice, brainstormings, first mockups, etape intermediare cu aprobari pe schite si work in progress, detalii tehnice la final cu productia, BT-uri.
Foarte important in procesul de creatie e sa discuti cu decision maker-ul de la inceput, in felul asta se evita blocaje ulterioare si lucrurile se intampla cu final fericit de ambele parti. Nu vreau sa para ca periez clientul, dar Ioana a fost intotdeauna deschisa la propunerile noastre.
Provocarea de anul asta a fost evident pandemia Covid-19 si faptul ca oamenii au fost nevoiti sa stea mai mult in casa ca de obicei. Casa a devenit locul lor de munca, de joaca, de masa, de razboi, de creatie, de de toate. Prin urmare, atunci cand mi-a venit ideea cu etichetele, am zis, hai sa le dam ceva ce poate fi si funny, dar si util in acelasi timp, si care sa se lege de activitatile zilnice din casa. Si pentru ca nu puteai sa iesi sa-ti iei etichete de cadouri sau de borcane, ce-ar fi sa ti le dea IPPU direct prin acest calendar.
Tonul ilustratiei
Clar tonul trebuia sa fie unul vesel, optimist, sa te scoata un pic din temerile si fricile legate de pandemie. Ca si stil, am decis sa merg pe un stil care sa-mi permita sa-l adaptez atat pe lunile anului cat si pe etichete, eichetele sa poata fi customizate usor cu markerul sau cu pixul, sa nu creeze probleme in productie mai ales la culori, dar si rezolutie/claritate, asa ca stilul asta vectorial, flat, mi s-a parut cel mai potrivit.
Iti permite sa explorezi compozitii interesante, sa te joci cu forme si culori diverse, pastrand tema vizuala pe orice fel de material.
Cat ai lucrat la acest proiect
Ideea mi-a venit undeva prin iulie-august 2020, am sunat-o pe Ioana Reichle (MD - IPPU Packaging) care a fost super incantata, iar apoi am branistormat-o si am dezvoltat-o cu Radu Constantinescu, partenerul si copyul meu pe acest proiect de vreo 15 ani. Executia efectiv, partea de ilustratie, de la schite pana la compozitiile finale, mi-au luat cam 2 -3 luni, in decembrie 2020 a trebuit sa fim gata, in asa fel incat clientii IPPU sa-l primeasca la usa imediat dupa vacanta de iarna.
Rutina & creatie
Nu pot sa zic ca am anumite rutine, acestea variaza de la proiect la proiect. Toate insa pleaca de la o discutie cu clientul legat de nevoile acestuia, ce anume vrea sa faca, ce problema are de rezolvat/de comunicat, the background, the story, cu ce il pot ajuta eu, apoi un brief clar stabilit inainte, si nemodificabil pe parcurs.
Apoi stabiliti pasii foarte clar, first ideas presentation, recomandar/referinte vizuale, reviews, concept approval, and final approval, iar apoi lucrul efectiv si evident work in progress revizuit pe parcurs. Cam astia ar fi pasii, si evident stabilite foarte clar deadline-urile pentru fiecare. Pe langa toate astea, o relatie sanatoasa bazata pe incredere reciproca client - agentie cred ca ajuta enorm.
Cum treci de blocaje
Nu prea mi s-a intamplat. Incerc sa gasesc solutii, chiar daca nu sunt intotdeauna cele mai fericite, important e sa ti le asumi si sa mergi mai departe. De obicei, negociez timpul. Incerc sa obtin cand e cazul mai mult timp pentru o idee mai buna, un concept mai interesant sau pentru mai mult craft.
Pe shortlist la D & AD Awards 2022
Din punctul meu de vedere D&AD e unul dintre cele mai respectate festivaluri de creatie. E un privilegiu sa fii nominalizat si sa fi publicat in D&AD Annual Book. Daca iese si un premiu cu atat mai bine. Festivalul se focuseaza mai mai mult, asa cum ii spune si numele, pe design and art direction. Criteriile de jurizare sunt mai exigente si oamenii care jurizeaza lucrarile in fiecare categorie sunt cred eu alesi in functie de specialitate, sunt cred eu mai atenti la craft si executie. Si aici lucrurile poate s-au mai schimbat in timp, dar cred totusi ca festivalul asta isi mentie acest statut. Am avut ocazia sa particip si fizic, toate sesiunile si workshopurile fiind foarte bune, foarte aplicate. Recomand.
Piata de ilustratie din Romania
Nu pot sa spun cu exactitate ce se mai intampla acum pe piata din Romania legat de ilustratie, cat de mult e folosita aceasta in campanii sau cat de mult sunt implicati ilustratorii, pentru ca nu mai sunt acolo de cativa ani, dar sunt totusi conectat prin diverse canale. Stiu insa ca avem ilustratori extraordinar de talentati, pe care atunci cand i-am amintit in agentiile la care lucrez sau am lucrat, oamenii ii stiau deja sau au colaborat cu ei. Printre ei, Raluca Bararu, Ghica Popa, Saddo, Agi, sau studioul Carioca. Evident ca mai sunt si altii.
Partea buna e ca in ultima vreme am vazut mai multe proiecte in care acestioa au fost implicati. Din pacate, mai sunt si proiecte in care munca lor poate nu a fost atat de bine pusa in valoare, poate s-a intervenit cu prea multe revizii si feedback-uri gresite, fie de la client, fie de la agentie. Ideea e, ca si client/brand atunci cand implici un ilustrator in proiect, din start trebuie sa pleci de la premisa, bazat pe reel-ul sau stilul lui, ca iti va aduce plus valoare, cel putin din punct de vedere vizual.
Trenduri in 2022
Nu stiu. Nu prea imi place sa urmaresc trendurile. Imi place sa explorez cat mai mult, sa fac lucruri interesante si pe care oamenii sa le gaseasca a fi interesante. In ilustratie e cam greu sa vorbesti de trenduri, fiecare ilustrator are un anumit stil, unii merg pe simplitate, pe simbolistica sau metafore, unii pe compozitii aglomerate, care te captiveaza prin detalii, unii prefera CGI, altii merg pe ilustratie traditionala creion sau penita pe hartie.
Totul depinde de povestea din spate pe care vrei s-o spui si apoi de cum alegi s-o spui si cu cine, mijloacele artistice prin care s-o faci cat mai placuta. Daca ar fi ceva ce nu suport, e amatorismul, kitchul, lipsa unui bagaj cultural vizual care de obicei se obtine prin mersul la muzee de arta, rasfoit de albume, vizionat de filme mai putin comerciale (vezi un Fellini, un Roy Andersson sau un Eisenstein), mersul la un teatru, cautat si salvat in bookmarks site-uri de fotografi si ilustrator. Pe langa asta, oamenii care le aproba la final si ne expun in felul asta la tot felul de grozavii vizuale pe strada, in metrou, in reviste sau pe site-uri. Si nu ma refer aici doar la Romania, si aici in USA am intalnit o gramada.