[Account Life] Raluca Toma: Am intrat in industrie cand aveam 18 ani, imaginandu-mi ca o sa aterizez intr-un context boem, creativ si cu foarte multa distractie

[Account Life] Raluca Toma: Am intrat in industrie cand aveam 18 ani, imaginandu-mi ca o sa aterizez intr-un context boem, creativ si cu foarte multa distractie

Socoteala de la facultate aproape s-a potrivit cu cea din realitate pentru Raluca Toma, Account Director Next Advertising. Pe langa distractie si creativitate, jobul de account a venit si cu multa munca, responsabilitate si invataturi. La inceput, a incercat cate un pic din toate: internshipuri in agentii de PR si de publicitate, organizarea evenimentelor, a facut voluntariat, si-a luat doua job-uri part-time.

Cand am inceput, toate asteptarile mele erau bazate pe ceea ce citeam in cartile de advertising sau ceea ce mai vedeam prin filmele pe acelasi subiect. Totul parea spectaculos, spune Raluca.

Munca in publicitate s-a dovedit spectaculoasa si dupa ce a trecut de incantarea obisnuita inceputului, doar ca a devenit mult mai serioasa. Cum a fost parcursul ei in industrie, cu ce prejudecati s-a confruntat in munca de account si cum s-a adaptat la schimbarile ultimilor doi ani, povesteste Raluca mai jos.

 

Începutul

Am intrat in industrie cand aveam 18 ani, odata cu admiterea la FJSC, sectia Publicitate. Nu stiam aproape nimic despre ce inseamna cu adevarat viata in mediul asta. Habar nu aveam de existenta jobului de account, pe care urma sa-l descopar; i-am dat inainte cu optimism imaginandu-mi ca o sa aterizez intr-un context boem, creativ si cu foarte multa distractie. Socoteala din facultate aproape s-a potrivit cu cea din realitate, dar mai mult despre asta in randurile ce urmeaza.

In vara lui 2014, am inceput primul meu internship, chiar dupa terminarea anului II de facultate. Tin minte cat de mult imi doream sa acumulez experienta in industrie, fiindca printre studenti se vehicula o idee: intr-o agentie (cu renume) ajungi doar daca treci printr-un program de internship; altfel, sunt cam mici sansele sa traiesti visul publicitarului de succes despre care vorbea toata lumea.

 

Ce a urmat

Au urmat cateva luni bune in care am mers la program, am invatat lucruri, am descoperit colegi, m-am hiperventilat, m-am relaxat, am petrecut si am repetat; practic, m-am dat in rollercoasterul internului. Dupa aproape un an, m-am relaxat un pic, am inlaturat presiunea resimtita cand ma gandeam la miza viitorului pretios din publicitate, si am incercat cate un pic din toate: un internship in PR, mi-am bagat nasul si in organizarea evenimentelor, am facut pe banda rulanta voluntariate, mi-am luat doua job-uri part-time si am tinut-o asa pana cand am bifat cam tot ce ma incanta pe atunci.

Am mers si la cateva interviuri pentru pentru joburi platite in agentie, insa nu am luat niciunul dintre ele pentru ca n-avem experienta. Totul s-a schimbat in vara lui 2016 cand m-am angajat ca Jr. Account Exec la Next.

 

Primele proiecte

Primul meu proiect de suflet a fost la Next: o campanie pentru un client international de lactate si branzeturi, prezent cu numeroase branduri si la noi, in Romania. Mi-a oferit un start dinamic, super social si activ, exact cum imi doream.

Cand am intrat in echipa colegii erau fix in etapa de pre-productie, asa ca in cateva saptamani am plecat peste hotare la filmare. Am reusit sa ma conectez foarte repede cu toata echipa de pe proiect si sa descopar ce presupune o productie mare, internationala, atat “pe teren”, cât si in agentie. 

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra industriei

In 2018, cand am inceput, toate asteptarile mele erau bazate pe ceea ce citeam in cartile de advertising sau ceea ce mai vedeam prin filmele pe acelasi subiect (foarte putine la numar). Totul parea spectaculos. Povestile din Publicitate au fost intotdeauna captivante.

Treptat m-am confruntat cu tot felul de situatii, oameni, proiecte, asa ca in prezent vad industria noastra ca fiind ceva mai serioasa. La fel de spectaculoasa si provocatoare, dar cu mai multa treaba de facut. Important e ca la final de campanie gasesc un echilibru intre distractie si munca iar asta ma face foarte fericita.

In orice caz, in proiectele la care se aliniaza toate planetele iar echipa este relaxata, focusata si motivata, atat in agentie, cat si la client si furnizor, se intampla lucruri magice. Indiferent ca e vorba de o campanie integrata, de un logo sau de o campanie de performance.

Si da, invatatul continuu e parte din job description.

 

Invataturi

Imi place mult sa povestesc despre acest subiect, in special pentru ca m-am format aici, la Next.

Am invatat ca pentru un account flexibilitatea, empatia, respectul si disponibilitatea sunt cele mai importante asset-uri. Nu e deloc usor sa ai acces la ele din prima mai ales cand iei in calcul task-urile zilnice si sumedenia de proiecte, dar cu putina insistenta si concentrare le inveti si incepi sa le ințelegi si sa te bucuri de ele.

Acest proces a durat 6 ani, si simt ca inca mai am foarte multe lucruri de invatat, dar toate se invata mai usor cand lucrezi pentru o firma cunoscuta drept o scoala excelenta de client service. Confirm :)

 

Cum s-a schimbat munca de account 

De cateva luni, sunt Account Director, iar asta presupune ca nu ma mai implic in executionalele de pe proiecte, in task-urile zilnice, ci ma concentrez pe maturizarea si educarea account managerului si account executivilor din echipa mea. In paralel, ma ocup impreuna cu restul colegilor din celelalte echipe si departamente de bunul mers al lucrurilor si de evolutia noastra ca agentie, si mai ales ca oameni, respectiv colegi.

Ne petrecem foarte multe ore impreuna, asa ca obiectivul principal e sa ne simtim sustinuti, intelesi si apreciati; restul se regleaza pe parcurs.

Cat despre schimbare… pot spune ca am avut parte un progres constant, care nu a venit de la sine bineinteles, ci pentru care am lucrat consistent si considerabil. In toti anii astia, am ales sa nu plec de la Next desi m-am gandit de multe ori ca asta imi va impacta progresul in cariera, in special cand colegi si prieteni migrau din agentie in agentie iar eu simteam ca stau pe loc. Treptat m-am linistit si am inteles ca ma aflu in locul potrivit mie si ca fiecare are drumul sau in cariera. Pentru mine, momentan, sunt importante dinamismul si energia acestei agentii.

 

Prejudecati

Oamenii cred in continuare ca tot ce facem este sa dam copy-paste din mailul clientului in cel al furnizorului, dar munca de account implica mult mai mult de atat. Aceasta presupune mult management intern, dar si extern. Practic, este o sincronizare intre multe personalitati si agende diferite, lucru care poate fi dificil in zilele aglomerate (adica de luni pana vineri).

Un alt lucru ascuns oamenilor este importanta experientei in eficientizarea workflow-ului. Anticiparea nevoilor si dorintelor clientului sau furnizorului si transmiterea prompta a acestora catre echipa de lucru poate fi de multe ori cheia unui proiect reusit.

Apoi, referitor la prejudecatile din industrie, ele sunt multe și diverse. Dar de cele mai multe ori se topesc odata cu timpul. Da, si noi, accountii, dam din cand in cand copy-paste din mailul clientului sau al furnizorului, dar in cele mai multe cazuri nu e despre asta. Altfel, candva, cineva ar fi desfiintat departamentul de client service, cu siguranta :)

 

Schimbari relevante

Cele mai relevante 2 schimbari care au avut loc in acest domeniu sunt munca remote si… munca remote!

E ceva la care nu m-am gandit pana in pandemie ca ar putea functiona atat de bine in industria noastra. Parea ca doar in marile corporatii poti beneficia de o zi WFH sau din alt loc ales de tine. Parea ca toate intalnirile noastre, in special cele cu clientii sau cele interne nu ar putea aduce rezultate daca nu sunt tinute fata in fata, daca nu ne privim ochi in ochi si daca nu ne strangem mainile la final de discutie. Si totusi… lucrurile merg struna, ba chiar mai eficient, indiferent daca ai camera oprita, daca esti in bucatarie sau in masina, fie ca este luni si abia a inceput saptamana sau ca este vineri si te indrepti spre munte. 

Insa, ce este mai dificil de manageriat este chiar libertatea pe care munca remote ne-o ofera. Din cauza confortului sporit si a dorintei de a te bucura cat mai mult de timpul petrecut intr-un loc placut, este foarte usor sa iti pierzi motivatia si dorinta de implicare, iar totul se intampla foarte subtil. Be careful…

 

Ce iti place la munca ta

Inca din facultate mi-au placut foarte mult oamenii care lucrau in acest domeniu, iar dupa ce am ajuns la Next am realizat ca imi plac si mai mult. Generatiile recente sunt chiar mai indraznete decat eram noi la varsta lor. Observ ca la interviuri vin din ce in ce mai multi oameni cu experienta generoasa in industrii diametral opuse advertisingului, plini de curaj, si pregatiti sa descopere publicitatea.

Industria publicitatii e la mare cautare cand vine vorba de formarea in cariera, mai ales pentru cei care sunt pregatiti sa invete de la zero, sa dea diferente, si totul numai pentru a lucra intr-o industrie dinamica si plina de oameni interesanti. La Next, au sosit in ultimii doi ani colegi din alte orase, din domenii surprinzatoare, care ne imbogatesc zilnic cu inspiratia si energia lor. II admir pentru curiozitatea si curajul de care dau dovada si ii sprijin pe colegii mei care au facut acest pas.  

 

Marcomul in pandemie

Toata industria Marketingului si Comunicarii a reactionat foarte bine. Agentiile, clientii si furnizorii s-au mobilizat pentru a satisface nevoile si preocuparile oamenilor. Toate mesajele si initiativele industriei s-au simtit si au patruns mai departe de televizoare, radiouri si smarphone-uri. 

Am lasat-o cu totii mai usor, nu am mai facut testari, nu am mai trecut prin nenumarate concepte si revizii si a fost mai clar pentru toti cine, ce nevoi are si cum le putem indeplini impreuna.

Toata perioada asta ne-a oferit un soi de restart personal si profesional. Imi place sa cred ca azi avem si mai mult curaj si claritate si sper ca asa va fi si pe viitor.

 

Rolul social al publicitatii

Publicitatea serveste oamenilor mesajele brandurilor, respectiv companiilor. Rolul ei a ramas acelasi din punctul asta de vedere.

Se pare ca 2022 este ultimul an de pandemie, dar ca acesta aduce un razboi la granitele noastre. Cred ca noi toti avem posibilitatea de a imbunatati zilele oamenilor, de a le oferi cate un pic de siguranta, de sprijin si de optimism. Iar anul 2022 e ideal pentru miscarea asta.

Incepem sa ne relaxam treptat, plecam iar in concedii, incepem sa ne distram iar la festivaluri si concerte. Pe scurt, incepem sa ne redescoperim viata intr-un context social diferit. Iar noi, agentiile, alaturi de clienti si furnizori, putem transforma perioada asta in experiente placute si memorabile, dar intr-un mod cat mai etic, punand dorintele si nevoile consumatorului pe primul plan.

Spor la curiozitate, empatie si distractie!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related