Andreea Ivănescu are 33 de ani și este Senior Brand Manager la Riot Games, Berlin. Se ocupă de marketing și brand pentru League of Legends și Riot Forge în Polonia și Europa de Sud-Est. A început să lucreze în industria de gaming în 2012, la Gameloft, o companie care produce în principal jocuri pe telefon. Prima sa poziție a fost de Game Community Manager global, unde construia comunități și strategie pe Social Media pentru jocurile lor.
Componentele sociale ale jocurilor au evoluat mult mai mult. Dacă înainte îți făceai prieteni în ghilda de Warcraft și vorbeați doar despre strategiile de raid, azi iți aduci prietenii de pe Insta și stați „just chatting” în joc. Jocurile acum sunt un mediu mai imersiv de socializare.
Astăzi, nicio zi nu seamană cu alta. Într-una are de rezolvat o campanie pentru un nou produs, în alta organizează un turneu pentru un joc și așa mai departe. Dar clar, în fiecare zi joacă puțin League of Legends. Crede că odată cu noile tehnologii & tool-uri, gen VR și Metaverse, oamenii vor fi și mai imersați în noi lumi, fapt care e pe de o parte exciting, dar și tragic.
Start game
Primele proiecte la care am lucrat au fost câteva jocuri cu licență, cum ar fi: Ice Age Village, realizat în parteneriat cu cei care au creat Ice Age, Despicable Me: Minion Rush – un Runner game în care ești un minion, sari peste obstacole, culegi banane sau Heroes of Order & Chaos – un mobile MOBA game.
Apoi au urmat multe alte proiecte, timp în care mi-am mai diversificat skillset-ul, începând să fac și influencer marketing, Esports, digital, PR și, în cele din urmă, brand management pentru VALORANT, LOL, Arcane și Wild Rift.
Cum înveți în domeniul acesta
Acum 10 ani lucrurile erau foarte diferite, nu prea existau cursuri sau documentație. Eu am terminat facultatea de comunicare și relații publice și asta m-a ajutat foarte mult în gestionarea situațiilor de criză. Iar în gaming rar ai un produs finit, mereu iterezi, mereu se mai strică ceva, mereu aduci îmbunătățiri. Ai un public foarte implicat în dezvoltarea produsului tău și abilitatea de a livra informații la timp și de a gestiona feedback-ul e crucială. Apoi am căutat resurse online, canale de YouTube și website-uri specifice gaming-ului. Gamasutra, PocketGamer, Deconstructor of Fun erau câteva care m-au ajutat de-a lungul timpului. Dincolo de asta, o mare parte din ce am învățat la început a venit de la experți din industrie. Am căutat oameni care făceau jobul respectiv pe LinkedIn și am cerut sfaturi. Și cel mai important – am jucat tot ce-am prins și am intrat în comunitățile jocurilor respective. Numai acolo înțelegi de fapt ce înseamnă să fii gamer, ce contează sau nu pentru jucătorul tău.
Cum s-a schimbat munca
În primul rând există mult mai multă competiție. S-au diversificat platformele de distribuție a jocurilor, ceea ce a dus și la o explozie a numărului de jocuri de pe piață. Publicul la rândul lui a devenit mult mai critic și mult mai puțin devotat. Ceea ce înseamnă că azi companiile de jocuri fac mult mai multe eforturi în a-și crea o identitate și în a le livra jucătorilor exact ce își doresc și de a răspunde la feedback-ul lor.
Odată cu creșterea popularității jocurilor vedem și o asociere mai ridicată dintre produse de entertainment – filme, muzică, jocuri etc. Acum 10 ani, Riot Games făcea un singur joc, iar în ziua de azi avem mai multe jocuri, cărți, trei formații muzicale virtuale (Pentakill, K/DA, True Damage), o colecție măricică de merchandise, un serial care a fost locul 1 pe Netflix în multe regiuni inclusiv Europa de Est (Arcane) și un campionat de Esports văzut de 73 de milioane de spectatori. Toate produsele astea sunt modalități diferite de expresie a aceluiași univers născut din jocul League of Legends. E interesant pentru oamenii din domeniu pentru că trebuie să ne diversificăm skillset-urile. Trebuie să învățăm despre cum să comunicăm cu fanii din alte industrii – muzica, filme etc. Spre exemplu, eu acum fac un curs la UCLA de Marketing pentru Industria de Entertainment.
Tot la fel, odată cu creșterea popularității jocurilor vedem și o asociere mai ridicată dintre jocuri și branduri din alte industrii. Chiar zilele trecute am avut o discuție cu cineva din industria oftalmologică și voia să facă o asociere de brand dintre League of Legends și brandul respectiv. În ziua de azi nu mai există profilul „gamer-ului”, ci mai degrabă există câte un joc pentru fiecare. Barierele de dificultate s-au redus substanțial, la fel și timpul necesar învățării unui joc.
O zi de muncă
Toate zilele sunt diferite, dar clar în fiecare mă joc și League of Legends. Dimineața mi-o petrec făcând research și citind ce mai zice comunitatea. Mereu lansăm câte un produs nou, fiecare produs e diferit așa că mereu e ceva nou de citit. Treaba mea e să înțeleg acel produs și contextul pieței, ca apoi de acolo să pot formula o strategie locală. În timpul zilei lucrez la strategia de piață a lansării unui produs / new feature sau colaborez cu agenții locale la ceva nou pentru comunitatea noastră. Deseori vorbesc cu organizații locale care vor să organizeze turnee sau explorez posibilități de parteneriate cu alte brand-uri. N-aș putea să vă dau mai multe detalii pentru că o mare parte din ceea ce fac e confidențial până la lansare.
Industria jocurilor în ultimii ani
Sunt multe de zis pe tema asta, dar cel mai important pentru mine este faptul că jocurile au devenit azi noile rețele sociale. Componentele sociale ale jocurilor au evoluat mult mai mult. Dacă înainte îți făceai prieteni în ghilda de Warcraft și vorbeați doar despre strategiile de raid, azi iți aduci prietenii de pe Insta și stați „just chatting” în joc. Jocurile acum sunt un mediu mai imersiv de socializare. Și au din ce în ce mai multe features făcute să te ajute să faci chiar asta. Și dacă nu ești în joc, ai pe al doilea monitor un canal de Twitch unde socializezi.
Da, per total oamenii se joacă mai mult și sunt și mult mai mulți jucători la nivel global – asta se datorează și exploziei jocurilor pe mobile și pe console noi (Switch, spre exemplu), dar și pandemiei.
Trenduri în 2022
Social Gaming – in and out of game, și am vorbit mai devreme pe tema asta. Nu mai intri într-un joc doar să te joci, intri și să te uiți la un concert sau să vorbești cu prietenii tăi despre viața lor de zi cu zi, sau ce-i bun pe Netflix.
Esports-ul crește în continuare – noi am văzut o creștere de vreo 60% la viewership la League of Legends Worlds în 2021; și dacă te uiți la line-up-ul competițiilor de la Asia Games 2022 vei vedea că există și o secțiune de Esports pe lângă cele tradiționale de atletism, Water Sports, ball sports etc.
Când vine vorba de popularitatea jocurilor, avem cam aceleași titluri în topuri – Minecraft, Fortnite, League of Legends, GTA, Roblox, VALORANT. Pe la noi prin România încă se mai face stream și pe CS:GO pe lângă astea. Dar avem și outliers – jocuri noi care au rupt Twitch-ul în ultimele 6 luni. Câteva din highlights pentru mine au fost Lost Ark si Elden Ring – unul datorită sistemelor sociale complexe, iar celălalt datorită imersivității și poveștii. Încă mai persistă și un trend al jocurilor indie, cu o grafică aparte – sunt multe comunități pe Reddit în care se discută/descoperă jocuri indie mișto. Unul încă nelansat, dar care pare promițător din categoria asta ar fi Keylocker.
Cele mai reușite videogames
Când vine vorba de popularitate, eu mă gândesc la jocuri care au influențat o generație întreagă, jocuri care au fost atât de captivante încât cei care le-au jucat au simțit nevoia să le împărtășească și cu prietenii, și cu familia. Oricine ar recunoaște cântecelul ăla scurt de la orice joc Mario. Apoi mă gândesc la World of Warcraft, jocul cu care a crescut generația mea. Ca poveste personală, WoW m-a făcut să decid să lucrez în industria de gaming. Apoi mă gândesc la League of Legends, jocul care ne-a făcut pe toți să stăm lipiți de ecran cu pumnii strânși pentru echipa noastră preferată de Esports sau să ne bucurăm și să plângem alături de Jinx și Vi pe Netflix. A inspirat și el o generație de oameni să facă artă, cosplay, muzică. Mă mai gândesc și la Minecraft, jocul în care practic poți să creezi ce vrei.
Ce joci de obicei
Pe PC mă joc League of Legends, asta mă jucam și înainte să lucrez la Riot Games. Am chiar și-un motan pe nume Poro (inspirat din joc) care a făcut 5 ani anul ăsta. Și pe mobil mă joc Wild Rift și Clash Royale.
În afară de jocurile sociale, îmi petrec mult timp zilele astea pe Switch. Îmi plac jocurile imersive, cu o poveste interesantă. Hades și Legends of Zelda: Breath of the Wild sunt două jocuri pe care le-aș recomanda pentru experiențe „on the go”.
Gaming în era Metaverse și VR
Mie îmi plac mult cărțile fantasy și sci-fi. Natural, de fiecare dată când apare subiectul ăsta mă gândesc la Ready Player One și ceea ce s-ar numi „Oasis” în carte. Sigur, acel tip de univers este o extremă, dar elementele acestui Metaverse deja există.
Lumea își dorește din ce în ce mai mult o simulare a realității, una mai bogată. Ceea ce, pe de o parte este tragic, o putem asocia cu o decădere a lumii naturale, un rezultat al lucrurilor care se întâmplă în momentul de față. În același timp este și exciting pentru că vei putea să experimentezi diferite aventuri în același spațiu, într-un mod mult mai imersiv. Dar mai avem până acolo – momentan e o evoluție mai degrabă decât o revoluție.
Personal cred că oamenii în momentul de față își doresc în mare să facă cam ce fac și în realitate în metaverse: să socializeze, să meargă la un concert etc. Ba chiar citisem zilele trecute despre o companie care dezvoltă experiențe de stadion în VR. Dar mai avem până acolo.
*Răspunsurile de mai sus reprezintă părerile personale ale Andreei, și nu reflectă poziția companiei la care lucrează.