Astăzi e greu să ne imaginăm o campanie a unui brand care să nu aibă și componenta de digital. Dar a existat o vreme când digitalul nu făcea parte din strategiile de marketing și se rezuma la un site sau la campanii promoționale. Era anul 2009 și Irina Tudose abia începea să descopere domeniul și să determine brandurile că merită să investească în zona asta. A avut norocul să lucreze cu oameni interesanți care o inspirau și o determinau să se perfecționeze constant, iar datorită lor a deprins skill-urile necesare acestui domeniu.
Companiile cauta cel mai bun mod de a integra si de a asimila tehnologiile digitale noi. Desigur, trebuie sa intelegem ca nu orice canal de comunicare este un must pentru fiecare brand, cred ca trebuie sa ne calibram asteptarile si sa aruncam din sentimentul de fear of missing out. Sunt business-uri construite 100% online, lucram remote sau hybrid si tinem meeting-uri in online. Trebuie sa testam constant si sa nu renuntam sa invatam.
Ascensiunea digitalului a fost o provocare pentru întreaga industrie de comunicare pentru că era un domeniu cu totul nou despre care nu se știa foarte multe. Pe lângă colegii de la Digital Wand, acolo unde Irina are rolul de Communication Manager, a avut parte și de clienți dornici să experimenteze. Despre cum au arătat primele ei campanii de digital media, etapele prin care a trecut digitalul ca să ajungă la nivelul la care este astăzi ne-a povestit în rândurile de mai jos.
Când ai început să lucrezi în digital
In timpul facultatii, am cunoscut o profesoara de comunicare absolut fascinanta, dna Sultana Craia. Ea m-a facut sa ma indragostesc de acest domeniu si tot ei in datorez si pasiunea pentru jurnalism. Primul meu job a fost in presa scrisa, mai apoi in PR, productie TV si BTL. Imi aduc aminte cum fugeam de la scoala si mergeam la internet café-uri, unde petreceam ore intregi pe net. Avem 28 de ani cand am inceput sa lucrez in digital.
De ce ai ales zona asta
Mi-a placut interactiunea web si autenticitatea pe care o aducea, accesul rapid la informatie, transparenta si comunicarea directa in zona de consumer. Dezvoltarea digitala si a zonei de social media a adus cu sine transparenta si dialogul direct intre consumatori, branduri si echipele din spatele lor. Toti aveam conturi de Facebook si puteam scrie, raspunde, comunica direct. Accesam usor informatii despre o companie, un brand sau o persoana, mi se parea extrordinar.
În ce an se întampla
In 2009 m-am alaturat unei echipe de digital, unde am si ramas timp de 5 ani si unde am avut enorm de multe de invatat. Trebuie sa le multumesc Aurei Antal, lui Sorin Antal si lui Andrei Bogdan ca m-au invatat digital.
Mi se parea un domeniu extrem de competitiv, insa si de o parte si de alta, branduri si agentii, eram concentrati mai mult pe prezenta in online, sa ai un site devenise un must, si mai putin pe o prezenta cu un scop si strategie. Eram prinsi in executie. Consumatorul se axa pe zona de continut “snackable”, mai putin pe zona de informatie, research, social, e-commerce unde plutea o nota de neincredere. Se dezvoltau jocuri, aplicatii, bloguri si se folosea mult flash.
Tin minte ca dezvoltam multe jocuri pentru Danonino si Actimel.
Acum suntem in momentul in care tehnicile marketingului digital sunt extrem de importante pentru fiecare business, touchpoint-urile digitale sunt implicate in mod direct in achizitiile online si offline. In 2009 si 2010, dezvoltam aplicatii de social media, pe Facebook. Se dezvoltau website-uri pentru varianta de desktop si incet-incet, o data cu cresterea accesului de pe smartphone-uri incepeam sa dezvoltam si zona de mobile.
Cât se știa despre mediul ăsta atunci
Cred ca industria se concentra pe a explica importanta mediului digital companiilor. Ne concentram pe prezenta si mai putin pe strategie cu touchpointuri in digital. Digitalul se rezuma la un site, eventual campanii promotionale si jocuri, aplicatii in Facebook si nu era integrat in strategia de marketing. In acest moment, digitalul ocupa un loc important in toate fazele consumer journey-ului. Era si este o industrie in continua evolutie. Stiam multe si putine in acelasi timp si eram intr-o perioada de trial and error. Urmarind trendurile internationale ne dadeam seama despre importanta dezvoltarii tehnologiilor online si incercam sa invatam construind, fara manual de utililizare.
Aplicatiile online si jocurile de web cu o componenta de reward erau principalul branded content care se solicita si dezvolta. Se punea extrem de mult accent pe user generated content.
Nu imi aduc aminte de aplicatii la moda, dar imi aduc aminte de branduri curajoase ale Unilever ,Danone sau ale Tiriac Holdings care investeau in mediul digital alaturi de agentii.
Imi amintesc, in particular, despre o aplicatie dezvoltata pentru OPEN 15 in 2012. OPEN este o expoziție internațională de sculpturi și instalații de arta contemporana care este organizată anual la Lido di Venezia. Evenimentul reunește artiști renumiți din întreaga lume și se bazează pe un concept de succes, în care expozițiile de tip “artist-țară” sunt îmbinate cu spații in aer liber din Veneția, alcătuind o platforma dedicata schimbului și interacțiunii, care are obiectivul de a regândi statutul actual al artei.
Aplicatia OPEN SHOUT era o declaratie a iubitorilor de arta, oportunitatea de a deveni parte dintr-o expozitie manifest in cadrul evenimentului. Userii/participantii erau invitati sa uploadeze “tipatul” lor in cadrul aplicatiei care ulterior era printat si afisat in cadrul expozitiei.
Cum se raporta industria de comunicare la digital
Cred ca pe toti ne cuprinsese febra digitalului, dar a venit la pachet si cu o frica de necunoscut, frica de a pierde investitia de pana atunci in alte canale de comunicare, de a schimba focusul. Digitalul era tratat superficial, se alocau bugete mici pentru dezvoltare pentru un volum de munca mare. Atunci am vazut si o solidaritate a industriei, de a explica constant brandurilor importanta mediului digital si de a face shift-ul de la “trebuie sa fiu acolo” la “am o strategie de digital”. Cresterea mediului digital ne-a provocat si pe noi publicitarii. A trebuit sa intram pe un domeniu nou, sa iesim din zona de confort, sa depunem eforturi in a intelege online-ul, dar si sa excelam. La inceput timid, dar mai apoi ferm, agentiile si-au luat resurse in-house pentru proiectele de web.
Cum ai învățat să lucrezi în industria asta
Am avut colegi smart in agentie de la care am invatat, am citit mult si uneori chiar m-am ambitionat sa egalez succese ale colegilor de breasla facand astfel pasi inainte. Mereu am ales roluri care sa ma provoace si am avut grija sa fiu alaturi de oameni de la care sa invat, de aceea am si decis sa ma alatur echipei Digital Wand.
Primele proiecte de digital media
Prima aplicatie si primul fan page pe care le-am dezvoltat au fost pentru Magnum, in 2010.
Am pornit cu obiectivul de a strange o comunitate de 10 000 de fani in jurul brandului intr-o luna. Am dezvoltat si un concurs cu premiul cel mare o vacanta in Ibiza. Provocarea a fost in implementare, pentru ca trebuia sa dezvoltam design pentru fiecare pas solicitat in platforma, pasi pe care ii descopeream testand.
Cum a fost relatia cu clientii
Oscilanta, cu ups and downs, pentru ca eram intr-un domeniu nou, in care era nevoie de rabdare si de incredere, pentru ca partea tehnica de multe ori nu se putea sustine 100% brieful si se nasteau frustrari de ambele parti.
Ce s-a schimbat in perspectiva lor
Shift-ul s-a produs, suntem concentrati pe touchpoint-urile de digital si in aceeasi masura pe strategie, digitalul astazi inseamna mai mult decat websiteuri, fan page-uri, bloguri sau social media, este privit ca pe o integrare a celor “5Ds”: deviceuri, platforme, media, date si tehnologie.
Skill-urile de care ai nevoie în acest domeniu
Cred ca trebuie sa ai constant cu tine curiozitatea in buzunar, langa telefon si sa iti doresti mereu mai mult. Citesc si am ales sa lucrez alaturi de oameni care ma inspira. Cred ca acum se aplica legea darwinsim-ul digital, este un must sa te adaptezi tehnologiilor noi.
Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum
Au aparut platforme sociale noi: Instagram, Tik-Tok care pun accent pe un continut relaxat, dar si autentic si care cer brandurilor sa fie cat mai prezente si transparente in online. Deja dezvoltam jocuri, personaje si evenimente in metaverse.
Influencer marketing a luat avant si ocupa un loc din ce in ce mai mare in mediul C2C.
Digital made in Ro
Contextul social a accentuat dezvoltarea digitalizarii, a pus accent pe strategie, sisteme, structura, skill-uri digitale.
Companiile cauta cel mai bun mod de a integra si de a asimila tehnologiile digitale noi. Desigur, trebuie sa intelegem ca nu orice canal de comunicare este un must pentru fiecare brand, cred ca trebuie sa ne calibram asteptarile si sa aruncam din sentimentul de fear of missing out. Sunt business-uri construite 100% online, lucram remote sau hybrid si tinem meeting-uri in online. Trebuie sa testam constant si sa nu renuntam sa invatam.
Sfaturi pentru ce aflați la început de drum
Sa isi alimenteze mereu pasiunea, sa citeasca cat pot de mult, dar nu orice, sa cunoasca oameni interesanti si sa lucreze alaturi doar de acest tip de oameni, sa ramana conectati, sa aiba multe incredere in ei si sa fie curajosi.