[A fost odată în digital] Miruna Macsoda: Initial, digitalul nu a fost parte din publicitate propriu-zis. Era o sub-breasla de fosti programatori din tech pasionati de web-design in combinatie cu oameni cu idei si project manageri

[A fost odată în digital] Miruna Macsoda: Initial, digitalul nu a fost parte din publicitate propriu-zis. Era o sub-breasla de fosti programatori din tech pasionati de web-design in combinatie cu oameni cu idei si project manageri

Miruna Macsoda avea un background de 9 ani în mate-info, dar nu se vedea programatoare. Așa că a ajuns să combine publicitatea cu digitalul, să se folosească de skill-urile dobândite în perioade diferite ale vieții ei și să facă the most out of them. Principiile teoretice de marketing digital le-a invatat la master si in facultate, dar o parte importantă din reușitele ei profesionale se datoreză studiului individual. E mereu deschisă să experimenteze, de asta e mereu conectată și cu produsele din afara segmentului ei de vârstă:Twitter, Reddit, Discord, Twitch sau Tik Tok.

Prin 2013 imi amintesc ca digitalul a explodat sau mai bine zis a inceput sa se alinieze restului Europei. Facebook era un mediu de exprimare curat si curatoriat, blogul era brandul personal, aplicatiile branded erau jocurile si revistele tocmai incepeau sa aiba toate si versiuni digitale.

Acum Miruna este Managing Partner & Creative Planning Director la Rusu+Bortun și are în spate multe campanii lucrate cu dăruire, iar pentru una dintre ele a primit un Effie. Am întrebat-o pe Miruna care sunt skill-urile necesare într-o industrie atât de dinamică, cum a învățat să lucreze în digital și cum stau lucrurile în spațiul românesc, iar ea ne-a răspuns în rândurile de mai jos.

 

Sa incepem cu inceputul

Am luat primul contact cu advertisingul digital prin 2010 – 2011 odata ce am inceput sa lucrez in agentii. Intai am lucrat pe briefuri de aplicatii pentru activari de brand offline, participam la curatorierea de tehnologie experimentala pentru diverse proiecte, dezvoltam aplicatii pentru tehnologie dedicata, jocuri simple etc. Am avut sansa sa lucrez pentru branduri precum Grolsch, care la momentul respectiv prin prisma pozitionarii sale experimenta mult cu zona de digital si cu tehnologia.

Tot in aceeasi perioada am lansat NIVEA pe Facebook, unul dintre primele branduri in Social Media la momentul respectiv.

M-am simtit atrasa de la inceput de digital pentru ca aveam background in mate-info. Studiasem informatica 9 ani la scoala si asta m-a ajutat mult in colaborarea cu programatorii si in dezvoltarea de wireframes, user experience, user journey pentru creatie.

Chiar inainte sa intru in publicitate facusem primul meu site singura in iWeb pentru o fundatie la care lucram ca director de fundraising, mai faceam video-editing din cand in cand, eram tot timpul aproape de zona asta oarecum.

 

Ce te-a atras la digital

Simteam ca daca pot combina publicitatea cu digitalul e win-win pentru mine. Puteam sa ma folosesc de doua skills-uri pe care le dobandisem in perioade diferite ale vietii mele, le savurasem in moduri diferite si le valorizam ca atare.

Nu am considerat niciodata ca m-as pricepe sa fiu un bun programator dar m-am indragostit pe loc de ideea ca pot transforma in ceva creativ, ceva logic, usor de controlat si de evaluat.

Prin produsele digitale la care ajunsesem sa lucrez impreuna cu colegii mei imi propuneam sa ofer experiente cat mai pe masura evolutiei gadget-urilor si a platformelor newly age de la momentul respectiv. Prin 2012 erau in voga aplicatiile de Facebook si profitam la maxim de posibilitatea de a dezvolta orice si de a masura absolut totul pentru optimizare. Inca nu aparuse Programmatic si era o placere si sa te gandesti unde sa faci placement pentru bannere numai sa obtii niste KPIs cat mai mari.

 

Ascensiunea digitalului

Prin 2013 imi amintesc ca digitalul a explodat sau mai bine zis a inceput sa se alinieze restului Europei. Facebook era un mediu de exprimare curat si curatoriat, blogul era brandul personal, aplicatiile branded erau jocurile si revistele tocmai incepeau sa aiba toate si versiuni digitale.

Brandurile erau cele care aduceau digital content de calitate sau actual pentru momentul respectiv indiferent de forma, pentru ca erau primele care aveau bugete sa investeasca in astfel de proiecte si sa le promoveze la scara larga. Inca nu aparuse “antreprenoriatul digital” in Romania si atunci consumatorii erau bucurosi sa traiasca experiente generate de branduri.

 

Cât se știa despre mediul ăsta

Digitalul era atunci complementar TV-ului, presei tiparite, radio-ului. Era un verisor mai mic. Asta se vedea si in ponderile bugetelor media. Totusi digitalul era special pentru ca adresandu-se unui segment de oameni cat de cat educati, trebuia sa aduca ceva nou. Fiind prin natura lui nou, continutul lui trebuia sa fie deosebit.

Sigur, si azi te astepti sa gasesti ceva deosebit in digital, dar nu ai pretentia sa fie prima data cand vezi asa ceva. Exista formate de content cu teme si concepte de design diferite. Criteriile unicitatii s-au reinventat.

 

Prejudecatile industriei de comunicare fata de digital

Initial digitalul nu a fost parte din publicitate propriu-zis. Era o sub-breasla de fosti programatori din tech pasionati de web-design in combinatie cu oameni cu idei si project manageri. Am simtit in timp ca digitalul a fost primit in publicitate.

Prejudecati inca exista printre veteranii publicitatii TV, probabil e ceva firesc.

In mod gresit cred ca multi se asteptau sa primeasca din digital aceeasi consistenta ca dintr-o poveste vazuta la TV sau ascultata la radio. Digitalul insa e efemer si iata ca a ajuns sa fie fragmentat in 2022 in stories de 24h.

Exista si prejudecata ca digitalul e mai intrusiv si totusi cred ca e la fel ca atunci cand alegi sa te pui pe canapea la TV in loc sa faci altceva. Depinde care iti sunt limitele, cat stai cu nasul in telefon sau in laptop.

 

Cum ai învățat să lucrezi în industria asta

Principiile teoretice de marketing digital le-am invatat la master si in facultate.

Am folosit si am experimentat cat mai aprofundat platformele de raportare tip “insights” ale tuturor aplicatiilor si website-urilor care aveau asa ceva. Si am continuat sa fac asta independent de statutul pe care l-am dobandit in timp in diversele companii in care am lucrat.

Am fost destul de atenta la cursul de media de la master si am dobandit cunostinte de indicatori media care sa ma ajute sa fac corelatii cu indicatorii de performanta ai produselor digitale.

Am descarcat si am explorat cat mai multe aplicatii si websites ca sa interactionez cu partea de user experience.

Am urmarit inputul calitativ al oamenilor in platformele de Social Media in mod constant. Citesc si acum reviews.

Am fost early adopter al produselor de tehnologie de masa.

Si continui sa experimentez produse si experiente digitale in afara segmentului meu de varsta. Sunt pe twitter, mai intru pe reddit, pe discord, pe twitch. Tik Tok e la dailies de cand a aparut. La Snapchat am renuntat. Facebook il tin pentru research.

Si in rest citesc cat apuc despre NFT-uri, crypto si viitoarea lume noua.

 

Care au fost primele proiecte de digital media la care ai lucrat? Ce iti amintesti de atunci?

Imi amintesc de o aplicatie de Facebook in care am integrat sute de produse de fashion care erau listate in mall la momentul respectiv si le-am pus la dispozitie femeilor ca sa isi creeze outfit-uri virtuale. Un dulap digital cu mix & match de haine & accesorii cand Polyvore abia mijea ochii. A avut zeci de mii de unici in cateva saptamani de campanie.

Apoi am luat un Effie cu o aplicatie de geo-location combinata cu o activare BTL.

Toate functionalitatile pe care ti le punea la dispozitie digitalul erau atat de noi incat daca stiai cum sa le folosesti smart, puteai sa faci campanii de publicitate cu impact la scara larga, la nivel national, fara prea mult rocket science. Conta insight-ul.

 

Cum a fost relatia cu clientii

In inceputurile mele in digital advertising am lucrat mult pentru clientul Beiersdorf. Era in top 5 companii cu investitii in media si cu o echipa de digital marketing actuala si cu obiective pe baza de KPIs. As putea spune ca mult din fundatia expertizei mele de digital marketing a avut de-a face cu cei 4 ani in care am lucrat impreuna cu acest client.

 

Ce s-a schimbat in perspectiva lor asupra domeniului

Digitalul in Romania s-a “comodizat”. Este asociat puternic cu zona de influencer marketing si de Social Media astfel ca multi clienti aleg sa investeasca in tipul acesta de proiecte si isi creaza echipe interne specializate in aceste ramuri ale domeniului.

Am observant ca jucatorii din zona de ecommerce au adesea atat o perspectiva de ansamblu actuala asupra trendurilor, cat si cunostinte aprofundate in functie de categoria in care isi desfasoara activitatea.

Nu as putea sa generalizez, cred ca afinitatea clientilor pentru un anumit tip de digital marketing este adesea influentata de categoria si de natura brandului.

 

Skill-urile pentru munca în digital

Cred ca trebuie sa fii in primul rand pasionat de asta, sa iti placa. Nu e o munca de rutina nici in sensul plictisitor, nici in sensul sisific. Trebuie sa fii un pic pe faza, sa ai rabdare la detalii si sa ai curiozitati outside the job, sa fie parte din tine.

Si peste toate astea, sa studiezi tot timpul. Sa citesti si sa testezi.

 

Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum

“Comodizarea”. A pornit de la ceva “modern’ si a ajuns ceva comun pana la a ne defini universul in care traim. E aproape incredibil cat de mult s-a schimbat in ultimii 10 ani.

Era un domeniu dominat de branduri si a devenit a doua noastra natura.

Fiecare dintre noi are in zilele noastre un digital persona.

 

Digitalul made in Ro

Mi-ar placea sa existe un racord mai fin intre creatori si continut, intre personalul digital si profesionalul digital al fiecarui digital marketer.

Cred ca e foarte bine ca “antreprenorii digitali” new wave vin uneori cu continut care seteaza standarde noi in piata.

Imi place ca brandurile incep sa investeasca in comunitati.

Cred ca ar fi progresist sa existe o deschidere mai mare din partea userilor la continut digital international de orice fel.

Ar fi ideal ca brandurile sa arunce mai putine gloante oarbe si sa aiba curajul sa investeasca in proiecte digitale tip platforme cu bataie pe termen lung.

 

Sfaturi pentru cei ce incep acum in domeniu

Sa experimenteze constant, cat mai diversificat si apoi sa rationalizeze.

Sa fie cei mai deschisi oameni studiosi :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related