[A fost odată în digital] Ionela Buta: Era final de 2003 si existau foarte putini oameni pe digital. Aveai fosti jurnalisti care-si faceau bloguri si cativa antreprenori ce-si construiau platforme digitale

[A fost odată în digital] Ionela Buta: Era final de 2003 si existau foarte putini oameni pe digital. Aveai fosti jurnalisti care-si faceau bloguri si cativa antreprenori ce-si construiau platforme digitale

Când a dat de anunțul unui job în permission marketing, background-ul Ionelei Buta era în vânzări. Asta a ajutat-o mult pentru că în 2003, atunci când a început, digitalul însemna multă muncă de convingere: trebuia să determini companiile să își construiască o bază de date și să investească într-o strategie de marketing digital. I-a plăcut lumea asta din prima zi, atunci când Radu Ionescu i-a pus în brațe cartea lui Seth Godin, “Turning stranger into friends and friends into customers”. Și exact asta a făcut.

Mergeam cu Radu la prezentari, ii cautam pe toti cei care mergeau la targurile de la Romexpo si povesteam fiecarui lead cate lucruri se pot face pe internet.
Cu fiecare newsletter trimis, descopeream un comportament nou al consumatorului de digital. Puneam datele impreuna si ne cream trenduri, corelam informatiile si ne faceam benchmark.

De-a lungul experienței căpătate și schimbărilor la care a fost martoră, un lucru a rămas la fel – curiozitatea Ionelei de a crea noi oportunități. A învățat să facă asta de la oamenii cu care a lucrat și vrea să ofere la rândul ei șansa noii generații să facă la fel, așa că din rolurile ei de CEO MRM și COO MCCANN WORLDGROUP încearcă să găsească mereu viziuni fresh și dornice de treabă. Despre începuturi, norocul de a da de oamenii potriviți și pasiunea pentru spațiul online ne-a povestit mai multe în rândurile de mai jos.

 

Începutul în digital

Aveam 25 de ani si un an experienta in vanzari.

Am terminat Facultatea de Energetica si eram ferm convinsa ca ma voi angaja la Enel sau Electrica, eram pregatita pentru asta.

Mi-am dorit un job pe vara si am aplicat la o companie de asigurari pentru ca erau singurii care angajau fara experienta la acea vreme. Si asa am descoperit ca pot sa vand, am invatat sa vand servicii. La presiunea parintilor, a trebuit sa-mi caut un job full time si un contract de munca, pentru ca nu-i asa..”nu poti iesi la pensie din comisioane si fara vechime”. Iar jobul de inginer la inceput de drum cred ca era la nivelul bursei ce o luam la master.

Asa ca am continuat sa aplic pana cand am gasit un anunt postat de o companie care spunea ca fac permission marketing si care-si cauta pe cineva care stie sa vanda servicii, ideal asigurari. Pentru ca internetul la vremea aia era un serviciu intangibil, incercai sa convingi companiile sa isi construiasca o baza de date si sa-si faca o strategie de marketing digital.

 

Ce te-a atras la zona asta

Asadar, am intrat in digital pentru un salariu bun, pe carte de munca.

Radu Ionescu m-a angajat si mi-a pus in brate cartea lui Seth Godin care spunea “Turning stranger into friends and friends into customers”.

Mi-a placut totul din prima zi – am descoperit marketingul digital, am descoperit oameni care nu stateau in regie, am descoperit internetul - tehnologia are cea mai accelerata crestere, iar eu simt ca invat in continuare lucruri noi si sunt inca atrasa de puterea de crestere a “digitalului”.

 

Cum era domeniul la acea vreme

Era final de 2003 si existau foarte putini oameni digitali la acea vreme. Aveai fosti jurnalisti care-si faceau bloguri (erau influencerii de atunci), aveai cativa antreprenori ce-si construiau platforme digitale si cateva agentii digitale independente (cred ca erau kinecto, webstyler, greenpixel si grapefruit). Si fiecare avea o nisa, noi la kinecto eram pe felia de email marketing.

Totul era la inceput, toti cautam clienti. Strategia mea atunci a fost sa iau din bugetele de print. Cumparam ziarul Capital si ZF, cautam companiile ce aveau reclama acolo, apoi le cautam datele pe google si intr-un final ajungeam sa vorbesc cu cineva de la marketing. Le povesteam ce facem noi, le aratam ca-si pot face “ziarul lor” si acolo pot scrie mai mult, nu doar un AD si evident, ca putem masura.

Ca vom sti cati oameni deschid, cati citesc si ce, ca putem sa crestem baza de date si putem vinde.

Mergeam cu Radu la prezentari, ii cautam pe toti cei care mergeau la targurile de la Romexpo si povesteam fiecarui lead cate lucruri se pot face pe internet.

Cu fiecare newsletter trimis, descopeream un comportament nou al consumatorului de digital. Puneam datele impreuna si ne cream trenduri, corelam informatiile si ne faceam benchmark. Ne cream produsele noastre (aveam newslettere targetate catre toti oamenii interesati de anumite domenii, aveam toti clientii din domeniul acela ca “advertisers”).

 

Ce însemna atunci “digital”

“Digitalul” era atunci un site basic pentru ca nu te puteai gandi la ceva complex si care sa functioneze pe Internet Explorer 6 :)

Trebuia sa ai un site, apoi sa iti faci o baza de date, sa ai o comunicare constanta cu clientii tai, sa incepi sa masori, iar dupa ce vedeai ca functioneaza, incepeai sa investesti si in promovare – faceai bannerele in flash si apareau animatiile (pe alea le intelegeau clientii cel mai bine, semanau cu spoturile).

 

Cum privea industria de comunicare mediul digital

Este ieftin, nu pierzi prea mult daca incerci :) Iar pe omul de digital puteai sa-l suni si daca nu-ti mergea computerul.

 

Cum ai învățat să lucrezi în industria asta

In primul rand de la oamenii cu care am lucrat. Am avut noroc de oameni foarte bine pregatiti si pasionati de ceea ce faceau. Ii am si acum langa mine, ma atrag si ma inspira de fiecare data.

Apoi am fost curioasa si cred ca, experienta in vanzari, dar si mintea mea analitica de inginer, m-au ajutat sa creez mereu oportunitati noi.

Si nu in ultimul rand am invatat de la clientii pentru care am lucrat – nu am mers in multe agentii in cei 19 ani de “munca digitala”, insa mixul de agentie locala si agentie globala m-au ajutat sa fiu cine sunt astazi.

 

Primele proiecte de digital media la care ai lucrat

Am cateva first-uri de care-mi amintesc cu drag – primul client o scoala de MBA pentru care am facut newsletter si apoi toate campaniile integrate, Bancpost si primul site de banca foarte complex (de atunci am tot lansat campanii impreuna), LG si primele campanii cu bloggeri, BAT si experientele digitale complexe cu promotiile si partea de CRM foarte pe placul meu.

Imi amintesc prezentarile de raportare post campanii sau rapoartele din analytics lunare – mergeam, le sustineam si plecam cu alte briefuri :)

 

Provocările din relația cu clienții

Am trecut impreuna de la buget de trial (sa vedem ce obtinem din proiectelul acesta), la consideration si buget de declinare campanie in digital, apoi la conversie si dezvoltare prezenta in social media, la recrutat om de digital in echipa clientului si bugetat echipa dedicata in agentie pentru a avea grija de tot ecosistemul digital (lead calificat :) )

Toti clientii intelegeau ca putem vedea real time rezultate si putem optimiza pe parcursul campaniei, si cel mai greu de inteles de ce nu se poate implementa fix key visual-ul din ATL pe site.

Provocarile au fost apoi pe partea de onboarding oameni noi, pentru ca, pe masura ce vedeau rezultatele, briefurile inspre agentie veneau si nu gaseai suficienti specialisti intr-un timp atat de scurt.

 

Ce s-a schimbat in perspectiva lor asupra domeniului

Acum avem specialisti si clienti foarte bine pregatiti, cu briefuri targetate pe un anumit canal, cu investitie pe masura.

Stiu ca digitalul vinde sau ca pot inova aici si-ti seteaza KPIs pe masura.

 

Skill-uri necesare în digital

Pasiune – sa iti placa ceea ce faci, sa fii curios, sa vrei sa faci lucruri noi si sa iesi din zona de confort.

 

Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum

S-a schimbat totul :) In primul rand specializarea oamenilor, toate sursele de date si intreg ecosystemul, pana la digitalizarea accelerata data de pandemie. Plus toate tehnologiile ce-ti permit sa faci orice.

 

Ce se intampla acum in digital in Ro

Datele arata ca digitalul a crescut an de an si va creste in continuare, iar lipsa de talent este alarmanta. Sunt prea putini oameni vs oportunitati si asta ma enerveaza.

Mi-ar placea sa ne propunem noi ca industrie sa crestem oameni, sa cream mai multe programe de reconversie profesionala si sa echilibram piata impreuna.

 

Sfaturi pentru cei ce incep acum in domeniu

Sa ma caute :)

In ultimii 5 ani, la MRM avem un parteneriat cu FJSC si recrutam din randul studentilor. Peste 20% din colegi, ne-au fost studentii din practica si tuturor le-am dat urmatorul sfat: cautati sa lucrati alaturi de oameni pasionati, uitati-va la portfoliul de clienti si incercati sa gasiti un mixt – si locali, dar si internationali, nu va faceti problema ca nu aveti experienta – sunteti consumatori de digitali si aveti insight-urile necesare pentru a incepe in domeniu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related