[A fost odată în digital] Adrian Alexandrescu: Am lucrat de la 16 ani, din clasa a XI-a. Eram olimpic national la informatica, nu aveam un computer acasa, iar internet-ul il puteam accesa doar de la liceu

[A fost odată în digital] Adrian Alexandrescu: Am lucrat de la 16 ani, din clasa a XI-a. Eram olimpic national la informatica, nu aveam un computer acasa, iar internet-ul il puteam accesa doar de la liceu

Era anul 1997 si Adrian Alexandrescu, Managing Partner la Interactions- Mediapost Martech,  abia incepuse să lucreze în DTP, iar cea mai mare încercare era Internetul. Sau mai degrabă lipsa lui: avea acces la el doar la liceu, în timpul laboratoarelor, iar carnețelele în care erau notate adrese web și FTB erau o normalitate pentru el și colegii lui aflați în aceeași situație. La liceu, da. Adrian a inceput sa lucreze de la 16 ani, pe cand era clasa a 11-a. A fost perioada în care a deprins cele mai multe cunoștințe despre domeniul care s-a transformat ulterior într-o carieră.

Nu cred ca poti ramane conectat la TOT. Stim ca romanul e bun si la fotbal si la politica si la gatit si la afaceri, dar realist vorbind, volumul de informatie e atat de mare incat e absurd sa pretinzi ca esti expert in "tot digitalul". Unii sunt buni in social media, altii in PPC, altii in CRM/ Automation. E destul de simplu de fapt: este doar necesar sa iti alegi o nisa, sa te specializezi pe ea si sa lucrezi zi de zi. 

În digital, lucrurile evoluează rapid de la an la an, dar Adrian crede că abia după 2003-2004 a început o evoluție cu adevărat accelerată. Bazându-se pe vasta lui experiență, sfatul lui pentru începători este să își aleagă cu atenție nișa în care vor să se perfecționeze și să muncească zilnic ca să atingă acest obiectiv. Mai multe despre asta și despre schimbările industriei la care a fost martor ne-a povestit în rândurile de mai jos.

 

Începutul în digital

Am lucrat de la 16 ani, din clasa a XI-a de liceu. Eram olimpic national la informatica si am avut un statut un pic special, care mi-a permis sa lucrez 3 zile pe saptamana (2 zile tura de seara, dupa scoala, in cursul saptamanii, plus sambata dimineata). E important de inteles ca eram in 1997, nu aveam un computer acasa, iar internet-ul il puteam accesa doar de la liceu, in timpul laboratoarelor, de multe ori din Lynx (browser in mod text).

Alti colegi stateau mai bine, dar nu mult mai bine: chiar daca aveau un computer acasa, costul dial-up-ului prin telefon (singura metoda disponibila) era prohibitiv, iar dupa 22.00, cand pretul minutului devenea accesibil, era imposibil fie sa accesezi numarul de telefon al XNET-ului lui Connex, fie sa navighezi cat de cat la 2-3kbps. Dispozitive mobile cu acces la internet nu existau. Sa detii o adresa de email era ceva foarte rar.

Motorul de cautare se numea Altavista, cel mai tare browser era Netscape Navigator, iar Liceul de Informatica (Tudor Vianu) avea impreuna cu Cantemir si Politehnica una dintre cele mai bune legaturi de internet din Bucuresti din acea perioada - 128kpbs daca nu ma insel. Majoritatea aveam un carnetel cu "internet-ul": aveam scrise pe el adrese de web si FTP, de unde in principal descarcam "kit-uri".

Asadar, sa lucrezi in digital in acea perioada insemna pentru multa lume sa lucrezi pe un computer. Eu am inceput in DTP, faceam machete in Corel Draw si Photoshop si le transpuneam pe filme tipografice, pentru a putea fi ulterior folosite pe masinile de tipar offset.

 

Ce te-a atras la zona asta

Sincer, nu stiam nimic despre domeniu pana cand nu am inceput sa lucrez. Am inceput sa lucrez pentru ca aveam nevoie de bani acasa si am ramas pentru ca mi-a placut ce faceam. Nu neg ca a contat si faptul ca eram platit cam cat ambii mei parinti la un loc :-)

 

Ce însemna “digital” când ai început

Lynx, un browser in mod text si Yahoo Mail erau cele mai folosite. Netscape era deja "Liga Campionilor".

 

Asteptarile si prejudecatile industriei de comunicare fata de digital

Sincer? Nu prea erau, pentru ca nu prea intelegea nimeni despre ce e vorba. Perceptia generala era ca Internetul e atat de scump incat probabil nu va ajunge niciodata ceva pe care sa si-l permita oricine.

 

Cum ai învățat să lucrezi în industria asta

Tot ce am invatat a fost la job-urile unde am lucrat, unde am avut acces la informatie: fie cautata pe Internet, fie primita de la colegi.

 

Primele proiecte de digital media la care ai lucrat

Primele proiecte de digital adevarat le-am facut de abia cativa ani mai tarziu. Mai intai la Hit Mail si apoi la Ogilvy. Erau proiecte la limita dintre marketing direct si digital, dar ratele de raspuns erau atat de mari incat ar fi considerate Sci-Fi astazi.

 

Cum priveau clientii acest mediu

De fapt a fost o perioada destul de interesanta si propice. Clientii veneau din ATL, nu stiau foarte multe despre digital si erau obisnuiti cu bugetele de TV. Bugetele de productie pentru un site erau remarcabile si de obicei productiile erau o combinatie intre spot TV si site - o experienta pentru consumatori, ca sa folosesc o fraza des folosita atunci.

 

Cum s-a schimbat perspectiva lor

Din punctul meu de vedere sunt doua lumi total diferite, daca evaluam 1997 vs 2022. De la an la an este adevarat ca lucrurile au evoluat rapid, dar de abia dupa 2003-2004 am vazut o evolutie accelerata.

 

Cum rămâi conectat la toate update-urile

Nu cred ca poti ramane conectat la TOT. Stim ca romanul e bun si la fotbal si la politica si la gatit si la afaceri, dar realist vorbind, volumul de informatie e atat de mare incat e absurd sa pretinzi ca esti expert in "tot digitalul". Unii sunt buni in social media, altii in PPC, altii in CRM/ Automation. E destul de simplu de fapt: este doar necesar sa iti alegi o nisa, sa te specializezi pe ea si sa lucrezi zi de zi. Asta te va impinge natural sa evoluezi constant, sa citesti forumuri de produs, samd.

 

Ce s-a schimbat în digital de când ai inceput și până acum

Evolutia reala a fost atunci cand internetul a devenit un serviciu pe care si-l puteau permite majoritatea oamenilor tineri. Din acel punct... totul e istorie :-)

 

Digital made in Ro

In principiu Romania este destul de avansata din punct de vedere al intelegerii fenomenului in mediul profesional. Multe resurse tehnice de buna calitate, multa creativitate.

Dar cam repetam aceleasi greseli: de fiecare data cand apare un canal care performeaza bine este abuzat, in special de partea cu o intelegere mai mica a fenomenului, pana in punctul in care ratele de performanta incep sa scada. Asa a fost si cu marketingul direct si cu emailul si cu social media, etc. Mai incercam o data cu Marketing Automation :)

 

Sfaturi celor care incep acum in domeniu

Unul singur: sa isi aleaga cu grija nisa de care vorbeam mai sus, pentru ca va lasa o amprenta in cariera. Daca primul job va fi sa zicem Social Media Manager, aceasta va fi experienta relevanta atunci cand vor aplica pentru un job nou. Daca isi vor da seama ca activeaza intr-o nisa care nu li se potriveste si vor sa o schimbe, vor relua intr-un fel totul de la (aproape) zero, pentru ca, din punctul de vedere al noului angajator, nu au experienta practica pe subiectul respectiv.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Interactions

INTERACTIONS este o agentie de comunicare interactiva si eCRM fondata in 2009. INTERACTIONS este un partener de cursa lunga: parteneriatul dintre agentie si clientii majori depaseste in media cifra de 3 ani, recordul... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related