Era student la Electronică și avea 21 de ani când a câștigat Drumul spre Golden Drum. Ține minte și acum sediul Graffiti din Cotroceni, mansarda cu camere de câte 4 creativi și CD-urile cu spoturi câștigătoare la Cannes pe care Predu i le-a dat să le învețe pe de rost. În 2005, publicitatea era în perioada ei de maximă efervescență, așa că Dan Stănescu a renunțat la Electronică și s-a dedicat cu totul noului domeniu. A urmat muncă multă, fără pauză, premii, campanii ambițioase și întâlnirea cu o grămadă de oameni mișto. După mai multe agenții și o jumătate de an de colindat lumea, Dan a fondat Glitch Shop, alături de Cosmin Nepotu Simionescu.
Ne împărțim timpul și resursele între proiecte de comunicare din zona culturală, branding pentru start-ups & branduri medii care au nevoie de un refresh și campanii integrate de advertising, spune Dan.
Vorbim cu Dan în continuare despre felul în care încearcă să își lase amprenta pe o piață în continuă schimbare, cum aleg proiectele culturale în care se implică, pitchurile câștigate anul acesta și relația brandurilor cu noile generații de consumatori.
Începutul în publicitate
Anul 2005, aveam 21 de ani. Eram în București de 2 ani, student la Electronică. Am câștigat Drum către Golden Drum făcut de Graffiti. Gata de drum catre Golden Drum! Aflasem despre publicitate de la festivalul AdPrint la care lucram ca Director de Logistică (!). Mi s-a părut foarte cool expoziția pe care tocmai o lipisem pe pereții unui hotel de la Brașov. Îmi amintesc Dosarele Istoriei făcut de Gongu.
În primele zile de Graffiti, Predu mi-a dat colecția lui de CD-uri cu spoturi câștigătoare la Cannes și mi-a zis, copiază-le și învață-le pe de rost. M-am lăsat de Electronică. Țin minte: sediul din Cotroceni, peste drum de palat, mansarda cu camere de câte 4 creativi, lucram în echipă cu Cosmin Simionescu, ni s-a zis Nepotu și Strănepotu, ne distram tare pe Mountain Dew, am făcut un protest la INMH că de ce nu ninge în București, câștigam premii, era o efervescență în aer, lucram mult, fără weekend, fără pauză. Se simțea ca un space race, toate agențiile băgau work excelent, Golden Drum, Epica, NY Festival, AdPrint, ADOR, Cannes.
Ce a urmat
Concursul Drum către Golden Drum. Primul spot filmat pentru Wrigley scris cu și, mă rog, de Bogdan Mirică de fapt. Primul premiu, cred că tot pentru Wrigley. O nominalizare la Cannes pentru Mountain Dew. O grămadă de oameni mișto de la care am învățat tot ce știu: Predu, Mirică, Roxana Panaitescu, Nepotu, Ema Prisca, Gelu Florea, Adrian Docea, Gongu, super departament de creație. Îmi plăcea mult KesselsKramer, îmi place și acum de altfel. M-am aruncat cu tot ce aveam în acei primi ani la Graffiti.
După care brusc m-am oprit. Mi-am luat o pauză, am făcut un credit la bancă, am plecat juma de an prin lume, m-am întors mai chill și mai lipsit de direcție, cel puțin în ce privește publicitatea. Am trecut pe la Propaganda, s-a întors Nepotu din Rusia, ne-am reunit, am făcut freelance vreo 2 ani, ne numeam Harbuzel, am făcut rebranding-ul ARCUB, lucram cu o agenție mișto din Praga, și apoi după un freelance intens, pitchul Telekom parcă, ne-am angajat la DDB. Acolo de fapt s-a născut glitch.
Schimbare de perspectivă
Mijlocul anilor 2000 când am început eu, publicitatea era o frenezie. Se lucra în draci pentru premii. N-am avut niciodată un ego mai mare ca în acei 5 ani de BBDO. Era totul despre idei și experimentam mult. Simțeam că ne împingem unii pe alții să găsim mereu ceva nou. În timp lucrurile s-au calmat, în mine și probabil și în industrie. Totul a devenit mai complex, concepte bune există în continuare dar nu mai e despre spoturi și printuri și radio, specializările s-au multiplicat, fiecare-și caută locul sub soare, e mult mai greu să tragi concluzii în cuvinte puține.
Povestea Glitch
Am început timid, intuitiv, ne-am lăsat duși de un val care a crescut ușor și organic. Primul job glitch a fost pentru o micro-podgorie, branding, website, naming și o etichetă. Luna trecută am aniversat 6 ani.
În primul an am fost doar eu și Cosmin Simionescu. Apoi ni s-a alăturat o foarte talentată designeră care tocmai terminase școala, Ana Maria Dudu. 3 ani am fost doar noi 3 (acum suntem 11). În formula asta s-a cristalizat încet un filon propriu care ne-a așezat nu doar în piață, dar mai ales față de noi înșine, în selecția de proiecte pe care le luăm și cum le abordăm.
Amprenta voastră pe piață
Ne împărțim timpul și resursele între proiecte de comunicare din zona culturală, branding pentru start-ups & branduri medii care au nevoie de un refresh și campanii integrate de advertising. Căutăm mereu concepte puternice, simple, relevante născute dintr-o strategie cristal, și le lăsăm să ne ghideze în execuții surprinzătoare pe care le producem cu mare atenție la detaliu. Avem o echipă formată aproape în totalitate din oameni de creație super-specializați: un typographer, ilustrator, designer de digital, art directors, copywriters buni pe diverse briefuri + o rețea de freelanceri și colaboratori care sar în proiecte acolo unde simțim de cineva mai bun ca noi.
Ne plac briefurile fără livrabile sau media specifice, dar cu obiective ambițioase, în care doar conceptul de creație dictează ce executăm. Cum a fost lansarea serialul Tough Money făcut de HBO pentru care am ajuns să comisionăm un studiu național despre moralitate în România și să-l transformăm într-un test online unde oricine își putea verifica moralitatea cu media națională, prietenii sau personajele din film. (Campania a câștigat Gold Effie anul trecut.)
Din motivul ăsta, campaniile glitch nu seamănă între ele - fiecare concept își cere propriile execuții dincolo de mediu.
Poate fi promovarea și designul pentru un party Radio ZU glitch shop - BIG PARTY ZU (campanie care a câștigat premiu de design la RDW acum câțiva ani). Sau o serie de spoturi video reciclate din niște alte spoturi din anii 2000 pentru înghețata Frufru.
Proiecte culturale
Am început să facem comunicare de proiecte culturale ca ne ajutăm prietenii talentați care făceau teatru, film sau festivaluri și care aveau nevoie postere, grafică, promovare. Ne plac mult ideile cu care se operează în proiectele culturale, mai subtile, mai nuanțate, mai adânci în general decât cele din publicitatea comercială (cineclubul feminism F-SIDES explorează anul ăsta politicile privirii și felul în care ne uităm la celălalt, la the other) așa că în fiecare an lucrăm la câteva inițiative culturale cu mare plăcere. Fiecare proiect aduce varii provocări, atât conceptuale cât și execuționale și asta ne ține fresh și mereu conectați la ce se întâmplă în jurul nostru.
Menționez Bucharest Fashion Film Festival pentru care anul trecut am făcut o serie de postere transparente glitch shop - BFFF21, cineclubul feminist F-SIDES glitch shop - f-sides sau grafica și comunicarea pentru ultimul film al Iuliei Rugină care va apărea mai târziu anul ăsta, sneak peak real soon.
Cum s-au schimbat nevoile clienților
Schimbarea cea mai dramatică are legătură cu mediile digitale și tot ce-au născut, facilitat, alterat ele. De la influenceri, tiktok, AB testing, programatic and all that jazz la work from home, virtual meetings, acest blurring the lines apoteotic post-covid între work & life (la fel ca blurul dintre română și engleză de care probabil nu voi mai scăpa niciodată). Nu mă refer doar la pijamale cu cravată ci și la hibridul IRL-digital care șterge orice separație între viețile de om și cele de branduri, frământat totul într-o pastă plăcut palatabilă dar greu digerabilă de connected everything.
Colac peste pupăză, NFT-ul, acest cuvânt al anului 2022.
Proiecte recente
Cel mai mare și mai special proiect de comunicare comercială la care am lucrat anul ăsta a fost lansarea serialului Ruxx produs de HBO Max România. Ne-am insinuat în viața orașului București, unde se întâmplă atât de true to life și filmul, cu peste 50 de execuții care au prins cele mai diverse forme: buchete de flori inspirate de personajele din film la Floria, agende în vitrinele de la Cărturești, instalații de neoane la Artichoke, FIX, Refugiul Urban, reclame de work & travel, magazine de ochelari sau petreceri.
În decembrie anul trecut, când se mai dezmorțeau restricțiile am făcut o campanie pentru 7card care le amintea oamenilor că dacă le e dor de sală lor de sport nu trebuie decât să se reîntoarcă. Aproape că ne-a ieșit o campanie clasică de advertising din anii 2000: 3 printuri, 3 spoturi radio, 4 spoturi video și un directors cut. Was excellent fun!
În zona culturală suntem pe ultima sută cu designul unei aplicații de mobil care investighează micro-ritualurile spirituale ale oamenilor, un experiment art-tech pus la cale de un colectiv de artiste din România (Elena Morar, Ilinca Hărnuț și Diana Miron) și care va avea lansarea la oficială în câteva săptămâni la Festivalul Cultural Sommerblut din Koln. Mai multe detalii și test aici iBelieve.
Planuri pentru 2022
Business wise, dacă 2021 a fost un an de creștere, 2022 e unul de stabilizare. Am câștigat pitchul pentru comunicarea Cargus de anul ăsta, ne-am dublat echipa, am lucrat mult cu rezultate bune, dar financiar e loc de mai bine. Așa că aici ne concentrăm eforturile: să creștem marjele, să fim mai eficienți cu timpul și resursele noastre, și să mai câștigăm clienți pe flat fee cu care să cultivăm relații pe termen lung și care ne pot scrie la office @ glitch-shop. com ;)
În plus, ne-am dat seama că între deep thinkingul din zona culturală și conceptele aplicabile în piața comercială stă foarte bine brandingul - un proces de sinteză, viziune și planning pe termen lung pentru branduri care sunt pe cale să se nască sau să renască. Avem resurse foarte potrivite pentru tot ce înseamnă un proces de creație a unui brand, iar asta e o zonă în care ne dorim să investim mai mult timp și creier.
Vezi Simplify, un brand construit de la zero în 2020 - de la strategie, naming și identitate vizuală la website și prezentări.
Sau rebrandingul Supermercato, un brand românesc puternic pentru care am regândit strategia de brand și identitatea vizuală.
Apoi mai departe, o zonă pe care ne concentrăm anul ăsta, și pe care o dezvoltăm timid dar sigur este cea de proiecte self-initiated. Poster X Poem, început de glitch împreună cu Ioana Diaconu este deja în al treilea an de viață. Proiectul în care invităm artiști vizuali să facă postere poemelor scrise de poeți contemporani și pe care apoi le expunem prin orașe a ajuns la a cincea ediție și urmează să poposească la Timișoara cu o ediție locală. Foarte curând lansăm un spin-off surpriză Poster X Poem și avem în lucru tot felul de colaborări.
Mai multe despre proiect pe posterxpoem.com și pe instagram @poster_x_poem.
Că vorbeam de planuri, citez și două din lista de new year resolutions: să învățăm să spunem nu mai des și să ne bucurăm mai mult de proiectele pe care le facem.
Cum s-a schimbat rolul brandurilor
Contextul. Online nu există granițe și nici distanțe. Așa că fiecare lucru global repercutează considerabil peste tot. E imposibil să te disociezi de lumea asta în care trăim cu toții: că ești om sau brand sau țară. Viteza de reacție la ce se întâmplă a crescut maxim, suntem într-o permanentă stare de alertă, gata oricând să tăiem spoturi de la TV sau zile de venit fizic la birou. Aș zice că sub presiunea unor factori externi care ne-au luat prin surprindere total, pare că brandurilor le crește o conștiință și asta e mișto. E poate reversul super-pozitiv al medaliei pe care-o menționam mai sus, această confundare a vieților oamenilor cu viețile brandurilor.
Relația noilor generații de consumatori cu brandurile
De câțiva ani, raportul de putere dintre consumatori, branduri și media se tot schimbă, super-accelerat în ultimii 2 ani. Cu oameni care devin canale de comunicare în toată regula, pe tiktok sau pe instagram, cu branduri care se insinuează tot mai de subtil în vieților noastre, cu discuția tot mai la vedere dintre comercial, politic și social, cu tehnologie care ne ascultă tot mai atent și ne livrează tot mai precis ce crede(m) că ne dorim, pozițiile clasice de producător/vânzător - consumator/cumpărător devin tot mai ambigue și mai greu de identificat sau separat. Oamenii consumă branduri, brandurile consumă oameni, își trimit unii altora meme-uri constant, super-fluid, mega-deschis în ambele sensuri, și totul se hrănește și crește din sine ca un ouroboros care vinde merch la milioane de followeri.