[Creative Power] Cătălin Meșter: Trebuie educați și susținuți antreprenorii din România, în special când eșuează

[Creative Power] Cătălin Meșter: Trebuie educați și susținuți antreprenorii din România, în special când eșuează

Cătălin Meșter, CEO Voxa, are o relație bună cu eșecul. Situațiile grele sunt cele care te ajută să crești, să înveți, să descoperi perspective noi. Momentele limită au fost cele care i-au dat impuls pe drumul lui spre antreprenoriat. Cătălin a folosit eșecul ca pe o trambulină și blocajele ca pe o oportunitate de schimbare. A creat chiar o mișcare care se numește I Love Failure și care are focusul pe schimbarea relației cu eșecul în lume.

De altfel, Cătălin se implică doar în proiectele care rezonează cu sistemul lui de valori, altfel nu ar avea determinarea să le ducă unde trebuie. Așa a creat și Voxa, o aplicație prin intermediul căreia utilizatorii au acces la audiobookuri & e-bookuri: din dorința de a face ceva important și nou pe piața de carte din România. 

"Provocările au fost foarte multe, ne doream să ieșim pe piață într-un timp relativ scurt, cu o aplicație de calitate la standardul Audible sau Scribd. O altă problemă a fost scepticismul editurilor mari din România la audiobook-uri, încă se produc audiobooks într-un ritm foarte lent. De la lansarea oficială, pe 5 Noiembrie, am văzut o explozie de oameni care folosesc aplicația și am subestimat sincer cât de mare era nevoia de o astfel de aplicație în România", povestește Cătălin.

A lansat Voxa în pandemie, după un an de muncă nonstop. Reacția pieței a demonstrat că publicul din România era pregătit pentru audiobook-uri.

Cu 18 ani experiență în antreprenoriat & design, Cătălin a învățat că cel mai important, în orice business, e să fii om bun și să lași orgoliile deoparte. În opinia lui, un antreprenor bun este în primul rând un om bun, care poate inspira comunitatea și o poate ajuta să se dezvolte, să fie mai puternică. 

În cadrul seriei Creative Power, susținută de BT, Cătălin povestește despre nevoia de a schimba percepția românilor față de eșec, despre putere, provocările antreprenoriatului și cât de importantă este echipa în creșterea unei afaceri, din orice domeniu. 

 

Cele mai interesante capitole spre antreprenoriat 

Sincer, momentele când ești jos de tot, când ai eșuat flagrant au contat foarte mult pentru a ajunge aici, le-am folosit ca pe o trambulină. Cititul a ajutat enorm la schimbarea dialogului intern când vine vorba de mine sau de business și nu în ultimul rând familia, mentorii și ecosistemul de antreprenoriat. 

Hmm, unul foarte foarte important a fost când eram în Timișoara și lucrurile nu mergeau deloc, eram într-un blocaj din toate punctele de vedere și am decis să plec la drum și să fac o schimbare majoră, deși nu aveam bani. Am aruncat toate lucrurile care nu intrau într-o geantă (așa am devenit și minimalist), aveam multe lucruri acumulate, dar nici astăzi nu știu ce am aruncat :) Nu aveam laptop pe atunci. Aveam 28 ani și am scos placa de bază din carcasă să încapă în geantă și porneam totul cu o șurubelniță.

Nu am avut o destinație și am ales Brașov, direcția mea fiind Vama Veche.

Un alt moment important a fost când am aterizat în Vama Veche la 30 ani și stăteam într-un cort. Am ajuns acolo de 1 Mai și am stat până pe 15 Septembrie și spre mirarea mea a fost una dintre cele mai faine și interesante perioade din viața mea, deși nu aveam niciun leu și technically eram homeless. 

 

Cu ce misiune ai pornit Voxa 

În primul rând eu mă implic în ultimul timp doar în proiecte care relaționează cu sistemul meu de valori, altfel nu cred că aș avea perseverența necesară să le duc unde trebuie.

Povestea Voxa este una interesantă, tocmai eșuasem cu o aplicație care implica cărțile, se numea Bookups unde lumea crea întâlniri fizice ad-hoc să discute despre cărți, în presă a fost numit “tinder cu cărți”. Apoi a venit pandemia și tot ce implica evenimente a picat. Printr-o întâmplare m-am întâlnit cu Dan Vidrascu, CEO Litera și ex-CEO elefant.ro și mi-a arătat această oportunitate, în România nefiind nici o aplicație serioasă pentru audiobooks în limba română. Era o oportunitate să facem ceva foarte important pentru piața de carte din România. Cu experiența mea antreprenorială de produse tech & user experience și experiența lui de publishing, am pornit la drum și am creat Storis care apoi a fost rebranduit Voxa.

 

Provocări de început 

Provocările au fost foarte multe, ne doream să ieșim pe piață într-un timp relativ scurt (câteva luni) cu o aplicație de calitate la standardul Audible sau Scribd. Lipsa de bani a fost o problemă, dar am reușit să atragem investitori chiar de la primele prototipuri funcționale și asta a ajutat enorm. O altă problemă a fost scepticismul editurilor mari din România la audiobook-uri, încă se produc audiobooks într-un ritm foarte lent. De la lansarea oficială, pe 5 Noiembrie, am văzut o explozie de oameni care folosesc aplicația și am subestimat sincer cât de mare era nevoia de o astfel de aplicație în România.

 

Obiective pentru 2022 

Planurile și obiectivele sunt să creștem cât mai mult cu o extindere în Moldova, o experiență îmbunătățită constant a consumului de cărți digitale și atragerea unui catalog cât mai mare și divers.

Aplicația este pregătită de expansiune regională când este cazul și suntem pregătiți cu conținutul. Legat de conținut, am observat că rezumatele de cărți au luat amploare.

Pe primul loc este îmbunătățirea experienței de ascultare și calitatea audiobook-urilor.

 

Satisfacții. Momente grele 

Cea mai mare satisfacție a fost lansarea cu succes a aplicației Voxa după aproape un an de lucru nonstop și adopția ei în piață. Momente grele sunt în fiecare zi, eu am o relație foarte bună cu eșecul, am creat chiar o mișcare care se numește I Love Failure care are focusul pe schimbarea relației cu eșecul în lume.

Într-o zi normală într-un startup nu ies foarte multe lucruri și dacă ai noroc ies unele, dacă nu ai o relație bună cu eșecul riști să fii într-un mood negativ toată ziua și acest lucru se transmite la lumea din jur și în toate interacțiunile pe care le ai.

 

Ce te motivează

Proiectele pe care le aleg trebuie să rezoneze cu mine, cu valorile mele, la fel și oamenii cu care lucrez. Încerc să atrag oameni faini cu energie pozitivă și orgolii mici. Antreprenoriatul într-o formă sau alta a fost cu mine de mic, am văzut ce libertate poate să ofere mai ales la unul ca mine, mai rebel așa. 

 

Rutina care funcționează 

Trezirea în timpul săptămânii este la 06:00 pentru a avea timp de mine și pentru a face deep work până începe programul normal cu call-uri și probleme. Este important pentru mine exercițiul fizic, meditația și scrierea gândurilor de dimineață într-un caiet. O altă rutină importantă este închiderea zilei - să nu lași pe cât posibil problemele să îți acapareze timpul liber seara.

 

Timp liber 

În etapa de creare de produs, sincer, am lucrat nonstop. Trebuie să jonglezi o mie de lucruri, să gestionezi echipa și ești doar din investiție sau resurse proprii și acest lucru pune o presiune mai mare pe tine. Știu că timpul liber vine odată cu stabilizarea proceselor și definirea mai exactă a pozițiilor, dar poți să îți și iei concediu mai ales, dacă calitatea deciziilor se deteriorează.

Este important să respecți și life-work balance a echipei și să nu stresezi lumea în afara programului sau pe telefonul personal doar în situații critice.

 

Provocări de antreprenor

Provocările sunt multe, în special de scalare Voxa. Îmi doresc să evoluez mai mult ca lider, am observat că oamenii sunt motivați de produs, dar se duc la un total alt nivel dacă au ownership, daca sunt apreciați și respectați, trebuie să simtă că ești de partea lor.

 

Mediul antreprenorial din România 

Este o schimbare majoră, antreprenorii sunt din ce în ce mai educați în business prin tot felul de programe foarte frumoase de accelerare, investitori din ce în ce mai mulți și diversificați (angeli, crowdfunding, vc).

Loc de îmbunătățire este tot timpul, un lucru care a lipsit în ultimul an au fost evenimentele de socializare fizice unde te conectezi cu alți antreprenori, mentori și investitori.

 

Lecții din antreprenoriat 

“Fii un om bun” și încearcă să empatizezi cu cei cu care colaborezi să simtă că ești de partea lor.

Învață să dai feedback: este important să menționezi și ce merge bine :)

Fii umil indiferent de poziția pe care o ai, lasă ego la ușă. 

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Când vine vorba de produse digitale (și nu numai) puterea este tot timpul în mâna consumatorului, a omului de rând a cărui nevoie o rezolvi, să nu uiți acest lucru și eșți OK. Nu este despre tine, este despre ei. 

 

Cum putem da putere României

Trebuie educați și susținuți antreprenorii din România, în special când eșuează. Trebuie să schimbăm mindsetul despre eșec încă din școală. #ilovefailure

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related