[Puterea brandurilor] Cezar Panait: Cred ca brandurile sunt ca niste stalpi de iluminat pe o strada intunecata. Stii drumul spre casa cu ochii inchisi, dar e un pic mai bine cu neoane

[Puterea brandurilor] Cezar Panait: Cred ca brandurile sunt ca niste stalpi de iluminat pe o strada intunecata. Stii drumul spre casa cu ochii inchisi, dar e un pic mai bine cu neoane

Brandurile au puterea de a indica simbolic o țesătură complicată de dorințe, frustrări, speranțe, contururi identitare. Dar lumea promisă de ele trebuie să fie mereu conectată la neliniștile realității, crede Cezar Panait, Deputy Creative Director Next. Valoarea lor în 2022 este dată și de pozițiile publice vizavi de probleme politice și sociale. Oricat de sensibile sau incomode ar fi aceste pozitii, ele sunt cerute cu insistenta de consumatorii lor. 

Tocmai cand se construia metaversul si era totul bine si frumos si toata lumea gata, ne mutam toti in metavers, punem casca si o sa fie super, exact atunci a venit realitatea cu razboi si invazie. Si stiti cum se spune, daca vrei un metavers sanatos trebuie sa fie bine si IRL, spune Cezar. 

Cezar isi aminteste de brandurile care au strabatut pana in comunism, de explozia de dupa, de prima Cola bauta cu tatal lui, de primul Mc cu prietenii. Chiar si acum, consumatorul din sufletul sau de creativ ramane vrajit de promisiunea publicitatii. Despre relatia lui cu brandurile si rolul lor in 2022, cititi in randurile urmatoare:

 

Plecarea companiilor din Rusia

Mi se pare o idee buna ca au plecat. Daca vecinul imi fura masina in vazul tuturor si politia nu face nimic, m-as bucura sa vad ca doamna de la magazin refuza sa-i vanda cola zero, ca sa-i bata obrazul. E o senzatie extraordinara cand ne unim toti intr-o voce si spunem NU! Poate pe viitor ne unim mai des si incercam sa rezolvam si alte probleme dureroase din lume. Avem o forta incredibila, dar nu suntem inca obisnuiti sa o folosim. E si normal ca toata implicarea pe care o cer brandurile de la noi in ultimii ani sa genereze si implicarea brandurilor in chestiuni mai importante. Daca noi, publicul, avem pareri, presupun ca si brandurile cu pretentii mai mari trebuie sa aiba pareri, dar mai ales sa ia atitudine in situatii dificile.
Oricum, m-a amuzat cum doamnele din Moscova au simtit si ele nevoia de implicare si au inceput sa-si distruga gentile Chanel in semn de protest fata de inchiderea magazinelor LVMH. De asta e frumos capitalismul.

 

Cum se schimba perspectiva 

Nu ma deranjeaza sa mi se reaminteasca faptul ca fac parte dintr-o tara micuta, fara pretentii, fara vreun mare rol pe scena mondiala. Dar vreau sa mi se aduca la cunostinta acest aspect la modul frumos, cu Coca Cola, cu Multiplex, cu Netflix, HBO Max, cu McDonald's, cu Ford Mustang, cu Paris Saint Germain, cu Nike, cu Pizza Hut. In niciun caz cu AK47, Vlady Putin si Ramzan Kadyrov.
Prefer oricand brandurile care ma mint frumos.

 

Vraja brandurilor si realitatea

Tocmai cand se construia metaversul si era totul bine si frumos si toata lumea gata, ne mutam toti in metavers, punem casca si o sa fie super, exact atunci a venit realitatea cu razboi si invazie. Si stiti cum se spune, daca vrei un metavers sanatos trebuie sa fie bine si IRL. Daca brandurile vor sa se imprieteneasca de adevaratelea cu oamenii, trebuie sa spuna cine sunt, ce muzica asculta, daca sunt de acord cu invaziile, in ce conditii, etc. Daca e bal, bal sa fie.

 

Noile relatii de putere

Nu cred ca e nimic nou. Puterea se regleaza cu bugete, cu investitii, cu economii care functioneaza, cu libertate, cu dezbateri, nu cu steaguri, tancuri si nationalism rural. Puterea se regleaza cu viitorul, nu cu trecutul.

 

Ce inseamna in 2022 o tara fara branduri

Orice tara are branduri, si noi aveam branduri pe vremea lui Ceausescu. Dar o tara fara brandurile occidentale, americane, asta e alta poveste. Asa nu vreau, nu vreau sa ma intorc in timp in vremuri gri, nu mersi. Mai bine ma plang de glitz-ul fals si consumerismul energic al capitalismului decat sa ma plang in soapta de zgomotul infernal de AK47, sa nu cumva sa ma auda vecinul si sa ma dea in primire.

Cred ca brandurile sunt ca niste stalpi de iluminat pe o strada intunecata. Stii drumul spre casa cu ochii inchisi, dar e un pic mai bine cu neoane.

 

Cat de mare mai e vraja publicitatii in prezent

Oricat de sofisticati s-ar da, eu cred ca oamenii de abia asteapta sa rada la o campanie buna. Sau sa se uneasca pentru a impiedica o nedreptate. Sau sa dea repede follow la un brand onest care vorbeste despre viata de zi cu zi fara sa cada in banalitati.

 

Cu ce branduri te-ai intalnit in comunism

Primul "brand" international de care imi aduc aminte este mingea "de 400" pe care scria in clar FIFA Approved, pronuntat in romaneste, era simbol de calitate indiscutabila. Apoi pasta de dinti MAXAM cu scris in chinezeste si sponsorul Ford de pe tricoul Stelei. Aveam si eu un tricou de la echipa Voinicelul si am măzgălit cu pixul logo-ul Ford pe el. Am avut noroc cu un vecin al carui tata era militian la aeroport si aducea constant acasa reviste straine ramase prin avioane si unele mai ajungeau si la mine. De aici mi-au ramas in minte revistele BILD si STERN cu logouri power pe rosu si pagini cu reclame parfumate la Davidoff Cool Water si Gucci.

Cealalta sursa de branduri a fost un prieten din scoala primara. Mama lui Sorin lucra la o ambasada straina din Bucuresti si avea acces la pasta de dinti Colgate cu sclipici, radio digital PHILIPS cu logoul ala cu stelute si mai ales 7up la cutie (se pronunta Zup). Primul contact cu aceste obiecte a fost mega uau, magie vizuala instantanee. Trebuia sa fii nebun in vremea aia sa arunci asemenea lucruri frumoase. Le pastrai, le aratai, le colectionai.  

 

Dupa Revolutie

MTV la televiziunea prin cablu. atat. Pentru mine a fost momentul zero. Eram bineinteles curent cu toate reclamele de la TV-ul national, le stiam toti pe dinafara, pantofii Gregorio Rizo, Tropicana, Adidas Torsion, Kent do you believe in magic, Aquafresh in trei culori, etc.

 

Premiere

Mi-aduc aminte prima Coca Cola la sticla mica impreuna cu tatal meu la un chiosc in intersectia Eminescu. N-am fost dati pe spate dar am simtit ca e un moment important.

La McDo am ajuns cu prietenii in a doua zi de la lansare, am stat la coada organizata, am luat un cheeseburger si o cola mica, am luat si un sticker si niste flyere, a fost ok.

 

Ce ti-ai dorit cel mai mult

Cum nu stiam asa multe branduri nici nu prea aveam asteptari in sensul asta. Oricum imi doream adidasi, daca aveai adidasi top, erai top, nu mai aveai nicio problema in viata :)

 

Cum s-a schimbat relatia ta cu brandurile 

Nu s-a schimbat foarte tare. Le observ, le descopar, le aplaud cand e cazul, le adresez cuvinte injurioase cand merita, nimic iesit din comun, avem o relatie normala. Eu platesc, ele imi ofera.

 

Disocierea intre consumator si creativ

Amestec permanent aceste doua roluri, dar de obicei consumatorul din mine e mai nervos, iar creativul mai intelegator.

Bineinteles ca sunt vrajit! IKEA Rules! Buoni e Bravi rules! Gucci rules! Asics rules! APC rules! Chiar si Coca Cola rulz, desi e o hoașcă în varsta de 130 de ani, înca resușește sa-și pastreze sufletul tanar (din cand in cand) si asta imi place. Acum sunt intr-un midlife crisis sportiv, m-am apucat serios de alergat si am innebunit cu toate brandurile de running, e senzationala zona sportiva de amatori, o energie incredibila.

 

Ce ai simti daca ar iesi din Romania toate brandurile importante

As simti nevoia sa iau pasaportul si sa merg dupa ele. Poate progresul nu arata cel mai bine, dar sigur arata mai bine decat regresul.

 

In concluzie: care e puterea brandurilor in 2022

Sunt mai puternice decat vor ele sa creada. Mai slabe decat si-ar dori. Rolul brandurilor e sa adauge cate un pic de nou/bun/interesant in viata noastra si mai ales sa incerce naiba sa se diferentieze de alte branduri, prin cum vorbesc, prin cum gandesc, prin cat de bine isi fac treaba, sa nu faca toate aceeasi tocanita, ca ne plictisim si dupa aia ne enervam si cine stie ce suntem in stare sa facem :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related